• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nie rezygnujemy z dróg rowerowych

Jakub Furkal
3 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia. Koparki zablokowały drogę rowerową
Urzędnicy podkreślają, że najważniejsze jest teraz dla nich dokończenie urwanych dróg rowerowych w Gdyni, jak np. ta przy ul. 10 Lutego. Urzędnicy podkreślają, że najważniejsze jest teraz dla nich dokończenie urwanych dróg rowerowych w Gdyni, jak np. ta przy ul. 10 Lutego.

Po artykule prezesa Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia Łukasza Bosowskiego, który przed tygodniem podsumował brak inwestycji rowerowych w mieście, publikujemy odpowiedź Jakuba Furkala, pełnomocnika prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.



Bardzo dziękuję stowarzyszeniu Rowerowa Gdynia za poruszenie istotnych spraw dla komunikacji rowerowej.

Zapomniane gdyńskie drogi rowerowe



Czy sieć rowerowa w Gdyni rozwija się w odpowiednim tempie?

Miasto, mając ograniczone środki finansowe, musi rozważnie nimi dysponować, co oznacza konieczność gradacji ważności poszczególnych inwestycji. Najistotniejsze dla gdyńskiej sieci tras rowerowych jest połączenie jej w jedną, spójną i wygodną sieć. Dlatego w pierwszej kolejności realizowane są przedsięwzięcia mające na celu budowę tras rowerowych tam, gdzie obecnie ich nie ma lub jest szansa na połączenie oderwanych od siebie odcinków.

Drogi rowerowe są projektowane



W związku z tym aktualnie projektujemy bardzo istotne fragmenty dróg rowerowych, m.in. wzdłuż ul. Wielkopolskiej od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka, wzdłuż ul. ChwarznieńskiejMapka (Witomino), wzdłuż ul. Rolniczej (od ChwarznieńskiejMapka do KonwaliowejMapka), kładkę pieszo-rowerową nad torami (między Małym Kackiem a Karwinami), fragment al. 17 GrudniaMapka, ul. 3 MajaMapka czy ul. Jana z Kolna. Prowadzone jest postępowanie na projekt rowerowego połączenia ul. Wiśniewskiego z ul. Morską (wzdłuż estakady KwiatkowskiegoMapka), ul. Unruga (od ul. BosmańskiejMapka do estakady), a w niedługim czasie również wzdłuż ul. Janka WiśniewskiegoMapka między dworcem PKP a stacją Shell.

Wspomniany przez Pana Łukasza Węzeł Karwiny wzbogaci się o drogi rowerowe w miejscach, w których dzisiaj ich nie ma, czyli na ul. Sopockiej, Strzelców i Nowowiczlińskiej.

Drogi rowerowe, które będą zbudowane



W najbliższych miesiącach planowane jest wybudowanie nowych dróg rowerowych, np.: wzdłuż ul. Władysława IV (skrzyżowanie z al. PiłsudskiegoMapka), na ul. płk. DąbkaMapka, ul. KwiatkowskiegoMapka, wzdłuż ul. 10 LutegoMapka, na ul. KartuskiejMapka, fragment przy Uniwersytecie Morskim czy wyczekiwane połączenie dróg rowerowych na skrzyżowaniu ul. Morskiej z WarszawskąMapka.

Drogi rowerowe nie zawsze są konieczne



Należy też zwrócić uwagę, że nie w każdym miejscu budowa wydzielonych dróg rowerowych jest możliwa czy wręcz potrzebna, aby jazda rowerem stała się wygodna i bezpieczna. Przykładem niech będzie przeobrażona organizacja ruchu na kilometrowym odcinku ul. Świętojańskiej. Ograniczony ruch w kierunku północnym (od al. Piłsudskiego do ul. 10 Lutego) wyłącznie dla rowerzystów i trolejbusów, a w drugą stronę wydzielenie pasa rowerowego spowodowało, że ulica stała się spokojniejsza, cichsza i bezpieczniejsza dla rowerzystów, którzy do tej pory jeździli chodnikami. Ponadto, mimo utrudnień jakie wprowadza budowa Trasy Kaszubskiej - tam również powstaną nowe połączenia rowerowe między Kaczymi Bukami, Chwaszczynem a Dąbrową.

Intensywnie pracujemy i szukamy najbardziej efektywnych sposobów na ulepszanie sieci gdyńskich dróg rowerowych. Priorytetem jest budowa dróg rowerowych tam, gdzie ich nie ma. Dodawanie dodatkowych szlaków wzdłuż ulic, gdzie one już istnieją (ul. Wielkopolska oraz ul. Morska) jest obecnie zadaniem mniej pilnym. Zdajemy sobie sprawę z licznych potrzeb inwestycyjnych, które usprawnią ruch rowerowy i zapewniam, że miasto z nich nie rezygnuje.
Jakub Furkal

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (267) ponad 20 zablokowanych

  • Zdrowie (7)

    Wiecej rowerzystow, mniej spalin. Zdrowsze powietrze dla wszystkich. Inna spawa, to kultura jazdy, zarowno zmotoryzowanych jak rowerzystow. W kazdej grupie znajdują się piraci.

    • 17 14

    • Gdynia z racji swojego położenia geograficznego nie ma problemu z zanieczyszczonym powietrzem. (4)

      • 3 9

      • Zdziwilbys sie (3)

        Wystarczy w srodku sezonu grzewczego przejsc sie wzdluz al.zwyciestwa w redlowie. Menele z ogrodkow dzialkowych pala kazdym smieciem by ogrzac swoje chalupki. Problem zanieczyszczen w Gdyni to problem palenia smieciami i weglem w piecach domowych

        • 6 1

        • I nie tylko ogródki przy Zwycięstwa.

          Także Mały Kack, Pogórze Dolne oraz Pustki Cisowskie/Demptowo mają problem ze smogiem.

          • 4 1

        • Czyli przyczyną smogu jest palenie śmieciami, a nie samochody jak pisał przedmówca. (1)

          Dlaczego więc mamy rezygnować z samochodów?

          • 3 2

          • bo jest za duzo na nie chetnych

            a miejsca brak

            • 1 1

    • Pojdzmy bardziej radykalnie

      Mniej ludzi mniej zanieczyszczeń, mniejszy slad węglowy.

      • 2 0

    • Smartfon, czy komputer, z którego piszesz z Chin czy USA rowerem ci przywieźli? Ciuchy, meble, itd też rowerem? Co za dzbanowate myślenie.

      • 0 1

  • bo ich nie ma, więc ciężko z nich rezygnować

    • 0 1

  • Pan Furkal kłamie.

    Nie będzie drogi rowerowej wzdłuż Nowowiczlinskiej.

    • 5 2

  • MEVO

    A może w końcu ktoś by napisał co z MEVO i kto podpisał protokuł odbioru etapu, który się nie zakończył dzięki czemu mieszkańcy 3miasta stracili kilkanaście mielionów złotych?

    • 12 0

  • 10 metrów przed dworcem

    i kasami Wzgórza nadal jest ponad możliwościami UMG

    • 7 0

  • Panie Furkal

    Ilu Was tam pracuje w urzędzie w tym wydziale "rowerowym"? Namnożyło sie tych urzędników jak grzybów po deszczu i siedzą i wymyślają.

    • 15 0

  • Jeżdżę sporo po Trójmieście... (2)

    ... Gdynia jest okropna pod względem jazdy rowerem. Praktycznie wszędzie są dziury w ciągłości, pełno jakichś dziwnych wynalazków jak w Orłowie jednokierunkowa droga rowerowa przez zatokę autobusową. Dziury, kostka bauma, ogólnie dziadostwo.

    Nawet Sopot dorobił sporo nowych DDR-ek. O Gdańsku nie wspominam.

    A szkoda, bo Pan Furkal miał zdaje się szacunek środowiska, był od nich. No, cóż stał się urzędnikiem.

    • 21 2

    • Ja tam wole Gdynie. Przynajmniej centrum jak człowiek można przejechać jezdnią. Gdańsk? Jedynie po brukowanym deptaku. (1)

      a Sopot to już totalne dno z tymi chodnikami z nakazem jazdy po nich gdzie obok jezdnia w strefie 30

      • 2 2

      • Miasto to nie tylko centrum

        Wjazd do centrum Gdyni jest straszny z każdej strony.

        • 3 1

  • Dojazd od strony Karwin do centrum

    Rowerzyści dojeżdżający do centrum z okolic Dąbrowy i dalej Osowy, Chwaszczyna, Dobrzewina mają różne trasy ale tylko do skrzyżowania Wielkopolskiej i Sopockiej. Potem już wszyscy jadą podobnie. Albo w dół do Łowickiej i potem do Łużyckiej, albo skręcają wcześniej w Racławicką i przez Mały Kack do Olimpijskiej. Od 12 lat niczego nie poprawiono na tej trasie z wyjątkiem:
    a) utwardzenia leśnego odcinka Racławickiej (ale sama ulica od lat po krzywych płytach)
    b) falistej drogi rowerowej przy Riwierze (jakby nie mogła być prosta tak jak przy hali Gdynia przez co kierowcy widzą tylko jej kawałek)
    Poza tym dno i metr szlamu

    • 13 1

  • Samorządy za mało inwestują w nowe szlaki rowerowe, choć łączenie już istniejących to dobry kierunek

    Naszym priorytetem powinno być znaczne powiększenie dróg rowerowych, zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów. Dlatego grupa przy samorządzie m.Gdyni powinna nawiązać kontakt z ekspertami od ruchu drogowego i przedstawicielami środowiska rowerzystów, młodych ruchów miejskich,..., którzy pomogliby nad pracami w tym projekcie Jakuba Furkala, znacznie powiększającego role roweru w Gdyni jako nie tylko środka transportowego, ale także rekreacyjnego, sportowego i rehabilitacyjnego. - To oczywiste, że rower jest fenomenalny do miasta i znacznie poprawia jakość naszego życia. W Gdyni jest coraz więcej rowerów transportowych, riksz, cargo, przyczepkami i innych niekonwencjonalnych, którymi można zrobić prawie wszystko np. przeprowadzkę, jeśli się chce. Bez wątpienia można, ale jeśli nie jesteśmy gotowi na całkowite przemodelowanie życia, zupełną rewolucję, to nie przeskoczymy okoliczności infrastrukturalnych (jak ciągły brak odpowiednich ścieżek rowerowych, wydzielonych enklaw z jezdni) życiowych - napiętych terminów czasowych czy pogody. Dlatego samorządy musza zrobić wszystko, aby zadbać o poszerzenie możliwości dla rowerzystów. Bo podejście do rowerów może służyć za miarę naszego cywilizacyjnego rozwoju.

    • 3 11

  • (2)

    Po co drogi rowerowe skoro oni jeżdżą chodnikiem

    • 13 11

    • jakby jeździli jezdnią miałbyś pretensje, że blokują ruch :)

      • 4 1

    • bo pewnie wygodniej, szybciej i bezpieczniej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum