stat

Jak dobrać ramę rowerową krok po kroku

14 lutego 2020, 7:00
Kamila Lulińska

Na przestrzeni ostatniego miesiąca podzieliliśmy się z Wami informacjami, jakie plany mają Gdańsk oraz Sopot w sektorze inwestycji rowerowych. Wiemy zatem, że stan dróg rowerowych ulegnie znacznej poprawie i że przybędzie nieco nowych ścieżek. Jeśli więc zastanawialiście się, czy jazda rowerem po "wielkim mieście" to na pewno dobry pomysł, być może rozwialiśmy wątpliwości. A jeśli planujecie rozpocząć jazdę rowerem, ale jeszcze go nie posiadacie, podpowiemy, jak dobrać odpowiednią ramę rowerową.


Według statystyk, w Polsce co roku sprzedaje się około 1 mln rowerów. Liczba ta ulega rokrocznie pewnym wahaniom, jednak na przestrzeni lat Polacy zakupują średnio milion rowerów każdego roku. Niezależnie od panujących trendów, przy zakupie nowego roweru ważne jest, by zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór ramy roweru, który posłużyć ma nam przez najbliższe kilka, a może nawet kilkanaście lat. Podpowiemy, w jaki sposób krok po kroku przejść przez etap doboru właściwej ramy.

- Najlepiej zawsze doradzić się w dobrym sklepie marki, jakiej chcemy kupić rower. Następnie zrobić bikefitting i ustawić dobrze pozycje pod siebie - radzi Michał Paluta, polski kolarz szosowy z CCC Development Team.
Nie będziemy ukrywać - porada specjalisty, a więc pracowników salonów rowerowych, to zawsze dobry pomysł. Jednak co, gdy sami, lub z małą pomocą, chcielibyśmy wybrać właściwą dla nas ramę rowerową?

Wybór ramy to nie takie proste zadanie



- Sprawa z doborem ramy to bardzo personalny proces - mówi Kacper Adam, profesjonalny triathlonista, medalista mistrzostw Polski w triathlonie. - Z jednej strony wymaga pomierzenia rowerzysty w kilku kluczowych wartościach, a z drugiej wymaga przeprowadzenia wywiadu odnośnie doświadczenia na rowerach sportowych.
To prawda - dobór ramy to nie tylko personalny, ale równocześnie dość skomplikowany, wymagający czasu proces. Warto poświęcić na to nieco więcej czasu, by rower, który wybierzemy, odpowiadał naszym potrzebom w 100 proc. Na początek więc powinniśmy określić, jaki typ roweru chcielibyśmy zakupić.

Rower rowerowi nierówny - przegląd rodzajów rowerów



- Tak naprawdę to przeznaczenie roweru i to, do czego ma on nam służyć będzie podstawowym kryterium wyboru. - mówi Mateusz Grzanka ze sklepu Giant Wrzeszcz. - Dla osoby stojącej przed wyborem pierwszego roweru, czy to MTB czy szosowego, na pierwszy rzut oka może być trudne do określenia, która geometria ramy jest bardziej komfortowa czy wyścigowa. Takie parametry jak m.in. wysokość główki ramy czy długość rury podsiodłowej mają decydujący wpływ na to, jaką pozycję przyjmiemy na rowerze. Znając swoje potrzeby i to, do czego będziemy roweru używać, możemy w łatwy sposób ograniczyć wybór i skupić się na pozostałych parametrach roweru.
- Dla przeciętnego rowerzysty bardzo dobrym rozwiązaniem jest rower przełajowy lub gravelowy, bo ma wygodniejszą geometrię niż szosa, która może być bardzo niewygodna i niezdrowa - mówi Piotr Ławicki, profesjonalny triathlonista, który sporo czasu spędza z kolarzami teamu CCC. - Można nim jeździć nie tylko po asfalcie, ale też po lesie i szutrach, a dodatkowo zarzucić szosowe opony i śmigać jak szosówką. Gravel jest lżejszy niż MTB oraz tańszy i łatwiejszy w utrzymaniu.

Trzy najważniejsze determinanty doboru ramy



Kiedy wiemy już, jaki konkretnie rower chcielibyśmy zakupić, decydujemy także o geometrii ramy: czy nasz rower będzie typowo turystyczny czy raczej wyścigowy.

- Przy wyborze ramy do roweru należy zwrócić uwagę na trzy najważniejsze aspekty: rozmiar, geometrię oraz materiał z jakiego jest wykonana - mówi Michał Domański ze sklepu Epicentrum. - Dwie pierwsze cechy wpłyną na nasz komfort oraz prowadzenie roweru. Przy ramach do XC wybór jest raczej prosty, natomiast sprawa się komplikuje, gdy szukamy ramy do enduro, trailu czy downhillu. Tu decyduje głównie nasz styl jazdy i upodobania. Dłuższy rower będzie stabilniejszy na szybkich zjazdach, natomiast krótszy da więcej frajdy na ciasnych zakrętach i technicznych przeszkodach jak np. "hopy".
Jak dobrać odpowiedni rozmiar ramy roweru? Do tego służy tzw. przymiarka. Przed zakupem roweru warto przejechać na nim choć kawałek, by wstępnie stwierdzić, czy pozycja, którą na nim przyjmujemy faktycznie nam odpowiada i jest tą pozycją, której oczekujemy. Jeśli jesteśmy "na granicy rozmiarów", warto przymierzyć się do rozmiaru mniejszego i większego.


Rama rowerowa? Co to dokładnie jest?



No dobrze, ale czym w zasadzie jest ten rozmiar ramy roweru? Rozmiar ramy roweru to umowne określenie, które opisuje jeden z wymiarów ramy rowerowej. Ogólnie przyjętą definicją rozmiaru ramy rowerowej jest wymiar długości rurki ramy (mierzonej od środka suportu) - tak rozmiar określa się w rowerach miejskich, górskich, trekkingowych czy crossowych. Czasami podaje się jej dwa wymiary: całkowitą (zielona linia) oraz mierzoną do środka górnej rury ramy (fioletowa linia). W przypadku rowerów szosowych, gravelowych i przełajowych rozmiarem ramy rowerowej jest efektywna długość górnej rury ramy (oznaczonej czerwoną linią). Zazwyczaj rozmiar ramy rowerowej podawany jest w calach, rzadziej w centymetrach. Każdemu rozmiarowi ramy przypisuje się odpowiedni wzrost, dla którego jest on wskazany. Jednak nie tylko wzrost odgrywa tu znaczenie.


- Przy wyborze rozmiaru ramy poza parametrem wzrostu bardzo istotna jest także długość naszych nóg - mówi Mateusz Grzanka. - Przy określaniu prawidłowego rozmiaru ramy roweru szosowego, gdzie precyzja jest bardzo ważna, wspomagamy się profesjonalnym urządzeniem do mierzenia przekroku, czyli wewnętrznej długości nogi. Mając precyzyjne dane wejściowe (wzrost i długość nogi), specjalny program sugeruje nam rozmiar ramy. Trochę bardziej należy "pochylić się" nad wyborem roweru szosowego. Rower szosowy to często długie dystanse w jednej pozycji. W tym wypadku precyzja doboru rozmiaru ramy jest bardzo istotna. O ile w rowerach MTB spotykamy najczęściej rozmiary od S (small), M (medium), L (large), do XL (extra large), w rowerach szosowych ten najpopularniejszy przedział wzrostowy (172-184) ma jeszcze jeden rozmiar, czyli M/L (medium/large).

Mevo 2.0 dopiero w przyszłym roku?



- Rozmiar to nie koniec - podpowiada Piotr Ławicki. - Wszystko można jeszcze pozmieniać przy pomocy sztycy, ustawienia siodełka, długości i nachylenia mostka. Im ma być nam wygodniej, tym bardziej musimy skrócić odległość od siodełka do kierownicy i różnice w wysokości. Im te parametry są wyższe, tym pozycja staje się bardziej agresywna.

Na koniec - kwestia materiału



- Gdy już mamy ustalony rozmiar, musimy zdecydować, z czego ma być stworzona nasza rama - wskazuje Michał Domański. - Aluminium, karbon czy wracająca do łask stal cro-mo? Ramy aluminiowe są stosunkowo tanie, a przy obecnej technologii bywają wagowo zbliżone do karbonu. Włókno węglowe zdominowało już wszystkie dziedziny kolarstwa i przy doświadczeniu renomowanych producentów możemy uznać, że jest to najlepszy materiał do produkcji ram rowerowych. Dzięki niemu ramy są wytrzymałe, sztywne i jednocześnie bardziej komfortowe niż aluminiowe. Jednak zawsze pozostaje kwestia wysokiej ceny, którą przyjdzie nam zapłacić za dobra karbonową ramę. Cro-mo ramy często spotykamy w grawitacji, takiej jak dirt czy street, oraz w bardzo ostatnio popularnych gravelach. Ramy te są wytrzymałe i bardzo komfortowe, jednak zdecydowanie cięższe niż aluminiowe. Przy wyborze droższej, profesjonalnej ramy warto również brać pod uwagę jej gwarancję. Coraz więcej producentów stosuje gwarancję dożywotnią na ramę. Chodzi oczywiście o żywot roweru, a nie nasz. W praktyce najlepsi producenci uznają gwarancję nawet po kilkunastu latach od wyprodukowania ramy.
Na samym końcu, kiedy znamy już wszystkie parametry i wiemy, jakiej dokładnie ramy potrzebujemy, oprócz zapłaty pozostaje optyczna oprawa, czyli malowanie ramy. Aktualnie producenci oferują szeroką gamę wzorów oraz kolorów, a więc każdy znajdzie coś dla siebie. Powodzenia!
Który z elementów w największym stopniu wpływa na Twój wybór ramy rowerowej?
geometria ramy
marka roweru
malowanie ramy
materiał, z którego jest wykonana
sugestia specjalisty/znajomego