Nowa droga rowerowa i dojście do przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek

19 listopada 2020, 7:00
Krzysztof Koprowski

Za kilkanaście miesięcy powstanie wygodny dojazd rowerem i dojście piesze od kładki nad obwodnicąMapka do przystanku PKM Gdańsk KiełpinekMapka. Urzędnicy ogłosili przetarg na wybór wykonawcy niezbędnej dokumentacji technicznej. Planowana organizacja ruchu będzie zbliżona do rejonu PKM Brętowo, gdzie rowerzyści pod górę poruszają się ciągiem pieszo-rowerowym, a w dół wydzieloną drogą.



Nowy infrastruktura dla pieszych i rowerzystów będzie zaczynała się w rejonie kładki pieszo-rowerowej nad obwodnicą na węźle Karczemki. Tu po przekroczeniu ul. Szczęśliwej (w formie wyniesionego przejścia i przejazdu rowerowego) chodnik i droga rowerowa będą przebiegać obok łącznicy z obwodnicą oraz wzdłuż muru oporowego i skarpy przy sklepie motoryzacyjnym.

Następnie połączą się ponownie z ul. Szczęśliwą przy sklepie z wyposażeniem łazienek, skąd do przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek jest jeszcze ok. 420 m.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Pod górę rowerem z pieszymi, w dół wydzieloną drogą rowerową



Pod względem rozwiązań przestrzennych planuje się powielić schemat zastosowany na ul. Rakoczego w pobliżu przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka:
  • na najbardziej stromym odcinku od kładki do rejonu sklepu z wyposażeniem łazienek rowerzyści w dół pojadą wydzieloną drogą jednokierunkową o szerokości 1,5 m, zaś pod górę będą poruszali się z pieszymi ciągiem pieszo-rowerowym o szerokości 2,5 m (w obu przypadkach nawierzchnie będą asfaltowe),
  • na odcinku o mniejszym spadku, bliżej przystanku PKM Kiełpinek droga rowerowa będzie dwukierunkowa o szerokości 2 m (nawierzchnia asfaltowa), zaś dla pieszych zostanie wykonany wąski chodnik o szerokości zaledwie 1,5 m (kostka betonowa; 1,5 m to minimalna szerokość chodników w Polsce).

Ostatni odcinek do przystanku PKM rowerzyści będą pokonywali jezdnią ul. Szczęśliwej (pojawi się dodatkowe oznakowanie), zaś piesi istniejącym chodnikiem.

Co ważne, nowy odcinek infrastruktury pieszo-rowerowej zostanie oświetlony na całej długości. Projektant będzie musiał uwzględnić również rozwiązania z zakresu odwodnienia terenu oraz przebudowy sieci teletechnicznych.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Element projektu budowy dojazdów do przystanków PKM i SKM



Realizacja inwestycji jest elementem projektu "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", w ramach którego powstaje m.in. droga rowerowa wzdłuż ul. Dmowskiego, a wcześniej wykonano ciąg pieszo-rowerowy i drogę rowerową wzdłuż al. Legionów.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: w 60 proc. najniższej ceny oraz w 40 proc. przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu rękojmi na przygotowaną dokumentację.

Dokumentacja musi powstać w ciągu 32 tygodni (ok. osiem miesięcy) od podpisania umowy. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych.

Zobacz dawną bazę paliw w pobliżu PKM Gdańsk Kiełpinek

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Dawna baza paliw w Kiełpinku

W jaki sposób najczęściej docierasz do przystanków PKM?
48%

pieszo

16%

rowerem

17%

komunikacją miejską

19%

samochodem

zakończona

łącznie głosów: 191