stat

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

7 listopada 2018, 17:50
Maciej Korolczuk

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:


  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę

  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł

  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł

  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.
Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?
31%

zdecydowanie tak, mam zamiar jeździć nim przez cały rok

17%

tak, będę korzystać, ale tylko przez kilka miesięcy w roku

31%

raczej tak, ale tylko od czasu do czasu

14%

nie, mam swój rower

7%

nie, z innych powodów

łącznie głosów: 3320