• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • Zróbcie SKM'ke do dzielnic południowych, a problem sam sie rozwiąże. Tramwaje są za wolne!!

    • 28 4

  • Jakby zapytać o fontannę Neptuna

    Czy ka lecieć z niej wódka, to też połowa Polaków by odpowiedziała ze tak

    • 13 1

  • ostatnio

    przerzuciłam się na chodzenie pieszo schudłam przez 2 miesiące 8 kg czuje się świetnie a odległości wydają mi się coraz mniejsze

    • 21 3

  • abrahama - strzyża (7)

    To jest największy dramat przesiadkowy, 6 minut na to żeby przejść z autobusu na pkm, akurat żeby zdążyć zobaczyć jak pkm odjeżdża będąc już na schodach

    • 25 5

    • (1)

      To jak ty dlugo wchodzisz? Mi to zajmuje połowę czasu.

      • 5 3

      • Z 8 minut żeby z Abrahama kilo ch oliwa przejsc

        • 2 0

    • Przecież (1)

      Tam nie jezdza autobusy tylko tramwaje

      • 4 0

      • Abrahama jest koło ch oliwa

        • 1 1

    • przystanek Strzyża (1)

      wcześniej nazywał się Abrahama ani kiedyś ani teraz nie jeżdżą tamtędy autobusy

      • 0 0

      • no i wlasnie w tym problem, wiec trzeba jechac na abrahama, ktory TERAZ znajduje sie przy ch oliwa, i biec na pkm zeby zdazyc

        • 1 1

    • Zaorać toto.

      • 0 0

  • (1)

    Ciekawe, no to że autobusy zatłoczone jak nie powiem już od godziny 13:00 to skąd?
    Masakrycznie jest po prostu więc, co za bzdury ktoś wypisuje, że pasażerowie wolą jeździć samochodami.
    Niech ten kto pisał artykuł przyjedziesz autobusem do dzielnic południa Gdańska to zobaczy wtedy że pasażerowie wybierają nie samochody a komunikację.

    • 19 2

    • Dzielnice południowe to sypialnia, dlatego w godzinach szczytu autobusy są zapchane (głównie uczniowie, emeryci). Proszę spojrzeć jakie korki są na drogach
      z południowych dzielnic. Jak często jeżdżą autobusy tramwaje.

      • 2 2

  • Czas.

    Samochodem 15-20 minut , komunikacją ponad godzinę. Powrót z pracy to nawet może trwać godzinę ale rano to pospać się chce.

    • 23 1

  • WB (1)

    Tramwajem szybciej ale smrodno. Często korzystam z komunikacji miejskiej
    ale brak czystości.Jeżdżą , śpią pijaki i zasmrodzą cały tramwaj.Jak tu jeździć
    komunikacją miejską.

    • 23 3

    • Szybciej, ale tylko wtedy gdy porównujesz trasę wzdłuż torów. Gdy jest przesiadka, gdy musisz dojść do przystanku.

      To samochód wygrywa.

      • 2 1

  • (3)

    a dziwić się...w komunikacji śmierdzi popielniczką alkohol i potem, ztm robić co im się chcę, a niektórzy bezczelni kierowcy przyjeżdżają 5min przed planowanym odjazdem i odjeżdża jak naj szybciej nawet jak że ludzie walą do drzwi a spóźnieni nie są, 4min zostały

    • 14 5

    • (2)

      pieprzysz głupoty

      • 1 4

      • chcesz zdjęcia kierowcy ztm który pali papierosa wczasie jazdy?

        • 2 1

      • Do "pieprzysz głupoty", kierowco może mam was zacząć nagrywać, godzina jest na kasownikach......powiedz tylko słowo........ale pewnie boisz się o swój tron chamski królu autobusu

        • 2 0

  • Czemu gdanszczanie wybierają swoj prywatny środek transporu?

    Poniewaz chodzi o czas!po drugie rzadko kiedy komunikacja miejska mozna dojechać do miejsca pracy,a po trzecie mieszkancy po pracy robią zakupy lub swoje pociechy odbierają ze szkół,żłobków czy przedszkoli.

    • 20 4

  • Ja wybieram samochód najpewniejszy środek lokomocji.

    Niema dnia aby nie było awarii tramwajów nigdy nie wiadomo czy się dojedzie do pracy czy będzie czym wrócić.
    Ja chcę pracować a nie zostać wywalona na pysk na ciągłe spóźnienia do pracy.

    • 21 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum