Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...
Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.
Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.
Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego
Gdańsk w pierwszej dziesiątce
Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.
W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.
Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).
Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni
Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów
Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.
W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie wybrane
-
2021-10-17 07:08
(13)
Moim zdaniem w Gdańsku nie jest tak zle. Czekam oczywiście na ścieżkę na ul. Kołobrzeskiej. Poza tym przydałaby się na fragmentach Grunwaldzkiej, aby wypełnić możliwość jazdy ciągłej przez Sopot, Gdynię. A co do sugestii autorki, ze można liczyć sieć ścieżek dla 3miasta jako całości-uważam, ze to nie ma sensu. To są trzy osobne miasta.
- 81 15
-
2021-10-19 16:56
To ma bardzo duzo sensu.
Tak jak w Warszawie ktos dojezdza rowerem z Zoliborza do Mordoru tak nie jest niczym dziwnym, zeby ktos dojezdzal rowerem z Gdyni do Gdanska (tak jak ja robilem), czy tez z Rumi do Gdyni (jak robie to teraz). Mysle, ze wiekszosc podrozy w trojmiescie obejmuje co najmniej dwa rozne miasta, wiec liczenie tego osobno nie ma sensu, bo co by mi bylo po swietnych drogach w Gdansku, gdyby Sopot nie byl przejezdny rowerem? I tak bylbym skazany na SKM.
- 0 0
-
2021-10-19 07:03
Wszystkie ściezki są skoncentrowane na dolnym tarasie
- 0 0
-
2021-10-17 18:57
(1)
Brakuje sciezek na kolobrzeskiej, czarnym dworze (co boli bo brakuje doslownie kilometra zeby ta trasa miala sens), lesnym odcinku slowackiego (mozna jechac przez matemblewo, ale jak pada to nie), ale najwieksza wiocha to chyba brak sciezki w okolicach starego miasta. Czlowiek konczy pod forum i pchaj rower tunelem bo nigdzie sie nie dostaniesz,
Brakuje sciezek na kolobrzeskiej, czarnym dworze (co boli bo brakuje doslownie kilometra zeby ta trasa miala sens), lesnym odcinku slowackiego (mozna jechac przez matemblewo, ale jak pada to nie), ale najwieksza wiocha to chyba brak sciezki w okolicach starego miasta. Czlowiek konczy pod forum i pchaj rower tunelem bo nigdzie sie nie dostaniesz, pomimo ze dalej w strone stogow albo sobieszewa sciezki sa doskonale. To jest w sumie najwiekszy zarzut, mamy sytuacje gdzie mamy swietne dzielnicowe systemy sciezek rowerowych ktorych nikt nie polaczyl.
- 9 2
-
2021-10-18 07:50
te kilka dziur to nic
w Gdyni jak jest kilka kilometrów ciągłości to jest sukces, tam każdy kawałek jest bez połączenia z innymi a jeżdżenie między dzielnicami to chyba tylko lasem
- 2 0
-
2021-10-17 13:35
Dokładnie (5)
Kołobrzeska doskonale obrazuje jak przyjaznym rowerzystom miastem jest Gdańsk
- 14 2
-
2021-10-18 08:25
(2)
Kołobrzeska to drobiazg w stosunku do Małomiejskiej, Świętokrzyskiej czy Jabłoniowej
- 5 0
-
2021-10-18 12:57
(1)
kartuska, budowlanych, do studzienki, spacerowa, słowackiego na matarnie..... sporo tego
- 0 0
-
2021-10-18 16:57
ale że co ?
nie ma w moim rejonie ścieżek ale mam się cieszyć bo są tam gdzie nigdy nie jeżdżę ?
- 0 0
-
2021-10-17 18:16
W Gdańsku macie Kołobrzeską (1)
A w Gdyni mamy Śląską, Hutniczą, Wiśniewskiego, Estakadę Kwiatkowskiego, Dąbka, Unruga, Rolniczą, Chwarznieńską, Jaskółczą, Nowowiczlińską, Wiczlińską...
- 5 1
-
2021-10-18 09:40
zapomniales o wielkopolskiej
oj tam, tylko jakas 1/3 populacji Gdyni, nie ma jak normalnie dojechac rowerem gdziekolwiek, bo droga rowerowa konczy sie w 1/3 a potem zostaje przeciskanie sie naookolo przez osiedlowe uliczki, dzialki lesne i juz jestes na drodze rowerowej
- 1 0
-
2021-10-17 10:42
to sie niedoczekasz bo nie planują (1)
- 4 2
-
2021-10-18 15:02
zawsze mnie zdumiewa ta tęsknota do uścieżkowienia Kołobrzeskiej
jeżdżę tamtędy rowerem po jezdni, jest dobrze, po co poprawiać coś co działa?- 0 4
-
2021-10-17 09:37
Nie jest źle jak ktoś rower wyciąga sporadycznie
ja tez uważam że służba zdrowia w polsce działa ok. nie korzystam to złego słowa na nich przecież nie powiem
- 32 4
-
2021-10-18 10:27
W Ostrołece nie ma nawet 1m prawdziwej drogi rowerowej. Także te rankingi to jakieś z sufitu są (1)
i z zasady jest to mocno antyrowerowe miasto ( sporo zakazów jazdy po jezdni rowerem).
- 9 2
-
2021-10-18 13:00
piSSy wstydzą się rowerów .
- 3 1
-
2021-10-17 20:50
(3)
Uważam, żeby coś zrobić z drogą rowerową na alei Hallera znajduje się ona w takim miejscu gdzie mieszkańcy niejednokrotnie nie mogli dostać się do swoich posesji. Najgorzej było w okresie letnim. Czas najwyższy pomyśleć o zmianie.
- 7 21
-
2021-10-18 11:07
To może przenieść DDR i puścić ją przez stację SKM Politechnika?
Dlaczego DDR musi iść przy samej ulicy Hallera? Zamiast tego można ją puścić przez tunel pod stacją SKM Politechnika, a tam połączyłaby się z istniejącą już DDR przy Klinicznej. Piesi, kierowcy i tramwaje miałyby więcej miejsca, a rowerzystom droga wydłużyłaby się tylko o 70 metrów, a tym jadącym w stronę Nowego Portu nawet by się skróciła.
- 4 3
-
2021-10-18 10:19
Ścieżka na Halera jest absurdalnie zrobiona
Szeroki pas drogowy gdzie zmieściłby się wygodny chodnik i wygodna ścieżka, a ścieżka poprowadzona tak, że jest wąska i kręta i jeszcze ludziom pod oknami lub na skarpie przy działkach. Kto to wymyślił? Grzelak?
- 3 2
-
2021-10-18 09:36
Mieli zrobić to mieszkańcy sie nie zgodzili.
nie dogodzisz
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.