120-metrowy most kolejowy na razie wzdłuż Martwej Wisły

26 czerwca 2015 (artykuł sprzed 5 lat)
Maciej Naskręt
Najnowszy artukuł na ten temat

Pociąg Słoneczny wróci na tory?


Ruszył montaż nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. 120-metrowa konstrukcja mostu waży 2 tys. ton, czyli tyle, ile 47 tirów z naczepą. Obiekt powinien być gotowy do końca roku.



W ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny powstaje nowa przeprawa kolejowa nad Martwą Wisłą. Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą będzie zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego, która dziś - przy dotychczasowym moście - wynosi 11 metrów, a będzie mieć 50.

Rośnie ogromna konstrukcja

Prace przy budowie nowego mostu już trwają. W zeszłym tygodniu, w rejonie mostu wantowego, zacumowała barka, na którą załadowano elementy konstrukcyjne nowej przeprawy. Stalowe przęsła i łuki wykonano w Stoczni Nauta w Gdyni.

Zagłębiając się w szczegóły, most składa się z pasa dolnego stanowiącego jezdnię, po której będą poruszały się pociągi, i części łukowej, przenoszącej obciążenia. Łuk znajduje się teraz na barce, składa się z trzech części, które należy rozstawić i zespawać w całość. Jezdnia będzie podwieszona do łuku za pomocą cięgien linowych.

- Początkowo dwa boczne elementy łuku będą podniesione i zamontowane w położeniu docelowym, a następnie połączone z trzecim elementem spinającym. Konstrukcja zostanie zmontowana, zespawana, a następnie podnoszona podnośnikami hydraulicznymi po kilka cm i zabudowywana do wysokości 7 m. Są to bardzo precyzyjne prace, potrwają około 2 tygodni - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego spółki PKP PLK, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Proces wynoszenia konstrukcji musi być kontrolowany geodezyjnie, bowiem obiekt waży ok. 2 tys. ton - to tyle, co 47 załadowanych po dach tirów z naczepą. Po zakończeniu tych prac nastąpi montaż konstrukcji do przyczółków i usunięcie barki.

Potężny żuraw gąsienicowy na placu budowy

Na placu budowy przy moście wantowym stanął potężny żuraw gąsienicowy. Zanim został on przywieziony na miejsce 25 ciężarówkami, wykonawca musiał przygotować dla niego odpowiednie - stabilne - podłoże. Wyłożono tuż przy brzegu Martwej Wisły kilka warstw płyt betonowych.

- Montaż tego żurawia zajmuje nam cztery dni. Potem może ruszyć do pracy - przenosić elementy, których masa całkowita nie może przekraczać 600 ton - mówi Kasper Kwiatkowski, dyrektor gdańskiego oddziału firmy Sarens.

Żuraw na placu budowy unosi łuki mostu, które są następnie podpierane. Maszyna nie będzie uczestniczyć przy montażu mostu na przyczółkach.

Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja będzie gotowa latem 2016 r.
Czy wiedziałeś, że powstaje nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą?
21%

tak, mieszkam w tej okolicy, nie sposób było nie wiedzieć

6%

tak, ponieważ ten most ma znaczenie dla mojego miejsca pracy

48%

tak, ponieważ interesuję się nowymi inwestycjami w Trójmieście

25%

nie, ponieważ rzadko bywam w tych okolicach i nie ma to dla mnie znaczenia

zakończona

łącznie głosów: 413