• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowery w PKM. Początek rozmów o lepszej kolei

Kamil Gołębiowski
20 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Podobnie mógłby i u nas wyglądać wagon rowerowy, doczepiany w sezonie letnim i w dniach imprez rowerowych lub większych wydarzeń np. kulturalnych. Podobnie mógłby i u nas wyglądać wagon rowerowy, doczepiany w sezonie letnim i w dniach imprez rowerowych lub większych wydarzeń np. kulturalnych.

Rozpoczęły się konsultacje urzędników i przewoźników z pasażerami, dotyczące przewożenia rowerów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na pierwszym spotkaniu w tej sprawie pojawiły się propozycje, których przedstawiciele rowerzystów nie uznali za zadowalające.



Czy 10 zł opłaty i konieczność dokonywania rezerwacji rozwiążą problem przewozu rowerów w PKM?

W zeszłym roku wielokrotnie opisywaliśmy problemy z przewozem rowerów w pociągach PKM oraz nie zawsze zrozumiałe dla pasażerów tłumaczenia przewoźnika.

Co dobre, urzędnicy samorządowi mają świadomość, że w kwestii uczynienia lokalnych połączeń kolejowych bardziej przyjaznymi dla pasażerów trzeba jeszcze sporo poprawić. Dlatego też niedawno ruszyły konsultacje z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, urzędów miast Gdańska i Gdyni, stowarzyszenia Obszar Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, spółek-przewoźników kolejowych oraz przedstawiciele organizacji rowerowych.

Za nami pierwsze spotkanie w tej sprawie. Przedstawiamy wstępne, robocze propozycje, które się podczas niego pojawiły. Podkreślmy, że to dopiero materiał do dalszej dyskusji.

Dodatkowe opłaty dla rowerzystów i konieczność rezerwacji miejsc przed podróżą

- "Najoptymalniejszym" rozwiązaniem byłoby wprowadzenie opłat rezerwacyjnych na wybranych liniach komunikacyjnych, które są najtrudniejsze z punktu widzenia obsługi turystycznego ruchu rowerowego. Chodzi o relacje Gdańsk-Kartuzy, Gdańsk-Port Lotniczy-Gdynia oraz Kościerzyna-Gdańsk-Gdynia. Dla czytelności taryfy opłata rezerwacyjna powinna być taka sama, jak w Przewozach Regionalnych - przekonywał Jakub Cichosz z departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Przypomnijmy, że wynosi ona obecnie 10 zł.

Za mało pojazdów, by zaspokoić potrzeby na linii PKM.

- Mamy świadomość dużego zainteresowania trasą PKM w relacji kartuskiej i kościerskiej, szczególnie od maja do początku października. Mając ograniczoną liczbę pojazdów szynowych nie jesteśmy jednak w stanie zaspokoić potrzeb [pasażerów - dop. red.]. Stąd propozycja wprowadzenia płatnej rezerwacji, aby dać gwarancję realizacji podróży - argumentował Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego.
Urzędnicy pytali natomiast producentów szynobusów, czy można w nich zwiększyć liczbę uchwytów rowerowych o 4-5 sztuk na pojazd. Stwierdzili jednak, że większe przeróbki nie będą możliwe ze względu na konieczność utrzymania tzw. "trwałości projektu" do 2020 roku.

Pytani o możliwość częściowej rearanżacji wnętrza taboru, przedstawiciele przewoźników wskazywali na kwestie certyfikacji, klasyfikacji typów pojazdów oraz na ewentualne związane z tym koszty.

Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015. Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Siedzenia składane i hierarchia priorytetów przewozu.

Jakub Furkal z Urzędu Miasta Gdyni sugerował, by rozważono zamianę części miejsc siedzących na miejsca rowerowe lub miejsc stałych na składane. Jego zdaniem "na krótszych dystansach wieszaki się nie sprawdzają, gdyż zabierają zbyt dużo miejsca".

- Przykładem jest SKM, gdzie rowerzyści sami się organizują i przy trzech wieszakach, są w stanie przewieźć kilkanaście rowerów - przekonywał.
Przedstawiciele przewoźników zwracali uwagę na to, że sytuacje konfliktowe często powstają, gdy miejsca do przewozu rowerów są już zajęte przez wózek inwalidzki lub dziecięcy. O tym jednak pasażer z rowerem przekonuje się dopiero wtedy, gdy znajdzie się w pociągu.

400 zł dopłaty miesięcznie?

Na problem znaczenia ostatniego pociągu każdego dnia, zwracał uwagę Kajetan Lewandowski, przedstawiciel Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Przypomniał, że podczas gdy z Helu da się wrócić jeszcze pociągiem Intercity, to z Kościerzyny już nie. Podkreślał, że sytuacja się komplikuje, gdy dojdzie do nagłego załamania pogody. Prosił o większą życzliwość ze strony kierowników pociągu, aby przewieźć w miarę konieczności więcej rowerów.

Wicemarszałek Ryszard Świlski przekonywał, że jako organizator przewozów zobliguje przewoźników do życiowego podchodzenia do tematu, czytaj: nie odmawiania jazdy wyłącznie ze względu na regulamin.

Zupełnie inaczej niż urzędnicy, Kajetan Lewandowski ocenił pomysł wprowadzenia opłat rezerwacyjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM. Jego zdaniem próba rozwiązania problemów turystyczno-wakacyjnych, uderzy w pasażerów którzy z kolei miejskiej korzystają na co dzień.

- 20 dni roboczych w miesiącu, to dla przewożącego rower pasażera konieczność dokonania nawet 40 rezerwacji, co przy koszcie rezerwacji wynoszącym 10 zł oznacza 400 zł dodatkowych kosztów miesięcznie. Jednocześnie nadal nie da mu to gwarancji przejazdu, bo możliwa będzie sytuacja, że pociąg będzie pełen i pasażer zostanie na peronie.
W pracach nad ułatwieniem przewozu rowerów w pociągach PKM udział biorą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Miast Gdańska i Gdyni, spółek kolejowych, organizacji rowerowych. W pracach nad ułatwieniem przewozu rowerów w pociągach PKM udział biorą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Miast Gdańska i Gdyni, spółek kolejowych, organizacji rowerowych.
Sytuacje skrajne: całkowity zakaz przewozu rowerów

Spore emocje wywołała deklaracja urzędników, że być może, w niektórych pociągach i godzinach kursów, wprowadzą, ze względu na wysoką frekwencję, całkowity zakaz przewożenia rowerów. Powoływali się przy tym na chęć zapobieżenia ewentualnym konfliktom między pasażerami.

Propozycje internautów: elastyczność, likwidacja wieszaków, przyjazny tabor, żadnych rezerwacji, darmowy przewóz rowerów i kultura.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii, przedstawił podczas spotkania opinie, jakie przesłali czytelnicy portalu jego stowarzyszenia. Około 100 z nich przekazało swoje refleksje.

Oto podsumowanie ich uwag:

  1. Elastyczność: Wprowadzić zapis o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów. Należy to czytelnie opisać w rozkładzie jazdy, regulaminie oraz w pojazdach. W sytuacji wyproszenia z pojazdu należy wprowadzić obowiązek automatycznego wystawiania formularza odmowy przewozu, uprawniającego do natychmiastowego zwrotu 100% kosztów biletu.
  2. Wagony rowerowe: Do wybranych i oznakowanych w rozkładzie jazdy kursów porannych, popołudniowych i wieczornych sieci PKM, sezonowo od kwietnia do października oraz w dni imprez rowerowych, dołączać wagon rowerowy. Przykładem takich większych imprez rowerowych jest Cyklo, Kaszebe Runda, czy Wielki Przejazd Rowerowy.
  3. Poręcze i stojaki zamiast wieszaków: W pociągach SKM i PKM dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Zmienić zapisy regulaminów, które tego zabraniają. Zdemontować wszystkie wieszaki i zastąpić je wydzielonymi przy bokach wagonów z poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Konieczność wieszania dyskryminuje część podróżnych i powinna być zlikwidowana.
  4. Przyjazny rowerom tabor: Przy przetargach na nowy tabor wprowadzić zapisy SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia) do wydzielenia odpowiedniej ilości przestrzeni na rowery, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami oraz organizacjami rowerowymi.
  5. Żadnych rezerwacji: Ten system nigdy nie działał dobrze ani w regio ani w intercity. Na przykład dlatego, że osoby z biletami miesięcznymi wykupują rezerwacje, a potem z nich nie korzystają i nieliczne stojaki jeżdżą puste, co dodatkowo frustruje podróżnych.
  6. Bezpłatny przewóz rowerów: Całoroczny, darmowy przewóz rowerów w pociągach PKM. Frekwencja na wielu relacjach regionalnych częściej wskazuje na konieczność szukania podróżnych, niż na potrzebę ich zniechęcania i tracenia.
  7. Kultura: Wystosować przeprosiny i przeszkolić personel SKM z zachowania kultury wobec pasażerów z uwagi na wielokrotne, udokumentowane i skandaliczne uwagi personelu pod adresem podróżnych.


Roger Jackowski stwierdził, że oczekiwania przewożących rowery pasażerów rozmijają się z tym, co urzędnicy przedstawili i planują zarówno teraz, jak i w przyszłości. Odrzucił argument dotyczący naruszenia trwałości projektów, cytując przepisy, które mówią o "istotnej zmianie, wpływającej na charakter projektu, jego cele i warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych założeń". Jego zdaniem przeróbka kilku siedzeń pojazdu nie zalicza się do tej kategorii.

Marszałek Ryszard Świlski obiecał, że Urząd Marszałkowski odpowie na wszystkie uwagi, jakie dostanie na piśmie.

O dalszym rozwoju sytuacji i prac nad rozwiązaniem przewozu rowerów będziemy informować.

Samorząd Województwa Pomorskiego zachęca w swoich broszurach do turystyki z wykorzystaniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele z opisanych atrakcji nie jest położonych przy stacji i dobrze można się do nich dostać właśnie rowerem. Samorząd Województwa Pomorskiego zachęca w swoich broszurach do turystyki z wykorzystaniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele z opisanych atrakcji nie jest położonych przy stacji i dobrze można się do nich dostać właśnie rowerem.


Komentarz autora:

Linia PKM okazała się sporym sukcesem pod względem frekwencyjnym. Niestety, powodów do radości nie maja pasażerowie z rowerami, bo dla nich korzystanie z PKM kojarzy się przede wszystkim z brakiem pewności czy i w jakich warunkach będą podróżować.

A. Wprowadzenie rezerwacji nie zlikwiduje problemu

Nadal będą zdarzać się odmowy przejazdu osobom, które nie będą mogły zarezerwować miejsca. Dodatkowo w pociągu będą jechać puste stojaki, co nieuchronnie spotka się z niezrozumieniem podróżnych i lawiną uzasadnionej krytyki. Zaproponowana podwyżka kosztów prędzej zlikwiduje przewozy rowerów, niż je ułatwi. Po co forsować rozwiązania z góry skazane na porażkę?

B. Rower Metropolitalny nie zastąpi przewozu własnego

System Roweru Metropolitalnego wyposażony będzie w rowery miejskie, które ze względu na typowo miejskie ogumienie, geometrię ramy, wagę i niewystarczające przełożenia przerzutek nie są pomyślane do turystycznego zwiedzania Kaszub i dlatego nie zastąpią przewozu własnego roweru pociągiem. Wprost nie wolno będzie nimi wyjeżdżać poza wyznaczoną, miejską strefę użytkowania. Nieznajomością tego tematu wykazali się marszałkowscy urzędnicy od infrastruktury. Stawiamy na edukację i liczymy na przyjęcie merytorycznych argumentów specjalistów i użytkowników-praktyków.

C. Nowy tabor nie będzie lepszy od dotychczasowego

Nie ma podstaw przypuszczać, że nowe pociągi będą miały więcej miejsc do przewozu lub że to miejsce będą lepiej wykorzystywały. Przykładem urzędniczej ignorancji potrzeb podróżnych są składy planowane do obsługi linii Elbląg-Słupsk, które mają mieć zgodnie ze specyfikacją tylko 10 miejsc na rowery. Dodatkowo, regulaminowe wymaganie od rowerzystów podnoszenia rowerów i wieszania ich, w niedopuszczalny sposób dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych i drobniejszej postury, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze. To grozi uszkodzeniem ubrania, jest nieefektywne i niebezpieczne w poruszającym się pojeździe.

Czy przejęcie kontrolnego pakietu udziałów w PKP SKM w Trójmieście przez samorząd województwa w zamian za nowe pociągi załatwiłby sprawę? A może potrzeba założyć konkurencyjną spółkę dla PKP SKM, aby poprawić jakość usług?

Nie wiemy, ale w każdym przypadku problem przewozu rowerów można docelowo rozwiązać, jeśli zainteresowane strony się porozumieją. I to rozwiązać tak, aby zachować priorytet przewozu "zwykłych" pasażerów, wózków dziecięcych, inwalidów, a jednocześnie wygodnie dla rowerzystów.

Opinie (359) 10 zablokowanych

  • Sprawa jest prosta. (31)

    Bilet na przewożenie roweru to koszt 100 zł, problem się rozwiąże z ilością miejsc.

    • 83 135

    • Sprawa jest prosta bilet na jedną osobą 100 (8)

      I będzie miejsce na rowery

      • 47 18

      • Sposób myślenia pana z pierwszego postu iście urzędniczy (7)

        Problem z miejscami parkingowymi? Podnieść opłaty! Problem z miejscem na rowery? To samo

        • 38 7

        • dziwne

          ale zawsze działa

          • 10 8

        • mnożenie miejsc parkingowych wokół stacji (5)

          to forma subsydiowania korzystania z samochodu - wprowadzanie opłat cywilizuje te zachowania.

          Wprowadzanie opłat za przewóz rowerów to odcinanie źródła przychodów dla przewoźnika kolejowego i obciążanie zachowań sprzyjających środowisku naturalnemu i społecznemu.

          • 4 8

          • Czyli co ... (4)

            Rozwiązania ułatwiające korzystanie z komunikacji zbiorowej dla osób zamieszkałycj dalej od przystanków jest dobre tylko, gdy są posiadaczami roweru? Dziwna logika. Pomyśl. Jadący z rowerem spowalnia wymianę na przystanku wsiadając I wysiadając. Jadący samochodem do przystanku, podobnie do innych niezrowerowanych pasażerów tego nie robi. Dodatkowo posiadacz auta nie chce się pchać do pociągu z samochodem. Może w wielu przypadkach warto pozostawić rower na przystanku?

            • 3 4

            • Właśnie o to chodzi: po pierwsze dbać o możliwość bezpiecznego pozostawiania (1)

              roweru na przystanku: tworzenie preferencji do parkowania rowerów na przystankach, a nie tworzenie za nieprzytomne pieniądze miejsc do parkowania samochodów.

              • 1 1

              • Chyba...

                Nie zrozumiałeś problemu do końca. Nie chodzi o traktowanie lepiej tylko jednaj grupy pasażerów. O ile osoba o ograniczonej możliwości poruszania się nie zostawi wózka na przystanku, matka z dzieckiem tak samo. O tyle kierowca, który nie chce stać w korkach, blokować parkingów w centrum miasta i tracić czasu na szukanie wolnego na nich miejsca pozostawia auto przy przystanku P&R, tak samo w uzasadnionych przypadkach powinien móc zrobić cyklista. Bo i dla kierowcy i dla cyklisty powinno się znaleźć miejsce. Tym bardziej, gdy na PKM wydano tyle pieniędzy.

                • 3 0

            • Dobre... (1)

              Ale jeżeli jadę z Trójmiasta na Kaszuby pojeździć rowerem to jak mam sobie zostawić rower na stacji np. w Kaliszu Kaszubskim?

              • 2 1

              • Czytaj...

                Ze zrozumieniem, a nie udawaj polityka...Jak jedziesz do miejsca, w którym ci ten rower nie będzie potrzebny, to zostaw go na peronie w bezpiecznym miejscu! Ale jadąc na wycieczkę weź go ze sobą. Serio w momencie zakupu pojazdów na PKM zastanawiałem się, czemu zabrakło myślenia i kupiono też krótkie szt-y. Gdyby zakupiono 20 długich, to te kilka krótkich mogłoby w przyszłości śmigać n.p. z Kartuz do Lęborka lub Pruszcza. Albo zLipusza do Bytowa. A tak kupiono za mało i jest problem. Rozwiazanie znalazły inne województwa- kupiły wagony sterownicze, mające kabiny dla prowadzącego, dziękiczemu nie ma konieczności przepinania wagonu. Może takie rozwiązanie pomogłoby na PKM?

                • 1 0

    • Komuna i beton zadzi i zatrzymali się w latach osiemdziesiątych (9)

      Dlatego nic się nie da i nie da rady

      • 12 12

      • (1)

        Co to jest zadzi?

        • 17 3

        • Forma od zadu

          • 4 0

      • zaproponuj co się da (3)

        • 3 1

        • tylko nie darmowe przejazdy - darmowe to komuna właśnie (1)

          • 6 8

          • tylko nie darmowe przejazdy - darmowe to komuna właśnie

            za komuny placilo sie za przewoz rowerow i wozkow w kazdym srodku transportu.

            Bezplatnie w komunie tylko nieliczni mogli jezdzic.
            Dziecko zanim co kolwiek o komunie bedziesz chcial napisac to sprawdz dokladnie jak bylo w tej "zlej komunie"

            • 18 4

        • Doczepic na stałe wagon na rowery

          Wprowadzić opłatę 5 zł za rower.

          • 8 4

      • chyba coś ci się poje..... kiedyś jak chciałem z kumplami jechać pociągiem gdzieś dalej (2)

        a przy tym zabieraliśmy rowery, były specjalne wagony na nie. to teraz w czasach gdzie rządzi pieniądz za wszystko trzeba płacić, wszystko jest drogie stąd problem z pociągami które są projektowane w sposób minimalny aby zapchać gę...y różnym grupom - parę miejsc na rowery łączone z niepełnosprawnymi i koniec. jakby ktoś chciał się wysilić i zaprojektować pociąg uniwersalny to w Polsce kosztowałby tyle że nawet szejków nie byłoby na niego stać!
        komuny i betonu w to nie mieszkaj, taka jest po prostu natura Polaków i to się nie zmieni a będzie jeszcze gorzej - to widać

        • 13 2

        • przecież teraz można rowery wozić za darmo w PKM i w SKM (1)

          za mało wagonów lub połączeń - to jest problem

          • 7 3

          • wozić można

            ale się da.

            • 0 1

    • (6)

      Od rana, tj. od 6 przeważały opinie normalnych ludzi, dojeżdżających do pracy, znających rzeczywistość, poukładanych. Teraz, po 9 wstali roszczeniowi i ojojoj jakie oburzenie. On tak tyra, że musi co najmniej jeden hektorower na tydzień przewieźć do Kościerzyny. Za darmo. Po prostu bo. Bo Roger.

      • 9 11

      • Jeżeli nakłady na rowery będą proporcjonalne do ilości rowerzystów, nie będzie problemu. (5)

        Na razie rowerów jest więcej, niż samochodów w trojmieście, mimo to na drogi wydaje się kilka rzędów wielkości więcej, niż na rowery.

        I gdzie tu jest terror?

        • 11 9

        • Nic się nie wydaje, tylko właściciele pojazdów sobie te drogi akcyzą opłacają. (3)

          • 4 3

          • akcyza wystarczy na waciki

            • 3 1

          • akcyza może pokryć tylko ułamek kosztów tworzenia i utrzymania infrastruktury drogowej (1)

            W USA nie mają dość środków na utrzymanie przewymiarowanej już od wielu lat infrastruktury drogowej.

            Polska idzie nadal w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju przez niezdolność takich geniuszy jak przedpiśca, którzy myślą tylko o samochodach jako o "naturalnych" rodzajach transportu nawet na krótkie odległości

            • 2 1

            • Czy...

              Akcyza wystarcza na waciki... Drogie waciki kupujesz! Z tego względu kolej chce od ciebie za rower... A serio infrastruktura tak w przypadku dróg dla aut, jak i dla rowerów kuleje od lat i przywalanie jeden drugiemu jest na rekę decydentom., bo odsuwa od nich uwagę. Nie zapomnij jednak o pieszych, którym na co dzień życie komplikują rowerzyści olewający przepisy PoRD, jak i kierowcy robiący sobie wzorem J.kurskiego parking w każdym miejscu, nawet na przejściu. Szkoda, że nie zaparkował na trasie eszelona z armią USA...

              • 0 0

        • Gdzie tu jest terror

          W Twoim bełkocie o wyższej liczbie jeżdżących po drogach rowerów, niż samochodów

          • 0 0

    • Proste to jest Twoje rozumowanie.

      1000 za głupiego posta i jeszcze jeden problem rozwiązany.

      • 4 1

    • W takich rowerowych miejscach jak Amsterdam czy Kopenhaga (3)

      jest tak:
      - Rowery w pociągu poza godzinami szczytu,
      - Bilet na rower.

      • 7 3

      • Bilet na rower spoko.

        Ale fajnie by było, gdyby oznaczał jednocześnie rezerwację miejsca.

        • 4 1

      • Gdyby tylko

        w Trójmieście i okolicach była taka infrastruktura rowerowa jak w Holandii ;)

        • 3 1

      • na ile się orientuję, w Kopenhadze można rower wozić za darmo

        W Holandii praktyką powszechną jest finansowanie darmowych, strzeżonych parkingów rowerowych na stacjach z przychodów z opłat za parkowanie samochodów w pobliżu stacji kolejowych.

        Najbardziej rozbudowany system OV Fiets stwarza możliwość zaparkowania roweru prywatnego na stacji "przyjazdowej" i dojechanie do celu podróży od stacji docelowej rowerem publicznym - właśnie takim z sieci OV Fiets.

        Bardzo dobrze serwisowane rowery publiczne dają możliwość dotarcia do praktycznie dowolnego miejsca w Holandii po pokonaniu głównej części dystansu pociągiem.

        • 3 1

  • Rowerem się kolei nie zastąpi. (1)

    Na krótkich dystansach można pojechać na rowerze, ale powyżej 50 km nie każdy da radę. Poza tym, nie wszyscy mają już rowery. Są ludzie, którzy wogóle nie jeżdżą rowerami, bo boją się że się spocą. Mi się wydaje że rozwijanie infrastruktury tramwajowej jest lepszym pomyslem, zwłaszcza teraz, przed wyborami.

    • 44 19

    • rozwijanie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów jest, Edziu, dużo tańsze

      zarówno przed wyborami jak i po ich przeprowadzeniu z dowolnym wynikiem.

      • 1 1

  • A ja się pytam (9)

    Kto będzie za to płacić, za te przeróbki, wagony rowerowe itp?
    Zaraz można wprowadzić rezerwację na wózki dziecięce i inwalidzkie!

    • 64 58

    • A kto płaci za wożenie powietrza?

      • 13 8

    • Rowerzyści zachowują się jak feministki (3)

      Też chcieliby mieć swoje prawa i szczekają gdzie się da!

      • 15 16

      • zabroń poruszania się po mieście rowerem - zgnijesz w tym swoim samochodzie, przykuty do kierownicy (1)

        a twoje dzieci będa musiały wysilić się i z buta do szkoły chodzić bo nie zdążą na czas stojąc w wiecznych korkach a wracając ze szkoły, poduszą się smogiem produkowanym między innymi przez twój ukochany samochód - a nie, tacy ludzie nie mają dzieci, są wolnymi egoistami

        • 8 10

        • Wieku rowerzystów zawalidróg przyczynia się do większej emisji CO2.

          Najwięcej CO2 jest wydzielane przez samochody w korkach i na niskich biegach, więc jeśli rowerzysta pedałuje 25 km po drodze za nim ciągnie się sznur samochodów (przy natężonym ruchu z naprzeciwko ciężko takiego delikwenta wyminąć) to właśnie ten rowerzysta przyczynia się do zwiększonej dawko CO2 w powietrzu. I nie mówcie mi, że rower to alternatywa. Może dla zdrowego 20-30 latka bez dzieci i zobowiązań, który ma do pracy nie dalej niż 20 km. Już widzę moją mamę lat 61 jadącą w deszczu na rowerze do pracy.........

          • 1 1

      • naturalnym kierunkiem rozwoju ruchów społecznych jest:

        ofiary uległe - ofiary cierpiące - ofiary buntujące się - protagoniści nowych rozwiązań.

        Sufrażystki doprowadziły do przyznania praw wyborczych, feministki stały się sygnalistkami, kobiety wybrane do parlamentu okazują się zwykle lepiej przygotowane niż wielu posłów.

        Kobiety do Senatu !

        • 1 1

    • Podatnik (2)

      Płacimy za to wszyscy.

      • 3 1

      • za co płacimy? za darmowe parkingi dla samochodów przy stacjach?

        czy za leczenie chorób cywilizacyjnych wynikających z uzależnienia od siedzącego w samochodzie trybu życia?

        • 0 0

      • Będzie dobrze

        to racja podatki podnoszą i jest z czego

        • 0 0

    • miasto zapłaci Adamowicz ma kasy dużo

      • 0 1

  • NIE DA SIĘ! (5)

    Tak mówi urzędas i koniec dyskusji!

    • 81 13

    • Tak mowi Szczurek. Wierzysz mu? :) (1)

      • 6 1

      • a co szczurek ma do skm i pkm??

        przecież to gdynia i oni nie maja prawa głosu.

        • 0 0

    • tak mówili twoi wychowawcy

      • 2 1

    • I ma racje. Dlaczego mam dopłacać do rowerzystów ? Zadarmo to można dostać ale po pys..u (1)

      Rozumiem wózki dziecięce,inwalidzkie ale rowerzystom stanowcze : n i e

      • 2 3

      • rozumiem, że z taką samą energią będziesz walczył z tworzeniem darmowych miejsc do parkowania

        samochodów przy stacjach.

        Lepiej wyjdź na spacer, może ci się wyobraźnia poszerzy.

        Mamusia nie nauczyła jeździć rowerkiem przed skończeniem szkółki?
        Tylko współczuć

        • 1 1

  • To straszne (2)

    Ze tez takie lesne dziadki rzadza w pkm. To a, niewiarygodne jak mozna byc takim betonem.

    • 64 22

    • W SKM (1)

      PKM jest zarządcą infrastruktury. dokładnie to rządzi PKP S.A. - główny udziałowiec w SKM Trójmiasto....

      • 2 1

      • Dokładnie to Urząd Marszłałkowski a nie PKP

        • 0 0

  • Kiedy PKM pojedzie z rowerami i pasażerami na północ Gdyni? ?? (4)

    • 52 8

    • jak gdyńskie lotnisko ruszy pełną parą

      • 17 2

    • jak wywiozą szczura na taczce!!!

      • 13 2

    • dla trolli - nigdy!

      • 4 2

    • ja

      A tam jest jakaś cywilizacja?

      • 4 2

  • bajery-rowery, przystanki a

    Samoloty w nocy lądują piloci pracują ,obsługa lotniska pracuje a PKM śpioszki śpią eh

    • 70 7

  • Wagon rowerowy (5)

    Powinien być na stałe w okresie letnim, jesiennym i wiosennym.

    • 114 24

    • Ja żądam wagonu imprezowego

      Wzorem z SKM trzeba podtrzymywać te wspaniałe tradycje.
      Zresztą w Kartuzach uwielbiają ciepłego Specka spod pazuchy, a bez tego wagonu odbiera się ludziom przyjemność wynikającą z podróży koleją.

      • 30 8

    • Tylko... (1)

      Co z tym wagonem zrobisz w Kartuzach lub we Wrzeszczu podczas iany czoła pociągu?

      • 4 2

      • założę na jego końcu kamerę z ekranem w kabinie maszynisty

        • 0 2

    • Wagon waży ok. 40-50 ton. (1)

      Szynobusy ledwo go uciągną na trasie o tak trudnym profilu. Silniki mogą nie wytrzymać codziennej tyry pod takim obciążeniem. Do tego wydłużą się czasy jazdy (dłuższy rozruch i hamowanie). Problemem będzie też oblot wagonu na stacji końcowej, jest to dość czasochłonna operacja, a obiegi szynobusów są bardzo napięte, ponieważ jest znaczny niedobór taboru. Wagony rowerowe nie są tu więc rozwiązaniem. Należy zakupić więcej szynobusów i zagęścić liczbę kursów. Zbudowano linię z rozmachem, ale za to na tabor poskąpili i taki mamy efekt...

      • 6 2

      • I ...

        Pomyśleć, że trzywagonowe składy były tylko 11% droższe...

        • 6 0

  • a w skm kto ma pierwszenstwo rower czy człowiek na miejscu roweru (8)

    bo ped**arzy to zdaje siw niw obchodzi

    • 58 61

    • (3)

      nie ma to jak komentarz buraczanego d*pka, myślę że wszyscy się zmieszczą, bo rozwiązanie napewno jest. Widzę że Szanowny komentator opuścił fragmenty tekstu mówiące o kulturze, dlatego takim jak Ty nic tylko życzyczyć hemoroidów i dożywotniej sr*czki....

      • 17 16

      • sam się "zmieszczaj" obok ubłoconego roweru (2)

        to, zę ktoś wybiera transport publiczny zamiast prywatnego nie może skazywać go na konieczność wizyty w pralni, bo obcisłogaciastym zabrakło sił na zamiary. Chcesz jechać rowerem w SKM - wybierz kursy poza szczytem porannym i popołudniowym. Jest wóczas więcej miejsca i nikogo nie pobrudzisz, ani nie będize trezba wąchać zapachów spod spoconej pachy

        • 15 14

        • Masz dla siebie CAŁY trzywagonowy skład za wyjątkiem 10 m2 na koncu (1)

          ... jeżeli wiec mimo tego pchasz się w pobliże obcislogaciowych to najwyraźniej masz ochotę "wąchać zapachy spod pachy" i poobcierać się o obłocony rower (a może i o jakiegoś obcislogaciowego ;P).
          De gustibus non est disputandum ...

          • 12 2

          • przecież to jakiś dewiant

            który lubi sobie popatrzeć na widok zgrabnego kolesia.

            • 2 1

    • (3)

      W SKM jest przedział dla rowerów. Jakbyś kiedyś korzystał to byś wiedział.

      • 7 0

      • a jak w skm jest wszędzie tłok? barany obcisłosmrodogacie jedne. (2)

        • 1 3

        • (1)

          rower to cenna rzecz, nie tylko finansowo
          jak uszkodzisz w trasie, wracasz pieszo
          niechętnie narażamy sprzęt na uszkodzenie

          • 2 0

          • Bo jesteście c*oty i biedaki...

            • 0 3

  • Czyli problemu rowerów nie da się rozwiązać:)?? (4)

    Pkm rządzą chyba ludzie szczurka:)))

    • 43 17

    • Da się, nie wpuszczać cyklistow. Skoro chcieli jechać rowerem to niech jadą rowerem a nie PKM (2)

      • 24 24

      • (1)

        wow, bytry jesteś niczym woda w klozecie.... Może takich jak Ty nie wpuszczać, zakładam że nogi masz i chodzić umiesz...

        • 13 9

        • Argument z dudy..

          Rozumiem, że ty nóg nie masz i chodzić nie umiesz, dlatego jeździsz rowerem używając PKM/SKM/tramwaju/autobusu panie bystry?

          • 8 9

    • da się - trzeba tylko zwiększyć liczbę wagonów oraz/lub połączeń

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum