Niewidzialne miasta 3.0: muzyczny projekt artystyczny na terenie Stoczni Cesarskiej

17 września 2020, 9:00
Mateusz Groen

W środę, 16 września, w Kuźni na  terenie Stoczni CesarskiejMapka odbyło się wydarzenie Niewidzialne Miasta 3.0. Ta impreza to już kolejny narracyjny performance zorganizowany w Polsce - po raz pierwszy w Trójmieście. Inspiracją do stworzenia była książka Itala Calvino "Niewidzialne Miasta". Bazując na muzyce z rodzaju field recordingu, tańcu i szeregu instalacji artystycznych, zaproszeni artyści stworzyli innowacyjną formę sztuki odnoszącą się do ich pojmowania miast i relacji.  



Wydarzenie zapowiadaliśmy w naszym Kalendarzu imprez

Muzyka elektroniczna, ruch i instalacje artystyczne



Wydarzenie artystyczne łączyło muzykę, taniec, światło i projekcje multimedialne. W surowym, zapomnianym budynku na terenie Stoczni Cesarskiej artyści stworzyli projekt, który każdy uczestnik miał możliwość obejrzeć na żywo. To niezwykłe wydarzenie było niepowtarzalną okazją do zobaczenia "żywych, subiektywnych wizji" prezentowanych przez zaproszonych artystów. Kuźnia na ten jeden wieczór zamieniła się w industrialną przestrzeń artystyczną, którą wypełniły elektroniczne brzmienia field recordingu, projekcje wizualne i improwizacje ruchowe.

Gdańskie wydarzenie zainicjowane zostało przez Plamę - Gdański Archipelag Kultury, która zaprosiła do współpracy artystów eksperymentujących z różnymi formami sztuki. Mogliśmy poczuć muzykę prezentowaną przez trójmiejskich artystów, takich jak: Michał Jacaszek (kompozytor i twórca muzyki elektroakustycznej), Mario Jeka (klarnecista) oraz Jacek Prościński Wh0wh0 (perkusista i twórca muzyki elektroakustycznej). Przestrzeń multimedialna została oddana w ręce warszawskich ekspertów od wizualizacji - Sylwestra Łuczaka i Urszuli Milanowskiej. Muzyka i wizualizacje zgrabnie połączone zostały tańcem i performancem ruchowym w wykonaniu artystów z Sopockiego Teatru Tańca oraz Katarzynę Pastuszak i Natalię Chylińską.

Może cię zaciekawić: Wizualizacje i elektryczne brzmienia na Dolnym Mieście



Miasto w innowacyjnym ujęciu



Zbudowany na podstawie audiowizualnych efektów projekt artystyczny widzowie mogli oglądać w środowy wieczór trzykrotnie: o godz. 19, 20 i 21.. Zainspirowane prozą Itala Calvino wydarzenie przeniosło zebranych w przestrzeń snów, emocji, przestrzeni i form kreowania świata. Projekt prezentował futurystyczne, subiektywne ujęcie form przebywania w mieście i rozwijał motywy jego struktur oraz widzialności i namacalności.. Każdy z trzech pokazów, pomimo poruszania tej samej tematyki, odrobinę różnił się od pozostałych z uwagi na częściowe improwizowanie.

Uczestnicy wydarzenia najbardziej skupili się na performance tancerzy, przez co mniej zwracali uwagę na otaczające ich efekty świetlne i muzykę. Na ścianach, sklepieniu budynku oraz zawieszonych płachtach materiału mogliśmy obserwować powoli zmieniające się obrazy. Przedstawiały one sieć neuronalną, tkanki oraz zarys map urbanistycznych. Całość wypełniały nagrane przez artystów odgłosy, które odnosiły się do funkcjonowania miasta. Pomieszczenie zostało przystosowane w taki sposób, aby w różnych miejscach słyszane były inne dźwięki. Mimo to uczestnicy, przyzwyczajeni do odbierania sztuki w jednym miejscu, raczej niechętnie zmieniali swoje położenie. Projekt artystyczny prezentowany w środowy wieczór był metaforycznym odniesieniem do funkcjonowania miast i oddziaływał na ludzki wzrok, słuch, a nawet węch (za sprawą specyfiki pomieszczenia). Widzowie przed wejściem na teren Kuźni otrzymali białe kaski robotnicze. Ten mały akcent wpłynął jednak na odbiór sztuki industrialnej.

Koncerty muzyki elektronicznej w Trójmieście


Surowa przestrzeń industrialnej Kuźni dodawała klimatu przedsięwzięciu i podkreśliła zamysły zebranych artystów. Wydarzenie zgromadziło pokaźną liczbę uczestników, którzy byli mocno zaciekawieni prezentowanymi wizualizacjami. Z uwagi na obostrzenia sanitarne uczestnicy proszeni byli o zachowanie bezpiecznych odległości oraz respektowanie zasad sanitarnych.
Co sądzisz o sztuce futurystycznej?
31%

jestem zdecydowanie fanem

13%

lubię czasami zobaczyć, jak coś widzą artyści

12%

nie mam zdania

25%

wolę inne formy sztuki, jednak czasami prezentowane futurystyczne wizje mnie zaciekawią

19%

nie jestem zwolennikiem takiego podejścia do sztuki

zakończona

łącznie głosów: 16