stat

Autobus dla rowerzystów zniknął do marca

25 października 2017 (artykuł sprzed 1 roku)
Kamil Gołębiowski

- Mieszkańcy, w tym rowerzyści, zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych - obiecywał w ubiegłym roku zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. Tymczasem w poniedziałek zawieszono na pół roku funkcjonowanie przyjaznej dla rowerzystów linii kursującej tunelem pod Martwą Wisłą. Z dwóch dotychczasowych linii pozostała już tylko jedna.



Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano pasażerom czekającym na autobus jadący przez tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 nie wpuścił rowerzystów do środka.

Autobus zniknął z dnia na dzień

- Linia 258 dla rowerów pod tunelem została zawieszona?!?! Pomóżcie mi, do kogo mogę to zgłosić? 4 rowerzystów stoi i nie wiemy, co teraz zrobić. Jechać tunelem? Autobus 158 nas nie wpuścił. Dwóch już odpuściło i pojechali, z czego jeden w kierunku tunelu! Jak odjeżdżaliśmy, to stał jeden rowerzysta, którego autobus też nie wpuścił. Nie wiem, jak sobie ostatecznie poradził, ale ok. 7:30 ja ostatecznie zadzwoniłam po kolegę, który specjalnie po mnie przyjechał i wziął rower na pakę. Niestety i tak spóźniłam się do pracy - pisała na gorąco w serwisie społecznościowym Marta.
Faktycznie, trójmiejscy rowerzyści zostali zaskoczeni nagłą likwidacją linii, która powstała po to, by nie dopuścić do tak niebezpiecznych sytuacji, jak przejazd rowerem tunelem pod Wisłą.

- Tak ciężko jednemu z oficerów było "wrzucić" ten artykuł np. tutaj lub na inne podstrony dla rowerowców? W i po maju grzejecie się w blasku wykręcanych przez nas kilometrów, a w takich podbramkowych sytuacjach zostawiacie nas na lodzie... Zapamiętamy - zżymał się Łukasz Franczak.
Rowerzyści mieli pretensje, że w dobie emaili, SMS-ów, messengerów, telefonów i portali społecznościowych, nie powinno być problemem, aby tak istotną zmianę zapowiedziano wcześniej, a nie informowano o niej po fakcie.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz tak tłumaczy decyzję o zawieszeniu kursowania "rowerowej" linii 258:

- Bywały dni, że na jednym kursie podróżował tylko jeden pasażer przewożący rower, a w skali dnia przeważały kursy puste. O ile w typowy dzień powszedni wiosenny, w skali całego dnia przewożonych było przeciętnie około 13 rowerów, o tyle zimą średnio przewożono przeciętnie 4-5 rowerów. Dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu pracy przewozowej z tej linii na inne, oblegane linie autobusowe, zwiększając tam liczbę połączeń. Autobusy "rowerowe" z większą liczbą miejsc dla rowerów zostały włączone do obsługi drugiej linii tunelowej, tj. 158. Ponadto, zwiększeniu ulegnie liczba kursów na linii 158, tak, aby więcej rowerzystów mogło skorzystać z przeprawy tunelowej. Linia autobusowa 258 ponownie zacznie funkcjonować wiosną przyszłego roku, kiedy naturalnie wzrośnie liczba rowerzystów, chcących z niej skorzystać.
Rowerzystów to nie przekonało.

- Rozumiem, że może się nie opłacać, jak w ciągu dnia autobus jeździ pusty, ale rano bardzo dużo osób korzystało z tego środka transportu. Zawsze też o tej 7 rano, gdy podjeżdżał autobus, to wsiadali do niego rowerzyści. Teraz zostaje jazda naokoło, a rano nie zawsze jest na to czas. W zeszłym roku we wrześniu, pamiętam, że mało było rowerzystów w tym autobusie, ale w tym roku dużo więcej, więc nie powinno się przywoływać ubiegłorocznych statystyk - przekonuje Marta.
Autobus przez cały dzień, ale w kratkę

Obecnie w dni robocze między godz. 6 a godz. 8 rano autobus linii 158, kursujący przez tunel od ul. Zimnej na Stogach w kierunku Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz, jeździ co 20 minut. Podobna częstotliwość utrzymana jest między 14 i 18. Przez resztę dnia autobus kursuje 1-2 razy na godzinę. Od teraz do wiosny na tej linii będą realizowane dwa dodatkowe kursy w porannym szczycie. Zmiany wejdą w życie w ciągu kilku najbliższych dni.

Zobacz rozkład jazdy linii 158

- We flocie pojazdów obsługujących linię 158 wykorzystywane mają być odtąd autobusy z wewnętrznymi wieszakami na rowery, które pozwalają na jednorazowe przewiezienie ośmiu jednośladów - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku. - Jeśli chodzi o kursowanie autobusu linii 158 w popołudniowych godzinach szczytu, póki co dodatkowe kursy nie są przewidywane. Wynika to z mniejszego zainteresowania "rowerowych" pasażerów powrotem z pracy na pokładzie autobusu. Sytuację będziemy monitorować na bieżąco i w razie potrzeby również o tej porze zwiększymy liczbę kursów.
Linia 258 zostanie przywrócona w marcu.

Komentarz

Tunele i mosty buduje się na kilkadziesiąt lub nawet sto kilkadziesiąt lat. W fazie planowania jest czas na to, żeby opracować normalny przejazd dla rowerzystów, budując dla nich i dla pieszych osobną nitkę, umożliwiając im korzystanie z tunelu serwisowego, bądź wprowadzając inne rozwiązanie. Zamiast myśleć przyszłościowo i od razu tworzyć spójną rowerową ramę komunikacyjną miasta, nieudolnie próbujemy coś sztukować. W Gdańsku mamy w ostatnim czasie cały szereg inwestycji opracowywanych wyłącznie lub głównie dla zmotoryzowanych i to błędne, nieaktualne już podejście do tworzenia miasta, mści się każdego dnia w postaci hałasu, ruchu, korków i na koniec w formie długich kolejek do aptek i lekarzy. Oprócz tunelu możemy wymienić choćby wiadukt na ul. Popiełuszki bez wytyczonych pasów rowerowych i chodnika. To nowoczesność na miarę lat 50. ubiegłego wieku.
Czy przewoziła(e)ś rower autobusem kursującym tunelem pod Martwą Wisłą?
18%

tak, regularnie

15%

tak, od czasu do czasu

67%

nie, nigdy

zakończona

łącznie głosów: 376