Gdynia i Gdańsk z nagrodami za Badanie Klimatu Rowerowego
"Badanie Klimatu Rowerowego", zorganizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej, w tegorocznej edycji przyniosło Trójmiastu miłe wyróżnienia. Gdańsk i Gdynia zajęły I miejsca w poszczególnych kategoriach konkursu. Nagrody zostały przyznane podczas konferencji Samorządy Przyjazne Życiu, która odbyła się w Gdańsku.
Pod koniec roku 2020 badania zostały przeprowadzone po raz pierwszy. Do udziału zgłosiło się 90 miejscowości, a 49 z nich osiągnęło minimalny metodologiczny próg liczby wypełnionych ankiet. Łączna liczba wypełnionych ankiet wyniosła 9718.
Pytania o komfort jazdy
W ankiecie pytano m.in. o to, czy jazda rowerem po mieście stresuje, czy cykliści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego i czy jazda rowerem jest promowana w danym miejscu zamieszkania.
Średni wynik badania dla całej Polski wyniósł 3.32 w sześciostopniowej skali. Na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot średnia ocena to 3.19. W Gdańsku ten wynik wyniósł 3.10, a w Gdyni 3.36. Sopot nie uczestniczył w badaniu, ponieważ nie osiągnął progu wypełnionych ankiet - 43 sopocian i sopocianek wypełniło kwestionariusz.
Władysława IV. Rowerzyści będą omijać pomnik księdza
Nagroda dla Gdańska
W kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców I miejsce zajął Gdańsk, wyprzedzając Białystok oraz Poznań i Kraków.
Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka
Nagroda dla Gdyni
Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. W badaniu wzięło bowiem udział 597 gdynian i gdynianek. Oznacza to, że gdynianie i gdynianki najliczniej wzięli udział w wypełnianiu ankiet dotyczących komunikacji rowerowej w ich mieście.
- Ten wynik pokazuje, że mieszkańcy naszego miasta są zaangażowani i aktywni, a temat komunikacji rowerowej jest im bliski - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Zależy im na tym, żeby Gdynia była jeszcze bardziej przyjazna cyklistom, i chcą mieć na to wpływ. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i przyczynili się do sukcesu Gdyni. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle ważny.
- W mieście wciąż przybywa też rowerowej infrastruktury - zaznacza Magdalena Czernek z Urzędu Miasta Gdyni. - Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach pojawiło się kilka nowych fragmentów dróg rowerowych, m.in. przy Uniwersytecie Morskim, na skrzyżowaniu ulic Morskiej i Warszawskiej czy w Śródmieściu - odcinek wzdłuż ul. 10 Lutego z nawierzchnią z mineralno-żywicznej mieszanki o większej przepuszczalności, a także odcinek przy ul. Władysława IV przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej.
Z pełnymi raportami można zapoznać się na stronie Badań Klimatu Rowerowego.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie wybrane
-
2021-11-05 11:04
Gdynia powinna zbudować w zachodnich dzielnicach (3)
ścieżki rowerowe na całej ulicy Nowowiczlińska , ul Miętowa , połączenie Wiczlina i Dąbrowy wzdłuż Wiczlińskiej i ostateczności ścieżkę rowerową wzdłuż Sopockiej do granicy z Sopotem a to tylko południowo-zachodnie dzielnice
- 16 4
-
2021-11-10 20:20
jak na razie to wycieli drogę rowerową z projektu Węzeł Karwiny
- 0 1
-
2021-11-06 10:51
po co komu ścieżka na miętowej przecież to jest osiedlówka po co komu wszędszie te g..wna na chodniku?Człowiek jedzie na rowerze czy ma się przepychać z pieszymi czy wyjeżdżającymi z bocznych ulic samochodami ścieżki chodnikowe to największy bezsens jaki widział świat powodują masę wypadków kolizji i stykowych sytuacji
- 3 1
-
2021-11-06 09:15
Marzenia.
- 0 1
-
2021-11-08 03:59
(2)
Co daje mieszkancom ta nagroda? Będzie za to jakiś kilometr nowej drogi rowerowej? Czy to tylko sposób na legalizacje przelewu dla organizacji dajacej te nagrody?
- 10 2
-
2021-11-08 09:08
Wziąłeś udział w ankiecie? (1)
Gdybyś wziął, i do tego regularnie jeździł rowerem, a potem obejrzał jej wyniki, to byś się dowiedział, że najbardziej obciążającym wynik w prawie każdym badanym mieście jest nieprzyjazny stosunek kierowców do rowerzystów wtedy, gdy korzystają ze swego prawa do jazdy po jezdni. Rozumienie sensu uspokajania i redukcji skali ruchu samochodów jest
Gdybyś wziął, i do tego regularnie jeździł rowerem, a potem obejrzał jej wyniki, to byś się dowiedział, że najbardziej obciążającym wynik w prawie każdym badanym mieście jest nieprzyjazny stosunek kierowców do rowerzystów wtedy, gdy korzystają ze swego prawa do jazdy po jezdni. Rozumienie sensu uspokajania i redukcji skali ruchu samochodów jest ważniejsze dla "klimatu" rowerowego miasta niż budowa kolejnego kilometra wydzielonej drogi dla rowerów. Jak masz pomysł na lepszą ankietę, zorganizuj ją nie otrzymując jakiegokolwiek wynagrodzenia. Być może lepiej zarobisz, jak się zatrudnisz na farmie trolli, bo to ci już wychodzi zupełnie nieźle.
- 1 4
-
2021-11-10 20:18
niestety, jeszcze przynajmniej jedno pokolenie musi się przemielić
aby ludzie to zrozumieli
- 0 1
-
2021-11-06 10:22
Osiągnęli słaby wynik i jeszcze się tym chwalą (6)
To jest nagroda za frekwencję, czyli za liczbie wypełnienia ankiety. Żadna w tym zasługa Łucyka, tylko ludzi. Wypełnili oni ankiety i pokazali że w Gdyni sieć dróg rowerowych jest słaba. W dodatku jeszcze budowane rozwiązania są i**otyczne, typu droga rowerowa z pominikiem w środku.
- 33 2
-
2021-11-06 13:38
frekwencja nie była słaba (4)
wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców była najlepsza, to zasługa nie tylko mieszkańców, ale różnych osób, działających na rzecz poprawy warunków korzystania z rowerów w Gdyni. Ta poprawa oczywiście następuje, kto neguje taką ocenę przypuszczalnie należy do grona "zawodowych malkontentów", których na tym portalu pod tekstami dotyczącymi rowerów jest zwykle sporo.
- 1 3
-
2021-11-06 14:19
Rzeczywiście (3)
Węzeł Karwiny, czy najnowsza DDR-ka z pominikiem w środku jest tego najlepszym dowodem. Przypominam uprzejmie, że urząd ma wolne w weekendy ;)
- 1 1
-
2021-11-06 14:46
i co ? poprawiłeś sobie nastrój? (2)
- 0 1
-
2021-11-06 14:59
Nastrój nie ma tu nic do rzeczy. (1)
Bardziej chodzi o prostowanie kłamstw opłaconych klakierów. W innych komentarzach jakiś trol opowiada, że 3+ to wysoka ocena. Mało ogladam, ale to klimat TVP z lekka.
- 1 1
-
2021-11-06 20:19
3,50 to ocena neutralna, jeśli jest mniej niż 3,5 to znaczy ocena zaczyna być pozytywna, 1 to ocena bardzo dobra
Gdynia nie dostała nagrody za zajęcie dobrego miejsca (jej ocena to tylko 3,36 czyli ledwo ledwo pozytywna, ale lepsza niż np. Łódź), Gdynia dostała nagrodę za frekwencję: liczbę oddanych głosów, które, jak widać po wyniku, były w bardzo wielu wymiarach krytyczne (np. bardzo nisko oceniono zachowania kierowców gdyńskich wobec rowerzystów). Urząd
Gdynia nie dostała nagrody za zajęcie dobrego miejsca (jej ocena to tylko 3,36 czyli ledwo ledwo pozytywna, ale lepsza niż np. Łódź), Gdynia dostała nagrodę za frekwencję: liczbę oddanych głosów, które, jak widać po wyniku, były w bardzo wielu wymiarach krytyczne (np. bardzo nisko oceniono zachowania kierowców gdyńskich wobec rowerzystów). Urząd miasta nie ma bezpośredniego wpływu na wiele aspektów wpływających na "klimat" rowerowy miasta, ale środowisko gdyńskich rowerzystów wykazało się wysoką frekwencją i praktycznie do dla nich jest ta nagroda. Jakie wnioski z wyników badań ankietowych wyciągną decydenci, to już zupełnie inna broszka.
- 1 0
-
2021-11-06 11:58
ale tytuł artykułu można zrobić odpowiedni
i wieść idzie w świat... "Gdynia dostała nagrodę!"
Działy PR do zwolnienia za produkowanie takich przeciwskutecznych gniotów, które obrażają inteligencję czytelnika.- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.