• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln pasażerów na lotnisku. Każdy z nich zwiększa zysk

Michał Stąporek
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wzrost liczby obsłużonych pasażerów do 3 mln to nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim szansa na wzrost przychodów lotniska. Wzrost liczby obsłużonych pasażerów do 3 mln to nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim szansa na wzrost przychodów lotniska.

3-milionowy pasażer, którego obsłużenie świętuje dziś Port Lotniczy im Lecha Wałęsy, daje trójmiejskiemu lotnisku nie tylko prestiżowe miejsce w rankingach polskich portów lotniczych, ale i konkretny zysk.



Bo choć ceremonia, która przyciągnie dziś na lotnisko lokalną telewizję, radio i dziennikarzy prasowych, ma przede wszystkim charakter promocyjny, to trudno traktować ją w wyłącznie w charakterze reklamowym. Świętując odprawienie 3-milionowego w ciągu roku pasażera, port lotniczy zyskuje znacznie więcej, niż chwilowe zainteresowanie mediów.

Lotnisko ściąga klątwę

Po pierwsze, przekraczając liczbę 3 mln pasażerów rocznie, ostatecznie zamykamy dyskusję o "klątwie" roku 2012.

Jak dotąd był to najbardziej udany pod względem liczby odprawionych pasażerów rok dla lotniska. Zaważyły na tym dwa sezonowe czynniki: krótka, acz intensywna działalność linii lotniczych OLT wiosną i latem oraz turniej Euro 2012, podczas którego cztery mecze odbyły się w Gdańsku.

To w dużej mierze dzięki tym dwóm wydarzeniom w 2012 roku przez lotnisko w Gdańsku przewinęło się rekordowe 2,97 mln pasażerów. Rekordowe - dodajmy - do początku listopada 2014 r. Od teraz w statystykach portu lotniczego w Rębiechowie to rok 2014 będzie pokazywany jako rekordowy.

Trzecie miejsce: za Okęciem i Balicami

Co byś zmienił(a) na lotnisku w Rębiechowie?

Po drugie, dzięki tegorocznemu wynikowi, trójmiejskie lotnisko umacnia się na pozycji drugiego regionalnego portu lotniczego w Polsce (po krakowskich Balicach - 3,6 mln pasażerów w 2013 r. i 2,9 mln pasażerów do końca września br.) i trzeciego w ogóle.

Warszawskie Okęcie, ze względu na swój stołeczny charakter oraz główną bazę LOT-u pozostaje w tej kwestii poza konkurencją z 10,3 mln pasażerów odprawionych w ubiegłym roku.

Za Gdańskiem, ale trudno powiedzieć, by deptało mu po piętach, jest czwarte w skali kraju lotnisko w katowickich Pyrzowicach. Do końca października odprawiono tu 2,39 mln pasażerów, a w całym roku można spodziewać się tu ruchu na poziomie 2,7 mln.

Ale i Rębiechowo ma swoje plany.

- W przyszłym roku chcemy obsłużyć 3,5 mln pasażerów. Pomoże nam w tym rozbudowa infrastruktury - przekonuje Tomasz Kloskowski, prezes trójmiejskiego portu lotniczego. - Niedługo już zapomnimy o tym brzydkim budynku, w którym dziś odprawiani są pasażerowie przylatujący do Gdańska. Jesteśmy też w trakcie rozbudowy systemu ILS do kategorii drugiej. Dzięki niemu samoloty będą mogły lądować u nas także w gorszych warunkach pogodowych, co z kolei sprawi, że uniezależnimy się od mgły, która czasami pojawia się w Rębiechowie.

Jeżeli linia lotnicza chce, by jej pasażerowie weszli na pokład samolotu bezpośrednio przez rękaw, musi za to zapłacić portowi lotniczemu. Jeżeli linia lotnicza chce, by jej pasażerowie weszli na pokład samolotu bezpośrednio przez rękaw, musi za to zapłacić portowi lotniczemu.

Każdy pasażer to zysk

Wzrost liczby pasażerów w porcie lotniczym to nie tylko kwestia prestiżu, lecz - przede wszystkim - zarobku. Gros opłat, które stanowią przychody lotnisk, jest związanych właśnie z tym elementem.

Teoretycznie port lotniczy w Rębiechowie pobiera od linii lotniczych 48 zł za każdego pasażera, który odlatuje z Gdańska. Nie pobiera tej opłaty jedynie od dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych, czyli takich, którzy przylecieli do Gdańska z innego lotniska i od razu odlatują dalej.

Ponieważ jednak rynek portów lotniczych jest mocno konkurencyjny, a pasażerowie są w stanie przejechać kilkaset kilometrów, by wsiąść w samolot do wybranego miejsca, walczące o nowe połączenia lotniska oferują liniom spore zniżki.

I tak: jeśli pasażerowie latają na trasach krajowych, to opłata od każdego z nich wynosi jedynie 25 zł.

Jeśli linia lotnicza zaczyna latać do portu lotniczego, który nigdy nie miał bezpośredniego połączenia z Trójmiastem, także otrzymuje zniżkę.

- W takim przypadku, a także gdy przewoźnik zwiększa częstotliwość lotów na już istniejących połączeniach, zniżka wynosi 50 proc. - informuje Michał Dargacz, rzecznik portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

Dotyczy to samolotów o masie startowej między 50 i 100 ton, czyli większości maszyn obsługujących połączenia w europejskim ruchu lotniczym. Najpopularniejsze na nim Airbusy A 320 i Boeingi 737 mają odpowiednio 73 i od 49 do 85 ton masy startowej.

Większe maszyny, o masie startowej przekraczającej 100 ton, dostaną zniżkę nawet w wysokości 80 proc. na pasażera.

Czytaj także: Jak to z lotniskami w Gdańsku było

Warto jednak zwrócić uwagę, że przy liczbie 3 mln pasażerów, którzy rocznie przewijają się przez gdański port lotniczy, jedynie około połowy to odlatujący (na wielu lotniskach relacja między odlatującymi i przylatującymi wcale nie wynosi 1:1). Ponieważ od przylatujących pasażerów opłaty się nie pobiera, na przychody lotniska wpływa tylko ta pierwsza grupa.

Lotnisko w Rębiechowie od kuchni. Film archiwalny



Oczywiście lotnisko zarabia nie tylko na pasażerach, ale i na usługach świadczonych właścicielom samolotów. Lądowanie kosztuje 25 zł od każdej zaczętej tony masy startowej dużego samolotu (w przypadku Airbusa to ok. 1850 zł). Małe samoloty, do 2 ton, płacą 75 zł za lądowanie. Parkowanie samolotu na więcej niż 4 godziny to 4,50 zł za każdą rozpoczętą tonę masy startowej.

Jeśli linia lotnicza chce, by jej pasażerowie weszli do samolotu przez rękaw łączący go z terminalem, musi za to dodatkowo zapłacić. Jeśli się na to nie zdecyduje, pasażerowie muszą skorzystać ze schodów prowadzących na płytę lotniska.

Jeżeli samolot ma być dodatkowo pilnowany, kosztuje to 140 zł za godzinę. Jeśli ma stać na dodatkowo odśnieżonej lub odlodzonej nawierzchni, trzeba za to zapłacić 310 zł za 10 m kw.

Kosztuje także posprzątanie po samolocie na płycie postojowej. Jeśli wylało się z niego paliwo to lotnisko skasuje za to 1100 zł za każde 10 m kw., jeśli zabrudzenie będzie miało inny charakter - 550 zł.

Kolejną pozycją w budżecie lotniska są opłaty pochodzące z wynajmu powierzchni handlowej. Lotnisko ich nie ujawnia, ale - po kuriozalnie wysokich cenach w lotniskowych barach i punktach usługowych - można przypuszczać, że są niemałe.

Czytaj także: Droga wymiana w kantorze na lotnisku

W ubiegłym roku Port Lotniczy w Gdańsku miał przychody w wysokości 120,8 mln zł. Sam zysk wyniósł 20,2 mln zł. Ile wyniesie po 15-procentowym wzroście ruchu pasażerskiego w tym roku - przekonamy się już niebawem.

Potężny Airbus ląduje w Rębiechowie

Airbus A340-300 przywiózł do Gdańska prezydenta Niemiec. Samolot ma 63,7 m długości. Rozpiętość skrzydeł natomiast wynosi 60,3 m.

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Przestańcie wreszcie wmawiać wszystkim jakie to megahiperekstra ,,światowe'' lotnisko. (48)

    A, że każdy pasażer zwiększa zysk - pewnie jak tam za byle kawkę z 10 zeta krzyczą.

    • 88 155

    • (2)

      kawy napij się w domu i nie lamentuj

      • 72 29

      • ja wole żywca z dutyfree za 6,9zl

        nie ma to jak piwko przed lotem

        • 11 10

      • można zabrać i swoją kawę w kubku papierowym, nie lamentujmy

        • 4 6

    • jak znajdziesz tam kawe za 10 zł to gratuluje!

      • 29 10

    • jaka ładna laurka dla Budynia przed II turą.... może wrzućcie zdjęcie jak Adamowicz (10)

      ciągnie po płycie lotniska samolot OLT Expres należący do Marcina P - Amberowicza
      ooooo już nie ma tego zdjęcia w archiwach ?

      • 34 26

      • A co ma Budyń do lotniska? (7)

        • 17 22

        • głupi czy tylko udajesz? (5)

          • 21 6

          • Ty nic nie musisz udawać

            jesteś mądry jak bezzębny Jarosław zbawiciel.

            • 8 15

          • gmina Gdańsk ma jedynie 1/4 udziałów lotniska więc ponawiam pytanie, i nie zaczynaj od inwektyw (3)

            • 9 9

            • jakoś gdy Budyń reklamował OLT ciągnąc ich samolot nie było na zdjęciu widać (1)

              np Karnowskiego a gmina Sopot też ma udziały w lotnisku
              Udziały: 4213 Gmina Miasta Gdańsk
              4116 Wojew.Pomorskie
              3645 Porty Lotnicze
              280 Gmina M Gdynia
              275 Gmina Miasta Sopot

              skoro wg ciebie Budyń nie ma NIC do lotniska to kto go wpuścił na płytę lotniska by reklamował linie lotnicze złodzieja?

              • 13 6

              • lemingom sie wydaje ze POlitycy nanic niemaja wpływu sa tylko od paradowania

                za wszystko odpowiedzialni są kosmici za kompromitacje wyborów również :)

                • 7 6

            • Gdańsk ma 33,63%

              Czyli 1/3 udziałów.
              Dane ze strony http://www.gdansk.pl

              • 4 0

        • A to ciągł samolot czy nie ciągł?

          • 9 0

      • juz teraz o niczym nie nalezy pisac, bo to albo uznasz za chwalenie Budynia albo za ganienie

        Ludzie wybory, wyborami. Trzeba normalnie zyc. Nie popadajmy w paranoje.

        • 8 7

      • ciekawe

        Ciekawi mnie czy ty nigdy nie wdepnąłeś w psie gó....? Zawsze wszystko co robisz jest na tip-top?

        • 3 0

    • Bo to naprawdę bardzo dobre lotnisko lokalne (9)

      O wiele większe znaczenie mają lotniska np. w Berlinie - bo znaczenie kontynentalne - porównaj je sobie.

      • 20 4

      • (8)

        chyba nie byłeś za granicą
        tam na lotniskach nie trzeba się rozbierać i wypakowywać rzeczy z kieszeni by zadośćuczynić czyimś gustom

        • 5 42

        • A to ciekawe (2)

          Zapraszam do USA, a i w europie także uświadczysz taką kontrolę na pewno na wielu lotniskach.

          • 26 4

          • (1)

            usa to państwo totalitarne
            w europie nie ma takiego cyrku

            • 1 7

            • Tak, totalitarne. Tam możesz po ulicy chodzić z naładowaną bronią i możesz nawet odmówić pokazania dowodu.

              • 6 0

        • Byłem za granicą. I widziałem wiele lotnisk

          Tych prestiżowych (Heathrow, BCIA), mniejszych hubów kontynentalnych jak i lokalnych lotnisk regionalnych. GDN jest lotniskiem lokalnym. I porównując je do innych lotnisk tej klasy, to wypada znakomicie.

          • 45 6

        • niestety mylisz się (1)

          pierwszym lotniskiem, na którym musiałam zdejmować buty, pasek, marynarkę i wyciągać wszystko z kieszeni było lotnisko w Londynie wiele lat temu. I od wielu lat tak jest prawdopodobnie wszędzie, a na pewno na lotniskach europejskich. Chyba jedynym lotniskiem, na którym zostałam w butach było Oslo. I to nie są czyjeś gusta, ale wymogi bezpieczeństwa. Po prostu umyj nogi, włóż niedziurawe skarpetki i nie marudź.

          • 36 5

          • Jakiego bezpieczeństwa?

            Jak uważasz że ta kontrola ma jakikolwiek wpływ na bezpieczeństwo, to wyleć i nie wracaj..

            • 8 25

        • Może byłeś najdalej w Bydgoszczy,

          bo w zasadzie wszędzie, gdzie byłem, trzeba wywalać wszystko z kieszeni, zdejmować zegarek, a różnice dotyczą tylko konieczności zdzierania butów, zdejmowania paska lub okularów. W takim Frankfurcie rozbierają Cię do gołego d*pska jak Ci guzik w spodniach zapika, a w Chinach nie wniesiesz do samolotu zapalniczki (jedyny taki przypadek, z jakim się zetknąłem). Tak więc nie dyskutuj na temat niższości gdańskiego lotniska.

          • 28 3

        • Bzdury opowiadasz.

          • 0 1

    • no tak, bo gdyńskie lepsze

      tańsze koszty utrzymania i w ogóle..

      • 29 3

    • emigrantów coraz wiecej to i klientów w jedna strone wiecej potem przylatują na świeta (12)

      i rodziny odwiedzić!

      • 11 7

      • (7)

        Skoro tak wszyscy emigrują, to dlaczego Gdańsk ma dodatni bilans demograficzny i chociażby codziennie korki coraz większe? Z biedy? Wg. twojej teorii to miasto powinno już być dawno wyludnione.

        • 15 10

        • (1)

          No tak bo wszyscy lecą jesienią pozwiedzać Sztokholm czy jakieś tam Stavanger...
          Z lotniska korzystają też mieszkańcy całego regionu od Słupska po Olsztyn i to oni robią też tą frekwencję a bilans demograficzny jest dodatni bo jednak masa ludzi się osiedla w Trójmieście, szczególnie ludzie zostają po studiach na UG czy PG.

          • 12 0

          • Województwa: pomorskie i warmińsko-mazurskie, to łącznie jakieś 3,5 mln mieszkańców. Przy założeniu, że chociaż 10 % z tych latających to emigranci, to generalnie ten region przez kilka lat powinien się wyludnić, jednak jakoś dane demograficzne temu przeczą.

            • 8 3

        • dodatni bilans demograficzny leming ty sie walnij w głowe młotkiem w koncu!! (4)

          Papier przyjmie wszystko!! Wszelkie mozliwe statystyku juz ten rząd opanował na papierze i według statystyk to jesteśmy rajską zielona wyspą przegoniliśmy zachód a standardem życia nie dorównują nam nawet Niemcy!! Tylko dlaczego lerming wszystkie szkoły zamykają co?? Na moim osiedlu zamknęli 5 !!

          • 4 12

          • (2)

            Na którym to osiedlu zamknięto 5 szkół?

            • 7 2

            • Na Srebrzysku (1)

              • 5 0

              • Chyba tak :)

                • 4 0

          • ludzie ze wschodnich wiosek uciekają do Trójmiasta

            Gdańsk i Gdynia to tylko punkt przesiadkowy
            bo na wschodzie już tylko pustynia została
            i kilka starszych osób.

            Corocznie około 100tyś Polaków wylatuje do lepszych krajów.
            Nieprzerwanie od 2004. Na początku więcej odlatywało.
            Tak więc dwa razy do roku na swięta spora część lata,
            akurat około 3mln przelotów rocznie :).

            • 1 1

      • (3)

        A jak wyjaśnisz rosnący udział czarterów?

        • 12 3

        • Czartery to tylko propaganda dla lemingów (2)

          Samoloty latają puste, bo nikogo nie stać na urlop za granicą

          • 4 4

          • (1)

            Rozumiem, że tę propagandę uprawiają prywatni przewoźnicy zwiększając udział czarterów w przewozach pasażerskich? Manekiny wożą i dopłacają do interesu? Naprawdę musisz mieć zryty beret.

            • 3 2

            • Przecież gość się nabija. Zobacz jak się podpisał

              • 1 0

    • (2)

      Zastanawia mnie to skąd takie wrogie komentarze. To jest sukces całego trójmiasta bo to lotnisko obsługuje nie sam Gdańsk ale całą aglomerację i okolice.

      • 19 6

      • eeee, co konkretnie jest sukcesem? (1)

        że 3mln Polaków żyje za granicą i tam wytwarza wartość dodaną liczoną w miliardach,
        czy że łaskawie wydają dwa razy do roku po 500zł na bilety do Polski?

        • 1 3

        • Dlaczego wydaje ci się że lata sama emigracja? O czarterach wakacyjnych się nie słyszało? Mają coraz większy udział. Albo o tym że ludzie latają turystycznie lub biznesowo też nie?

          • 1 0

    • W zeszłym roku wyznaczyliśmy 3 mlnowego pasażera.

      Gratuluję koleżance.

      • 3 4

    • Zapraszam Cie do Chicago

      Akurat Gdańskie lotnisko bardzo mi przypomina O'Hare.

      • 5 1

    • a ile kosztuje kawa w kawiarni na miescie? jak ktos lamentuje ze kawa droga to niech jezdzi polskim busem albo sindbadem (1)

      • 6 2

      • w polskim (irlandzkim) busie jest kawa????

        hmm, pewnie kisiel i ciastka też

        • 0 0

    • no gdyby nie 2 mln naszych rodaków u angoli to byłoby tylko 800 000 pasażerów (1)

      • 2 2

      • jeszcze Niemcy i Norwegia

        to te 800 000 co ci zostało :)

        a reszta to turyści z Niemiec wizytujący Danzig
        i przyszłe ziemie odzyskane

        • 0 0

  • (9)

    Każdy pasażer to 48zł a tylko wchodzi i wylatuje.

    • 40 11

    • Nie każdy

      Nie każdy pasażer tylko przychodzi i odlatuje.
      Większość korzysta choćby z toalet, których utrzymanie kosztuje (woda + sprzątanie). Zużywany jest prąd i infrastruktura.
      Oczywiście, że za pasażera jest pobierana opłata, ale tylko jej część to zysk dla Portu.

      • 16 4

    • No a nie pomyślałeś, że jeszcze musi mieć gdzie wchodzić i utrzymanie tego gdzie wchodzi kosztuje?

      • 9 4

    • Bilet do Szwecji 38zł bagaz 70zł (1)

      Czyli wizzair dopłaca? Co prawda jest to cena po wykupieniu członkostwa w klubie.

      • 1 4

      • czy wszystkie miejsca sa tak tanie?

        Jak kupujesz dzien przed odlotem to potrafia kosztowac ok tysiaca zlotych.

        • 8 0

    • (4)

      A jak jest mgła to samoloty nie lądują i nie startują, czyli ... lotnisko do kitu. W Warszawie mają system lądowania w trudnych warunkach i moim zdaniem lepiej wybierać warszawskie lotnisko.

      • 5 8

      • (2)

        Tylko że statystycznie te przekierowane loty to promile. W Gdańsku też jest ILS, tyle że cat I, ale aktualnie trwają pracę mające na celu podwyższyć do do cat II, co praktycznie eliminuje problem mgieł

        • 7 3

        • (1)

          Ja zainstalują co wtedy zobaczymy, teraz jest kicha.

          • 4 4

          • Ale to widać w statystykach meteo. Warunki poniżej ILS cat II w Rębiechowie panują zaledwie przez kilka-kilkanaście godzin rocznie.

            A teraz i tak nie ma kichy.

            • 6 2

      • ja lubię takie co tyle samo razy startują co lądują

        takie sobie wymarzyłem

        • 0 0

  • W grudniu zwiększe im wynik. (9)

    • 69 5

    • (8)

      to przyjedz 3h wczesniej, bo teraz standardowo przy siedmiu odprawianych samolotach, czynne sa dwie bramki. a nie daj boze jak sie trafi na jakas wycieczke zagraniczna z warminsko-mazurskiego.

      • 8 7

      • (7)

        Ja byłem 1,5 h wcześniej i w ogóle nie było kolejki. Leciałem o 6 rano.

        • 9 1

        • (5)

          a ile odprawiali samolotow na raz?

          • 2 1

          • (4)

            6 czy 7 w ciągu 20 minut

            • 5 2

            • (3)

              od razu widac, ze klamiesz. zawsze gdy jest 7 samolotow i dwie bramki (niedziela, sobota, swieta, dlugi weekend), jest ten sam problem.

              • 4 6

              • (2)

                Nie, nie kłamię. Leciałem 21 października do Londynu o 6 rano. Tyle że byłem około 1,5h przed odlotem

                • 5 1

              • (1)

                no ale to byl wtorek, a nie niedziela, swieto albo dlugi weekend, gdzie otwarte sa dwie bramki.
                polec o 6 w tym samym kierunku w/w dni i daj znac.

                • 2 1

              • No dobrze, ale czy w pierwszym komentarzu pisałeś że chodzi o weekendy?

                • 3 0

        • Do Smętowa

          • 4 0

  • Dla przeciwników lotniska w Kossakowie: w ubiegłym tygodniu gęsta mgła. (44)

    Sparaliżowała światowe lotnisko w Gdańsku. A w Kossakowie w tym samym czasie było miło i przyjemnie. To idealne zapasowe dla Gdańska. Pomyślcie.

    • 87 215

    • Kup to lotnisko w Kosakowie, uruchom je i zarabiaj na działalności (9)

      • 91 13

      • ? (4)

        A jakie dotacje z UE dostało Rębiechowo?

        • 15 44

        • (3)

          Tylko jest taka różnica że rozbudowa Rębiechowa była uzasadniona

          • 32 8

          • (2)

            I już dalej nie ma co rozbudowywać bo z jednym pasem to może za tor wyścigowy robić :)

            • 3 8

            • Bzdura, lotniska z jednym pasem potrafią obsługiwać znacznie większy ruch niż obecna i planowana przepustowość Rębiechowo.
              Gatwick obsługuje ok. 35 mln pasażerów rocznie mając de facto jeden pas, na którym są wykonywane operacje lotnicze.

              • 5 0

            • tak jak kolega pisał, na jednym pasie da się robić po 30-35 mln pasażerów. Chociażby trzeci największy port świata, Heathrow które obsługuje 70 mln pasażerów rocznie ma 2 pasy.

              Budowa drogi kołowania równoległej do pasa umożliwiła wykonywanie 30 operacji lotniczych na godzinę. Więc nawet zakładając że lata samo kod C na 160 osób a lotnisko jest czynne od 6 do 22 daje to możliwość obsługi 28 mln pasażerów. Pas nie ogranicza przepustowości w najmniejszym stopniu

              • 2 0

      • (3)

        Gdynia będzie miała lotnisko użytku publicznego. Będzie zarabiało tyle, aby nie przynosiło strat, bo dla Gdyni ważniejszy jest interes społeczny i gospodarczy regionu niż wycena człowieka

        • 3 17

        • nawet nie ma tutaj co komentować

          • 11 1

        • Interes głebokiej kieszeni

          Ty chyba kpisz sobie, zobacz co się dzieje z miastem po otwarciu riviery, umiera w interesie społecznym. Ciekawe czy ten interes społeczny płaci podatki z których utrzymywana jest cała wataha.

          • 3 2

        • A ty sobie zdajesz sprawę że właśnie to "zarabianie tyle aby nie przynosiło strat" jest największym wyzwaniem? W Polsce aby lotnisko na siebie zarabiało potrzeba ruchu około 1 mln pasażerów.

          A jaki jest interes społeczny w tym aby wywalić kupę kasy na lotnisko mimo iż mają wygodny dostęp do innego? Rozumiem że te 150 mln jakie należałoby zainwestować aby wylądowało tam cokolwiek rejsowego to już na interes społeczny wpływu nie ma?

          • 1 1

    • Tak jest. Gdynię stać na lotnisko na jeden dzień w roku za 100 mln (3)

      • 72 13

      • W Gdańsku w tej dekadzie wyda się 1 mld zł lacznie (2)

        Stać gdańskich podatników i na to i na stadion za ponad miliard i na ECS. Tylko kredyty się nawarstwiaja.

        • 17 36

        • Znaczy miliard na samo lotnisko

          • 16 6

        • jak cię ciśnie to lepiej idź na imprezę ze swoim panem i polsatem
          bo jeszcze jakiś wpieniony gdynianin podsumuje wszystkie absurdalne wydatki i się zestresujesz

          • 25 6

    • Bez obaw. Jak w Rębiechowie ruszy ILS v2 to szczurodrom już nie będzie idealny.

      • 51 11

    • w ubiegłym tygodniu mgła była tak samo gęsta w Gdyni jak i w Gdańsku (7)

      nie kłam ogłupiały z nienawiści rolmopsie

      • 66 16

      • W Gdyni ale nie w Kosakowie (5)

        • 11 16

        • (3)

          Nawet jeżeli to jakie to ma znaczenie? Mgły to tak naprawdę niewielki problem Rębiechowa, który to zostanie rozwiązany przez ILS cat II

          • 25 6

          • Mgly to duzy problem jesienia w Polsce (2)

            Pracuje w firmie, ktora regularnie wysyla ludzi z Polski do Europy roznymi samolotami.

            I ostatnio BARDZO czesto czy to z Gdanska czy z Krakowa nic nie latalo na czas. Najczesciej z 10-15h opoznien lub calkowicie odwolane loty. Dziwilo mnie to, bo oba lotniska buduja nowe terminale. Po co terminal, jesli lotnisko nie daje mozliwosci podrozowania przez kilkadziesiat dni w roku(?). Sadze, ze w roku nazbieraloby sie z 20 dni, kiedy sa duze utrudnienia lub calkowity brak mozliwosci podrozy.

            • 7 13

            • Jakie kilkadziesiąt dni w roku? Statystycznie to są promile operacji.

              A oprócz tego że w GDN rozbudowują terminal to także trwają prace na pasie startowym mające na celu podniesienie kategorii ILSa

              • 14 3

            • i żaden w Anglii

              mimo, że tu mgła to jest standardowa pogoda gdzieniegdzie

              • 1 0

        • Taa, tylko jakoś dziwnym trafem na Obłużu momentami widzialność nie przekraczała 50 m. Chcesz powiedzieć, że 500 m dalej nad płytą lotniska był klar?

          • 20 2

      • a w Koosakowie na pewno pi*dzi

        a tego nie rozwiąże żaden ILS

        • 5 2

    • Lotniska nie są dla wsi

      • 31 8

    • Niedługo w Rębiechowie montują ILS CAT II, więc możecie sobie w tym Kosakowie kosmodrom budowac (2)

      • 46 5

      • Niedługo (1)

        Kiedy kosmodrom?

        • 0 5

        • Niedługo, czyli czerwiec 2015

          • 3 0

    • potwierdzam

      w tym czasie w kosakowie-babich dołach słońce i +25'C
      tłumy wczasowiczów z całego świata z zadowoleniem nuciło hymny pochwalne ku czci wojciecha gdyńskiego nieomylnego władcy

      Czuwaj!

      • 61 6

    • (4)

      Niedługo Rębiechowo będzie tak zapchane, że Kosakowo będzie niezbędne. Taka prawda.

      • 8 42

      • Taaa zwłaszcza po rozbudowie, idź zajmij się połowem śledzi

        • 36 4

      • (2)

        Zwłaszcza że po rozbudowie przepustowość będzie wynosić 7 mln, a planowane są - w zależności od potrzeb - dalsze rozbudowy

        • 25 1

        • Powyżej 1 mld zł? (1)

          Hohoho, widzę że niezła kasę się tam będzie dalej przypuszczać. Zakładam, że wszystko się ekonomicznie kalkuluje... Nieprawdaż?

          • 5 4

          • Tak, kalkuluje się bo np trwająca rozbudowa jest finansowana ze środków własnych.

            I jakie powyżej 1 mld? Tak naprawdę każda następna rozbudowa będzie tańsza w przeliczeniu na pasażera. Spójrz, trwająca rozbudowa ma kosztować koło 90 mln, a da 2 mln paxów przepustowości.

            • 13 0

    • (4)

      No to teraz ty pomyśl, że w kosakowie te samoloty i tak by nie wylądowały, bo już było pisane wielokrotnie, linie lotnicze nie lecą na najbliższe lotniska tylko na te na które jest im wygodniej przekierować samolot, a więc tam gdzie dana linia już operuje, ma personel, umowy, rozkładowe loty. Gdyby tak nie było to wówczas każdy przekierowany samolot by lądował w Bydgoszczy.

      No i zobacz sobie ile było w skali roku tych przekierowanych samolotów i czy - nawet gdyby lądowały w kosakowie - opłacalna by była budowa nowego lotniska.

      Poza tym aktualnie trwa podwyższanie kategorii ILS do II. I to także jest tańsze niż budowa i utrzymanie drugiego lotniska

      • 35 1

      • Jaka budowa jak tam lotnisko jest od dawna? (3)

        Poza tym te 100 zaledwie mln już wydano. W Gdansku w ciągu ostatnich kilku lat wydano już ponad 500 mln. Drugie tyle wyda się do 2020. Pytanie brzmi co jest tańsze?

        • 2 16

        • (1)

          Ale co ty bredzisz człowieku? To tak jakbyś porównywał tani rower do nowego samochodu. Przecież w Gdyni nie ma nawet certyfikowanego ILS czy chociażby dróg kołowania szybkiego zjazdu a miejsca na płycie postojowej jest tyle co kot napłakał. Gdybyś chciał w Gdyni osiągnąć standard i przepustowość Rębiechowa to też byś musiał tyle kasy wyłożyć.

          • 13 2

          • Zadaszyc i zrobić Aquapark taki ala Ibiza.

            • 14 0

        • Jest lotnisko, ale wojskowe. A to zupełnie inna certyfikacja. Spójrz, wydano tam już około 100 mln a nawet nie ma płyty postojowej ani dróg kołowania nawet dla samolotów kodu B.

          Owszem, w gdańsku wydano około 500 mln, ale spójrz jaką to dało przepustowość. Teraz odpowiadając na twoje pytanie - tak, taniej jest rozbudowywać niż budować od podstaw. To nie jest chyba nic zaskakującego? Trwająca obecnie rozbudowa T2 kosztuje tyle ile wydano już w Gdyni i zwiększy przepustowość o 2 mln pasażerów. Więc który wydatek jest bardziej efektywny ekonomicznie?

          • 19 1

    • Pytanie.

      Tak tylko ile ten zapas będzie kosztował i kto będzie łożyć na jego utrzymanie jak w Gdańsku będzie pogoda?

      • 6 2

    • ILS

      Jak podrasują system ILS to mgłą może sobie być.

      • 8 1

    • Matoły nie myślą - oni wszystko wiedzą najlepiej

      • 3 0

    • w BYDGOSZCZY będę lądował .... (1)

      w BYDGOSZCZY będę lądował ... i z buta do Gdańska byle tylko nie w tej wiosce rybackiej na północ od SOPOTU.

      • 5 1

      • Do Bydgoszczy będę jeździł, a tu nie będę kupował!

        • 2 2

    • O czym wy piszecie

      Przecież lotnisko w kosakowie miało obsługiwać awionetki i małe samoloty biznesmenów. Za jakieś 30 lat być moze zaczęły by latać większe samoloty ale to za 30 lat. Wiec przez żadną mgłę czy inne powody żaden rejsowy samolot tam i tak by nie wylądował bo nie ma tam odpowiedniej infrastruktury na pasie.

      • 6 0

  • Jak już wszyscy wyjedziemy to wtedy będziecie mieli zysk a i wybory będą łatwiejsze, bo nie będzie potrzebny cyrk z PKW.
    Tylko będzie głosowanie wśród urzędników...

    • 43 14

  • Refleksja. (18)

    Ustawili Kosakowo (ciekawe kto konkretnie napisał do Brukseli?), to mają monopol na Pomorzu.
    Jakoś nikt nie napisał, które miejsce w kraju (nie licząc innych państw) ma ten mikrus oraz ile pieniędzy z UE dostali (nasze podatki).

    • 32 62

    • jak to kto? Sam Szczurek, bardzo się tym zresztą chwalił

      • 20 4

    • Lotnisko to nie kurnik, więc zastanawianie się kto "sołtysowi" doniósł jest bez sensu

      Wyobrażasz sobie, że można postawić po kryjomu lotnisko? Nikt nie zapyta, co, gdzie i jak?
      Co do miejsca w kraju to masz tabelkę, którą nawet małe dziecko rozszyfruje.

      • 27 2

    • I powinni mieć monopol (5)

      to lotnisko a nie stacja paliw. Zobacz co się dzieje na lotniskach w Bydgoszczy, Zielonej Górze, zaraz to samo będzie w Olsztynie. Miasta i Województwa dopłacają do interesu bo lotniska nie są w stanie zbilansować budżetów. Zobacz co się dzieje w przeinwestowanej Hiszpanii. Nie piszę, że Kosakowo nie będzie potrzebne, ale powinno wystartować w momencie, gdy lotnisko w Gdańsku osiągnie pełną przepustowość (o ile się nie mylę to 5 mln pasażerów). Wtedy lotnisko w Kosakowie powinno rozpocząć działalność. Z uwagi na odległości, powinno być wtedy zarządzane przez Lech Walesa Airport.

      • 28 2

      • przepustowosc Gdanska to 7 mln

        • 14 1

      • (3)

        Kilka miesięcy temu doszedł nam jeszcze Radom. I od kilku miesięcy lotnisko stoi puste.

        Obecna przepustowość wynosi 5 mln pasażerów. Po zakończeniu trwającej rozbudowy 7 mln. Później gdy zacznie się robić ciasno planowane jest przedłużenie T2 na zachód. Jeszcze później - na wschód kosztem T1. Zapas jest na dekady

        • 12 2

        • Jakim kosztem? (2)

          • 1 1

          • Tego dokładnie nie wiadomo bo nie ma oczywiście jeszcze projektów, ale to i tak będzie tańsze niż budowa od podstaw. Widać to chociażby po trwającej rozbudowie. Kosztuje tyle ile wydano już na Kosakowo a da 2 mln pasażerów przepustowości.

            • 6 2

          • mniejszym niż budowa w Kosakowie, to jest pewne.

            Co mniej kosztuje - remont czy budowa domu od podstaw?

            • 4 2

    • Zysk (3)

      To bieda i bezrobocie napędza lotnisko.Pod rządami miłościwie nam panujacych obroty lotniska na pewno się zwiekszą ;-)

      • 4 8

      • (2)

        Ciekawe jak wyjaśnisz to że rośnie udział czarterów. Ci bezrobotni na wakacje latają?

        Tak naprawdę w Polsce jest olbrzymi potencjał na wzrosty przewozów lotniczych. Nasze największe lotnisko - Okęcie obsługuje taki ruch co Luton - podrzędne lotnisko dla Londynu. Po prostu jak na średnią w UE latamy mało i będziemy latać coraz więcej. Nie tylko do pracy

        • 5 1

        • zysk (1)

          I tu masz odpowiedż dlaczego zablokowano Kosakowo,tanie linie by odpłynęly a razem z nim zyski

          • 1 5

          • Po pierwsze to przecież sama Gdynia zgłaszała wniosek. Nie było żadnego donosu!

            Po drugie, Gdynia by miała wyższe opłaty lotniskowe, więc kto i po co miałby się tam przenosić?

            Po trzecie - przecież aby doprowadzić to lotnisko do stanu w którym mogłoby przejąć większy ruch należałoby zainwestować dalsze kilkaset milionów. Czy naprawdę wydaje ci się, że jak tylko otworzysz lotnisko to możesz robić miliony pasażerów rocznie nie przejmując się pojemnością terminala czy płyty postojowej?

            Tak, potencjał lotniczy jest duży, ale wydaje ci się że wszystkie porty będą zyskiwały? Przecież wyraźnie widać tendencję, że wzrost występuje w kilku największych portach kosztem reszty. I tak będzie się działo - największe porty będą się umacniały a mniejsze będą traciły. Dlaczego do Radomia nikt nie lata? Dlaczego w Zielona Góra odprawia dziennie mniej więcej tylu pasażerów ilu ma pracowników? Dlaczego traci Bydgoszcz i Łódź?

            • 5 2

    • Wiesz kto napisał do Brukseli? Sam urząd miasta Gdynia. Nie było żadnego donosu. To samo miasto musiało zgłosić pomoc publiczną (tzn dotacje dla spółki lotniskowej) do akceptacji. I we wniosku tym napisali takie głupotki jak to że Rębiechowo już jest zapchane i nie może się rozbudować. Władze Gdyni przemilczają też fakt, że wg testu prywatnego inwestora wyszło, że lotnisko w Gdyni miałoby wyższe opłaty lotniskowe niż Rębiechowo, a o tym już pisałem wielokrotnie wcześniej, bo wynika to z efektu skali

      • 15 2

    • nie zesr*jcie sie wszyscy z tym kosakowem (1)

      • 2 2

      • no tak ty sr*sz szadółkami

        • 1 1

    • PEO w służbie OLT (1)

      Tu jest odpowiedz kto pisał i kto nami rządzi www.se.pl/wydarzenia/kraj/platforma-holuje-oszusta-mafijny-system-w-gdansku_276700.html

      • 1 1

      • Heh, komiks dla niedorozwojów tzn tabloid opiera się na rewelacjach drugiego polskiego astronauty - Macierewicza (oczywiście 64 l.) które to pochodzą z oficjalnego zdjęcia z oficjalnej uroczystości. Brzmi to co prawda jak scenariusz niezłej komedii, ale niestety to polska rzeczywistość.

        • 1 1

    • Ciekawe, czy ci nieudacznicy z zarządy szczurodromu w Kosakowie wciaz biorą kasę z podatków Gdynian. To nazywa się mieć tupet, żeby nie uruchomić żadnego lotu na Euro 2012 i wciąż udawać, ze się lotnisko buduje. A w miescie nie ma kasy zeby skrzyżowanie podłączyć do Tristara ...

      • 1 1

  • Powinni podać ilu pasażerów linii rejsowych a ilu tanich!!! (20)

    Gdańsk ma większość odlotów i przylotów tanich linii. Loty rejsowe to kilkanaście połączeń dziennie. Smutne, że milionowa aglomeracja ma taki mały ruch. Jak w Szczurowie otworzą lotnisko to wszystkie tanie linie się tam przeniosą( taniej, zero mgieł) i się zobaczy ile Lech Walesa Airport zanotuje pasażerów. Straszna propaganda.

    • 44 103

    • zero, ale to masz mózgu (14)

      tylko mokrą papkę wypraną przez propagandę z UM Gdynia

      • 23 12

      • Argumenty poproszę, obrażać bez argumentacji to możesz swoją starą. (11)

        Co do lotniska w Gdańsku to tylko stwierdziłem fakty. Nie powinno się minusować czystych faktów. Loty rejsowe to Frankfurt, Monachium, CPH i Warszawa. Normalnie można być dumnym. Gatów kilkadziesiąt a otwarte zawsze góra 4. Ale Pudding musi lobbować swój flughafen.

        • 8 29

        • co to sa linie rejsowe? :) (7)

          Gdzieś dzwonią, ale w którym kościele, to już nie wiesz.

          Zapewne chodziło ci o linię regularne, które kiedyś odroznialo się od tanich, czy raczej niskokosztowych. TYLE tylko, że wraz ze wzrostem siły law-costów ten podział praktycznie zanikł i nie ma sensu tych linii odróżniać, bo po co?

          A powiedz mi, dlaczego low-costy miałyby się przenieść do Kosakowa? Bo tam taniej? Otóż wyimaginuj sobie ze Wojciech Szczurek wpisał do biznesplanu, że jego lotnisko będzie brało od 1 pasażera takich linii ok 60 zł - czyli najwięcej w Polsce.

          To faktycznie rewelacyjna oferta, wiec linie bez wątpienia od razu porzuca Rębiechowo, gdzie płacą te 30 zł, na korzyść dwa razy "tańszego" Kosakowa

          • 24 5

          • co to law-costy ? (2)

            tylko pytam

            • 5 3

            • (1)

              tanie linie

              • 6 1

              • Chyba

                miało być love-costy :)))))

                • 3 0

          • Spec widze!!! (3)

            Law cost, chyba low cost, baranie.

            • 1 6

            • (2)

              Wyzywać od baranów z powodu literówki?

              • 8 0

              • na klawiaturze a i o dość daleko są (1)

                • 2 2

              • No i co z tego? trzecim akapicie napisał już poprawnie. Naprawdę, jest o co robić problem.

                • 6 0

        • (2)

          Tanie linie robią większość ruchu w polskich portach regionalnych - takie są fakty.

          PS. To nie gatów jest kilkadziesiąt tylko check-inów. I to linie decydują z ilu chcą korzystać.

          Gdzie tu jakiś lobbing? GDN to trzeci największy port w kraju, dynamicznie rozwijający się, gdzie tu jakieś lobbowanie?

          • 13 2

          • o to chodziu w lobbowaniu, żebyś nie wiedział (1)

            a jak inaczej wyssać robotniczą siłę,
            musisz mieć infrastrukturę transportową,
            tu pojawia się Irlandzka firma,
            żeby nie było, że angielska.
            Tak się robi interesy na dużą skalę.
            Nie dość, że zasuwają lepiej niż reszta
            to jeszcze za bilety sami płacą :).

            • 0 0

            • Hehe spiskowa teoria. Pakują kasę w lotnisko tylko po to aby ludzie mogli lecieć? A nie pomyślałeś że jak ktoś chce wyjechać to równie dobrze może polecieć z Poznania, Wrocławia, Warszawy czy nawet Bydgoszczy? Że może nawet jechać autobusem?

              • 1 2

      • lotnisko w Gdyni Kosakowie zabierze większość tanich połączeń dlatego PO je blokuje (1)

        Bąk by sie zaplakal jak okazało by sie że więcej pasażerów lata z Gdyni

        PS. Ciekawa inwestycja w Modlinie za 700 mln zł przez rok stało puste, a teraz tylko jeden tani przewoźnik został proszony przez władze - płaci grosze, totalną kompromitacją jak z pendolino

        • 8 24

        • Ale dlaczego ci się wydaje że po otwarciu kosakowa będzie ono mogło sobie przejmować taki ruch jaki dusza zapragnie? Aby przejąc "większość tanich połączeń" musiałoby mieć przepustowość na jakieś 1,5-2 mln pasażerów. A to nie jest tak że sobie otwierasz lotnisko i możesz obsługiwać ruch jaki dusza zapragnie.

          Poza tym z jakiego powodu Kosakowo miałoby przejąć ruch jeżeli opłaty będą tam droższe?

          • 13 1

    • (1)

      kiedy wy w tej Gdyni zrozumiecie że mgła to najmniejszy problem i postawienie pasa i hali przylotów/odlotów bez drogi dojazdowej, bez dobrej komunikacji z miastami to nie wszystko. śnieg u was nie zalega ? Szczurek prowadził poważne rozmowy z przewoźnikami ? macie rozbudowane systemy nie tylko naprowadzania ale też odmrażania, gaszenia, etc które dublują koszty wybudowania samej płyty i hali. nie mówiąc już o pozwoleniach, o tym czy pas startowy wytrzyma czy jak w Modlinie zacznie pękać, w końcu Kosakowo to stare lotnisko wojskowe... przy takim gigantycznym nakładzie pieniędzy lotnisko musi się jakoś spłacić, czyli podwyższy koszta przypadające na jednego pasażera i tak jak w Gdańsku cena podstawowa nie przekracza 50zł u was będzie 150 i ciekawe ile z tego władze pociągną od mieszkańców... poza warunkami atmosferycznymi trzeba patrzeć na warunki ekonomiczne, na infrastrukturę okołolotniskową. czy kiedykolwiek do was to dotrze ?

      • 32 1

      • a do tego inwestycja jest już spalona, więcej pieniędzy od Unii Gdynia nie pociągnie na to cudowne lotnisko

        • 10 2

    • Ilość mnieł w ciągu roku jest bardzo zbliżona do tych w Rębiechowie. Tylko że Rębiechowo ma jeszcze ILS cat I, teraz trwają pracę nad podwyższeniem do cat II, a Gdynia nie ma ILS-u cywilnego.

      Dlaczego wydaje ci się, że w Gdyni byłoby taniej? Przecież w teście wyszło, że opłaty będą wyższe, co jest zrozumiałe, bo większe lotniska z racji skali mogą mieć niższe koszty na pasażera. Po prostu niezbędna infrastruktura, personel itp dzieli się na większą liczbę osób.

      No i co z kwestią przepustowości? Naprawdę ci się wydaje, że jak tylko kosakowo by się otworzyło to mogłoby przejmować taki ruch? Mam wrażenie że dla niektórych ludzi lotnisko to lotnisko. Zobacz sobie ile Rębiechowo zainwestowało aby osiągnąć dzisiejszą przepustowość.

      No i spójrz - obecna rozbudowa T2 ma kosztować około 90 mln złotych. I podniesie ona przepustowość o 2 mln. W Gdyni zainwestowano też około 90 mln i przepustowość obecnie wynosi 0. Wiesz o czym to świadczy? Że rozbudowa jest tańsza niż budowa czegoś od podstaw.

      • 13 1

    • Czemu nie możesz przyjąć do wiadomości,

      że w Kosakowie żadnego lotniska nie będzie? Chciałeś tam swoją budę z hamburgierami postawić?

      • 14 3

    • po co LCC maja się przenosić do Gdyni, skoro to będzie DROŻSZE lotnisko?!

      W oficjalnych wyliczeniach i biznesplanach stworzonych przez gdyński lotnisko podawane są wyższe stawki niż obecne w Gdańsku, do których stosowane są różnego rodzaju ulgi i upusty. Skąd wiara i przekonanie, że LCC przeniesie się na gorsze, bardziej oddalone, gorzej skomunikowane i DROŻSZE lotnisko? Bo Szczurek poprosi? Albo wygłosi płomienne przemówienie, którego jedynym argumentem będzie "a u was murzynów biją?" Nic tam latami nie będzie latało, a 100 mln już wydano, drugie tyle zarobi w kilka lat zarząd i obsługa lotniska widmo. Będzie to trwało tak długo aż się Gdynianie obudzą i na taczce wywiozą swojego bożka.

      • 5 1

  • A w Kosakowie stoi taki piękny port lotniczy za 100 mln zł. (4)

    Jakby te 100 mln zł ulokować na koncie, to ile byłoby już odsetek?
    Teraz urzędasy same doświadczyły tego z czym borykają się prywatne firmy: koncesje, zezwolenia, pozwolenia itd. itd.

    • 72 12

    • ciężko wsadzić działkę na konto :) (3)

      • 4 7

      • Działki, nieruchomości ani sprzętu nie wrzucisz na konto, ale możesz wrzucić kasę którą zaoszczędzisz nie wydając jej na wyżej wymienione rzeczy

        • 6 1

      • "Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożył wniosek o upadłość w gdańskim Sądzie Okręgowym. Ma to związek z koniecznością zwrotu prawie 22 mln euro, którą uznano za niedozwoloną pomoc publiczną"

        • 7 3

      • Ale działka jest wojskowa jeśli mnie pamięć nie myli.

        • 0 3

  • (27)

    Zablokowali lotnisko w Babich Dołach bo miało stanowić konkurencje dla Rębiechowa. Jak usłyszałem ten argument urzędników to ręce mi opadły. PRL wciąż żywy.

    • 60 66

    • Argument rzeczywiście idiotyczny w dobie kapitalizmu (25)

      Jest wiele miast, nawet mniejszych niż 3miasto, gdzie z powodzeniem funkcjonuja dwa lotniska. Ale Budyniowi się to nie podobało...

      • 12 35

      • Budyniowi, Donkowi i Bakowi tez sie nie podobało

        Oni lubią pewne inwestycje jak w pendolino

        • 8 28

      • Podaj 5 przykładów europejskich miast do 800000 mieszkańców, gdzie z powodzeniem funkcjonują 2 lotniska. (22)

        Czekam na konkrety. Bez tego zwykły frajer jesteś.

        • 40 5

        • Do barana (2)

          Gamoniu - nikt nie buduje nowego lotniska w Gdyni bo ono istnieje już od dawna. Pp prostu powstał pomysł, żeby przystosować je za niewielkie pieniądze dla ruchu cywilnego.

          • 5 28

          • To poczytaj sobie gamoniu ile poszło już na to przystowsowanie kasy

            i ile jeszcze potrzeba.
            Lotnisko w Gdyni jest tak potrzebne jak budowa drugiej linii SKM obok tej istniejącej.

            • 21 4

          • Hehe, przystosować za "niewielkie pieniądze". Wiesz że to "przystosowanie" lotniska wojskowego to realnie wybudowanie wszystkiego prócz pasa startowego od nowa?

            • 18 3

        • jako pierwsze z brzegu: (12)

          OSLO - ok 600.000 mieszkańców (dane z 2010) - 3!! lotniska

          • 13 8

          • Po pierwsze te lotniska robią znacznie większy ruch, po drugie są oddalone od siebie w znacznie większej odległości.

            • 12 0

          • TCZEW - RUMIA - REDA - WEJCHEROWO - NO I PIĘKNA KOŚCIERZYNA

            KIBICUJĄ ARCE GDYNIA

            I W TYCH MIASTACH Z POWOWODZENIEM FUNKCJONUJĄ DWA LOTNIKA DLA DRONÓW

            • 5 4

          • (2)

            PS. Tak wygląda sytuacja lotnisk "w" Oslo:

            Gardermoen robi 23 mln pax i jest położone 50 km na północ od Oslo
            Torp robi 1,8 mln i jest położone 120 km na południe od Oslo
            Rygge robi 1,9 mln i jest położone na południe 66 km od Oslo

            A teraz porównaj sobie to z ruchem panującym w Polsce i z odległością jaką dzieli rębiechowo i kosakowo.

            Dlaczego nie zwracasz uwagi na przykład Berlina który buduje jedno duże lotnisko aby zastąpić dwa mniejsze?

            • 16 1

            • nie porównuj Polski do rozwiniętych krajów (1)

              i popatrz na dojazd do tych lotnisk,
              na Pomorzu dopiero niedawno zaczęliśmy budowac drogi,
              do lotniska w Gdańsku do dziś dojazd jest kijowy

              • 2 1

              • Tylko że to ktoś właśnie porównuje, a ja wyjaśniam jakie są różnice.

                A dojazd do lotniska jest kijowy? Lotnisko przy Słowackiego, przy obwodnicy i A1, a niedługo PKM to jest kijowy dojazd? Do którego jeżdżą autobusy? Ja osobiście mam przystanek 122 które jedzie bezpośrednio na lotnisko 200 metrów od domu.

                • 1 0

          • Sztokholm i male Sztokholm Skavsta (1)

            Jak pamietam dookola tylko pola i jedna chalupa co 20 mil i pare lokalnych malych miasteczek

            • 3 1

            • to małe Sztokholm Skavsta obsługuje 2,5 mln pasażerów rocznie

              • 9 2

          • Oslo (2)

            jest stolicą kraju kilkunastokrotnie bogatszego od Polski. Go figure.

            • 9 0

            • amku gufno. (1)

              co to ma być to go figure? nie umiesz już w języku ojczystym? żal mi takich chwastów, jak ty

              • 1 5

              • no i wywołałeś typowego Polaka z miejsca, w którym przebywał

                brawo dla tego pana za prawdziwie polski element w dyskusji,
                brawo

                • 0 0

          • Ja piotlę... przykład Oslo rozwala... (1)

            Między Gardemoren a Torp jest drogą 200 km. Czyli śmiało możemy pisać, że mamy w aglomeracji loitnisko Gdansk - Bydgoszcz, jak nas fantazja poniesie to będzie też Gdańsk - Szymany i Gdańsk Szczecin. 200 czy 300 km, co za różnica. Obawiam się, że Gdańsk Modlin też w sumie nie najgłupszy byłby...

            Kurde, Kosakowo i Rębiechowo nie dzieli nawet 8 długości pasa startowego a Wy podajecie przykłady miast z lotniskami oddalonymi o 100 - 200 km w aglomeracjach w których ruch jest 4 - 6 razy większy niż Trójmiasto i strefa oddziaływania jest w stanie wygenerować.

            • 5 0

            • Dokładnie, odległość między Rębiechowem a Szwederowem jest taka sama jak między Torp a Gardermoen (168 km), więc już mamy 2 lotniska w aglomeracji Trójmiejskiej, ale rolmopsom tego nie wytłumaczysz, muszą mieć swoje i już. A niech se mają i dopłacają, ich cyrk, ich małpy.

              • 5 0

        • Coventry, Birmingham, dwa lotniska blisko siebie (3)

          Jedno ogromne obslugujace Midlandy, drugie lokalne, nie wchodza sobie w parade.
          Podobnie z lotniskiem Doncaster i Leeds, Manchester, wszystko w obrebie 40 min jazdy samochodem.
          Duzo ogromnych wiodacych portow lotniczych, a obok niedaleko (bo w Uk wszedzie jest w zasadzie blisko) masa malych lokalnych lotnisk obslugujacych loty pasazerskie.

          • 5 4

          • Ale po co dublować infrastrukturę, skoro i tak największy udział u nas mają tanie linie? Poza tym porównaj sobie ruch - Rębiechowo robi taki jak właśnie te pomniejsze lotniska w UK. Ba, Luton robi tyle co Okęcie. Co ty u nas chcesz dzielić i - przede wszystkim - po co? Po co, skoro Rębiechowo ma luzy?

            • 6 2

          • Ale w Gdańsku i tak większość ruchu robią "low-costy", więc taka sytuacja jak np. w Lądku, że jest "tradycyjny" Heathrow i low-cost+czartery Luton czy też w Dusseldorfie, gdzie niedaleko jest Dortmund, nie ma tu zastosowania. Ba, nawet w Warszawie istnienie Modlina ledwo daje się uzasadnić ekonomicznie. PL jest po prostu krajem zbyt mało znaczącym gospodarczo, żeby utrzymać jakieś wielkie huby w towarzystwie małych lotnisk dla ruchu tanich linii. Nie ta skala...

            • 9 0

          • bo przecież na pomorze wali taka sama ilośc imigrantów zarobkowych

            jak na wyspy... przerąbałeś przykładem jak Mongoł w Ułanbator

            • 0 2

        • burkino Fasa

          • 0 3

        • Göteborg w Szwecji

          • 2 0

      • A o lotniskach hiszpańskich nie słyszałeś? Taka inwestycja powinna mieć uzasadnienie, a nie ot tak "inni mają dwa lotniska to my też będziemy mieć".

        I co budyniowi się nie podobało? Przecież to SAMA GDYNIA zgłaszała wniosek. Tego już wam nie mówią pozostawiając pole do spiskowych teorii.

        • 16 1

    • Jaka konkurencja? Przecież Kosakowo miało miało miec najwyższe opłaty lotniskowe w Polsce. Po drugie to tak jak porównywac

      Nowy Jork z Tczewem

      • 22 3

  • A będzie jeszcze więcej pasażerów. (7)

    Bo wyjeżdżać będą wszyscy. Potem zero ruchu bo wszyscy wyjechali i ostatni zgasi światło... Sukcesów życzę.

    • 72 15

    • póki co wyjechali nieudacznicy (4)

      co zmywają gary Anglikom albo podcierają tyłki Niemcom

      • 7 15

      • I tylko ta przykra świadomość,

        że z tego zmywania przynoszą do domu 5x więcej kasy i żyją normalnie, podczas gdy Ty ze swojej Godnej Pracy masz tyle, że musisz zawsze kombinować jak dociągnąć do pierwszego.

        • 13 2

      • Gdańsk miastem starców

        Dla młodzieży niema tu przyszłości. Wszyscy co coś osiągnęli czy znają język wyjeżdżają.

        • 7 3

      • wytłumacz mi co jest złego w zmywaniu garów, kto to za ciebie robi? (1)

        Polacy za granicą są nauczycielami, urzędnikami biurowymi, inżynierami itd.,
        przekrój społeczny cały.

        Lepiej mieć pracę niż nie mieć.
        Nie rozumiem czemu z taką pogardą i chamstwem
        odnosisz się do pracujących ludzi?
        Do normalnych ludzi.

        Jaka jest twoja ukryta motywacja?

        • 4 1

        • znam wielu co wyjechali.. ale uwierz mi żaden nie jest tam nauczycielem, inżynierem i tym bardziej urzędnikiem państwowym mimo niezlej znajomości jezyka... tylko jeden - informatyk - który pracuje zgodnie ze swoim wyuczonym kierunkiem po studiach, ale on wyjechal aby się rozwinąć i poznac swiat

          • 1 0

    • popapran, nie umiesz nawet przeczytać ze zrozumieniem... (1)

      ... stosunek wylatujących do przylatujących 1:1

      • 2 6

      • haha, dobrze ujęte 1:1, lecą do Polski na karpia i pierogi i wracają do domu w Anglii lub Niemczech

        wracają do swojego domu,
        własnego i często już spłaconego.

        Alleluja i do przodu jak mawia słynna postać z kreskówek.

        • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane