Rowerowy 2021. Czy w 2022 będzie więcej inwestycji?

19 stycznia 2022, 12:00
Joanna Karjalainen
Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże. Więcej zdjęć (4)

Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Rok 2021 przeszedł do historii. Czy był to udany czas w kontekście inwestycji rowerowych w aglomeracji trójmiejskiej? Przedstawiamy osiągnięcia z ubiegłych 365 dni dotyczące wszystkich trzech miast: Gdańska, Gdyni i Sopotu.



Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. powstało 15,3 km tras rowerowych, a kolejnych 6,3 km jest w realizacji. Nie wszystkie są drogami rowerowymi sensu stricto - do podsumowania wliczyliśmy także odcinki, które rowerzyści dzielą z pieszymi.

Zrealizowane zostały odcinki:
  • Potok Oruński - działki w parku Oruńskim - ciąg pieszo-rowerowy o długości 700 m,
  • brakujący odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża - 300 m,
  • wiadukt Biskupia Górka - Zaroślak-św. Trójcy - droga dla rowerów i ciąg pieszo-rowerowy o długości 1500 m,
  • Grunwaldzka - Pomorska-Bitwy Oliwskiej - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Wały Jagiellońskie-Hucisko - Elżbietańska-Podwale Grodzkie - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Marynarki Polskiej - Reja (wjazd na stadion) - droga dla rowerów o długości 1100 m,
  • Wiślana Trasa Rowerowa - droga dla rowerów o długości 6600 m,
  • Cystersów - Kanapariusza-Opacka - pas rowerowy o długości 300 m,
  • 3 Maja - Dąbrowskiego-Sąd Rejonowy - pasy rowerowe o długości 700 m,
  • Bajki-Sienna - Siennicka-Sucharskiego - pas rowerowy o długości 1000 m,
  • Kościerska - Owczarnia-Bytowska - ciąg pieszo-jezdny o długości 2100 m,
  • Bytowska - Klesza Droga-Kwietna - ciąg pieszo-jezdny o długości 1900 m.


Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



W realizacji obecnie znajdują się odcinki:

  • Kartuska - Otomińska-Nowatorów - droga rowerowa i ciąg pieszo-jezdny o długości 2000 m,
  • Nowatorów - Budowlanych-Kartuska - ciąg pieszo-rowerowy i pasy o długości 1100 m,
  • Grudziądzka - Hallera-Chrobrego - pasy o długości 400 m,
  • Nowa Warszawska - Jabłoniowa-Havla - droga rowerowa o długości 1800 m,
  • Opływ Motławy - Ebląska-Zawodników - ciąg pieszo-rowerowy o długości 600 m,
  • Wały Jagiellońskie - Targ Rakowy-Hucisko - droga rowerowa o długości 200 m,
  • Kołobrzeska - Czarny Dwór - droga rowerowa o długości 200 m.

Ponadto w Gdańsku przybyło ok. 700 miejsc do parkowania rowerów, w tym 550 w ramach akcji Zamów Stojak i 74 w ramach zagospodarowania terenu wokół wiaduktu Biskupia Górka.

Osowa. Nowy parking na 100 rowerów



W mieście, podobnie jak w latach ubiegłych, zrealizowano dwie gry rowerowe: Rowerowy Maj i Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska.

Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej. Więcej zdjęć (4)

Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej.

fot. Marek Wałuszko/gdansk.pl

Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej.

fot. Marek Wałuszko/gdansk.pl


Gdynia



W roku 2021 wybudowano 785 m nowych dróg rowerowych - trasy na ul. 10 Lutego, ul. Morskiej, ul. Polskiej i ul. Lotników. Wyznaczono ok. 1,5 km pasów ruchu dla rowerów i wyremontowano 200 m dróg rowerowych. Poza tym uruchomiono kontraruchy rowerowe, czyli umożliwiono jazdę rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych na 29 ulicach o łącznej długości 8 km.

- Kontrapasy pojawiły się na ulicach takich jak: Balladyny, Biskupa Dominika, Bytomska, Chorzowska, Dąbrowskiego, Focha, Kołłątaja, Kwidzyńska, Maczka, Mestwina, Olchowa, Olkuska, Olsztyńska, Orzeszkowej, Plac Górnośląski, Pola, Pomorska, Przemysława, Rybnicka, Słupecka, Sosnowiecka, Szczecińska, Sztumska, Światowida, Świętopełka, Tatrzańska, Ujejskiego, Wachowiaka, Zegarskiego - wylicza Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdyni. - W ścisłym śródmieściu udogodnienia rowerowe, często ze względu na ograniczenia przestrzenne, są zapewniane poprzez odpowiednią organizację ruchu, która ma na celu takie jej kształtowanie, aby osoba jadąca rowerem miała do pokonania dystans krótszy, niż jadąc samochodem. Tym samym rower staje się szybszym, atrakcyjniejszym i bardziej konkurencyjnym wobec innych środków transportu pojazdem.
Wyznaczono również trasy rowerowe w różnych formach (drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy rowerowe) o łącznej długości 3,6 km na ulicach: 10 Lutego, Armii Krajowej, Kartuskiej, Kopernika, Legionów, Lotników, Morskiej, Polskiej, Przebendowskich, Wagnera, Warszawskiej, Władysława IV.

Droga rowerowa w centrum Gdyni jest w realizacji



W 2021 r. podczas przebudowy ulic Morskiej z Warszawską powstało udogodnienie dla rowerzystów w postaci przejazdu rowerowego przez sześciopasmową drogę. Dzięki temu połączone zostały dwie kluczowe trasy rowerowe: prowadząca do Śródmieścia i wzdłuż ul. Morskiej do granicy z Rumią.

- Wzdłuż ul. 10 Lutego powstała droga rowerowa między ul. Dworcową a Abrahama z nawierzchni wodoprzepuszczalnej w miejscu dotychczasowych miejsc parkingowych - mówi Jakub Furkal. - Planowane jest dociągnięcie trasy jeszcze do skweru Kościuszki. Na ulicach Armii Krajowej, Kopernika, Legionów, Przebendowskich, Wagnera i Warszawskiej wytyczono pasy rowerowe w jezdni, tworząc dla rowerzystów bezpieczne warunki do jazdy w porównaniu z wcześniejszymi dość przewymiarowanymi szerokościami pasów do jazdy ogólnej. Z kolei na ul. Lotników wybudowano drogę rowerową między ulicami Wielkopolską a Sieradzką, co jest pierwszym etapem większego przedsięwzięcia, jakim jest budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do istniejącej DDR przy ul. Łowickiej.
- Kolejna wydzielona droga rowerowa została wybudowana na ul. Kartuskiej, między ulicami Morską a nowym węzłem Chylonia, który wyposażony został w dużą liczbę parkinów rowerowych naziemnych i na parkingu podziemnym. No i wreszcie wybudowany został ważny odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Władysława IV (między ulicami Armii Krajowej a 10 Lutego), który połączył oderwane od siebie do tej pory trasy rowerowe. Można powiedzieć, że od teraz całe Śródmieście można nareszcie przejechać z wykorzystaniem tzw. twardej infrastruktury rowerowej, czyli wydzielonej poza jezdnią trasy, co jest istotne zwłaszcza dla mniej doświadczonych użytkowników.
W Gdyni w ubiegłym roku przeprowadzono również 10. edycję konkursu "Do pracy jadę rowerem". Ponadto przez cały rok kalendarzowy prowadzona jest wypożyczalnia rowerów cargo zarówno dla osób prywatnych, jak i dla przedsiębiorstw.

Nowe liczniki rowerowe. Jest ich już 11



Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Więcej zdjęć (4)

Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

fot. Przemek Barszczewski

Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

fot. Przemek Barszczewski


Sopot



W Sopocie w 2021 r. zakończyła się przebudowa ul. Armii Krajowej wraz z drogami rowerowymi. Przebudowano fragment ul. Rzemieślniczej. Pozyskano dofinansowanie na przebudowę ul. 3 Maja, na której pojawią się pasy rowerowe na całej długości, trzy ronda oraz wyniesienia.

Sopot zakończył przebudowę ul. Armii Krajowej



Jak co roku w Sopocie odbywały się dwie gry rowerowe: Rowerowy Maj dla dzieci oraz Wkręć się w Sopot dla dorosłych. W tej ostatniej w 2021 r. wzięło udział 471 uczestników.

Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie. Więcej zdjęć (4)

Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie.

fot. Jurek Bartkowski / Fotobank.pl / UMS

Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie.

fot. Jurek Bartkowski / Fotobank.pl / UMS

Jaką ocenę dał(a)byś zrealizowanym w 2021 r. inwestycjom rowerowym w Trójmieście?
9%

5 - są świetne

29%

4 - nieźle, choć jest pole do poprawy

34%

3 - tak sobie

14%

2 - kiepsko

14%

1 - fatalnie

zakończona

łącznie głosów: 388

Opinie wybrane


wszystkie opinie (112)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.