• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje rowerowe w Sopocie na 2019 rok

Joanna Skutkiewicz
23 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Wraz z początkiem wiosny w Sopocie ruszają zaplanowane prace związane z inwestycjami rowerowymi. Modernizacja i rozbudowa sieci ścieżek rowerowych, rozszerzenie strefy uspokojonego ruchu oraz plany związane z uruchomieniem rowerów miejskich Mevo mają poprawić komfort i bezpieczeństwo ruchu rowerzystów w mieście.


Jak oceniasz obecną infrastrukturę rowerową w Sopocie?



Biorąc pod uwagę suche liczby, Sopot jest miastem wyjątkowo sprzyjającym rowerom. Wskaźnik dróg rowerowych względem pozostałych ulic to aż 30 proc., co daje najlepszy wynik pośród polskich miast. Władze Sopotu zapewniają, że stale będą podejmować działania mające na celu utrzymanie obecnej infrastruktury w dobrym stanie oraz budowę nowej.

- Chcemy również zmieniać przyzwyczajenia sopocian - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Celem jest zrównoważenie transportu, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie życia rowerzystom i pieszym.

Droga rowerowa przy ul. Wejherowskiej



525-metrowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu, dotąd wybrakowany, został pokryty asfaltem. Połączył tym samym drogi rowerowe wzdłuż al. Niepodległości i Obodrzyców. Obecnie trwa przetarg, za pomocą którego zostanie wybrany wykonawca drugiego etapu inwestycji. W planach jest budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej do stacji SKM Kamienny Potok, a następnie do al. Niepodległości.

Międzynarodowa trasa rowerowa R-10



W kwietniu rozpoczną się prace związane z rozpoczęciem sopockiego odcinka europejskiego szlaku rowerowego R-10. Do 15 czerwca ma zostać sfinalizowany odcinek wzdłuż pasa nadmorskiego od granicy z Gdańskiem do ul. na Wydmach. Drugi etap - przebudowa odcinka od ul. Na Wydmach do sopockiego molo - ruszy po wakacjach. Na czas remontów przygotowany zostanie objazd dla ruchu rowerowego.

- Szczegóły objazdu są jeszcze ustalane, ale już teraz wiemy, że rowerzyści w czasie przebudowy pierwszego etapu, pojadą (patrząc od strony Gdyni) ulicami: Parkową, Grunwaldzką (gdzie będzie wydzielony specjalny pas) oraz ul. Na Wydmach - informuje Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Urzędu Miasta Sopotu. - Objazd kolejnego odcinka, od Mariotta do granicy z Gdańskiem, pobiegnie ulicą Bitwy pod Płowcami oraz ulicą Jelitkowską. Powrót na pierwotną trasę zaplanowany został w Parku Jelitkowskim.
W ramach tej inwestycji mają także powstać trzy miejsca wypoczynkowe dla rowerzystów. Pomieszczą łącznie 80 jednośladów.

Na temat remontu trasy rowerowej wzdłuż pasa nadmorskiego wspominaliśmy także tutaj: Remonty i budowa dróg rowerowych w Gdyni i Sopocie.

Kontraruch rowerowy i strefy "tempo 30"



O kontrapasach wprowadzonych na obszarze sopockiej strefy Tempo 30 pisaliśmy tutaj: Rowerem "pod prąd" po Dolnym Sopocie. Do wakacji, aż na 33 ulicach Dolnego Sopotu wprowadzony zostanie kontraruch rowerowy, czyli ruch "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych. Przypomnijmy, że strefa spokojnego ruchu, nakładająca na kierowców aut ograniczenie prędkości do 30 km/h, obejmuje obecnie niemal cały Sopot. Tylko na trzech ulicach miasta - al. Niepodległości, ul. Malczewskiego i ul. Armii Krajowej - można poruszać się szybciej, i to niewiele - tam obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Przy okazji modernizacji skrzyżowań Wejherowska/Kraszewskiego i Wejherowska/Obodrzyców, strefa Tempo 30 zostanie wprowadzona na ulicach: Wejherowskiej, Obodrzyców, a także ul. Łokietka na odcinku od Drogi Zielonej do ul. Polnej oraz ul. Polną na odcinku od ul. Łokietka do ul. Bitwy pod Płowcami.


Rowery Mevo w Sopocie



Choć zaplanowane na 1 marca uruchomienie rowerów Mevo zostało ponownie odroczone w czasie, wszystko wskazuje na to, że od 26 marca będzie można wreszcie skorzystać z floty miejskich rowerów. Na terenie Sopotu pojawi się 170 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, porozstawianych na 26 stacjach.


Rowerowy Maj



Już po raz czwarty odbędzie się w Sopocie kampania zatytułowana "Rowerowy Maj". Jej celem jest zachęcenie dzieci i młodzież z sopockich szkół do podróżowania rowerem do przedszkoli i szkoły. W zeszłym roku sopoccy uczniowie, rywalizując o tytuł najbardziej rowerowej szkoły, wykonali ponad 37 tysięcy przejazdów, zajmując tym samym 5. miejsce w ogólnopolskim rankingu frekwencji. Jako że głównym celem akcji jest zmiana nawyków młodych ludzi i ich rodziców oraz zachęcenie całych rodzin do aktywności fizycznej, do rankingu wliczają się także dojazdy na hulajnogach, deskorolkach i rolkach. Więcej szczegółów znaleźć można na ogólnopolskiej stronie akcji.

Miejsca

Opinie (60)

  • kłamstwo

    Wejherowska nie jest połączona z niepodległości Idź przetestuj Zrób zdjęcie jak kończy sie ścieżka chodnikowa i jak rowerzyści wpadają na pieszych stojących na swiatłach

    • 13 5

  • Niech oni już lepiej nic nie robią (1)

    tymi inwestycjami tylko utrudniają życie nie tylko rowerzystom ale i pieszym i kierowcom. Tego się tak nie buduje od lat 90. Czy to tak trudno zatrudnic kogos kto sie na tym zna?

    • 17 7

    • życie utrudniają mieszkańcom głównie kierowcy

      uspokajanie ruchu i promocja ruchu rowerowego przez rozbudowę tras rowerowych to forma podnoszenia jakości życia w mieście

      • 1 1

  • Wszędzie strefa 30, a oni jakieś wywijasy na chodniku raz z jednej raz z drugiej strony jezdni tworzą? Po co? (12)

    Po co utrudniać życie wszystkim takimi inwestycjami i marnować na to kasę? Nigdzie na świecie nie buduje się dróg dla rowerów na strefie 30. To irracjonalne,bezsensu. Nawet w Gdańsku i w Gdyni już to skumali.

    Jedyna sensowna droga dla rowerów w Sopocie mogła by być wzdłuż Aleji Niepodległości i to wszystko.

    Reszta ruchu powinna odbywać się po jezdni, ewentualnie po szerokim chodniku dopuszczonym do ruchu dla rowerów np. dla dzieci czy okazjonalnych rowerzystów.

    • 19 11

    • (7)

      Rozwiązanie jest proste, często obśmiewane (co tylko obnaża ignorancję obśmiewających). Kubeł dobrej farby i malujemy pasy rowerowe. Żadnego mieszania się ruchu z pieszymi, żadnego lawirowania z prawej na lewą itd.

      • 6 2

      • Na Armii Krajowej jak najbardziej. Zlikwidowac obecny gniot należy i w jedną strone normalnie z samochodami dopuscic ruch dla rowerów, a w drugą należy wykonać kontrapas. Na Powstańców Warszawy także powinien być kontrapas. No ale to wiadomo że nie chodzi tu o wygode czy bezpieczenstwo pieszych czy rowerzystów tylko chodzi o to by pozbyć się rowerzystów z jezdni ku uciesze kierowców wiec szans na takie rozwiazanie nie ma. Kontraruchy porobili jedynie na nic nie znaczących ulicach, byle by sie czyms pochwalic ;)

        • 5 4

      • w Gdańsku ten sposób jest regularnie praktykowany (5)

        Pasy dla rowerów malowane farbą są regularnie zastawiane parkującymi "na chwilę" samochodami. Bez rozsądnej i konsekwentnej polityki wyjaśniającej sens redukowania skali ruchu kołowego w skali całej aglomeracji niewiele się zmieni.

        • 3 2

        • (4)

          gdzie niby są zastawione? bo nie kojarze.

          poza tym na zastawianie tez jest bardzo proste rozwiazanie. wystarczy zabezpieczyc chodnik i zwezic pas dla kierowcow do minimum. pas dla rowerow ma tylko 1.5m co oznaczałoby że jak by ktoś zaparkował zablokowałby także przejazd innym kierowcom. proste jak drut

          • 2 3

          • Na piecewskiej (3)

            Zamiast kontrapasu masz parking....

            • 3 2

            • (2)

              tam nie ma kontrapasu zadnego. jest kontra ruch jedynie.

              • 0 4

              • na Dolnym MIeście jest wiele ulic z kontrapasem regularnie zastawionym samochodami (1)

                • 1 2

              • na dolnym miescie nie ma ani jednego kontrapasu. ludzie kontraruch to nie kontrapas.

                • 1 2

    • na świecie w dobrze zarządzanych miastach myśli się przede wszystkim o redukcji skali i prędkości ruchu (3)

      w strefie 30 często trzeba w Sopocie tworzyć osobne pasy dla rowerów jeśli natężenie ruchu na jezdni obok jest wysokie. Zauważ, że w świetle polskich przepisów dziewczynka w wieku 11 lat nie ma prawa jechać rowerem po chodniku, a w strefie 30 może nie mieć poczucia bezpieczeństwa poruszając się po jezdni. Każdy przypadek warto brać osobno pod uwagę. miasto powinno być tak kształtowane, by zarówno 8 letnie dzieci jak i seniorzy w wieku powyżej 80 lat mogli się czuć bezpiecznie. W Sopocie powinny być tworzone ulice z pierwszeństwem dla rowerów (tzw. ulice rowerowe lub rowerowo-parkingowe). Bez restrykcyjnej polityki parkingowej niewiele się poprawi, ale kilka sensownych wydzielonych korytarzy ruchu rowerowego by się przydało. Zwężenie jezdni ulicy Armii Krajowej warto promować wraz z promowaniem poprawy jakości serwisu SKM (tabor i takt) w ramach promocji całościowej wizji faktycznie zrównoważonego rozwoju systemu transportowego całej aglomeracji. Koło "kunia" w okolicach skrzyżowania z ulicą Smolną warto zbudować sensowny odcinek wydzielonej drogi dla rowerów po nieznacznym zwężeniu jezdni i uspokojeniu ruchu do najwyżej 50 km/h.

      • 4 2

      • (2)

        bez sensu. ddr powinny przede wszystkim pełnić role komunikacyjną. bez sensu budowac ddr dla dziewczynki 11 letniej ktora porusza sie rowerem 10kmh. Lepiej w te miejsce utworzyc szerszy chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. dziewczynka sobie pojedzie chodnikiem, rowerzysta komunikacyjny jezdnią. proste, tanie i bezpieczne dla wszystkich rozwiazanie.

        • 4 3

        • w świetle obowiązującego prawa dziewczynka w wieku powyżej 10 lat nie ma prawa poruszać się po chodniku (1)

          chyba że w wyjątkowych przypadkach. Jeśli infrastruktura miejska jest wygodna bezpieczna dla dzieci w wieku 8 lat i dla osób w wieku 80+ to jest wygodna i bezpieczna dla wszystkich. Problem polega na tym, że wielu Januszy uważa, że powinna być tworzona tak, by mogli bezkarnie lekceważyć limity prędkości. Jak to się zmieni, a miasto zacznie prowadzić restrykcyjną politykę parkingową, jakość życia wszystkich ulegnie poprawie.

          • 3 2

          • Ma prawo. Wystarczy dostawić znak. Jest to praktyka powszechna chociażby w Gdańsku

            Bezpieczeństwo to nie wszystko. Chodzi tu także o sprawne poruszanie się po mieście czyli szybkość i komfort. Jeżeli ludzie mają rezygnować z samochodów na rzecz np. rowerów to muszą być do tego warunki. Takie rozwiązania nie nadają się do przemieszczania komunikacyjnego rowerem. No chyba że ktoś na dziecięcym rowerku biegowym 5kmh się przemieszcza to może i tak.

            • 2 2

  • Mevo (1)

    "Kradzież, utrata lub zniszczenie roweru12 000 zł"

    Ukradną mi rower, zgłoszę od razu na policję i ja płacę?
    Jak to jest? Operator nie jest ubezpieczony?

    • 17 3

    • Chyba chodzi o to ile zapłacisz za przywłaszczenie roweru.

      • 2 0

  • Jaja sobie robicie ? Sopot jest ale na liscie parodi rowerowych .Przykladem Łokietka!! (1)

    Ograniczenia do 10km dla rowerzystów. Stary bruk na deptaku nadmorskim .wiele można wymieniać nieudolności urzędasów .Gdańsk ,Gdynia jeszcze gorsze ,ale tylko dlatego, że są większymi miastami wiec więcej można pieprzyć .

    • 14 9

    • chyba dawno na rowerze nie byłeś

      jak chcesz smucić, szukaj innych okazji i innych miejsc na tym portalu.

      • 5 6

  • Panie redaktorze Gołębiewski, wróć!

    • 8 5

  • rozumiem że komunikacja miejska ma jeździć wolniej niż rowerzyści? (10)

    Przecież to absurd. Autobus ma się wlec 30 km/h bo rowerzyści są na drodze.

    • 8 14

    • Piszesz o 122 jadącym raz na godzinę? (8)

      a ile ty chciałeś tym autobusem po takich wąskich uliczkach popitalać?
      Już nie wspominając że spory ruch, co kilka metrów jest albo przystanek albo przejście albo skrzyżowanie.
      Autobus i tak szybciej nie jedzie. Raczej rowery go spowalniać go nie będą.

      • 8 2

      • (5)

        Niepodległości też jest wąską ulicą? tam jest ograniczenie do 40 km/h. Jasne jak się promuję turystykę rowerową kosztem komunikacji miejskiej to faktycznie autobus a nawet trajtek szybciej nie pojedzie. Tylko nie dziwcie się później zakorkowanemu miastu.

        • 2 4

        • (2)

          ale co ma do tematu aleja niepodległości?
          z choinki sie urwałeś? czy tak sobie coś napisałeś aby coś napisać. Przeczytaj artykuł i dopiero komentuj.

          • 4 0

          • (1)

            Przecież jest napisane w artykule że Niepodległości ma ograniczenie do 40 km/h. Tym samym jest jasne że ta zmiana jest po to aby ułatwić życie rowerzystom - kosztem komunikacji miejskiej

            • 0 3

            • ale tam jest zakaz jazdy rowerem i raczej tak zostanie

              • 2 0

        • promuje się codzienne korzystanie z roweru a nie tylko turystykę rowerową (1)

          promowanie zwykłego korzystania z roweru wspiera rozwój korzystania z komunikacji miejskiej. Jeśli ktoś tego nie potrafi zrozumieć, to warto polecić mu zajęcie się rozwojem zdolności do medytacji i spokojnej refleksji. Niestety nie jest to łatwe w mieście zdominowanym przez ruch samochodów.

          • 1 0

          • Teraz rozumiem dlaczego rowerzyści domagają się podwózki swoich pojazdów komunikacją miejską - bo dzięki temu ona wspiera poruszanie się rowerami. Owe codzienne korzystanie z rowerów widoczne jest najlepiej w zimie.

            • 1 3

      • 187 (1)

        W Sopocie mamy jeszcze 187, który jeździ jednak trochę częściej i zdarza mu się wlec pod górkę Obodrzyców z prędkością żółwia, ponieważ rowerzysta zawzięcie pedałuje ulicą, chociaż wzdluż ulicy ma nowiutką ścieżkę rowerową. 30 raczej żaden nie da rady pod to wzniesienie jechać. Tak, wiem, zaraz zaczną się głosy, że na tej ścieżce czasem jakiś baran zaparkuje samochód. Fakt, zdarza się, ale to nie usprawiedliwia sytuacji, w której x osób w autobusie musi oglądać siedzenie rowerzysty mozolnie pedałującego pod górę, który usilnie udaje, że to czerwone kilka metrów dalej to wcale nie jest miejsce, gdzie się powinien znajdować.

        • 2 4

        • ale nie ma na nią jak legalnie wjechać. wiec jedzie jezdnią

          • 1 0

    • niewiele rozumiesz.

      widac z daleka

      • 2 1

  • Czy ktoś pomyślał (1)

    Jak ruszy Mevo to raczej na ścierkach rowerowych i sławnych kontrpasach rowerzyści się nie pomiedzczą. Trzeba było budować szersze ścieżki a nie minimum za minimum kosztów

    • 5 4

    • Jak MEVO ruszy to skala ruchu rowerów wzrośnie o 2-3 punkty procentowe

      Najważniejsze, że zmieni się sposób myślenia o możliwościach docierania rowerem do wielu miejsc w całej metropolii. To trochę potrwa, ale od zmiany sposobu myślenia zwykle zaczyna się proces zmian. Bez minimum cierpliwości będzie tylko więcej hejtowania na tym portalu ludzi nadal nieświadomie chorujących na samochodozę połączoną z cyklofobią. Smuceniem raczej nie przezwyciężymy tych przypadłości.

      • 2 2

  • Sorki ale drogi dla rowerow w Sopocie to hipokryzja na maksa (7)

    Robią je chyba tylko po to by utrudnić przejazd i zniechęcać do jazdy rowerem. Innego wytłumaczenia a drogi które lawirują z jednej strony na druga i Nie mam. Po to by kierowcy nie czuli dyskomfortu.

    • 17 5

    • warto kierowcom uświadamiać, że źródłem ich dyskomfortu jest w głównej mierze zachowanie innych kierowców

      50 osób jadących do pracy samochodem to źródło frustracji i irytacji. 50 osób jadących do pracy rowerem to okazja do owocnych i pogodnych interakcji między nimi. Warto spróbować w nowym sezonie rowerowym.

      • 5 0

    • sorki, nie masz racji. (3)

      ale wiele jest jeszcze do zrobienia,.

      • 1 3

      • Co znaczy racja? (2)

        Pisze jak to odbieram. Sopockie drogi są tak kijowe ze wole jeździć innymi trasami aby nie być zmuszonym do korzystania z nich. I nie być obtrąbionym gdy po nich nie jadę.

        • 4 2

        • przypuszczalnie jeździsz w celu trenowania lub rekreacyjnie (1)

          słabo wyczuwasz problemy osób jeżdżących rowerem w celach komunikacyjnych

          • 1 0

          • To jakiś desant z UM?

            Łokietka to dramat. Wojska polskiego to myśl drogowa z lat 90.
            Ścieżka namorska - nawet remontowane fragmenty to polgruk.
            Władysława IV?
            Jaka wyctam macie w Sopocie dobrze wykonana ścieżkę w istotnym miejscu?
            Moźe 23 marca ale nie wiem bo nie jeżdżę tamtędy. wszystkie ważne ciągi komunikacyjne są skopane.

            • 0 2

    • (1)

      Prezydent jest taki pro rowerowy i w ogolę polityka miasta anty samochodowa ale żeby dopuścić ruch rowerowy na Al. Niepodległości to nie. Lepiej jeździć chodnikiem nielegalnie. Tyle dobrego, że służby tego "nie widzą".

      • 1 1

      • Prezydent w swoim spocie wyborczym jeździ po chodniku, a straż miejska po przejściu. Poszukaj sobie. Parodia normalnie

        .... to co można oczekiwać od władz i służb w tym mieście.

        • 0 2

  • W Sopocie warto zbudować przejazd rowerowy pod wiaduktem SKM za ulicą Haffnera patrząc od strony Gdyni (1)

    Chodzi o bezkolizyjne połączenie całego Brodwina z centrum Sopotu przez stworzenie velostrady wzdłuż linii SKM aż do kładki pieszej nad jarem na przedłużeniu ulicy Majkowskiego. Cały układ dojazdów rowerem wokół Ergo Areny od strony Jelitkowa to osobny obszar możliwości wykazania się wyobraźnią projektantów.

    • 7 1

    • Miasto z budżetem 260mln na 11km2 (w tym zieleń 6km2) nie potrafi wybudować tak ważnego elementu infrastruktury rowerowej jakim jest kładka nad torami. Żeby pieszy z rowerzystą nie musiał być na 1 metrze szerokości.

      • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum