stat

Od Kubricka do Nolana. Filmowa muzyka zabrzmiała w Sopocie

13 lipca 2017 (artykuł sprzed 2 lat)
Tomasz Zacharczuk

Półtoragodzinny koncert organizowany już drugi rok z rzędu w ramach Sopot Film Festival był świetną okazją do zapoznania się z dziełami wybitnych kompozytorów, takich jak Hans Zimmer czy Angelo Badalamenti. Połączenie elektroniki z brzmieniem symfoników pod batutą Krzesimira Dębskiego okazało się kolejnym strzałem w dziesiątkę. Licznie zebrana publiczność, mimo deszczowej aury, niemal każdą aranżację nagradzała burzą oklasków.



O tym, jak integralną częścią filmowego obrazu jest muzyka, doskonale można było przekonać się podczas środowego koncertu na tarasach sopockiego Aquaparku. Półtoragodzinny popis muzyków Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot oraz duetu Rebeka i Tomka Makowieckiego, dostarczył wielu wrażeń i przypomniał najwybitniejsze dzieła takich reżyserskich tuzów jak Stanley Kubrick, Martin Scorsese czy Christopher Nolan.

Koncert zapowiadaliśmy w tekście o Festiwalu, Planuj Tydzień oraz Kalendarzu imprez.

Tradycją sopockich koncertów muzyki filmowej staje się niezbyt łaskawa aura. Jednak podobnie jak rok temu, strugi deszczu nie zniechęciły publiczności do odwiedzenia zadaszonych na szczęście tarasów Parku Wodnego w Sopocie.

- Wbrew pozorom pogoda jednak bardzo nam się udała, bo jest ciemno, a to z kolei odpowiada klimatowi naszego mrocznego koncertu. "Twin Peaks", "Odyseja kosmiczna" czy "Mechaniczna pomarańcza" idealnie pasują do dzisiejszej aury - podkreślał podczas występów dyrektor Sopot Film Festival, Michał Grubman.
Ponura pogoda rzeczywiście podkreśliła nastrój niektórych kompozycji, ale główne skrzypce grali znakomicie tego wieczora muzycy. Oklaski zebrał Tomek Makowiecki, który odrestaurował hit Chrisa Isaaka "Wicked Game" z filmu "Dzikość serca" Davida Lyncha. Równie udanie wypadł w repertuarze Davida Bowie, a więc utworze "I'm Deranged" ze ścieżki dźwiękowej do "Zagubionej autostrady".

Dokąd na koncert muzyki filmowej? Zobacz w naszym kalendarzu imprez

Makowieckiemu z powodzeniem kroku dotrzymywał duet Rebeka. Bartosz Szczęsny zmiksował słynną kompozycję Richarda Straussa "Tako rzecze Zaratustra", wykorzystaną w "Odysei kosmicznej" Kubricka. Ciekawie wypadły też elektroniczne aranżacje ścieżki dźwiękowej do "Mechanicznej pomarańczy".

Druga połówka duetu, czyli Iwona Skwarek, ze znakomitej strony pokazała się wokalnie w "Falling", którego już pierwsze akordy na pamięć znają nie tylko fani "Twin Peaks". Największym chyba zaskoczeniem była symfoniczna wersja "Nightcall" Kavinsky'ego z filmu "Drive". Pozbawiony charakterystycznego brzmienia syntezatorów utwór obronił się jednak kunsztem filharmoników i głosem Skwarek. Chwilę później elektropopowy klimat "Drive" powrócił w kolejnej kompozycji z soundtracku do filmu Nicolasa Wendinga Refna.

Dobre nagłośnienie podczas koncertu pozwoliło też wydobyć brzmienie Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, którą energetycznie dyrygował podczas środowego koncertu Krzesimir Dębski. Trójmiejscy muzycy kolejny raz pokazali klasę, z gracją i drobiazgowym kunsztem odgrywając utwory z "Interstellar" Nolana, "Taksówkarza" Scorsese czy filmu "Oczy szeroko zamknięte" Stanleya Kubricka. Gromkie brawa, którymi publiczność obdarowała filharmoników wspieranych m.in. przez Ola Walickiego i Artura Jurka były tego najlepszym przykładem. Szczególnie w końcowej części koncertu wybrzmiał "Time" Hansa Zimmera z "Incepcji".

Udanym zabiegiem było również wsparcie przygotowanych na ten wieczór aranżacji wizualizacjami wyświetlonymi na dwóch ekranach. Muzyka bowiem najlepiej trafiała w widzów a zarazem słuchaczy, gdy świetne kompozycje uzupełniały kadry z poszczególnych filmów.

Tomasz Makowiecki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Olo Walicki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Krzesimir Dębski

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Bartosz Szczęsny - duet Rebeka

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Katarzyna Herman

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Magdalena Felis

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Ania Kądziela-Grubman i Michał Grubman

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Bartosz Szczęsny - duet Rebeka

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Jacek Karnowski

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Olo Walicki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Iwona Skwarek - duet Rebeka

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Iwona Skwarek - duet Rebeka

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Krzesimir Dębski

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Tomasz Makowiecki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Olo Walicki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Olo Walicki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Tomasz Makowiecki

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Krzesimir Dębski

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Publiczność

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl