stat

Zareklamuj się listem motywacyjnym

30 marca 2009 (artykuł sprzed 11 lat)
mb

Chociaż powszechnie panuje opinia, że w wielu firmach nikt go nie czyta, to jednak większość firm go wymaga. Jest on reklamą pełną informacji o kwalifikacjach i motywacji do podjęcia pracy. Tak czy inaczej list motywacyjny, bo o nim mowa, może otworzyć drzwi do kariery.



Jeśli ktoś zdecyduje się przeczytać twój list, to dobrze skonstruowany stanie się przepustką do rozmowy kwalifikacyjnej, źle skończy się dalszym poszukiwaniem pracy. List motywacyjny jest przecież informacją dla osoby rekrutującej na jakie stanowisko aplikujesz, z jakiego powodu i czy się nadajesz.

Dlatego należy postawić na indywidualność i dostosować aplikację do oferty pracy. Karygodne jest wysyłanie tak samo skonstruowanego listu do kilku firm. Również używanie słów- ogólników, które znajdują się w większości podobnych pism, jak ambitny, kreatywny, dyspozycyjny nie odróżnia twojego zgłoszenia od setek innych. Jeśli już któraś z tych cech jest faktycznie twoim atutem podeprzyj ją konkretnym przykładem z życia zawodowego.

Nie należy jednak zapominać, że list to pismo formalne. Powinno zatem zawierać, przynajmniej w warstwie kompozycyjnej i tekstowej kilka utartych schematów. W lewym górnym rogu podajemy swoje imię i nazwisko oraz adres i kontakt do siebie. W prawym zaś miejscowość i datę. Dane osoby lub firmy, do której kierujemy list powinny znaleźć się na prawo od środka poniżej nazwiska i daty. Jeśli to możliwe, to w liście lepiej zwracać się do konkretnej osoby a nie bezimienne do firmy. Aplikację powinien zakończyć jeden ze zwrotów: "Z poważaniem", "Z wyrazami szacunku" lub "Łączę wyrazy szacunku".

W liście nie należy się także zanadto rozpisywać. Całość musi zmieścić się na jednej stronie A4 w około 3- 4 czytelnie napisanych akapitach. W pierwszym należy zachęcić rekrutera zagłębienia się w naszą aplikację. We wstępie powinny się znaleźć powody wysłania aplikacji - czy jest to ogłoszenie w prasie, chęć pracy w tej właśnie firmie, czy też wiadomość o wakacie na stronie internetowej. Koniecznie podaj stanowisko, którym jesteś zainteresowany.

Kolejne akapity to czas na wykazanie się kwalifikacjami i umiejętnościami oraz opis swojej sytuacji zawodowej. Trzeba w tym miejscu pamiętać o szczerości, gdyż każde zawyżenie własnych umiejętności może zostać łatwo zweryfikowane w rozmowie kwalifikacyjnej. W liście nie należy powielać informacji z C.V a jedynie wyeksponować te cechy i zdolności, które przydadzą się dokładnie w pracy na danym stanowisku. Nie należy jednak zapominać o przedstawieniu swoich sukcesów w innych miejscach pracy. Śmiało możesz pochwalić się awansami i wygranymi konkursami.

Ostatni akapit to zakończenie listu, gdzie poza przedstawionymi powyżej szablonowymi zwrotami należy także podziękować czytającemu za uwagę, podkreślić swoje zaangażowanie i określić sposób kontaktu z autorem aplikacji.

mb