• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

100-letni parowiec "Okoń" wróci na Motławę

Katarzyna Moritz
3 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Charakterystyczne brzmienie maszyny parowej, dym z komina i gwizd na początku rejsu - jak wszystko pójdzie dobrze usłyszymy na kanale Motławy z początkiem lipca. Kończy się remont parowca "Okoń" - jednego z najstarszych holowników w Polsce, pracującego jeszcze za czasów Wolnego Miasta Gdańska.



Czy w centrum Gdańska brakuje statków pasażerskich?

Holownik do życia przywracają pasjonaci - rekonstruktor zabytków Roland Józefowicz i historyk żeglugi śródlądowej, Waldemar Danielewicz. O pomyśle informowaliśmy w listopadzie zeszłego roku. Okoń w zeszłym roku został odkupiony od Zakładu Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych Neptun, dla którego pracował do 2013 roku.

Jednostce przywrócono już napęd parowy, ale posiada również alternatywny silnik elektryczny. Obecnie trwają prace wykończeniowe.

- Było dużo pracy, ale remont idzie błyskawicznie, "Okoń" zaczyna już porządnie wyglądać. Do połowy czerwca powinniśmy mieć zakończone wszelkie prace związane z nadbudówką. Silniki są już umieszczone w środku i wkrótce będziemy też robić próby napędu i rejsy koło stoczni. Formalne zgody na pływanie chcielibyśmy uzyskać z Urzędu Żeglugi Śródlądowej do końca czerwca. Mamy nadzieję, że z początkiem lipca zaczniemy regularne rejsy po Motławie - zapowiada Roland Józefowicz. - Właściwie zostało tylko podłączenie wszystkich przewodów i instalacja zbiorników na czystą i brudną wodę.
Rejsy mają się obywać na trasie od Szafarni zobacz na mapie Gdańska do Polskiego Haka zobacz na mapie Gdańska. Wieczorami na pokładzie przycumowanego parowca ma działać kawiarnia zarządzana przez armatora, czyli restaurację Szafarnia 10, choć trwa jeszcze uzgadnianie z Gdańskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji na temat ostatecznego miejsca do cumowania dla tej jednostki. Miasto wstępnie deklaruje, by "Okoń" pojawił się na wodach Motławy podczas Baltic Sail.

"Okoń" będzie mógł przewozić w sumie 24 osoby. Zarówno wewnątrz, jak i na pokładzie pojawiły się ławki dla pasażerów, wykończone, jak zresztą większość nadbudówki, mahoniowym drewnem. Zmieniono też kolor burty z czarnego na granatowy, odbojówki zostały obłożone także drewnem.

Holownik na gdańskich wodach pływał do 2013 roku. Holownik na gdańskich wodach pływał do 2013 roku.
Holownik "Okoń" w ostatnich latach był zacumowany przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Powstał w latach 20. XX wieku w Królewcu. Waży 35 ton, ma blisko 16 m długości oraz 3,7 m szerokości. Wyróżnia go kadłub, wykonany niestosowaną już technologią - z nitowanych blach.

Jak wyjaśnia w jednym z artykułów Waldemar Danielewicz, historyk żeglugi śródlądowej, holownik w styczniu 1923 roku trafił do Wolnego Miasta Gdańska pod nazwą "Neptun". Szczęśliwie przetrwał II wojnę światową. Przez wiele lat napędzała go dwucylindrowa maszyna parowa. W 1961 roku, ze względów bezpieczeństwa pracy, wymieniono ją jednak na czterocylindrowy silnik. Pracował na wodach gdańskiego portu jeszcze do 2013 roku i tym samym był jednym z najstarszych holowników eksploatowanych w Polsce.

Miejsca

Opinie (64)

  • (2)

    Zeby go tylko fale idiotow w motorowkach i skuterach nie wywrocily

    • 86 4

    • Podają hasło ! Hasło: OKOŃ

      • 6 2

    • z takimi falami " Okon ' da sobie rade . To dla niego betka

      • 2 0

  • Duże to szczęście, że nie został zezłomowany

    w latach 70 jak reszta parowców.

    • 132 1

  • Podtrzymywać tradycje, tak trzymać !

    • 103 1

  • Fajnie (1)

    Daje klimat morski

    • 76 0

    • Burty raczej dość niskie

      24 osoby mogą płynąć?

      • 3 9

  • Szkoda, że to nie jesiotr... (2)

    • 2 11

    • A kto to, ten Jesiotr?

      Bo Okoń to znany pisarz i człowiek związany z morzem: "Longin Jan Okoń, pseud. Leon Jorun (ur. 20 grudnia 1927 w Świerszczowie) – polski prozaik, poeta, publicysta, krytyk literacki, eseista, popularyzator nauki, etnograf, pedagog" .
      Taki patron zabytkowego statku jest ok a "Jesiotr" brzmi jak "łotr" xD

      • 1 0

    • Szkoda że jesteś tak głupi.

      • 2 0

  • A może mógł by wozić rowery i pasażerów między nowym portem a wisloujsciem? (1)

    • 33 9

    • Miasta nie stac

      • 2 1

  • Byle tylko (1)

    nie stawał okoniem!

    • 24 2

    • Danziger Mottlauspucker :)

      • 0 0

  • Zorganizować paradę zabytkowych jednostek pływających, np podczas jarmarku (2)

    • 56 0

    • (1)

      Znaczy co? Całą flotę MW chcesz oglądać?

      • 21 1

      • aj tam raptem pare stateczków

        • 3 0

  • Super sprawa!

    Na pewno skorzystam. :)

    • 30 0

  • Ja w kwestii formalnej (7)

    Czy OKOŃ spełnia normy czystości spalin Euro?

    • 18 36

    • Zaden z nowych.. (2)

      ..smierdzacych TDI Volkswagena ich nie spelnia a smierdziele i tak jezdza buha ha

      • 12 6

      • Mój Pasior 1.9 TDI bez katalizatora 200 kuni spełnia wszyskie normy!

        • 5 3

      • kris piszesz nie na temat

        • 2 1

    • (1)

      skoro parowy to pewnie spełnia , chyba ze beda palic w kotłach oponami

      • 5 2

      • Panie, ale ten piec sie wunglem ogrzewa

        Więc spaliny z wungla do nieba leco

        • 3 1

    • Znawiec

      A co, po ulicach chcesz nim jezdzic? Nawet jezeli, obowiazuje to nowe auta, nie zabytki. Dla statku to raczej marpol przystaje. Ten holownik bedzie tier -5 ;)

      • 3 1

    • Jak by nam mało było spalin to jeszcze ten złom bedzie zanieczyszczał srodowisko!

      Skoro ma silnik elektryczny zamontowany to tylko on powinien byc wykorzystywany!!

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane