stat

Oceniamy parkingi rowerowe przy centrach handlowych w Gdańsku

6 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Kamil Gołębiowski

Jak przygotowane są gdańskie obiekty handlowe na przyjęcie wiosennej fali klientów na rowerach? Jakość rozwiązań jest bardzo różna, od niemal całkowitego ich braku aż do infrastruktury o przyzwoitej jakości.



Mogłoby się wydawać, że konkurencja pomiędzy licznymi obiektami handlowymi Gdańska sprawi, że ich zarządcy będą dbać o rowerowego klienta. Spodziewamy się, że przyjeżdżając do sklepu będziemy mogli zaparkować rower pod drzwiami, oprzeć go wygodnie o dobrze skonstruowany stojak, bezpiecznie przypiąć za ramę pod czujnym okiem ochroniarza lub kamery i spokojnie pójść na zakupy.

Niestety nasza analiza nie napawa optymizmem. Przestarzałe, nieatrakcyjne rozwiązania do dziś królują przy centrach handlowych w Gdańsku. Stojaki "wyrwikółka", spirale, niewystarczająca liczba stojaków, brak monitoringu lub ochrony, brak zadaszenia na wypadek opadów - to tylko niektóre z wielu mankamentów, które odkryliśmy. Jednocześnie prowadzone od lat badania dowodzą, że właśnie klienci lokalni, często dojeżdżający rowerem, zostawiają w handlu najwięcej pieniędzy w skali roku. Być może kupują mniej naraz, jednak w globalnej skali co najmniej o 30 proc. większy jest zyski z klientów pieszych i rowerowych niż zmotoryzowanych.

Kryteria oceny miejsc postojowych




  1. Wystarczająca liczba stojaków

  2. Możliwość przymocowania roweru za ramę i jedno koło

  3. Zadaszenie lub inna ochrona przed opadami

  4. Miejsce dobrze widoczne i łatwo dostępne

  5. Bliskość wejścia

  6. Miejsce strzeżone, zamykane lub monitorowane

  7. Estetyka miejsca i bezpośredniego otoczenia



1. Wystarczająca liczba miejsc postojowych jest podstawą, zwłaszcza w kontekście niewielkich kosztów porządnego stojaka wynoszących od ok. 300 zł dla podstawowej wersji stojaka dla dwóch rowerów, wykonanego ze stali nierdzewnej, o kształcie odwróconej litery U.
2. Jeśli nie można przymocować roweru za ramę, to wielu typów roweru nie można ani wygodnie oprzeć, ani wystarczająco bezpiecznie przymocować.
3. Miejsce postojowe musi być całoroczne i adekwatne do klimatu. Bez zadaszenia niestety takie nie jest.
4. Dobra widoczność i dostępność to kwestia komfortu i bezpieczeństwa klientów.
5. Bliskość wejścia to wyraz właściwego priorytetu dla rowerzystów.
6. Bezpieczeństwo rozszerzone obejmuje też dodatkową ochronę taką jak ochroniarz lub choćby dobrej jakości dodatkowe kamery monitoringu. Niestety kradzieże wciąż się zdarzają.
7. Estetyka miejsca i otoczenia są ważne na zewnątrz tak samo, jak w środku sklepu czy galerii. Brud i brak estetyki nie przyciągają klienta i są słabą reklamą miejsca.

Za każde kryterium można dostać 0 lub 1 punkt, a w rażących przypadkach będziemy odejmować punkty, na przykład za bliski całkowitego brak możliwości przymocowania roweru za ramę, brud, uszkodzenia stojaków, wadliwy montaż lub inne przyczyny.

Centra i galerie handlowe



Sieci handlowe
Lidl i Biedronka systemowo montują przy nowych inwestycjach dobrej jakości stojaki, wiele innych sieci niestety na prośby nie zareagowało. Również pod wolnostojącym Rossmanem na Zaspie zauważyliśmy praktyczne, porządne i estetycznie zgrane z obiektem stojaki.

Biedronka (4/7) - Ocenialiśmy na przykładzie placówki na Przymorzu skrzyżowanie ul. Rzeczpospolitej i Hynka. Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0. Brak punktów za ochronę, zadaszenie i estetykę (tanie, choć technicznie poprawne stojaki ze stali ocynkowanej).

Lidl (5/7) - Przyzwoicie. Wyższa od przeciętnej dbałość o estetykę miejsca, stojaki ze stali nierdzewnej, ergonomia umiejscowienia. Brak tylko punktów za dodatkowy monitoring / ochronę i zadaszenie. Ocenialiśmy na przykładzie placówki na Zaspie w pobliżu SKM. Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka +1. Brak tylko punktów za ochronę i zadaszenie.

Madison Gdańsk Główny (2/7)

Tu królują wciąż nieergonomiczne "spiralki". Brak możliwości wygodnego oparcia i bezpiecznego przypięcia za ramę w zasadzie powinna oznaczać całkowitą dyskwalifikację tego mało przyjaznego rowerowym klientom miejsca. Jeśli w ciągu roku nie poprawi się znacząco jakość, to w przyszłym roku placówkę automatycznie umieścimy na najniższym miejscu w rankingu.

Ilość z reguły wystarczająca +1. Brak możliwości przypięcia za ramę -1, Zadaszenie 0, Widoczność, dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0 (stojaki częściowo powyginane i krzywe.

Galeria Bałtycka Gdańsk Wrzeszcz (4/7)

Co do GB mamy mieszane odczucia. Bardzo pozytywna jest dla nas możliwość pozostawienia roweru na parkingu strzeżonym w okresie ciepłym, niestety stojaki-wyrwikółka i niewygodne, designerskie "sprężyny" przy obu wejściach oceniamy negatywnie. Ponadto GB od lat uporczywie ignoruje wielokrotne apele środowisk rowerowych Trójmiasta o podwyższenie niewystarczającego standardu. Ostatnio pod ścianą od strony wejścia od SKM Wrzeszcz wykonano zadaszenie dla... palących papierosy.

Ilość +1. Brak możliwości przypięcia za ramę -1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring +1, Estetyka +1. Za systematyczne i wieloletnie ignorowanie dialogu z klientami przyjeżdżającymi na rowerach odejmujemy dodatkowo jeden punkt.

Manhattan Gdańsk Wrzeszcz (6/7)

Manhattan we Wrzeszczu wypada jak do tej pory rowerowo najlepiej. Blisko głównego wejścia jest spora ilość stojaków, ochrona w sezonie, wyraźny napis na stojakach informujący o monitoringu. Dodatkowe stojaki przed wejściem zainstalowane chyba w zeszłym roku. W sumie to jak na razie najlepszy standard przed centrum handlowym w Trójmieście. Na minus jedynie bezużyteczna "spiralka" przy tylnym wejściu.

Ilość +1. Możliwości przypięcia za ramę +1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring +1, Estetyka 0.

Galeria Metropolia (3/7)

Dotychczasowy standard należy uważać za niedopuszczalny, zwłaszcza dlatego, że chodzi o nową placówkę, która znikomym w skali inwestycji kosztem dodatkowym mogła zostać wykonana od razu co najmniej poprawnie. Dotychczas jedyny dobry stojak w okolicy to latarnie i parking przy SKM wykonany przez i na koszt Miasta Gdańska.

Pozytywnie należy natomiast odnotować, że GM najwyraźniej zreflektowała się co do błędu i już 7-8 kwietnia obiecuje poprawę standardu w zakresie jakości stojaków. Obejście ma zostać również wyposażone w bezpłatną stację naprawczą dla rowerów. Ponadto odbędzie się pro rowerowa akcja promocyjna. Uważnie przyjrzymy się nowej jakości i chętnie podwyższymy naszą ocenę jeśli tylko będzie to uzasadnione.

Ilość +1. Brak możliwości przypięcia za ramę -1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

Alfa Centrum - Gdańsk Przymorze (5/7)

Standard pod AC jest generalnie dobry. Od Kołobrzeskiej przyzwoity już od dawna, od Krynickiej niedawno poprawiony. Wcześniej były tam spiralki, w tej chwili są już zamontowane poprawne stojaki w kształcie odwróconego U. Od strony ul. Kołobrzeskiej dwa lata temu był w sezonie parking strzeżony. Czy będzie w tym sezonie nie wiemy. Tutaj wyraźnie widać też estetyczne zalety stojaków z nierdzewki. Te od Kołobrzeskiej zostały rok temu odmalowane, teraz są już znów odrapane.

Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie +1 (od Kołobrzeskiej), Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

CH Galeria Przymorze (5/7)

Kolejny mieszany przykład. Kilka lat temu byliśmy u zarządcy z osobistą interwencją z powodu niewłaściwych stojaków. Niestety nie trafiliśmy na otwarte uszy i dopiero ok 3 lata później GP dołożyła nowe stojaki U-kształtne. Niestety stare stojaki pozostały na miejscu, zamiast zostać zezłomowane i zastąpione całkowicie poprawnymi. Nowe stojaki nie są trwale przymocowane do podłoża. Można zatem ukraść rower wyrywając stojak. Za to rażące niechlujstwo wykonawcze odejmujemy punkt. Na plus odnotowujemy, że nowy parking od strony Decathlonu jest zadaszony, jest też bezpłatna stacja naprawcza. Duży napis "Witamy Rowerzystów" to przyjemna próba poprawy estetyki miejsca postojowego i dowartościowanie klientów przyjeżdżających na rowerach. Za dobre chęci w zakresie estetyki przyznajemy punkt na zachętę. Oczekujemy też niezwłocznego usunięcia mankamentów.

Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie +1 (od Decathlonu jest, od Chłopskiej brak), Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka +1. Ponadto odejmujemy punkt za niedopuszczalny sposób montażu stojaków, co najmniej tych od strony ul. Chłopskiej.

Decathlon na Przymorzu (4/7)

Najwygodniej pod Decathlonem wciąż przypiąć rower do barierki. Blisko, wygodnie, za ramę i na widoku. Wiata z miejscami postojowymi stoi na uboczu, w mało widocznym miejscu, więc część rowerowych klientów z niej nie korzysta. Plusem jest stacja naprawcza. Dodatkowo przy samym wejściu jest pomocny i fachowy serwis rowerowy, który w drobnych sprawach nieraz pomagał nawet bezpłatnie. Za to przyznajemy punkt ekstra.

Ilość 0. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność 0, Bliskość +1, Ochrona 0, Estetyka 0. Dodatkowy punkt za serwis +1

Castorama w Oliwie(1/7)

Brak standardu minimum parkingu rowerowego i to mimo naszych wielokrotnych, osobistych monitów u kierownika to wstyd dla marketu budowlanego. Byle jakie stojaki-wyrwikółka zamontowane zostały przed rokiem, czyli dość świeżo. Są tak złe, że nie możemy nawet zaliczyć wystarczającej ilości miejsc postojowych. To w zasadzie całkowita dyskwalifikacja. I taka też będzie następnym razem, jeśli sytuacja się nie poprawi.

Ilość 0. Przypięcie za ramę -1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

Leroy Merlin w Oliwie (2/7)

Również i tu brak standardu minimum parkingu rowerowego i to mimo wielokrotnych, osobistych monitów to wstyd dla marketu budowlanego. Byle jakie, stare stojaki-wyrwikółka są na tyle niewystarczające, że nie zaliczamy nawet wystarczającej ilości miejsc postojowych. Również i tu należy się w zasadzie całkowita dyskwalifikacja za złe traktowanie klientów w zakresie miejsc postojowych.

Ilość 0. Przypięcie za ramę -1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

Auchan Przymorze (3/7)

Pod Auchan rzuca się w oczy bylejakość i brud w okolicy miejsc postojowych, zwłaszcza od str. ul. Krynickiej. Tanie stojaki z blachy ocynkowanej, spiralka oraz skorodowane, najtańsze wyrwikółka w jednym miejscu to kwintesencja bylejakości i braku spójności. Za wyjątkowy brak estetyki odejmujemy punkt.

Ilość +1. Przypięcie za ramę 0, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka -1.

Tesco - Przymorze (DYSKWALIFIKACJA)

Jakość miejsc postojowych pod Tesco na ul. Obrońców Wybrzeża jest jedną z najgorszych, jakie znamy w Gdańsku, żeby nie powiedzieć skandaliczna. Zniszczone od lat poza możliwość użycia stojaki-wyrwikółka, a także zaniedbaną przestrzeń odbieramy jako przysłowiowe "dziadostwo". Bezapelacyjna dyskwalifikacja bez dalszego komentarza.

Ilość 0. Przypięcie za ramę 0, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka -1.

Gildia - Zaspa (DYSKWALIFIKACJA)

Przed wejściem od strony parkingu brak nawet pozorów parkingu rowerowego. Przy wejściu bocznym dwa stojaki rowerowe na śmietniku. Porozrzucane niedopałki papierosów, przepełniony śmietnik przymocowany do stojaka rowerowego(!), brudne podłoże - jednym słowem fuj. Dyskwalifikacja.

Podsumowując, możemy stwierdzić, że jakość parkingów rowerowych pod gdańskimi centrami handlowymi i galeriami dolnego tarasu rozczarowuje. W zasadzie niewiele możemy wyróżnić pozytywnie oprócz Manhattanu. Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe mają lokalnie tak silną pozycję quasi-monopolistyczną, że nie muszą starać się o klienta, albo są nieświadome niewykorzystanego potencjału. Wolny rynek i konkurencja przynajmniej częściowo okazują się nieskuteczne i nie poprawiają traktowania klienta. Niestety miasto nie ma narzędzi prawnych, aby na operatorach obiektów handlowych wymusić dobrą jakość tak, jak zaczęło się to udawać w wypadku niektórych inwestycji deweloperskich. Za jakiś czas przyjrzymy się sprawie raz jeszcze i sprawdzimy, czy jest poprawa.

Jak oceniasz parkingi rowerowe pod centrami handlowymi?
12%

zachęcają do przyjazdu rowerem

36%

są wystarczające, ale nie bez wad

52%

zdecydowanie wymagają poprawy

zakończona

łącznie głosów: 150