• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wybierają logotyp dla Mevo

Kamil Gołębiowski
9 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mevo wciąż źle lokalizuje parkowanie

Ponad miesiąc po wyborze nazwy dla Systemu Roweru Metropolitalnego przyszedł czas na wybór logotypu. To znak słowno-graficzny, który będzie dekorował rowery Mevo. Prezentujemy cztery propozycje, które są do wyboru.



Głosowanie potrwa trwa do 18.06.2018 do godz. 13:00. Każda osoba może oddać jeden głos na wybraną propozycję logotypu Mevo. Dodatkowo może uzasadnić krótko swój wybór. Komisja konkursowa wybierze najbardziej oryginalne odpowiedzi, które nagrodzi miesięcznymi karnetami na Mevo, podwójnymi wejściówkami do kina i gadżetami od swoich partnerów. W sumie zostały przedstawione cztery propozycje logotypów.

Mieszkańcy mogą oddawać swoje głosy przez stronę www.rowermetropolitalny.pl

- Zachęcamy do udziału w głosowaniu. Przy wyborze nazwy zobaczyliśmy jak mocno zaangażowali się w to mieszkańcy Obszaru Metropolitalnego. Tym razem nie może być inaczej - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMG-G-S.
Dwie pierwsze przygotowała firma Studio Świerszcze. Ten znak graficzny jest barwny i radosny, z pewnością dobrze będzie prezentował się nie tylko w bliskości plaży.

Forma znaku graficznego nr 1 jest połączeniem kilku obrazów. Pierwszy to spotykana na Pomorzu mewa (od słowa Mevo, mewa w języku esperanto). Drugi to obraz pędzących kolorowych kół rowerów, jadących w miejskim peletonie. Trzeci obraz to graficzna analogia do fal Zatoki Gdańskiej i Bałtyku. Znak jest przyjazny, nasycony kolorami, dynamiczny, kontrastowy i wyrazisty. Forma znaku graficznego nr 1 jest połączeniem kilku obrazów. Pierwszy to spotykana na Pomorzu mewa (od słowa Mevo, mewa w języku esperanto). Drugi to obraz pędzących kolorowych kół rowerów, jadących w miejskim peletonie. Trzeci obraz to graficzna analogia do fal Zatoki Gdańskiej i Bałtyku. Znak jest przyjazny, nasycony kolorami, dynamiczny, kontrastowy i wyrazisty.

Drugi znak jest nowoczesną interpretacją stylu retro/vintage i prezentuje się jako bardziej stonowany i szlachetny, pozaczasowo modny, jednak ze względu na "odręczny" krój pisma nie dla każdego będzie czytelny.

Forma znaku graficznego nr 2 w wyraźny sposób odnosi się do estetyki miejskiego vintage, jednocześnie zachowując konstrukcję charakterystyczną dla współczesnego obrazowania. Prostota połączona z nieprzemijającą elegancją. Oczywiste nawiązanie do frontalnego obrazu kierownicy roweru jednocześnie jest kształtem widzianej z przodu lecącej mewy. Całość w kolorystyce odnoszącej się do morskich skojarzeń z mocną dominantą złamanego różu Forma znaku graficznego nr 2 w wyraźny sposób odnosi się do estetyki miejskiego vintage, jednocześnie zachowując konstrukcję charakterystyczną dla współczesnego obrazowania. Prostota połączona z nieprzemijającą elegancją. Oczywiste nawiązanie do frontalnego obrazu kierownicy roweru jednocześnie jest kształtem widzianej z przodu lecącej mewy. Całość w kolorystyce odnoszącej się do morskich skojarzeń z mocną dominantą złamanego różu

Dwie kolejne propozycje dla Mevo przygotowała firma ENGRAM - Agencja brandingowa. Ten znak w pomysłowy sposób układa obraz roweru z ostatnich liter słowa MEVO. Krótki, czytelny i w mig wyjaśnia, co opisuje. To jedyna propozycja, na której chyba każdy dostrzeże rower.

Nasza pierwsza propozycja odzwierciedla rower, ruch oraz pozytywne emocje. Litery e, v, o tworzą czytelny piktogram roweru. Charakterystyczne poziome szeryfy w M oraz w V budują natomiast graficznie wrażenie ruchu i prędkości. Wesoła forma logotypu ze zróżnicowaną wysokością liter odnosi się bezpośrednio do radości i swobody, której doświadczmy podczas jazdy na rowerze. Nasza pierwsza propozycja odzwierciedla rower, ruch oraz pozytywne emocje. Litery e, v, o tworzą czytelny piktogram roweru. Charakterystyczne poziome szeryfy w M oraz w V budują natomiast graficznie wrażenie ruchu i prędkości. Wesoła forma logotypu ze zróżnicowaną wysokością liter odnosi się bezpośrednio do radości i swobody, której doświadczmy podczas jazdy na rowerze.

Również ta propozycja jest oszczędna w wyrazie, dość prosta, ale wystarczająco charakterystyczna i podobnie jak poprzednia umożliwia umieszczenie logotypu na przykład na podłużnych elementach roweru.

Jeśli chodzi o drugą propozycję, pierwszym, najbardziej widocznym skojarzeniem jest rower oraz rząd rowerów, które odzwierciedlają typ oferowanej usługi. Pochylony kształt w literze "o" dodaje prędkości w znaku. Bardziej schowane, ale wciąż widoczne znaczenie znaku to skrzydła - w końcu nazwa "mevo" nie jest przypadkowa. Odwrócone M to także nawiązanie do metropolitalnego charakteru roweru oraz mobilności Jeśli chodzi o drugą propozycję, pierwszym, najbardziej widocznym skojarzeniem jest rower oraz rząd rowerów, które odzwierciedlają typ oferowanej usługi. Pochylony kształt w literze "o" dodaje prędkości w znaku. Bardziej schowane, ale wciąż widoczne znaczenie znaku to skrzydła - w końcu nazwa "mevo" nie jest przypadkowa. Odwrócone M to także nawiązanie do metropolitalnego charakteru roweru oraz mobilności

- Jeśli nie będzie odwołania od przetargu, to chcemy połączyć prezentację wybranego logotypu z podpisaniem umowy ze zwycięzcą przetargu na Mevo. Dla wybranego przez mieszkańców logotypu będzie stworzona kompletna księga marki/znaku będąca podstawą wizualnej komunikacji marki - mówi Krzysztof Perycz - Szczepański, kierownik projektu Mevo z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Czy estetyka Mevo będzie pasowała do otoczenia?

Już za kilka miesięcy cztery tysiące rowerów będzie jeździło i stało na ulicach naszej metropolii. Rowery miejskie będą nosiły widoczny znak graficzny zawierający jego nazwę. W myśl umowy operator systemu jest również uprawniony do umieszczenia na jednośladach reklam.

Bardziej, niż przed kilku laty zdaje się być dojrzałe i wyczulone, wspólne mieszkańcom Trójmiasta poczucie estetyki. Ponad 80% naszych czytelników opowiedziało się w sondzie za wyczyszczeniem miejskiej przestrzeni z nadmiaru reklamy. Niedawno weszła w życie gdańska Uchwała Krajobrazowa, która reguluje to zagadnienie. Nie dotyczy ona jednak reklam mobilnych, a do takich będzie zaliczać się reklama umieszczona na Mevo.

Wiele zależy od tego jakiej jakości będzie konkretny przekaz umieszczony na rowerach, a również od tego, czy operator zdecyduje się udostępnić powierzchnię reklamową jednemu reklamodawcy, czy kliku różnym. Jeśli reklama będzie stonowana i jednorodna, na przykład w formie firmowego logo w stonowanym kolorze, to ingerencja w estetykę publiczną będzie z pewnością mniejsza, niż w przypadku, gdy co trzeci rower będzie miał na sobie inną reklamę i zupełnie niepasującą do dwóch poprzednich. Wiele będzie zależało od dobrej woli i odpowiedzialnego podejścia zaangażowanych, czyli zamawiającego i operatora.

- Znak graficzny potrzebuje dobrze funkcjonować w Żukowie i w Gdańsku. Staraliśmy się stworzyć znak z kulturą, ale też autonomiczny i wyróżniający się się jakością. Wariantywność kolorów i form w pewnym zakresie umożliwia dostosowanie wizualizacji do stref otoczenia - wyjaśnia Marcin Fijołek z firmy Studio Świerszcze.
- Oszczędność wyrazu i pewna skromność naszych znaków dla roweru jako przestrzeni miejskiej wymaga samoograniczenia się wizualnego - dodaje Bartek Kotowicz z firmy ENGRAM - Agencja brandingowa
Spośród trzech podmiotów startujących w przetargu wybrana została oferta firmy NB Tricity związanej z Nextbike. Za 40 mln 272 tys. zł przez 6,5 roku firma zapewni funkcjonowanie systemu składającego się z 4080 rowerów elektrycznych.

Wcześniej mieszkańcy w głosowaniu internetowym wybrali już nazwę dla systemu.

O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (53)

  • Dobre jest to czerwone na białym tle (4)

    Elegancko wkomponowany rower, bez zbędnych udziwnień. Kolor napisu ewentualnie można jeszcze dostosować, ale styl jest ekstra. Każdy kto je zobaczy, wie że chodzi o rower.

    Tak w ogóle to bardzo fajna nazwa, nawiązująca do regionu. A gdy wygrałoby to logo, to już całkiem miód malina.

    • 40 3

    • Wyniki finansowe firmy Nextbike pokazują (1)

      że reklamy na rowerach to śmieszny dochód w skali całego zarobku. Więc pytanie czy dla tych śmiesznych pieniędzy warto rezygnować z estetyki? Czy faktycznie na rowerach muszą być zamontowane 'plandeki' z reklamą? Wystarczy spojrzeć na rowery w innych miastach, żeby przekonać się, jak dziadowsko to wygląda.

      • 10 1

      • I do tego stawia opór przy bocznym wietrze. Zlikwidować reklamy!

        • 1 0

    • trochę wygląda jak uber eats =)P (1)

      trochę wygląda jak uber eats =)P

      • 1 0

      • fioletowy fajny, wygląda jak Romet

        • 0 0

  • Zróbcie najpierw w Gdyni infrastrukturę do jazdy rowerem, (4)

    zainstalujcie te rowery a może później zajmijcie się bzdurami!!

    • 7 8

    • (1)

      Myślę że takie rowery niejako zmuszą władze to poważnego zajęcia się tematem infrastruktury. Gdy nagle do 'codziennego' ruchu rowerzystów dołączy kilkadziesiąt tysięcy, to nie ma opcji, aby władza nadal mogła tolerować buble drogowe.

      • 2 3

      • co to jest władza? w którym roku się urodziłeś?

        za Stalina?

        • 0 0

    • główną częścią infrastruktury rowerowej dobrze zarządzanego miasta (1)

      są strefy uspokojonego ruchu (Tempo 30) i strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów.

      Takich stref w Gdyni jest bardzo mało, powinno być stopniowo coraz więcej.

      To niewiele kosztuje.

      • 3 4

      • zaraz się kwik podniesie, że głupie znaki

        i Janusze będą pędzić na złamanie karku przez centrum miasta

        • 0 0

  • Paweł Mieszkaniowicz dał zarobić swoim! (4)

    17mln plus dodatki kilka milionów wyrzucone w błoto. W calym Londynie i Berlinie takie rowery leżą po krzakach jako złom. Ścieżek brak w GD ruch jest koszmarem tak jak infrastruktura dla rowerzystów. Ktoś zarobił i ktoś ma miesieczne utrzymanie . W GD rowerzysci tracą życie na drogach. Kto tym bedzie jezdził? Emeryt? Watpie. Turysta? Nie zna rejonu tak dobrze. Poszło w szambo kiljanascie milionow

    • 13 20

    • Swoim, czyli Niemcom? Nie wiedziałem, że Adamowicz ma swoich Niemców. Co innego gdyby dał zarobić swojemu Rydzykowi. Wtedy braw nie byłoby końca, nie?

      • 7 3

    • (1)

      Może wsiądź na rower i otwórz oczy ? Pojęcia nie masz to nie pisz bzdur.

      • 7 3

      • Oczy az mi wychodzą po kazdym spotkaniu z kraweznikiem.

        • 0 0

    • co ty bierzesz?

      napisz jeszcze o setkach rowerów Veturilo w Warszawie znajdywanych w rowach melioracyjnych na Białej Rusi.

      • 6 3

  • Ależ oczywiście, że reklamy - szczególnie "tablet" na potencję dla panów, tamponów lub miejscowych - quasi mafijnych lokali z tańcem go go idealnie będą korespondowały ze sportowo-rekreacyjnym przesłaniem roweru.

    • 5 1

  • Tak jest (2)

    Wyglad logo, nazwy, kolor podswietlenia, to sa jedyne rzeczy na ktore mieszkancy tego miasta maja wplyw i gdzie pyta sie ich o zdanie. Bo juz w konsultacjach spolecznych jak deweloper chce budowac, to uwagi mieszkancow zwykle odrzucane sa w 100 procentach

    • 19 4

    • No tak (1)

      A ten komentarz jest niesamowicie trafiony. W artykule o rowerach pleciesz o deweloperce. Świetny pomysł.

      • 3 6

      • A dla mnie wręcz przeciwnie. Ten komentarz świadczy, że część ludzi podchodzi do spraw poważnie i chce być społeczeństwem obywatelskim czyli miedzy innymi odpowiedzialnym. Spójrz jak funkcjonują samorządy nie tylko w Trójmieście. Urzędnicy nie potrafią sami nic stworzyć, często dają buble ale za to w ładnych opakowaniach, Zobacz był konkurs na nazwę roweru teraz na logo, a wiadomo kaskę za to ktoś w urzędzie przytuli nawet premia pewnie pójdzie . Dla mnie ten rower może się nazywać Rower metropolitalny lub trójmiejski (skrót pewnie sami użytkownicy wymyślili by w trakcie), a pieniądze z tych wszystkich około rowerowych spraw poszły na jego funkcjonowanie. I tak jest ze wszystkim Gdańsk zmienił nazwy swoich spółek przykład GAiT. Wpłyneło to jakościowo na funkcjonowanie komunikacji? Dla mnie może to się nazywać ZKM, MZK, GAiT i inne ważne by działało. Sprawdź ile kasy poszło na zmianę loga. A przykład z prywatnej inwestycji: wypożyczalnia aut lubi skuterów. Tzw. "prywaciarz" nie pyta o nazwy, loga i tym podobne bzdety bo to nie potrzebne koszty, zatrudnia firmę która tworzy markę. Efekt auta do wypożyczenia śmigają po gdańsku aż miło i życzę powodzenia Właścicielom. A teraz powiedz ile lat trwa powstanie Roweru Metropolitalnego? 2lata? I na koniec oczywiście coś dla miłośników demokracji, mogą zagłosować na nazwę i logo. Naprawdę super:)

        • 1 0

  • nr 2 - piękny logotyp! (2)

    • 9 9

    • Bo ja wiem

      bardziej pasowałby do wypożyczalni volkswagenów ogórków ;)

      • 4 0

    • Jak masz taki gust to już się boję jak wygląda Twój partner życiowy

      • 0 2

  • Dla mnie moga byc zwykle drukowane litery

    Po co dawac zarabiac cwaniakom ktorzy za przerobienie paru liter zgarna kupe siana?publicznego siana...

    • 8 10

  • Skandal z nazwą MEVO !!!!!!!!! (3)

    Autor nazwy nawiązał do języka esperanto więc drodzy internauci wpiszcie mevo w translator esperanto-polski.......

    • 6 11

    • A umiesz używać innych słowników poza tym od wujka googla?

      • 1 4

    • tak tłumaczenie to Frajer :) Kolejny raz Polacy zostali frajerami wygrała niemiecka firma

      • 7 1

    • Esperanto to tak istotny język

      Że równie dobrze ta nazwa mogłaby znaczyć coś obraźliwego po zimbabweńsku

      • 10 4

  • Nie biore w tym udziału bo to niema nic wpólnego z rowerem!!!To nie jest rower tylko pojazd elektryczny (7)

    Tak samo jak motorowery nie mogą jeżdzic i truć spalinami po drogach rowerowych tak samo te elektryczne powinny jeździć tylko ulicami.Pedałowanie jest tu tylko dodatkiem z którego nikt korzystać nie będzie!
    To jest projekt anty rowerowy jak bardzo wszyscy sie przekonają już niedługo!

    • 6 15

    • Mylisz skuter elektryczny z rowerem elektrycznym, w którym dodatkowa energia elektryczna służy do wspomagania pedałowania. Nie pojedziesz tym, nie wkładając siły w obracanie za pomocą nóg piasty.

      • 4 2

    • Nie tak do końca. elektryczny rower sam nie jeździ tylko wspomaga. pedałować i tak trzeba.

      • 4 1

    • wbijcie sobie do tego pustego łba idioci ze rower elektryczny jedzie sam i pedałowanie nie jest tu potrzebne! (4)

      były juz wypadki z rowerami elektrycznymi bo jadą za szybko ,i mieli problemy zatrzymaniem.
      Nie jeden taki wyprzedzałem i żaden z nich nie pedałował.

      • 0 14

      • Nie wiedziałem, że te rowery metropolitalne jeżdżą już po mieście i mogłeś je wyprzedzać... Kolejny co nie wie, ale się wypowie.

        • 3 0

      • Sam daleko nie pojedzie, ktoś musi na nim siedzieć i kierować chyba?

        • 1 0

      • To nie były rowery elektryczne.

        Jeżeli jedzie sam, albo wspomaga powyżej 25 km/h to już nie jest rower i musi mieć blachy i OC.

        A że drogówka nie sprawdza, to inna sprawa.

        • 2 0

      • idiotą jesteś ty,przyjmij to w końcu i zapisz to w swojjej pustej makówce

        • 0 0

  • Wszystko fajnie. Pytanie tylko kiedy infrastruktura rowerowa zostanie przystosowana do rowerów? (2)

    Miejskim rowerem po naszych "ścieżkach" to będzie.... ból.
    Czy koła będą stożkowe? Podejrzewam ze zwykłe po tygodniu się wykrzywią.

    • 5 0

    • Stożkowe będą na pewno (1)

      Zwykłych nikt już dawno do rowerów nie montuje.

      • 0 1

      • Montuje się montuje

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum