Biura przygotowują się na powrót pracowników

5 maja 2020, 9:00
Joanna Puchala
Najnowszy artukuł na ten temat

Polska otwiera granice, lotniska chcą więcej

W obliczu pandemii koronawirusa wiele firm zdecydowało się na przeorganizowanie pracy. Jedni wprowadzili system zmianowy, inni wybrali pracę zdalną. Dziś, kiedy rozpoczęto tzw. odmrażanie gospodarki, wiele firm decyduje się na powrót do biur w pełnym wymiarze. Żeby tak się stało, zarówno zarządcy biurowców, jak i pracodawcy zobligowani są do wprowadzenia środków ostrożności.



Jak wynika z badań prowadzonych przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor, zdecydowana większość badanych, bo 82 proc. pozostających na home office, ocenia, że rozwiązanie w ich przypadku się sprawdziło. I to mimo że w wielu domach wypełnianie zawodowych obowiązków odbywa się w mocno utrudnionych warunkach, bo razem z dziećmi, małżonkiem czy partnerem, którzy też pracują i uczą się zdalnie. Jednak nie każdy jest szczęśliwy, pracując w salonie czy sypialni. Praca poza firmą, do której wiele osób jest zmuszonych ze względu na pandemię, nie podoba się 13 proc. ankietowanych. Źle ją oceniają przede wszystkim ze względu na niższą produktywność (56 proc.) i brak odpowiedniego sprzętu (31 proc.). Co piąty badany skarży się też, że w domowych warunkach ma problemy ze skupieniem, podobny odsetek zaznacza, że dla niego praca w domu przekłada się na niższe wynagrodzenie.

Koronawirus w Trójmieście - wszystkie informacje



- Najtrudniejsza jest praca zdalna dla osób, które wykonywanie obowiązków zawodowych łączą z opieką nad dziećmi. Po ponad miesiącu izolacji, pracy z domu wiele osób odczuwa wręcz tęsknotę za powrotem do miejsca pracy. Kluczowe zalety to komfort pracy, przestrzeń przeznaczona adekwatnie do potrzeb czy możliwość bezpośrednich kontaktów z ludźmi - mówi Wiktor Sapożnik z Ladeco.
Te osoby informacja o powrocie do biura na pewno ucieszy, ale dla pracodawców to nie lada wyzwanie. Dlaczego? Bo trzeba zadbać o to, aby wraz z powracającymi pracownikami nie wdarł się do obiektu niechciany gość, czyli koronawirus. Czy można się w ogóle od tego uchronić? Można spróbować, a tzw. "patentów" stosowanych przez pracodawców i właścicieli obiektów jest sporo.


- W obliczu pandemii koronawirusa niektóre firmy zdecydowały się na wprowadzenie systemu zmianowego, inne wybrały tymczasową pracę zdalną, z której, wraz ze zmniejszaniem obostrzeń w Polsce, będą stopniowo rezygnować. Naszą rolą jako właściciela i zarządcy biurowców jest stosowanie rozwiązań, które umożliwią jak największej części pracowników naszych najemców bezpieczny powrót do biura. Najważniejszym z nich jest wzmożona dezynfekcja przestrzeni wspólnych z uwzględnieniem klamek, przycisków w windzie i poręczy. W holu windowym umieściliśmy bezdotykowe dozowniki z płynem odkażającym. Zaleciliśmy limit podróżowania windą do jednej osoby oraz ograniczyliśmy dostęp do budynków biurowych kurierom, osobom roznoszącym przesyłki pocztowe i dostawcom - przesyłki będą zostawiali w recepcjach poszczególnych budynków, dodatkowo pracowników serwisowych zaopatrzyliśmy w środki ochronne, tj. maseczki i rękawiczki - mówi Sergiusz Gniadecki, asset manager kompleksu Łużycka Office Park i biurowca Łużycka Plus.
Jedno jest pewne - biura muszą być odpowiednio przygotowane do powrotu pracowników. Wiele w tej kwestii zależy od zarządców i właścicieli obiektów biurowych, którzy wdrażają niezbędne procedury opierające się przede wszystkim na zwiększonej częstotliwości dezynfekcji, wymianie filtrów klimatyzacji czy pilnowanie, aby w przestrzeniach tzw. wspólnych ludzie nosili maseczki.

- Dla rezydentów przygotowaliśmy procedurę postępowania na wypadek podejrzenia obecności osoby potencjalnie zakażonej na terenie biura. Dotychczas wdrożone działania oparliśmy na programie zabezpieczenia wszystkich rozpoznanych kluczowych obszarów. Należą do nich: zmiana parametrów w układzie systemu wentylacji , zmiana nastawień temperaturowych systemu wentylacji, przyspieszenie przeglądów systemu klimatyzacji na powierzchniach najmu, przyspieszenie przeglądów systemów wentylacji w budynkach i uruchomienie dodatkowej dezynfekcji. W lobby budynków, na holach, w korytarzach wspólnych, w windach, halach garażowych oraz na stanowiskach, które wiążą się z obsługą gości czy interesariuszy, użytkownicy zobowiązani są do noszenia maseczek lub zasłaniania ust i nosa częścią odzieży - mówi Agnieszka Zglinicka, dyrektor działu relacji z rezydentami z Olivia Business Centre.
- Nie ma żadnych ograniczeń dla najemców w zakresie dostępności powierzchni biurowych i usługowych w budynkach Alchemii. Stosujemy się do wszystkich zaleceń odpowiednich służb. Na częściach wspólnych wymagane jest noszenie masek. Wprowadzono ograniczenie w zakresie liczby osób mogących w jednym czasie korzystać z windy, a na podłogach pojawią się niebawem naklejki ułatwiające kierunkowe poruszanie się przy zachowaniu zalecanego dystansu. Na recepcjach zamontowane zostały przeźroczyste ekrany oddzielające ich pracowników od osób obsługiwanych, są tam też dostępne środki do dezynfekcji, podobnie jak przy węzłach sanitarnych - mówi Rafał Szymański, kierownik działu zarządzania nieruchomościami w firmie Torus.
Co może zrobić pracodawca lub właściciel obiektu?

  • Jeśli to możliwe, to należy przestawić biurka, tak aby były jak najbardziej oddalone od siebie i aby pracownicy nie siedzieli twarzą w twarz. Najlepiej, gdyby stanowiska pracy osób z tzw. grupy ryzyka można było przenieść do gabinetów jednoosobowych.
  • Jeśli to możliwe, to stanowiska w tzw. open space należy przedzielić ściankami działowymi, mogą one być tymczasowe, z popularnego ostatnio w sklepach pleksi.
  • Strefa dla klientów i gości zewnętrznych powinna być oddzielona od strefy biurowej. Osoby z zewnątrz, goście, kontrahenci nie powinni mieć wstępu do pomieszczeń, w których pracują pracownicy.
  • Jeżeli do tej pory nie przywiązywano wagi do widocznej identyfikacji pracowników (plakietki noszone w widocznym miejscu), to należy uregulować te kwestie. To ułatwi identyfikację osób, które są spoza działu w firmie lub z innej firmy, która ma również siedzibę w biurowcu.
  • Jeśli to możliwe, warto zrezygnować z zamykania drzwi (kuchnia, przejścia między pokojami), tak aby nie używać klamek.
  • Podstawą jest zwiększony zakres sprzątania powierzchni wspólnych o dezynfekcję elementów powierzchni, takich jak: klamki, przyciski w windzie oraz poręcze.
  • Warto zamontować bezdotykowe dozowniki z płynem odkażającym, przede wszystkim w holach windowych na parterze.
  • Można wprowadzić zalecenie ograniczenia liczby osób poruszających się windą.
  • Warto tak opracować harmonogram pracy, aby nie było kumulacji ruchu w przestrzeniach wspólnych - hole, windy, wyjścia.
  • W obiektach dzielonych przez różne firmy w częściach wspólnych (windy, hole) należy przestrzegać zasady zakrywania ust i nosa.
  • W związku z ograniczeniem dostępu do budynków biurowych kurierom, osobom roznoszącym przesyłki pocztowe czy dostawcom można wprowadzić zwyczaj pozostawiania przesyłek w recepcjach budynków.

Przygotowanie przestrzeni biura na powrót pracowników wiąże się głównie z technicznymi zamianami, ale nie tylko. Ważne jest też edukowanie pracowników, bo głównie od ich odpowiedzialności zależy, czy powiedzie się bezpieczny powrót do biur.

Zalecenia dla pracowników

  • Przed rozpoczęciem pracy w biurze pracownik powinien dokładnie umyć ręce.
  • Jeżeli nie musimy, to nie witajmy się z kolegami z pracy tradycyjnym uściskiem dłoni.
  • Jeżeli to możliwe, to należy ograniczyć kontakty z kolegami z innych działów i pięter. Nie należy bez konkretnego powodu "szwendać się" po biurze.
  • Kluczy, teczek z dokumentami czy innych służbowych przedmiotów nie przekazujmy z ręki do ręki. Połóżmy je na biurku, na blacie w sekretariacie, tak aby osoba, która ma odebrać tę rzecz, mogła ją - jeżeli uzna za konieczne - spryskać środkiem dezynfekującym.

Pracodawcy dbają o oczyszczanie powietrza



- Ważnym elementem technicznym jest system wentylacji i klimatyzacji - w centralach wentylacyjnych wyłączyliśmy wszystkie wymienniki powietrza, co spowodowało, że aktualnie na powierzchnie budynków dostarczamy tylko i wyłącznie świeże powietrze z zewnątrz, nie mieszamy go z tym wywiewanym z wnętrza biurowców. Ponadto na ekranach w budynkach wyświetlane są komunikaty przypominające o zasadach bezpieczeństwa. Wprowadzone przez nas procedury dotyczą części wspólnych, natomiast każdy z najemców ma dodatkowo swoje wewnętrzne wytyczne - dodaje Rafał Szymański.
Pracodawcy coraz częściej decydują się na urządzenia do filtracji powietrza. Wysoka skuteczność filtrowania i stała wymiana powietrza obniżają ryzyko negatywnych skutków zdrowotnych.

- W samych biurach, jak i punktach usługowych, sklepach czy gabinetach notujemy duże zainteresowanie przegrodami z pleksi oraz przemysłowymi oczyszczaczami powietrza z filtrem Hepa 14. Urządzenie do filtracji powietrza Safe Air Space opiera się na technologii z filtrem Hepa 14, który dotąd znajdował zastosowanie w salach zabiegowych, operacyjnych i laboratoriach. Tu widać wzrost świadomości i chęć zapewnienia bezpiecznego powietrza pracownikom lub klientom. Urządzenia te zatrzymują wirusy od 0,003 µm. Dla przykładu obecny wirus ma 0,006 µm. Oznacza to, że system filtrów eliminuje z powietrza nie tylko kurz czy pyłki roślin, ale także wirusy, włącznie z SARS-Cov-2 - podkreśla Wiktor Sapożnik.
Czy firma, w której pracujesz, planuje powrót do pracy w biurze w najbliższym czasie?
20%

tak, już powoli wracamy do pracy w biurze

16%

tak, jest taki plan

32%

nie, pracujemy zdalnie

13%

trudno powiedzieć

16%

firma, w której pracuję, funkcjonuje normalnie przez ostatnie tygodnie

3%

nie mogę pracować w wyniku pandemii koronawirusa

zakończona

łącznie głosów: 822