Szlak pieszo-rowerowy wokół jeziora Wigry

4 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat Suwalszczyzna, kraina jak baśń

Objechaliśmy malownicze Jezioro Wigry

Zima, to idealna pora roku na wspomnienia z minionych wycieczek letnich. Jeden z dłuższych weekendów sierpnia wybraliśmy się na Suwalszczyznę. Pod kątem tras rowerowych i pieszych oraz znakowanych szlaków turystycznych, to jeden z najpiękniejszych rejonów naszego kraju. W poniższej relacji przedstawiamy jedną z tras - szlak wokół Jeziora Wigry im. Antoniego Patli.

W skrócie:

Oznakowany kolorem zielonym, pieszo-rowerowy szlak wokół Jeziora Wigry nie tylko opasa największy podlaski akwen. To świetnie zaplanowana i wytyczona, krajoznawcza trasa umożliwiająca zagłębienie się w najpiękniejszych zakątkach Wigierskiego Parku Narodowego. Chcąc pokonać ją pieszo, najlepiej rozłożyć marszrutę na kilka dni. Znacznie sprawniej szlak pokonamy jednak na rowerze. W jeden dzień spokojnie można objechać jezioro robiąc liczne przerwy, to na wypoczynek na łonie natury, to na zwiedzanie. Na naszej trasie zobaczyliśmy: liczne wystawy dziedzictwa kulturowego w tym: Muzeum Wigier w Starym Folwarku, wystawę rybołówstwa w Czerwonym Folwarku oraz Pokameduński Zespół Klasztorny w Wigrach. Przemierzając południowy brzeg jeziora natknęliśmy się także na Wigierską Kolej Wąskotorową, której trasa zbliżona była do naszej.

Pętla umożliwia rozpoczęcie i zakończenie wycieczki w każdym miejscu na jej obwodzie, jednak faktyczny początek zlokalizowany jest w miejscowości Stary Folwark. Znajduje się tu także Muzeum Wigier oraz centrum informacji turystycznej, w której dowiedzieć się można o wszelkich atrakcjach na trasie i okolicach. Na miejscu otrzymaliśmy także mapę z przebiegiem szlaku oraz miejscami godnymi uwagi.

>>>Zajrzyj na stronę internetową Muzeum Wigier

Opis szlaku i jego infrastruktury:

Szlak przebiega przez malownicze tereny leśne i rolnicze pokazując perłę suwalskich jezior z różnych perspektyw. Trzymając się zielonych oznakowań, jedziemy zarówno przy samym jego brzegu, jak i nieco dalej, podziwiając akwen z licznych wzgórz oraz platform widokowych. Jezioro Wigry oglądamy także ze specjalnych drewnianych kładek, które ułatwiają przedostanie się przez bagienne rejony Wigierskiego Parku Narodowego. Trasa jest bardzo urozmaicona, przecina bajkową dolinę Czarnej Hańczy oraz ukazuje inne jeziora wigierskie: Leszczewek, Muliczne, Okrągłe i Mulaczysko. Przemierzanie szlaku pozwala obcować z fascynującą przyrodą: ukwieconymi łąkami, mrocznymi borami świerkowymi oraz podmokłymi torfowiskami. Wycieczkę szlakiem warto wzbogacić o znajdujące się w pobliżu ścieżki edukacyjne, a przy tak słonecznym dniu jak nasz, skorzystać z okolicznych kąpielisk i zanurzyć się w czystych wodach Wigier.

Trasa, którą pokonaliśmy jest bardzo dobrym przykładem wzorcowo przygotowanego regionu pod kątem turystyki rowerowej. Na przebiegu szlaku napotkamy na zadaszone wiaty, bądź ławki, które zachęcają do odpoczynku. W trzech miejscach rozmieszczone zostały także samoobsługowe stacje napraw rowerów; pierwsza - zaraz na samym początku szlaku przy Muzeum Wigier, druga przy Leśniczówce Bryzgiel, oraz trzecia - przy wystawie rybołówstwa w Czerwonym Folwarku. Ponadto w niemalże każdej miejscowości, przez którą wiedzie trasa, funkcjonują sklepy oraz punkty gastronomiczne, w tym także restauracje z kuchnią regionalną, a że nie samym rowerem człowiek żyje, na koniec naszej wycieczki, tradycyjnie zasiadamy do stołu by spróbować lokalnych specjałów. Polecamy kartacze oraz babkę ziemniaczaną, a na deser przepyszny sękacz i maślankę wigierską do popicia.

Rowerem dookoła Jeziora Wigry Rowerem dookoła Jeziora Wigry

Trudność szlaku:

Przejazd szlakiem dedykowany jest głównie dla użytkowników rowerów górskich. Na trasie oprócz odcinków asfaltowych i utwardzonych dróg gruntowych występują wąskie ścieżki z trudno przejezdnymi leśnymi duktami. Ich podłoże wysłane jest wystającymi korzeniami drzew bądź kamieniami. Miejscami występuje także grząski piach, a to z pewnością znacznie utrudnia w jeździe rowerem turystycznym, nie mówiąc już o wyprawie z sakwami, czy przyczepką rowerową do przewozu dzieci.

Nasza pętla liczyła 49 km. Po drodze robiliśmy liczne przerwy, w tym także na plażowanie i kąpiel w jeziorze. Donikąd się nie spiesząc, trasę pokonaliśmy w 8 godzin, z czego 6 to jazda i drobne postoje. Resztę czasu poświęciliśmy na dłuższe wizyty i odpoczynek na łonie natury.

Informacje o trasie / ślad GPS:

>>>Mapa pokonanej trasy i ślad GPS

-Początek i koniec trasy: Stary Folwark
-Oznakowanie szlaku: wg standardu szlaków PTTK / wzbogacony o tabliczki rowerowe
-Suma przewyższeń: 483 metry
-Dystans: 49 km
-Czas przejazdu z przerwami: 6 godzin
-Podłoże: leśne dukty / drogi szutrowe / miejscami także asfalt
-Opcja fakultatywna: odbicie na Półwysep Klasztorny i znajdujący się tam klasztor
-Poziom trudności: średni
-Rekomendowany rower: górski lub crossowy

• Rowerem dookoła Jeziora Wigry

GALERIA ZDJĘĆ fot. Krzysztof Kochanowicz i Piotr Książek

Info:

Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jesteśmy aktywni przez cały rok kalendarzowy, niezależnie od pogody. Jeździmy na rowerach, wędrujemy, pływamy na kajakach i wiele innych. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

>>> WWW: Grupa Rowerowa 3miasto

O naszych inicjatywach, wypadach i rajdach turystycznych dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto.
Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami.
Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

• Region Polska

• Wspomnienia to najpiękniejszy skarb, którego nikt nam nie zabierze (2)

Krzysztofie, kolejny raz przedstawiasz przepiękne zakątki naszego kraju. Dla mnie mają one podwójne znaczenie, bo w tzw. krainie mrozu jest mój dom rodzinny. Choć na co dzień eksploruję kaszubskie szlaki, to i tak każdy możliwy czas spędzam na Suwalszczyźnie. Jeśli tam kiedyś wrócisz, polecam zjechanie ze szlaku głównego i zagłębienie się w bardzo urokliwych zakamarkach jeziora i parku wigierskiego. Prowadzą tam ciekawe ścieżki edykacyjne, na których zaznać można prawdziwego spokoju.
    Ps. Mnóstwo ciekawych podróży w Nowym Roku.
    Choć Tobie pomysłów nie brakuje i to mnie bardzo cieszy!

Duże elo dla Krisa

• Tomaszu, tak jak rozmawialiśmy na ostatnim wypadzie...

...Suwalszczyzna i mi jest bliska, w końcu i ja mam tam rodzinę.
        Sugerując się twoimi radami, zamierzam jeszcze w tym roku wybrać się tam ponownie na rower. Trasy, które mam w planach tylko po części wykorzystają lokalne szlaki rowerowe i piesze. Oferta wyjazdu pojawi się na mojej stronie w swoim czasie.

Do zobaczenia na kolejnych wypadach i wyprawach

• Jezioro Wigry jak i sama Suwalszczyzna

to jedne z piękniejszych miejsc w Polsce.
    Byłam dwa razy i z chęcią wróciłabym tam chociażby na rowerze....
    Szlaki przyrodnicze i edukacyjne
    Tajemnicza Hańcza,
    Klasztor kamedulski,
    Jeziora Suchary w Parku
    Kolejka wąskotorowa w Płocicznie z niezapomnianymi widokami,
    Czyste jeziora...
    ech łezka się w oku kręci....

• Pięknie kolego, ale to portal trojmiasto (3)

a nie "cuś" . Jak uzytkownik napisze o innych albo cos to NIE NA TEMAT i wyrzucacie - to jednak dostosujcie się troche do własnego regulaminu.

Dajcie tytul na obczyznie , bo to TROJMIASTA NIE DOTYCZY bezposrednio.

• Na Rowerowym Trójmieście publikuje się akurat ciekawe trasy (2)

i to z różnych zskątków naszego kraju bądź świata. Przejrzyj sobie historię działu "wycieczek rowerowych". A skoro tobie coś nie pasuje zmień źródło czytania i pobierania informacji.

• Świetnie opisana i zilustrowana trasa to dobry przykład do wykorzystania (1)

A fakt że to trochę daleko od trójmiasta nie szkodzi. Co to za problem wrzucić graty i rower do samochodu i wybrać się w tamte okolice? Ślad trasy i gotową wycieczkę już masz, wystarczy zarezerwować gdzieś nocleg z wyżywieniem i piękny weekend gotowy.

• Dział rowerowy Portalu Trojmiasto.pl, który redaguję...

to trochę więcej niż samo Trójmiasto, wystarczy przejrzeć historię relacji: zarówno tych z wycieczek rowerowych, jak i zawodów - od MTB po szosowe oraz wszelkie imprezy na orientację. Relacjonujemy ciekawe wydarzenia i opisujemy trasy z całego naszego regionu, a niekiedy także i z zagranicy, gdzie zabierają nas lokalni organizatorzy imprez jak: RowerOver, StenaLine, czy najbliższy wypad z Klubem Imprez na Orientację Zkompasem.pl

W ramach tego działu, pojawiają się szlaki turystyczne i zachęcające trasy, które czytelnik mógłby wykorzystać planując swój urlop to w najbliższych okolicach Trójmiasta, czy też na Kaszubach, Kociewiu i innych zakątkach naszego województwa. O ile relacje są ciekawe i treściwe, niekiedy publikujemy także wypady i wyprawy z innych zakątków naszego kraju oraz zagranicy. Dla przykładu ostatnio opublikowaliśmy krótką relację z wyprawy po Jordanii. Wcześniej wiele materiałów po Skandynawii: Szwecja, Norwegia, Dania, a także wyspy naszych sąsiadów: Uznam i Rugia.

Jeśli masz ochotę zrelacjonować własną wycieczkę, napisz do redakcji.
          Zima to idealny czas na podobne "wspomnienia"

• wybierzcie się tam dzisiaj. Syberia!!! (1)

• Wspaniały rejon na wędrowkę, i to o każdej porze roku!

Jaka Syberia? Po prostu prawdziwa zima jakiej od lat brakuje w Trójmieście ;)

• Opinia do filmu

Zobacz film Szlak dookoła Jeziora Wigry

Nasza Suwalwzczczyzna..piekna!

• Góry na Suwalszczyźnie (1)

Na Suwalszczyźnie sąg góry, a konkretnie Góry Sudawskie. Może górami są tylko z nazwy, ale i tak jest tam pięknie.

• Nie tylko z nazwy

W Górach Sudawskich, podobnie jak na Kaszubach wiele wzgórz sięga prawie 300 m n.p.m., np: Góra Rowelska 298 m. Nieco niżej w obrębie Suwalskiego Parku Krajobrazowego Góra Leszczynowa liczy 272 m. Na jej szczycie znajduje się wieża widokowa a z niej rozciąga się przepiękna panorama na najgłębsze polskie Jezioro Hańcza. Ciekawa jest też pod kątem widoków Góra Zamkowa o wys.256 m oraz Krzemieniucha- 254 m. W okolicy Podlaskiego Centrum Sportów Zimowych Szelment i pobliskiej Góry Jesionowej są wyciągi narciarskie i fajne trasy zjazdowe oraz narciarstwa biegowego. Latem funkcjonuje tu też wodny wyciąg narciarski na Jeziorze Szelment Wielki.