Nowe pasy rowerowe powstaną w Gdańsku

20 sierpnia 2021, 14:00
Krzysztof Koprowski
Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS. Więcej zdjęć (11)

Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Gdańsk zamierza w najbliższych tygodniach wyznaczyć trzy nowe pasy rowerowe na ulicach: 3 MajaMapka, PlatynowejMapka oraz ciągu Bajki - SiennaMapka. Nowe rozwiązania powinny znacznie ułatwić przejazd pomiędzy dzielnicami. W przypadku Przeróbki dopuszczony zostanie ruch wydzielonym fragmentem jezdni "pod prąd".



Realizacja pasów rowerowych jest elementem szerszego przetargu na uspokojenie ruchu w całym Gdańsku poprzez montaż progów zwalniających, słupków, szykan drogowych i zmianę oznakowania.

Na potrzeby działu Rowery.trojmiasto.pl skupimy się jednak wyłącznie na rozwiązaniach dla jednośladów, które w przypadku tego postępowania obejmują wymalowanie trzech pasów rowerowych bezpośrednio w jezdni.

Pasy rowerowe na ul. 3 Maja



Na ul. 3 Maja, jadąc od pl. Zebrań LudowychMapka, pas rowerowy będzie zaczynał się za skrzyżowaniem z ul. DąbrowskiegoMapka. Do tego miejsca zostanie dopuszczony ruch po chodniku wraz z wymalowaniem przejazdów przez ul. GiełgudaMapka i Dąbrowskiego.

W rejonie kościoła pw. Bożego CiałaMapka wykonany zostanie łącznik rowerowy pozwalający wjechać na istniejącą drogę rowerową wzdłuż torów tramwajowych - zarówno w stronę Huciska, jak i pod wiaduktem BłędnikMapka do Bramy OliwskiejMapka.

Na wysokości dworca PKSMapka wraz z utworzeniem pasa rowerowego przewiduje się likwidację parkowania skośnego i przywrócenie parkowania równoległego - zgodnie z kształtem zatok postojowych. Usunięty zostanie tutaj też lewoskręt.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Pasy rowerowe zostaną zakończone w rejonie budynków Sądu RejonowegoMapka i od tego miejsca aż do Huciska przewidziano jedynie wymalowanie tzw. sierżantów rowerowych (znaków P-27 - "kierunek i tor ruchu roweru"), informujących kierowców o wzmożonym ruchu rowerzystów.

Jak czytamy w dokumentacji, pas rowerowy obok istniejącej wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja będzie "udogodnieniem dla osób chcących dotrzeć m.in. do Sądu Rejonowego, Gdańskiego Urzędu Pracy [w zeszłym roku został przeniesiony na Targ Maślany - dop. red.] czy też na dworzec PKS".

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Pasy rowerowe na ul. Platynowej oraz rowerowe rondo



Pasy rowerowe na ul. Platynowej, zaczynając od ronda na skrzyżowaniu z ul. Małomiejską, będą przedłużeniem krótkich fragmentów wydzielonej drogi rowerowej po obu stronach ul. PlatynowejMapka.

Wydzielona przestrzeń dla rowerzystów zostanie wyznaczona do skrzyżowania z ul. OkulickiegoMapka. Od tego miejsca na jezdni przewidziano wymalowanie tzw. sierżantów rowerowych oraz montaż wyspowych progów zwalniających, tzw. poduszek berlińskich, dla kierowców przed przejściem na wysokości skrzyżowania z ul. Kadmową i RumlaMapka.

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym z ul. Krzemową i Dywizji WołyńskiejMapka zostanie wyznaczona czerwona "obwódka", sugerująca rowerzystom poruszanie się środkiem ronda (podobne rozwiązanie zastosowano na ul. Czerskiej). Dalszy odcinek ul. Platynowej nie jest objęty zmianami.

Nowa organizacja ruchu, poza udogodnieniami dla rowerzystów, przewiduje włączenie ul. Platynowej na całym przebiegu do strefy tempo 30.

Kontrapas rowerowy ze Stogów na Przeróbkę



Na ulicach Bajki i SiennejMapka powstanie pas rowerowy tylko w jedną stronę - "pod prąd", czyli kontrapas. Pozwoli to na przejazd wydzieloną przestrzenią w jezdni ze Stogów w kierunku Przeróbki i mostu Siennickiego.

W przeciwną stronę ruch rowerów będzie odbywał się na dotychczasowych zasadach - w ramach ogólnych zasad ruchu, bez wydzielonego pasa.

Cały układ drogowy ulic zostanie objęty strefą tempo 30, a dodatkowo przy przejściach dla pieszych pojawią się dodatkowe wyspowe progi zwalniające, tzw. poduszki berlińskie.

10 tygodni na wdrożenie nowej organizacji ruchu



Wszystkie prace powinny zostać wykonane w ciągu 10 tygodni od momentu zawarcia umowy z wykonawcą wyłonionym w przetargu. O jego wyborze zdecydują kryteria najniższej ceny (85 proc.) oraz okres gwarancji i rękojmi (15 proc.).

Czy korzystasz z pasów rowerowych w jezdni?
35%

tak, to bardzo wygodne rozwiązanie

22%

tak, ale tylko gdy nie ma żadnej alternatywy

43%

nie, wolę wydzieloną infrastrukturę lub jazdę chodnikiem

zakończona

łącznie głosów: 192

Opinie wybrane


wszystkie opinie (45)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.