• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Kamil Gołębiowski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie. Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie.

To już pewne: firma Nextbike dostarczy Trójmiastu i Pomorzu system roweru Mevo. W poniedziałek, 18 czerwca, umowa została oficjalnie podpisana. Mevo ma wystartować za pięć miesięcy, czyli 18 listopada.



Czy bedziesz korzystać z Mevo?

Mevo będzie liczyło na początku 1224 rowery, co oznacza, że już na starcie będzie trzecim największym system w Polsce. Pierwszego marca 2019 Mevo zostanie uzupełnione o kolejne rowery, co sprawi, że będzie ich już ponad 4 tysięcy. Na zimę ta liczba będzie maleć, by rosnąć wraz z powrotem wiosny.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.

Mevo: dostawca będzie musiał się starać, bo grożą mu wysokie kary umowne



Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.

Kary za brak rowerów

Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień, minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.

Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza. Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza.
Kary od 500 zł do 1 mln złotych naliczane będą wykonawcy również m.in. za:
  • usterki stacji postoju nieusunięte w terminie,
  • niedostępność strony internetowej, aplikacji mobilnej, centrum kontaktu,
  • brudne elementy systemu,
  • opóźnienia w uruchomieniu systemu,
  • brak raportów,
  • zatrudnienie pracowników fizycznych bez umowy o pracę.


W szczególnie rażących przypadkach zamawiający będzie mógł też zerwać umowę przed terminem.

Skąd wysoka cena rowerów metropolitalnych?



Pod poprzednimi artykułami o systemie Mevo wielu czytelników pytało, dlaczego rowery miejskie mają być znacznie kosztowniejsze niż te powszechnie dostępne w dużych sklepach, gdzie rowery górskie można kupić od 600 zł.

Odpowiedzi są dwie:

  1. Po pierwsze rowery, które z założenia mają być wykorzystywane przez różnych odbiorców przez kilka-kilkanaście godzin dziennie, muszą kosztować wielokrotnie więcej niż najtańsze produkty, których trwałość zwykle jest niska,
  2. po drugie wszystkie rowery w systemie Mevo będą elektryczne.


Jakie muszą być rowery w systemie Mevo?



Rower ma być przystosowany do osób o wzroście 150-200 cm, o masie do 120 kg. Ma ważyć nie więcej niż 33 kg (wraz z napędem elektrycznym), koła mają być wielkości minimum 26 cali, a rama roweru ma być z tzw. niskim przekrokiem dla łatwiejszego wsiadania. Rower ma być obowiązkowo wyposażony w osłonę łańcucha. Kierownica typu miejskiego ma być wygodnie podniesiona, siodełko miejskie ma być z regulowaną wysokością, dodatkowo rower ma być obowiązkowo wyposażony w dzwonek, głębokie błotniki z chlapaczami, nóżkę oraz lampy LED.

Każdy rower będzie wyposażony w rozbudowany komputer pokładowy, który ma umożliwiać wypożyczenie roweru w maksymalnie 10 sekund od przyłożenia karty, urządzenia z systemem NFC lub zeskanowania kodu QR. Ponadto komputer ma umożliwiać przypisanie do konta użytkownika kart bezstykowych, zwrot roweru na stacji, a także wypożyczenie i zwrot poza stacją, zawieszenie wypożyczenia, czy choćby rezerwację roweru.

Elementem obowiązkowym jest również monitoring pozycji GPS z dokładnością do 15 metrów, a system komputerowy ma być poinformowany najpóźniej 15 sekund od momentu wystąpienia zdarzenia, np. wypożyczenia roweru.

Każdy rower ma być wyposażony w:
  • blokadę zabezpieczającą,
  • akcelerometr z alarmem nieupoważnionego użycia,
  • potwierdzenie dźwiękowe wypożyczenia i zwrotu roweru,
  • opcjonalnie: klawiaturę i wyświetlacz w celu umożliwienia wypożyczenia i zwrotu roweru bezpośrednio z rowerowego komputera.


Napęd elektryczny pomoże rowerzyście

Wszystkie rowery w Mevo będę elektryczne, wyposażone w silnik o mocy znamionowej 250W. Siła wspomagania ma wynosić minimum 100 proc. wysiłku rowerzysty, czyli w praktyce ma podwoić naszą własną moc wkładaną w pedałowanie.

Moc wyjściowa ma zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h, a napęd elektryczny ma załączać się po rozpoczęciu pedałowania. Rowery nie będą wyposażone w manetkę umożliwiającą jazdę całkowicie bez pedałowania. Natomiast będzie można z niego korzystać nawet gdy akumulator się rozładuje. Akumulator ma być wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej i ma mieć pojemność minimum 10 Ah.

Rowery będą miały diodowy wyświetlacz stanu naładowania akumulatora. Po 1000 cykli ładowania, pojemność akumulatora ma wynosić minimum 70 proc., a minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 60 km. Rower elektryczny nie będzie musiał posiadać biegów, ale może być wyposażony w przerzutkę w piaście.

Akumulatory wymieniane na pełne zamiast ładowania na stacjach

- Aby akumulatory w rowerach elektrycznych były pełne, nasi serwisanci będą fizycznie wymieniali puste na naładowane, choć na tym etapie nie są jeszcze znane szczegóły techniczne - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • (26)

    Kolejny śmieszny niewypał... społeczeństwo coraz bogatsze, więc jakoś nie widzę by ten pomysł cieszył się zainteresowaniem społeczeństwa. Chyba, że wypożyczenie roweru będzie darmowe przez pierwsze 2 godziny, to wtedy OK.

    • 33 234

    • (2)

      może jeszcze sługa, który będzie za wielmożę pedałował? lol

      • 35 4

      • Np Rydzyk..ciekawe czy by się zgodził dorabiać sobie w ten sposób??

        • 8 2

      • Lol? Jakis niedorobiony jesteś? Lol mi tu bedzie pisal...

        • 0 2

    • (11)

      No właśnie. 6 zł za godzinę chyba że zdecyduję się na abonament 10zl miesięcznie. Mając abonament mogę codziennie korzystać przez 90minut za darmo czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut. Coś tu nie gra...

      • 2 10

      • analfabeto matematyczny.... (6)

        Abonament miesięczny pozwala na jazdę 90 minut dziennie

        1 minuta to 10gr
        Jeżdżąc więc
        90 minut dziennie wydałbyś 270zł miesięcznie bez abonamentu :)

        • 10 2

        • No tak, miesiąc ma 3 dni :D

          Haha, spryciarz zdążył wyedytować :D

          • 0 3

        • (4)

          Czytaj ze zrozumieniem. Napisane jest dobrze..cytuje... 90minut za darmo czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut... na końcu jest napisane że coś tu nie gra, bo rzeczywiście kosztowałoby to 270 zł, a tu raptem wydaje się tylko 10zl. Gdzie jest błąd wg Ciebie? Czytaj uważnie i nie wyzywaj kogoś od analfabetów, bo sam nim jesteś...

          • 2 5

          • no matoł jakich mało :D (1)

            Ja ze zrozumieniem czytam doskonale.
            Ty natomiast nie umiesz ani pisać ani liczyć :D
            Ani rozumieć tego co czytasz - sądząc po powyższym komentarzu.

            Napisałeś:
            "Mając abonament mogę codziennie korzystać przez 90minut za darmo
            czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut.
            Coś tu nie gra..."

            no, coś tu nie gra :D
            albo nie umiesz pisać po polsku
            albo próbujesz zrobić z ludzi idiotów licząc, że nie umieją czytać ze zrozumieniem

            wstyd.

            • 6 1

            • Baranie napisałem :
              "Mając abonament mogę codziennie korzystać przez 90minut za darmo
              czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut.
              Coś tu nie gra..."

              No właśnie coś tu nie gra, dlatego tak napisałem. Płace 9 zł dziennie lub 10 zł miesięcznie. Wiadomo że każdy wybrałby tę drugą opcję. I to miałem na myśli pisząc że coś ru nie gra, ale jesteś leming i nie pojmujesz tego niestety.

              • 3 0

          • zapomniałeś że miesiąc ma 30 dni (1)

            nie mając abonamentu wypożyczasz sobie rowerek na 90 minut za 9 zł. na jeden dzień
            drugi dzień znowu płacisz 9 zł
            trzeci dzień znowu
            i tak dalej.

            Mając abonament, płacisz 10 zł tylko raz za cały miesiąc
            jeździsz sobie pierwszego 90 minut
            drugiego 90 minut
            trzeciego też
            i tak dalej
            a płacisz tylko 10 zł!

            • 9 1

            • No i co z tego skoro dopłacam 10 zł do czegoś, co jest za moje pieniądze

              i co faktycznie mieszkańcy innych miast w Polsce (oprócz Krakowa) mają bez dopłat?
              czy to czytelne jest?

              • 1 2

      • Wszystko gra (3)

        Chodzi o to, żebyś miał ten abonament, a nie płacił za każde skorzystanie z roweru. To tańsze i dla Ciebie i docelowo także dla operatora, bo będą mniejsze koszty rozliczania transakcji. Dla mnie największą niewiadomą wciąż pozostają zasady wypożyczenia i pozostawienia roweru, jeśli chodzi o lokalizację. Jest mowa o tym, że można korzystać ze stacji, ale nie trzeba. To pytanie brzmi, gdzie mogę zostawić wypożyczony rower, jeśli już nie chcę z niego korzystać. Czy wystarczy, że go gdzieś zaparkuję, zapnę zapięcie i tyle, już mi się czas nie liczy, czy też mogę to zrobić wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Tego nikt do tej pory w jasny sposób nigdzie nie określił.

        • 13 2

        • No właśnie, tak jak np. te skutery... chyba, że będą jakieś stojaki rozmieszczone na osiedlach albo np. w pobliżu przystanków autobusowych...

          • 1 0

        • (1)

          Możesz zaparkować gdziekolwiek... ale zapłacisz 3 ? 5 ? zł "kary", za to że nie chciało Ci się znaleźć stacji.

          • 1 3

          • no niestety tak będzie to działać. za darmo będzie można je jedynie na stacjach zostawiać. może to i lepiej. będzie jakiś porządek

            • 7 0

    • Więcej wiary;) W innych miastach system podobno się sprawdza, więc warto poczekać, wypróbować i dopiero wtedy oceniać. (4)

      • 30 1

      • (3)

        I dopiero wtedy wyrzucić wszystko w błoto ... pomyśl

        • 1 17

        • Myślę, że skoro ryzyko finansowe podejmuje głównie Nextbike (przejrzyj choćby kary umowne) to gra warta jest świeczki. (2)

          Nie do końca przekonuje mnie opcja 100% elektryków, ale ok. - pożyjemy, zobaczymy. Tak czy siak, skorzystam i dopiero wtedy ocenię.

          • 20 1

          • to że wszystkie są elektryki (1)

            nie znaczy że nie można kręcić pedałami - masz wybór, kręcisz lub jedziesz na silniku
            silnik do niezła opcja dla osób starszych, szczególnie gdy trzeba jechać pod górkę np. na Morenę lub Suchanino

            • 6 4

            • Nie masz wyboru.

              Kręcisz pedałami zawsze, tylko jest Ci lżej.

              W każdym innym przypadku pojazd którym jedziesz musi mieć rejestrację, oc, przegląd itp, bo nie jest już rowerem.

              • 16 3

    • Zenek jak to jest (1)

      piszesz, że społeczeństwo coraz bogatsze, a potem że musza być darmowe 2h żeby było OK?
      100zł/rok to nie jest wydatek.

      • 16 3

      • Rozwiązania są dwa

        Albo to typowy leming, nie znający logiki.

        Albo specjalnie tak napisał, żeby przypodobać się szerszemu gronu. Plusa dadzą ci, którzy uważają że to niewypał, oraz plusa dadzą ci, którzy uważają że powinno być za darmo. Jednak w tym przypadku nie udało mu się.

        • 5 2

    • Przypomnijcie sobie jak rowerowa metropolia chwaliła te rowery elektryczne ,a teraz sie wycofują z tego

      • 2 5

    • W Warszawie jest 1zł za godzinę

      • 0 0

    • Dziwne, ale w Warszawie ludzie jeżdżą, więc chyba nie taki niewypał?

      • 0 0

    • jakże byłeś w błędzie gdy to pisałeś :)

      • 0 0

  • ta smutna ekipa z tego z zdjęcia, tych trzech panów po 20 latach do wymiany! (4)

    • 103 45

    • Prezes, Zero i Antonio?

      Można ich wymienić, faktycznie od kilku dekad niszczą ten kraj...

      • 17 17

    • dużo gorsi są pretendenci - gdańskie misiewicze od Płażyńskiego

      doprowadzą Gdańsk do ruiny, skłócą nas ze wszystkimi

      • 17 8

    • Szczurek do wymiany, Adamowicz i Karnowski dobrze rozwijają swoje miasta

      • 5 1

    • Wybory już niedługo, masz szansę. :)
      Jeżeli oni wygrywają wybory to oznacza, że ludziom się podoba. :)

      • 2 0

  • Tylko Szczurek odstaje, jak sołtys jakiś.... (8)

    • 49 24

    • zero klasy u szczurka. ciekawe jakie buty ubrał tym razem? (2)

      • 9 8

      • pewnie te, którymi zwykle kopie cię po d*pie

        człowieku pierwszej klasy obornika

        • 4 10

      • Po co ubierać buty? Czy to jakieś lalki? Czy czegoś jeszcze nie wiem o zastosowaniu butów?

        A może ubiera się buty w jakieś ochraniacze?

        • 2 2

    • Szczurek właśnie wygląda najlepiej

      • 13 8

    • co się Szczurka czepiasz? najśmieszniej wygląda utyty łysol i potargany szopen z sopotu

      • 8 8

    • @ALL - takie personalne przytyki do kogokolwiek są oznakami niskiej kultury....

      • 9 1

    • Zobacz na Karnowskiego, nawet się nie uczesał tłustych kudłów, ulany Budyń nieogolony.
      Szczurek wygląda w miarę normalnie.

      • 3 5

    • ubrał się jak pajac

      Cały szczurek

      • 5 4

  • kiedy wspólna niedroga komunikacja publiczna? (6)

    • 75 6

    • ...niedroga... i sprawna, dodajmy;) (1)

      • 14 3

      • Nie może jednocześnie być "niedroga" oraz "sprawna".

        • 1 7

    • Niedroga jest już teraz (1)

      Stoję, czekam na autobus, nie przyjechały 2 pod rząd, poszedłem pieszo, wydałem 0.

      • 14 4

      • zdrowszy będziesz, nic tylko się cieszyć

        • 3 5

    • niedroga jest już teraz

      jeśli jest zbiorowa nie jest droga

      Ten system to indywidualna komunikacja publiczna: 10 zł/miesięcznie to niedrogo

      • 2 3

    • Nie da się:)!

      • 3 2

  • bardzo dobra inwestycja (32)

    ja będę korzystał :)

    • 91 19

    • To nie jest inwestycja (21)

      To jest zwykły wydatek mający na celu zapewnienie bieżącej komunikacji miejskiej mieszkańcom. Jeśli pieniądze przestaną wpływać na tę "inwestycję" to nie zostanie nic. więc nie ma to nic wspólnego z inwestycją. Ale co zrobisz, skoro w szkole nie uczą podstaw ekonomi, a zakup mieszkania na własny użytek nazywa się inwestycją...

      • 6 9

      • inwestycja, jeśli jest nierentowna, nadal jest inwestycją (16)

        inwestycja to działanie zwiększające zasoby majątku trwałego firmy.

        Może być też inwestycja finansowa, w aktywa takie jak np. papiery "wartościowe", lub w inne aktywa, z oczekiwaniem na ich wzrost wartości rynkowej.

        Wybór należy to ciebie.

        Zakup samochodu zwykle jest obciążeniem bardziej niż korzyścią w sensie finansowym

        • 5 2

        • Może też być inwestycja w zdrowie (9)

          co jest między innymi również celem Mevo.

          Jedno jest pewne, autor tego komentarza raczej nie inwestował w edukację.

          • 3 3

          • autor którego komentarza? (7)

            autor tego komentarza nie interesował w edukację

            • 1 2

            • (6)

              Nie wiadomo. Ale tak to jest, jak komuś wytyka się brak edukacji, a samemu nie potrafi napisać logicznego zdania.

              A co do ziomka powyżej, o tej "nierentownej inwestycji" -przytaczasz definicje, które właśnie potwierdzają to co mówię: miasto płacąc za rower publiczny nie dokonuje inwestycji, bo nie nabywa żadnego majątku trwałego ani żadnych innych praw majątkowych. Kupuje usługę, czyli czysty konsumpcjonizm.

              Jedyne co się może bronić to inwestycja w zdrowie, ale nigdzie w materiałach prasowych nie czytałem aby mevo miało na celu poprawę zdrowia publicznego, więc celem wydatków pieniężnych nie jest zdrowie, tylko zapewnienie dotychczasowej komunikacji.

              • 0 2

              • Jak się ma choć trochę oleju w głowie (2)

                czyta po kolei i ze zrozumieniem to dobrze wiadomo o którego autora chodzi.

                Co do inwestycji - myślisz bardzo prostolinijnie. Uważasz, że trzeba coś kupić i mieć aby zyskać. Kupujący taką usługę liczą na to, że dzięki temu będzie mniej użytkowników dróg w prywatnych autach, mniejszy tłok w autobusach co da im oszczędności w wydatkach na nowe drogi, remonty taboru itp. czyli więcej pieniędzy w kasie. Co do materiałów prasowych o celach Mevo to najwyraźniej niewiele czytałeś bo wielokrotnie podkreślano, że jednym z celów jest zmniejszenie ruchu samochodowego a poprzez to zmniejszenie ilości spalin w powietrzu. To też jest działanie prozdrowotne.

                • 0 2

              • Nadal nie rozumiesz

                Mevo ma sporo zalet, które między innymi wymieniłeś, ale to nie jest inwestycja.

                Oszczędność pieniędzy na budowie dróg dla samochodów, to nie inwestycja. Zaoszczędzone pieniądze są oszczędnościami, ale nigdy inwestycją. Czy to tak trudno zrozumieć? Serio polecam jakąś książkę do podstaw ekonomi, nawet jakieś wykłady "kołczów" na yt.

                • 2 0

              • jak będzie mniej pasażerów w autobusach to będzie mniej a nie więcej pieniędzy na remonty taboru

                • 2 0

              • to że coś nie jest napisane, to nie znaczy, ze nie będzie z tego realnych korzyści (1)

                jazda rowerem i regularny wysiłek fizyczny przyczynia się do poprawy zdrowia.

                Każdy przejazd samochodem to strata na zdrowiu użytkownika i osób w jego otoczeniu.

                • 0 3

              • jazda rowerem w otoczeniu spalin

                gratuluję

                • 2 0

              • Ależ miasto nabywa rowery, a do nich dokupuje usługę.
                W tym przypadku wychodzi nieznajomość przedmiotu sprawy, ale najwyraźniej nie przeszkodziło to wytknąć (hejtować) rzekomego braku edukacji.

                • 1 0

          • celem Mevo jest wyciągnięcie 40mln dotacji,

            • 2 0

        • Ale czy ktoś nazywa zakup samochodu (prywatnego, żeby było jasne) inwestycją? (5)

          • 1 4

          • tak, auto może i jest w pewnych wypadkach inwestycją

            np. jeśli potrzebujesz być w super pracy

            • 4 0

          • (2)

            A kto mówił o samochodzie? Mówiłem o mieszkaniu. A o tym często się słyszy, że ktoś zamiast wynajmować, zainwestował i kupił na własność... (jeszcze na kredyt zainwestował xD)

            • 1 1

            • To fakt, jesteś przykładem braku edukacji ekonomicznej (1)

              Wszystko zależy od okoliczności, bywa tak, że kupienie mieszkania, nawet na kredyt, jest bardziej opłacalne niż wynajmowanie więc spokojnie można to uznać za inwestycję finansową w nieruchomość. Ale żeby to ocenić trzeba umieć liczyć.

              • 0 1

              • Oszczędności to nie inwestycja. Polska język trudna język. Ekonomia język, trudna język.

                Gdzie masz zysk z tej nieruchomości, skoro mówisz że to inwestycja? Ja pie....le.

                • 1 1

          • znam bardzo wielu ludzi uważających kupno samochodu za inwestycję

            ci ludzie często przeceniają rentowność takiej inwestycji

            lub niedoceniają nierentowności takiej "inwestycji".
            (por. wpisy trolla o powodowaniu raka przez rower)

            • 2 1

      • (3)

        Inwestycja w takim sensie że później będzie można zaoszczędzić na komunikacji publicznej oraz infrastrukturze pod auta prywatne.

        • 2 1

        • najważniejsze, że będzie można zaoszczędzić również na wydatkach na ratowanie zdrowia

          bezrefleksyjnych użytkowników samochodów i ich dzieci.

          Rower publiczny otworzy im wyobraźnię na inne opcje.

          • 1 1

        • "w takim sensie"

          Równie dobrze mogę powiedzieć, że mevo to w "takim sensie" lot na marsa...

          Masakra, oszczędności to inwestycja...

          • 0 0

        • zaoszczędzić więcej niż 40mln.??

          • 0 0

    • za 40 mln (9)

      można kupić 80 tys, rowerów i rozdać. Po kilku takich inwestycjach każdy miałby rower. I majątek miałby szanse zostać w Gdańsku. A teraz tak jak opłaty za ciepło jadą do Lipska tak pieniądze za rowery pojadą do ...Lipska. Co za przypadek!
      Czemuś biedny? Boś głupi!

      • 4 9

      • Takiś mundry (3)

        to trzeba było stanąć z kontrpropozycją do przetargu. Sens takiego systemu to właśnie to aby nie mieć roweru a móc nim jeździć. Ja bym chętnie czasami popedałował ale nie chcę się martwić siedząc w pracy czy nikt mi tego roweru w międzyczasie nie zaiwani ani nie wyciągnie w nocy z piwnicy.

        • 7 2

        • no to sobie pożycz/wynajmnij ... Twój problem. (2)

          po co ci do tego moje podatki??? 40mln. z podatków to całkiem ładna sumka.

          • 2 3

          • No, można by za to zbudować 700m s7 :) (1)

            Dużo ludzi chce wynajmować, więc idzie z podatków.

            Ja nie narzekam, że zapłaciłem za parking pod Twoim domem...

            • 4 2

            • Ja swoje musiałem kupić, i jeszcze za twoje rowerowe fantazje muszę płacić.

              Już nie mówiąc o akcyzie i podatku drogowym.
              To może dofinansujmy wypożyczalnie wrotek? Dlaczego nie?
              Jeśli jest popyt na wypożyczalnie rowerów to załóż taką wypożyczalnię.

              • 1 0

      • I dopiero byś miał płacz, że ludzie z rowerami się do ZTM i SKM ładują. (1)

        A tak, masz pod dworcem, masz pod pracą, w międzyczasie Cię nic nie obchodzi.
        Spadnie deszcz z nienacka, nie musisz wracać rowerem (to najbardziej boli w moim dojeżdżaniu rowerem do pracy)...

        • 10 2

        • Gdzie leży nienack?

          • 1 2

      • Tu chodzi o to by ludzie na nich jeździli, a nie o to by je rozdać. (1)

        • 4 2

        • mylisz się

          tu chodzi o to żeby wydać pieniądze podatników. Właścicielem tego interesu jest fundusz larq sa, którego właścicielem jest z kolei fundusz CAM West sarl zarejestrowany w Luksemburgu. Wygugluj sobie kto tam zarabia a przestaniesz się dziwić dlaczego samorządy prowadzone przez pewną partię tak chętnie podpisują z nimi kontrakty.

          • 1 0

      • Prawie wszyscy rowery już posiadają... I zazwyczaj nieco droższe niż sugerujesz.

        • 0 1

  • (4)

    oby było więcej przerzutek niż w Wawie, bo nawet przy wspomaganiu i tylko 3 przerzutkom będzie ciężko wjechać np. na Morene albo Niedzwiednik.

    • 26 18

    • (1)

      Jeszcze nigdy nie spotkałem roweru, który miałby więcej niż 2 przerzutki

      • 12 2

      • A ja tak :D

        Kiedyś była moda na 2 łańcuchy i przerobioną przerzutkę planetarną między nimi, czyli razem 3.
        Na szczęście szybko to umarło :)

        • 1 2

    • Przy wspomaganiu możesz mieć i singla, nie robi :)

      Silnik elektryczny ma kosmiczny moment przy niskich obrotach.

      • 11 2

    • będzie wspomaganie elektryczne, więc może da radę

      nawet przy 3 biegach

      • 9 1

  • Nareszcie! (1)

    Czekaliśmy na to wiele lat! Wreszcie!
    :)

    • 53 19

    • a ja czekam na zerwanie konkordatu

      ciekawe kiedy się doczekam

      • 4 2

  • Ciekawe czy da się łatwo podjechać pod (9)

    górkę np. taką o nachyleniu 12%?

    • 30 3

    • da sie podjechć

      • 10 0

    • (1)

      Da się. Na Morenę spokojnie podjeżdżają.

      • 8 0

      • A skąd..

        ..wiadomo ,że spokojnie podjeżdżają skoro ich jeszcze nie ma?

        • 1 0

    • bez problemu (5)

      silnik elektryczny robi robotę, gorzej z ładowaniem
      rowery mają być ładowane raz dziennie...

      • 10 0

      • Wymiana aku, a nie ładowanie (4)

        Poza tym "Tyle samo (kary) za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania.", czyli raz na 47 godzin wymienią aku i na karę się już nie łapią, bo brak naładowania nie jest istotny dla funkcjonowania roweru. Ciekawe kto im te umowy przygotował..

        • 8 1

        • beda staly (3)

          ale najlepsze ze system rusza w listopadzie przy minus 20 buhhahahah
          Budyn pierwszy niech jedzie do roboty

          • 3 4

          • Właśnie dobrze, że w listopadzie. Bo dolicz do tego standardową obsuwę i ruszy idealnie na wiosnę.

            • 1 1

          • Specjalnie na jesieni, jak jest mały ruch

            Żeby przetestować wszystko, zanim na wiosnę ludzie się rzucą.

            • 7 0

          • bateria może sama się ogrzewać

            standardowe rozwiązanie

            • 2 0

  • to jak wyszlo z tym protokołem przekazania i ubezpieczeniem OC/AC na rower? (6)

    bedzie kask na wyposażeniu? jest jakis limit wieku?

    • 9 31

    • Jakie OC, jakie AC, jaki kask, co ty bredzisz?

      • 21 2

    • jest

      i jednak jesteś za młody

      • 2 1

    • OC na rower nie jest przypisane do roweru, więc możesz sobie kupić (1)

      Polecam, tanie jak barszcz

      • 8 0

      • dla zainteresowanych

        OC rowerzysty to 60 zł rocznie :)
        Często może wejść w skład ubezpieczenia na życie/mieszkanie

        • 7 1

    • serio? (1)

      chciałbyś wieczorem po upalnym dniu zakładać kask z którego przez cały dzień skorzystało przed tobą kilkadziesiąt osób? Szanuję.

      • 4 0

      • Blinkee to ogarnęło, znaczy da się :)

        • 1 0

  • (2)

    Nie wiem, czy to wymaganie, żeby wszystkie rowery były duże, jest właściwe. Nie można będzie podjechać z dziećmi. Np. w Lublinie mają też rowery w rozmiarze junior i z powodzeniem korzystają z nich starsze dzieci.

    • 9 9

    • Przyjdzie czas, przyjdzie i rozbudowa. (1)

      Chętnie bym zobaczył w przyszłości małe rowery i tandemy, parę cargo też by nie zawadziło :)

      • 7 3

      • A mi się marzy

        rower-camper.

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum