• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów

Kamil Gołębiowski
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Prawie 4 tys. rowerów dla mieszkańców 14 pomorskich gmin - wart 20 mln zł projekt Roweru Metropolitalnego powinien ruszyć za kilkanaście miesięcy. Prawie 4 tys. rowerów dla mieszkańców 14 pomorskich gmin - wart 20 mln zł projekt Roweru Metropolitalnego powinien ruszyć za kilkanaście miesięcy.

20 mln zł, z czego ponad 17 mln ze środków unijnych, pochłonie budowa tzw. systemu roweru metropolitalnego, obejmującego swoim działaniem całe Trójmiasto oraz przyległe gminy. Umowę w tej sprawie podpisano podczas drugiego dnia kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Jak często planujesz korzystać z trójmiejskiego Roweru Metropolitalngo?

3,9 tys. rowerów w 14 gminach

W ramach systemu na początku będzie 3900 rowerów. W Gdańsku będzie ich 2160 szt. Stojaków rowerowych będzie dwa razy więcej niż rowerów - 4320 sztuk. W Gdyni rowerów będzie 1100 szt., a w Sopocie 164 szt. Wszystkie rowery będą miały nadajnik GPS i elektryczny zamek. 10 proc. z nich będzie miało wspomaganie silnikiem elektrycznym.

Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. W ciągu tygodnia powinniśmy poznać ich dokładną lokalizację.

Dlaczego liczba stojaków dwukrotnie przewyższa liczbę rowerów? Bo użytkownicy będą mogli pobrać i odstawić rower w dowolnym miejscu i wiadomo, że niektóre miejsca docelowe będą popularniejsze od innych. By temu przeciwdziałać, tzw. usługa relokacji może premiować użytkowników za korzystanie z mniej popularnych tras tak, aby rowery były rozmieszczone równomiernie po wszystkich stacjach.

Jak to zadziała?

Do wypożyczenia roweru potrzebny będzie smartfon z aplikacją. Oddać będzie można go zarówno na oficjalnych stacjach systemu, jak i poza nimi. Nie będzie bowiem typowych stacji dokujących, lecz zwykłe stojaki rowerowe. Rower będzie miał wbudowany elektryczny zamek i dopiero odblokowanie go za pomocą aplikacji sprawi, że z roweru będzie można korzystać.

Ważne zastrzeżenie: rowery elektryczne, których ma być ok. 10 proc., będą zawsze musiały być odstawione na specjalną stację, gdzie będą ładowane podczas postoju.

Projekt zakłada, że zwycięzca przetargu dostarczy całą flotę rowerów publicznych wraz z  zapleczem technicznym (stacje dokujące) i teleinformatycznym (system elektroniczny).

Moment podpisania umowy na finansowanie projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S". Nz. od lewej wiceprezes Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot Jacek Karnowski, marszałkowie Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski reprezentujący Zarząd Województwa Pomorskiego, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. Moment podpisania umowy na finansowanie projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S". Nz. od lewej wiceprezes Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot Jacek Karnowski, marszałkowie Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski reprezentujący Zarząd Województwa Pomorskiego, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Co teraz: kiedy system ruszy

Za budowę systemu roweru metropolitalnego odpowiada stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot. Ruszyła już procedura wyboru najlepszego oferenta, w ramach tzw. dialogu technicznego. Zaawansowane są prace przy tworzeniu tzw. SIWZ, czyli specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

- Przetarg na dostarczenie systemu zamierzamy ogłosić na początku przyszłego roku - zapowiada Krzysztof Perycz Szczepański z OMGGS, który zastrzega jednak, że w Polsce jest bardzo ograniczona liczba operatorów publicznych rowerów i nie wiadomo, jak potoczą się negocjacje ze zwycięzcą postępowania.
System Roweru Miejskiego będzie miał charakter publiczny, ale może być rozwijany także przez prywatnych partnerów.

- Na tę chwilę zarządca centrum biurowego Olivia Business Centre zadeklarował, że będzie wchodzić w ten system. Faktycznie, nie ma lepszego połączenie stacji PKM Strzyża z biurowcami tego kompleksu - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.
Ważna będzie powszechność usługi

Utworzenie systemu roweru metropolitalnego to co prawda nie pierwszy, ale najbardziej widoczny przejaw wspólnego działania pomorskich samorządów, skupionych w stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS).

- Jednolity system rowerów miejskich powstanie od Tczewa poprzez Gdańsk, Gdynię i Sopot do Władysławowa na północy i Sierakowic na zachodzie. To przedsięwzięcie o skali w Polsce bez precedensu - zachwalał wspólne przedsięwzięcie pomorskich samorządów Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Mieszkańcy otrzymają ustandaryzowaną usługę w zakresie taryf, zasad korzystania i swobody przemieszczania. Ten projekt jest kolejnym krokiem ku integracji komunikacyjnej naszej metropolii.
Wtórował mu prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Jego zdaniem, uniwersalny charakter systemu sprawi, że projekt odniesie sukces. Czytaj: będzie popularny i korzystać będą z niego mieszkańcy wielu gmin.

- W Sopocie mieliśmy rower miejski, który nie sprawdził się, ponieważ obejmował tylko nasze miasto. Sopot będzie chciał rozwijać ten wspólny projekt, np. dokładając z budżetu do wprowadzenia większej liczby rowerów elektrycznych, które z uwagi na zaawansowanie wieku naszych mieszkańców i budowę miasta są bardzo potrzebne - deklarował prezydent Sopotu.
Dodatkowo próbę wpięcia systemu roweru metropolitalnego do planowanego biletu metropolitalnego zapowiedział Wiesław Byczkowski, wicemarszałek Zarządu Województwa Pomorskiego.

To oczywiście plus, ale może też spowodować pewne problemy, gdy wielu mieszkańców zechce połączyć podróż rowerem i komunikacją publiczną.

- Gdy system zacznie się sprawdzać, powstanie silna presja na władze, żeby system był rozwijany, choćby przez dokupienie kolejnych rowerów. Mamy niemały kłopot z pociągami, które nie są w stanie przyjąć dużej liczby pasażerów z rowerami, to wymagałoby uzupełnienia taboru. Spodziewamy się, że presja ze strony rowerzystów, którzy na niektórych odcinkach będą chcieli zabrać rower ze sobą do pociągu, będzie rosła - przyznaje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wydarzenia

Smart Metropolia

konferencja

Miejsca

Opinie (210) 5 zablokowanych

  • starsze osoby nie mają smartfona z aplikacją:( (4)

    ile za wypozyczenie na cały dzień?

    • 63 27

    • Starsze osoby miewają lepsze smartfony niż twój.
      Gdy są tak stare że nie są w stanie ogarnąć smartfona to na rower raczej też nie wsiądą.

      • 53 18

    • to od teraz udostępnią ludziom parkingi dla urzędników?

      • 10 8

    • to sobie kupią

      • 8 2

    • Mogę Ci wypożyczyć smartfona na cały dzień już za 5 zł.

      • 5 0

  • (2)

    Nareszcie będzie można zjechać do centrum i zamiast łazić pojeździć.

    • 41 29

    • pamiętaj żeby wjechać na bulwar, albo molo w sopocie i monciak

      • 12 4

    • Już widzisz jak będą ludzie jeździć. Kolejny intratny interes za nasze pieniądze i tyle. Jestem oczywiście za, obawiam się jednak że nasza mentalność będzie przeciw...

      • 0 3

  • Nareszcie! (2)

    • 38 27

    • Nareszcie! (1)

      Wywalone w błoto pieniądze, podam przykład: na moim osiedlu postawiono około 2010 roku trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych, jak znam życie pewnie jedna stacja kosztowała ze 100tys. ale może więcej bo za publiczne pieniądza szczególnie w Gdańsku musi być drogo.
      Nikt nigdy tam żadnego samochodu elektrycznego nie naładował po za ładowaniem na te słupki psiego moczu. Jakieś cztery lata temu stacje zniknęły. Finał: Królki i kuzyn królika zarobili.

      • 4 8

      • A co to ma wspólnego z rowerami?

        • 9 2

  • Strzyża PKM -> Biurowce (9)

    Super gdyby stacja była na skrzyżowaniu Kołobrzeska-Gdunwaldzka i przy Strzyża PKM - wiele osób docjechałoby na uniwersytet i do zagłębia biurowców.

    No i oczywiście dowożenie rowerów na górny taras - myślę że będzie więcej chętnych na zjeżdżanie z górki niż zasuwanie pod górę.

    • 62 6

    • elektryki (3)

      w Warszawie zakupili z elektrycznym napędem - super na duże przewyższenia!!

      • 7 5

      • Nie rozumiesz tekstu pisanego (2)

        czy tylko przeczytałeś nagłówek? 10% rowerów będzie elektrycznych.

        • 8 5

        • (1)

          a Karnowski będzie je dotował, by wiele trafiło do geriatrii Sopotu

          może się zrobi wyścig na dotacje między miastami, tylko wszyscy skorzystamy
          (a taki rower to bosssski nośnik reklamy wyborczej...)

          • 1 6

          • Może trzeba będzie zadeklarować skąd się dojeżdża

            posiadając GPSa będzie wiadomo, gdzie jeździ dany pojazd. Wtedy już łatwo określić procentowo dotację do systemu na każdą gminę.
            Mam nadzieję, że rower metropolitalny wypali i zwiększy się ruch rowerowy nie tylko na chodnikach i ddrach ale też na jezdniach.

            • 7 0

    • Zależy jak będą premiować te mniej popularne trasy (1)

      • 5 1

      • kwestia pomysłu, konsekwencji, a potem tradycji...

        Wiecie, że transport piwa, HEKTOLITRÓW piwa, do słowackich schronisk tatrzańskich nie kosztuje sprzedawców prawie zupełnie nic?!

        Turyści za wniesienie kilku dostają gratisy. Biznes działa jak złoto. Sam raz wniosłem. Nawet niezła zabawa, jak się w kilku niesie. Trenowałem wtedy przed Biegiem Piastów, nie wypiłem całej wniesionej premii, rozdałem ją ;-)

        Wracając rowerem z Sopotu na Witomino mogę się dowolnie pocić, w domu i tak prysznic. A jadąc w dół mogę płacić, jadę bez wysiłku i szybciej niż stojący w korku.

        • 5 2

    • (2)

      do pkm nie można wnosić rowerów - nie ma już miejsca, w godzinach szczytu ciężko nawet wejść

      • 4 6

      • A po co wnosić?

        • 9 0

      • Pkm

        Byłoby świetnie gdyby stacje dla rowerów były przy przystankach PKM. Wtedy jednym dojeżdżam Do kolei, zostawiam i na stacji gdzie wysiadam biorę drugi rower do domu lub pracy....

        • 2 0

  • Proszę nie wspierać rowerowych terrorystów (19)

    Ciekawe czy będą ubezpieczone i czy wypożyczyć będzie można tylko z kartą rowerową jak nie to ja autem po pijaku będę jeździć bo czuję że mnie dyskryminuje miasto Gdańsk ciekawe kiedy parkingi dla samochodów w centrum zrobią

    • 71 139

    • Gorsi są moherowi terroryści (3)

      Katotalibowie oraz pislamiści wyklęci.

      • 37 19

      • Nie gorsi bo żaden mnie nie chce zabić (2)

        a rowerowi już tak, przynajmniej próbują.

        • 4 11

        • Takie lęki można leczyć. idz z tym do lekarza

          • 9 1

        • Próbują?

          Chyba co po niektórzy z zielonej strzałki chcą zabić. A przynajmniej się taką możliwością nie przejmują.

          • 1 0

    • (5)

      Proszę pamiętać, że rowery nie produkują smogu, zajmują z infrastrukturą 100x mniej miejsca, mają dobry wpływ na zdrowie, są tańsze, często szybsze i w 80% przypadków użycia mogą zastąpić samochody.

      I są korzyścią dla kierowców, bo im więcej rowerzystów tym mniejsze korki.

      • 57 10

      • A ciekawe gdzie będą jeździć bo na pewno nie na (1)

        Ścieżce rowerowej i będzie. Drugi Bangkok gdzie auto. Będzie. Przeciskać się. Między. Rowerkami

        • 12 39

        • Zajrzyj. Do. Słownika. Języka. Polskiego

          • 35 7

      • mniejsze karoki?? rowerzyści między innymi je powodują na drogach jednokierunkowych! (1)

        do lasu po zdrowie

        • 7 17

        • transport

          część osób używa rower jako transport, więc jak mają jeździć po lesie jadąc do pracy?

          • 2 0

      • W teorii tak. W praktyce wiekszosc kursow powrotnych na gorny taras bedzie wygladala tak, ze trzeba bedzie przejechac sie jakims duzym samochodem i pozbierac rozproszone rowery na dolnym tarasie. Tak koncza takie systemy w miastach ze wzgorzami. Wg ten system ma tylko jedno zadanie, wyciagnac z publicznej kasy ile sie da.

        • 7 6

    • Sam jesteś terrorysta.

      • 5 7

    • Policzmy (3)

      Jeden parking to ponad 20mln z kasy miasta.
      Rower metropolitalny to 3mln na 14 gmin (4tys rowerów).

      Jednak ten rower to lepsza inwestycja.

      • 17 6

      • (2)

        Ułożyłeś biznesplan jak malowany. Rzeczywiście od razu widać co się bardziej opłaca.

        Jak ktoś chce rower to niech sobie kupi. Miasto to mogłoby miejsca do przechowywania roweru tworzyć ewentualnie.
        Jak coś jest wspólne to jest niczyje - za moment z tych rowerów zostanie tylko zapłacony rachunek

        • 4 8

        • jak ktoś chce parking to niech sobie kupi.

          • 6 1

        • Ło matko, rozkradno

          Jak w Warszawie czy Krakowie. No rzeczywiście nic po tamtych systemach nie zostało. Ino zgliszcza

          • 4 0

    • hehe

      Karta rowerowa , co za komunista . Zamiast jeździć po pijaku , to weź lepiej słownik i dowiedz się gdzie stawiać przecinki,kropki i znaki zapytania .

      • 8 8

    • miejsc do parkowania samochodów w centrum jest bardzo dużo

      tylko w godzinach pracy są zwykle zajęte.

      Wolnych jest wiele na piętrowych parkingach płatnych.

      Zanim coś napiszesz, spróbuj pomyśleć. to nie boli.

      • 5 2

    • Parkingi w centrum? Po co, żeby jeszcze więcej samochodów się zjechało i jeszcze bardziej zakorkowali wszystkie drogi? Zresztą, już jeden się buduje - w ramach Forum Gdańsk.

      • 5 1

    • Chłopie, o czym ty piszesz?

      Każde miasto wydaje krocie na zaspakajanie nigdy niezaspokojonych potrzeb samochodziarzy!
      Tak naprawdę, inwestycje w infrastrukturę rowerową są udawanymi inwestycjami, nie wspominając o komunikacji miejskiej.
      Planowanie Drogi Zielonej za 2 mld zł., która zwiększy potok samochodów do centrum, świadczy o priorytetach miasta i o tym, czyje potrzeby są zaspakajane.

      • 1 2

  • W końcu będzie można jeździć po tych 118 km dróg dla rowerów! (1)

    Normalnie stolica rowerowa.

    • 32 14

    • No i dodaj jeszcze 50km " chodników rowerowych " :D

      • 7 1

  • Jeden z głupszych pomysłów na jaki moga wpaść urzędnicy (33)

    Rower dla każdego - w imię klasowej równości.
    Czemu najgłupszych?
    1. Wydają publiczne pieniądze wiec o nie nie dbają. To jest obszar do działania dla prywatnych przedsięwzięć a skoro nikt do tej pory się na to nie odważył w "rowerowej stolicy" to oznacza jego nikłą szansę powodzenia i zbilansowania
    2. Nieuczciwa konkurencja wobec firm zajmujących się sprzedażą i serwisem rowerów, którym taka radosna działalność z pieniędzy podatników odbierze część obrotów a co za tym idzie zysków

    • 86 114

    • (20)

      Serio?
      A patrz, w takiej na przykład Warszawie rower miejski działa od kilku lat i z roku na rok bije nowe rekordy popularności. W 2017 zanotowano ponad 5 MILIONÓW wypożyczeń.

      • 25 16

      • jak ma sie liczba wypożyczeń do rentowności? (18)

        System kosztował podatników prawie 50 mln a rocznie utrzymanie pochłania kolejnych kilka baniek.
        Zbudować PGR-y to tez nie był problem, gorzej było z ich sensem ekonomicznym.

        • 19 23

        • (8)

          A jaką ma rentowność komunikacja miejska i jaki ma sens ekonomiczny? Kompletnie synu nie rozumiesz na czym polega zadanie ustawowe, które ma realizować samorząd - zapewnienie sprawnej komunikacji miejskiej, bez ograniczania się tylko do autobusów czy tramwajów. Rower to środek komunikacji miejskiej, który jest tak samo nie-rentowny jak inne.

          • 32 13

          • dziwne, ja jeżdżę rowerem i dla mnie to jest rentowne (7)

            ale jak wezmą to w łapy urzędnicy to od razu trzeba będzie do tego co roku dopłacać.
            Zgadzam się, komunikacja zbiorowa- tak, to zadanie samorządu ale system wypożyczania rowerów to już za dużo. Jestem zwolennikiem minimalnego wyręczania ludzi przez urzędników.

            • 17 15

            • (6)

              Ty masz rower, ale dziesiątki ludzi nie ma i mieć pewnie nie będzie, z różnych powodów, choćby "lokalowych". Jak kupisz na własność samochód na gaz, to też może Ci wyjść taniej niż jazda autobusem.

              Rower miejski to też swojego rodzaju zachęta do jazdy rowerem, nawet własnym.

              • 16 6

              • (1)

                Nie mówiąc o turystach czy biznesmanach.
                Bywam czasem firmowo w Warszawie i tamtejsze Veturilo bardzo mi się przydaje. Nie wyobrażam sobie jeździć wszędzie komunikacją miejską albo taksówkami. Czy może miałbym na wszelki wypadek wozić swój rower intercity w obie strony?

                • 22 3

              • ja wożę. Polskim Busem, bo taniej. ale i intercity sie zdarza. ale ja lubię lekki skladaczek, od czolgu Veturilo.

                • 2 0

              • dziesiątki ludzi nie ma też samochodu... (3)

                idąc tym tropem zróbmy samochód miejski ( np. elektryczny)
                niech miasto dopłaca do tego, bo to też będzie swego rodzaju zachęta do kupowania elektrycznych samochodów

                • 7 7

              • ten rower to uzupełnienie komunikacji publicznej

                Jest to rozwiązanie 100000x tańsze niż rozbudowa infrastruktury po transport prywatny czy rozbudowa "tradycyjnej" komunikacji publicznej. Dlatego należy iść tą drogą. Proste?

                • 9 1

              • samochód miejski to kwestia czasu. na razie za drogie to rozwiązanie. (1)

                rowery są tańsze

                • 2 1

              • przede wszystkim MIEJSCE dla rowerow jest tańsze

                duża stacja Veturilo to dwa trzy miejsca parkingowe dla fur
                chciał byś mieć do dyspozycji dwa-trzy samochody na dzielnicę?
                potrzebne byłyby parkingi po horyzont
                a samochody prywatne musiały by wy***ać

                rower, najcięższy kloc, zajmuje mniej niż fura miejsca gdy stoi, gdy jedzie, gdy jest naprawiany, "tankowany" (0m2), przewożony ze stacji do stacji itd

                co jest w mieście droższe niż miejsce?
                żarcie? woda? prąd? porządek? - sam zobacz w swych rachunkach domowych

                • 2 0

        • (7)

          To jest składnik transportu miejskiego.
          Komunikację miejską też byś chciał zlikwidować z powodu braku rentowności?
          A umiesz policzyć straty, jakie poniosło by miasto i mieszkańcy (finansowe i zdrowotne) gdyby nie było alternatyw do jazdy samochodem?

          • 14 3

          • transportem miejskim może być twój prywatny rower jak na nim jeździsz (6)

            ale nie system wypożyczania rowerów za kasę podatników

            • 5 19

            • (3)

              To jak nie chcę stać w korkach to mam sobie kupić prywatny tramwaj? Czy może "wypożyczyć" w nim miejsce ze 3 złote?

              • 13 1

              • Trzeba być małego rozumu, żeby stosować taką logikę i zadawać takie pytania. (2)

                Nie, masz skorzystać z tramwaju, bo przeciętny człowiek go nie kupi ani nie wybuduje sobie torów.
                A rower sobie kup albo wypożycz od od znajomego, rodziny albo odpłatnie z prywatnej firmy - to już jest w zasięgu przeciętnego człowieka.
                Dlatego komunikacja zbiorowa to jeszcze zadanie samorządu ale rowerowa już nie.

                • 6 15

              • Totalna bzdura

                To, że coś jest w zakresie możliwości finansowych nie oznacza, że nie może działać jako system dofinansowany przez miasto. To nie ma być rower zastępujący autobus, tramwaj czy auto a tylko uzupełniający system komunikacji. Nawet jak się ma własny rower to nie zawsze się go ze sobą zabiera a czasem może dojść do nieprzewidzianej konieczności podjechania gdzieś i wtedy zamiast bawić się w czekanie na przystanku albo wzywanie taksówki można sobie po prostu wsiąść na rower i pojechać.

                • 14 3

              • rentowność innych wypożyczalni rowerów

                'Prywatne', 'niesieciowe' wypożyczalnie rowerów wcale nie muszą ucierpieć.

                -Rowery sieciowe będą na pewno ciężkie, wypożyczalniane mogą być lekkie.
                -Sieciowe mogą mieć taryfę progresywna, każda kolejna godzina droższa, a wypożyczalniane płaską, biorąc na parę godzin/parę dni, będzie się opłacało.
                -Wypożyczalnie mogą mieć różne rowery, tandemy, towarowe, różnokolorowe, beachcruisery, ostrokoły, szosówki, bicykle... a sieciowe muszą być jednakowe.

                Natomiast rynek prawie na pewno eksploduje przez sieć. Inni mogą skorzystać, nie muszą stracić, jeśli się przystosują.

                • 11 0

            • a wiadukt na biskupiej górce za 120mln dla kierowców może być za kasę podatników?
              te 3mln na 14gmin nie wydaje się wygórowaną kwotą. nawet jak roczne utrzymanie tego systemu bedzie kosztowac 2-3mln to to nie jest dużo biorąc pod uwagę że na komunikacje publiczną gdańsk wydaje ponad 300mln rocznie rok w rok.

              • 10 0

            • weź to jakoś rozwiń lub wytłumacz o co Ci chodziło w tym komentarzu

              bo normalnie nie wierzę, w to co czytam

              • 0 0

        • Nie zmyślaj

          45mln to wartosc całego projektu roczne utrzymanie to około 6mln.

          • 5 0

      • Warszawa jesst płaaaska jak paaatelnia, w trojmiescie raczej bywasz rzadko...

        • 1 4

    • Ty korzystałeś kiedyś z takiego systemu, czy jak zwykle "nie znam się, to się wypowiem" ?

      • 11 4

    • (3)

      Za cenę 20 autobusów miejskich, albo jednej niepotrzebnej estakady, albo 2% kosztu budowy tunelu rozwiążą wiele problemów.

      • 15 5

      • mylisz sie, socjalizm nie polega na rozwiązywaniu problemów (2)

        Tylko na ich tworzeniu a potem dzielnej walce z nimi.

        • 10 10

        • (1)

          Masz rację, tak działają np. "socjalne" - darmowe miejsca parkingowe. Mamy teraz dzięki nim do rozwiązania problem z nadmiarem aut w mieście - bo prawie każdy parkuje na darmowym

          • 13 3

          • ja nie mam problemu z parkowaniem, darmowym czy płatnym

            Natomiast problem sztucznie rozdmuchany bo zamiast koncentrować biurowce przy jednym skrzyżowaniu w Oliwie trzeba było dać zielone światło na ich budowę za obwodnicą a najlepiej przy PKM skoro te tereny są tak świetnie skomunikowane wg urzędników.

            • 8 4

    • rozumiem, ze budowa drog, po ktorych jezdza samochody to tez zadanie dla prywatnego inwestora (6)

      np. Tunel pod Martwa Wisla. 1mld zlotych. Rowery miejskie 20 mln...

      • 11 5

      • Żle rozumiesz. Drogi- tak, system rowerowy - już nie, to jest zbytek a nie potrzeba (4)

        miasto ma załatwiać podstawowe potrzeby mieszkańców a nie zbytki

        • 5 16

        • Zbytkiem jest auto w mieście (2)

          które jest wykorzystywane jedynie po to aby dojechać do i z pracy. A już totalnym zbytkiem wszelkie formy udogodnienia dla takich kierowców inwestujące w „rozładowanie” korków. Nie chcesz korków to dojeżdżaj komunikacją.

          • 12 3

          • Na co wydaję moje własne pieniądze na potrzeby czy zbytki to moja sprawa (1)

            inaczej ma się rzecz z pieniędzmi publicznymi

            • 4 7

            • szkoda że smród i halas jaki wytwarza twoj prywatny pojazd to nie jest tylko twoja prywatna sprawa.

              • 13 1

        • miasto inwestując w rowery publiczne

          załatwia podstawową potrzebę mieszkańców jaką jest mobilność.

          • 8 0

      • 3mln nie 20mln. i to podzielone na 14gmin

        • 5 0

  • jeszcze wspólny bilet (6)

    potrzebny. Na ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia + SKM w cenie jak w Warszawie.
    Wtedy zrobi się OK

    • 74 1

    • To już dawno temu powinno być.
      A najlepiej jak w Nowym Jorku
      Co do rowerów jestem za.

      • 8 0

    • o tym

      słyszałem już ok 25-30 lat temu

      • 11 1

    • jeszcze 2-3 samochody zajadę zanim się to stanie

      • 3 3

    • tymczasem biorą się do tego od d*y strony

      np. ostatnio innobaltica

      będzie jeden gadżet do kupowania biletów gdańskich, gdyńskich, eskaemkowych, a półgodzinnego biletu na wszystko, z przesiadkami, a biletu tygodniowego - dalej nie będzie

      CAŁA taryfa powinna być wspólna. Układana nie bez pasażerów, jak teraz

      wszystkie BILETY, a nie jeden bilet, np "metrolitalny trzech przewodników" czy jak się ta paranoja teraz wabi

      Kamilu, znowu umiejętnie włożyłeś kij w mrowisko, gratuluję i...
      drąż i gmyraj, może coś z tego w końcu będzie :-)

      • 2 1

    • Wszystko fajnie tylko w Budyńlandzoe to zawsze wyjdzie drozej niz w 3x wiekszym mieście bo koledzy musza zarobic

      • 4 1

    • Absolutnie nie

      Należy wprowadzić oddzielne taryfy na każde miasto, wszędzie odmienny system przypinania rowerów, kluczyki wydawać będą mogli tylko motorniczy w czasie postoju, w Gdańsku powinny być taryfy czasowe, a w Gdyni oddzielne stawki na kolarzówki. Mieszkańcy się przecież nie przywyczaja tak nagle do prostego i spójnego systemu.

      • 4 1

  • Komunikacja miejska jest do niczego to na rowery mieszkańców

    Chcą przesadzić

    • 50 15

  • Przetarg na dostarczenie systemu zamierzamy ogłosić na początku przyszłego roku (5)

    To wspaniale! JUŻ za dwa miesiące ogłoszenie przetargu. Na co są potrzebne te dwa miesiące?! Na "konsultacje międzyurzędowe"? Pisemko tu, podpis, odesłanie, pisemko tam, kawka...
    W takim tempie, to zanim będzie wynik przetargu, to już będzie po sezonie... A jeszcze trzeba postawić infrastrukturę. Ja to widzę na 2019 późnym latem. Obym się mylił!

    • 22 25

    • (1)

      "Ruszyła już procedura wyboru najlepszego oferenta, w ramach tzw. dialogu technicznego. Zaawansowane są prace przy tworzeniu tzw. SIWZ, czyli specyfikacji istotnych warunków zamówienia."

      Dialog techniczny i prace przy SIWZ. Słowa klucze dla twojego bełkotu.

      • 11 3

      • O systemie roweru miejskiego mówi się i pisze od 2014 roku. Wyszukaj sobie np. hasło "rower metropolitalny" na trojmiasto.pl. Wtedy "gminy zaczęły rozmawiać" i oficjele twierdzili, ze wystartuje na wiosnę 2018. Tymczasem widać, że wiosną, to ma szansę mooooże być przetarg w toku (bo uzgodnienia, bo konsultacje....). Wiosną tego roku urzędnicy twierdzili już, że system ruszy w 2019, czyli mamy z półtora roku opóźnienia już na etapie planów! A wiesz czemu teraz dostają takiego przyspieszenia? Bo środki unijne są przyznawane w ramach programu na lata 2014-2020, czyli widać 'dedlajn' i - jak to w budżetówce - środki trzeba wydać, bo przepadną. I to jest w tym najgorsze: zrobią COŚ, cokolwiek, żeby wydać pieniądze (bo inaczej kolejnych nie dostaną), byleby zmieścić się w terminie. Mimo, że przez trzy lata "prowadzone były konsultacje", zamiast pchać sprawę do przodu - teraz się przypomniało. "Ruszają procedury" :) Procedury same nie ruszają - potrzebne są decyzje na podstawie uzgodnień, a jak do tej pory mamy tylko niejasne uzgodnienia, listy intencyjne podpisywane w blasku fleszy na konferencjach (wybory idą!) i zapowiedzi. A minęły już ponad trzy lata... Oto, dla czego jestem sceptyczny czytając zapowiedzi, że to już, już - "już mamy wszystko gotowe, teraz tylko zacząć".

        • 2 1

    • Kaktus

      Mylisz się na szczęście. Bo kto by mi tego kaktusa usunął?

      • 1 0

    • jakim największym projektem Pan zarządzał

      chętnie poznam Pana doświadczenie praktyczne. Może ktoś z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem byłby przydatny przy tym projekcie.

      Proszę o konkrety, może ewentualnie być CV.

      • 7 0

    • Fakt, gdyby naszymi miastami

      rządzili ludzie z PiS to by w nocy przegłosowali, rano podpisali a obowiązywałoby od dwóch lat wstecz.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum