• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Maciej Naskręt
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut. Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut.

Samorząd województwa porozumiał się ze spółką SKM w sprawie przewozów kolejowych w Trójmieście. Roczna umowa kosztować będzie 51,25 mln zł, czyli o ok. 2,75 mln zł mniej, niż chciała Szybka Kolej Miejska. 10 grudnia wchodzi nowy rozkład SKM.



Czym zazwyczaj podróżujesz do pracy lub szkoły?

Zacznijmy od tego, że od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie podzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została jakiś czas temu unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).

Problemem była różnica w kwocie proponowanej przez samorząd a ofertą SKM, która wyniosła 4 mln zł. Marszałek chciał przeznaczyć na ten cel 50 mln zł, a przewoźnik życzył sobie 54 mln zł argumentując, że będzie musiał wykonać pół miliona tzw. pociągokilometrów więcej, niż zakładała obecnie obowiązująca umowa warta ponad 48 mln zł. Władze województwa przekonują, że dodatkowe kilometry nie zwiększają kosztów aż o tyle.

Z powodu tych rozbieżności obie strony usiadły do negocjacji.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM

Kursowanie SKM będzie kosztować 51,25 mln zł



W środę Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, zapewnił Trojmiasto.pl, że porozumienie w sprawie umowy przewozowej zostało zawarte.

- Negocjacje mają to do siebie, że każda ze stron musi mieć poczucie pewnej straty. Umowa będzie opiewała więc na kwotę 51,25 mln zł, a więc więcej, niż zakładaliśmy. Argumentem, który przekonał SKM do obniżki swojej oferty jest zmniejszenie opłaty dostępowej pobieranej przez spółkę PKP PLK na trasie do Lęborka - mówi Świlski.
Władze SKM nie chciały komentować oficjalnie negocjacji nad ostatecznym kształtem umowy i odesłały nas do władz województwa. Jej podpisanie to już tylko formalność.


Nowy rozkład SKM od 10 grudnia



W niedzielę na kolei wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki SKM będą kursowały co 10 minut. Dzisiaj ta częstotliwość wynosi 15 min. To oznacza, że w ciągu godziny na trasę wyjedzie sześć składów (dotychczas były cztery).

Bez zmian pozostanie częstotliwości kursów w trakcie szczytu komunikacyjnego. Pociągi nadal będą odjeżdżać co 7-8 minut.

Z kolei na trasie z Trójmiasta do Rumi, Redy i Wejherowa oraz w drugą stronę, składy będą kursowały co 20 minut od rana do wieczora. Obecnie jeżdżą raz na 30 minut poza szczytem, ale w szczycie nawet co 8 minut.

Bardziej korzystny dla pasażerów będzie też nocny rozkład pociągów. Kolejka jadąca dzisiaj z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej o godz. 3:00 zostanie przesunięta na godz. 2:03. Dzięki temu nie będzie trzygodzinnej luki między kursami. Pozostałe nocne odjazdy pozostaną praktycznie bez zmian: 23:35, 0:08 (jest 0:05) i 4:00.

Rozkład zagęści się także na trasie do Gdańska. Teraz pociągi odjeżdżają z Gdyni Głównej o godz. 23:45 i 3:10. Po grudniowych zmianach pojadą o 23:59, 1:59 i 3:37.

Jeśli chodzi o kursy pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, to tutaj dużych zmian nie ma. Korekcie będą podlegały czasy odjazdów pojedynczych pociągów.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

  • Najczęściej odwiedzane przystanki można dodać do "ulubionych".
  • Przystanki łatwo wyszukać dzięki wyszukiwarce.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • (13)

    Miasta powinny przejąć skm, to powinno działać jak metro!

    • 121 16

    • Miasta dokładają (w tym Pruszcz Gdański, do którego SKM... Nie kursuje.) (2)

      Ta cała kolejka i struktura właścicielska są pokręcone jak świński ogon

      • 20 2

      • Gdynia ma żenujący wkład w SKM -nawet znacznie mniejszy niż Pruszcz Gdański...

        • 5 0

      • I to jest kuriozum, miasta nie dają swoich pieniędzy, tylko nasze, z podatków. Oczywiście dodatkowo za bilet trzeba zapłacić, a cała kasa trafia do spolki, która obsługuje połączenia 50-letnimi trupami, a nie pociągami. I jeszcze marudzą, że mało.

        • 15 1

    • prywatni ludzie powinni to kupic (2)

      urzedas to urzedas nie jego to ma zlane. Bez roznicy z jakiego urzedu

      • 15 6

      • (1)

        Ktoś prywatnemu broni oferowania takich usług?

        • 7 1

        • Państwowy monopol?

          • 3 3

    • (3)

      Metro jeździ pod ziemią, a tu przy zwiększonej częstotliwości kursów przejazd na puckiej będzie cały czas zamknięty

      • 5 4

      • (2)

        No to co? Masz lęk wysokości, że estakadą boisz się jechać?

        • 4 2

        • lęk korka

          • 4 1

        • jechać z chylońskiej na pucką przez estakadę? to może również z gdyni do sopotu obwodnicą przez gdańsk

          • 3 2

    • Powinny, ale PKP S.A. jest jak pies ogrodnika.

      • 4 1

    • Nie idzie zadna jakość za tym wszystkim

      Brak remontów szyn,brak remontów trakcji.Czas przejazdu tez się nie skraca

      • 5 1

    • ile jeszcze będziesz pisał te bzdury kodowski POmiocie?

      • 1 7

  • Wreszcie (2)

    Od razu widać że nasze opinie na portalu mają sens:)

    • 36 10

    • Tak sobie powtarzaj przed snem

      • 5 0

    • To wnioskuję o zmianę wszystkich składów na krótkie i zagęszczenie taktu do 1 kolejka co 3-4 minuty.

      • 6 0

  • Zróbcie w SKM porządek z syfem i patologią. (13)

    Tydzień temu wysiadłam z SKM i miałam pokąsany kark i plecy, a lekarz powiedział że to ślady po pluskwach. Pisze całkiem poważnie i czekam na odpowiedź SKM na moją skargę.......

    • 65 13

    • To PiS zakłada ludziom pluskwy (1)

      uważaj co mówisz.

      • 16 13

      • Dzięki pluskwom w sowie i przyjaciołach rudy musiał emigrować

        A jego partyjka będzie po kolejnych wyborach na marginesie, więc się do czegoś przydają

        • 5 3

    • (6)

      PiS nie da skrzywdzić patologii, bez niej nie wygra wyborów.

      • 14 8

      • ktoś tę "patologię" wyhodował... (4)

        Sama nie powstała.
        Mieć pretensje do PiS to miec pretensje do wilka, że owce żre...
        Jakeś "liberalny" baran od "młodych, ładnych, kolorowych z wielkiego miasta" i "szydery, rechotu i polewu", to miej pretensje do siebie.
        Jesteś, po prostu, nieskuteczny...
        A tego zaden sponsor nie wybaczy...

        • 3 12

        • zaprzeczaj...

          zaprzeczaj...
          zaprzeczaj...
          to faktów nie zmieni...

          • 3 2

        • (2)

          "ktoś tę "patologię" wyhodował..." w Polsce monopol na wych i moralność ma kościół pod ten adres pretensje

          • 3 1

          • chciałbyś - to nie jedyny adres (1)

            Jest jeszcze przemysł zadawania medialnej paszy ludzkiej trzodzie. Każdy kanał pod indywidualne potrzeby sponsora... Szkolnictwo sprzedające złudę tytułu "wyższego". Największa jednak hodowlą to ludzie wypchnięci na margines, zdezorganizowani, opuszczeni i odrzuceni przez tryumfujących "zwycięzców", którzy uwierzyli w nieśmiertelność i wyłączność...
            I ten potencjał został zagospodarowany... Równiez przez instytucje, które wspominasz. A co? Nie wolno? Wolno! Jest konkurencja i nie ma "tak jak było - na zawsze". I ktoś te konkurencję, po prostu, przegrał, bo nie miał wystarczająco atrakcyjnej oferty. To działa w kazdym kierunku...
            I bardzo dobrze...

            • 1 0

            • Dobrze pisze - polac mu!

              Tak to widze I chyle czola przed pomyslem I skutecznoscia tego planu.
              Konkurencji zabraklo lidera, rozleniwieni liczyli na pieknych 30-to letnich z duzych miast (tych, ktorych dobrobyt tak rozleniwil, ze nie chce im sie glosowac) w sumie nie oferujac niczego nawet im.
              Ciepla woda w kranie (czytaj: nie bedziemy nic robic, chcemy tylko posiedziec jak najdluzej na stolkach) to troche za malo...
              ... lider partii zniknal zarobic na emeryture, a ze wykosil ze szczytow partii potencjalnych konkurentow to kiedy go zabraklo wszystko sie rozpadlo.
              Do kompletu - PiS wykorzystal wlasny pomysl PO (czyli Palikota) - wypuszczajac Kukiza jako przynete dla mlodych znudzonych "starymi partiami" podbierajac glosy PO. W nowej kadencji okazalo sie, ze pan Kukiz chodzi na sznurku PiSu udajac niezaleznego.

              Obecne proby opozycji - typu KoD sa smieszne I latwe do rozbrojenia: akcja z Kijowskim I pieniedzmi itd. Sami sie rozkladaja I tak naprawde nadal niczego nowego nie maja do zaproponowania - poza odsunieciem PiSu. Nie przekonuja ludzi do siebie, tylko strasza PiSem.

              Machiawelizm w wydaniu PiS - skuteczny.

              Inna sprawa, ze wcale mi sie nie podoba ze wygrali wybory I ze robia to co robia.

              • 0 0

      • Sprecyzuj patologię

        To że jesteś codziennie nawalony whisky a nie parkową nie czyni ciebie inną patologią, tępy menelu

        • 0 0

    • Bzdury (1)

      nie pisz deklu bzdur - a barany popierają bzdet. Wpierw poczytajcie gdzie pluskwy przebywają i w jakich warunkach - potem piszcie te debilne komentarze. Pewnie matoł ma w domu syf i w swoim materacu je hoduje.

      • 5 6

      • Sam jesteś wielką bzdurą!

        Nie raz widziałem w SKM "pasażerów" po których coś chodzi i iskają sie jak szympansy. To nie jest problem ze sprzątaniem, tylko z niektórymi podróżnymi którzy podróżują z własnym ekosystemem. Jak SKM bedzie tolerować kloszardów swoich pociągach, to jak najbardziej jest możliwe, że strząśnięte pasożyty pokąsają kogoś innego "zafco". A za powyższy wpis proszę tą panią przeprosić ty chamie! Od razu widać że pisał to pracownik SKMki...

        • 6 3

    • Z skm?

      A moze chodzi o słynny zapluskwiony IC? Wszak w tych obecnych fotelach o pluskwy raczej ciężko. A może tęsknisz za plastikami?

      • 4 0

    • wykojeleniec

      Tak to samo, gosc mial stary kolejarz

      • 0 0

  • wpuścić Deutsche Bahn! (7)

    SKM z radami nadzorczymi, prezesa mi tam nigdy nie będzie dobrze.

    • 31 41

    • (2)

      A kto zabrania? Zadzwoń do DB i się zapytaj czemu nie stanęli w przetargu.

      • 8 4

      • nikt nowy nie kupi taboru gdy ogłasza sie przetargi tylko na 1 rok do przodu (1)

        • 13 2

        • ma mieć tabor...

          dlaczego mam płacić za utworzenie firmy...

          • 3 4

    • (1)

      chciałbyś kodowski pomiocie

      • 4 5

      • tak chciałbym żebyśmy mieli SKMkę której zazdrościłby nam cały świat może być niemiec japończyk nie mam prowincjonalnych kompleksów

        • 5 0

    • Już odpluszczyłeś gały ???

      matole ?Do budy maliniak !

      • 2 1

    • Autor mija sie z Faktami!!!

      Autor mija sie z faktami dot. Cen dostępu do linii 202 PKP PLK SA. Stawki wzrosły a nie spadły. Niech Pan wejdzie na stronę Pkp PLK sa. Kto Panu płaci za fałszywe i formacje?

      • 2 0

  • Ciekawe czym ich "przekonali" że kasy będzie mniej niż chcieli a częstotliwość wzrośnie

    Papa nowe EZTy!

    • 30 4

  • Kiedy szczurek porozumie sie z SKM i ruszy linia na północ Gdyni? (6)

    • 53 4

    • Niedasie (1)

      • 16 0

      • Jak PO z województwa da jedynie 30% tego co dala na Gdansk i tamtejsze tory oraz przystanki PKM

        Struk i reszta POpapranych rzucsjaca Gdyni ochlapy

        • 6 6

    • kiedy kolej bedzie prywatna i dochodowa? (2)

      • 5 4

      • (1)

        Kiedy będzie ludzi stać żeby za przejazd z Gdyni do Gdańska płacić 50pln w jedną stronę.

        • 3 0

        • A za 25zł z Osowej do Gdańska stać. Tyle powinien dzisiaj kosztować

          A jakoś z Osowy do Wrzeszcza jeździ. Czemu nie z Oksywia ?

          • 1 1

    • Kiedy wymyślą farbę którą da się namalować tory

      • 11 0

  • (1)

    stara bieda, nic do przodu.

    skm wygląda i jeździ tak samo jak 20 lat temu. o przepraszam, wtedy nie było śródmieścia, ale funkcjonowała linia do nowego portu. nawet bilet w pociągu musi sprzedać konduktor, no bo jak to, automaty w pociągach??

    • 56 3

    • a na zdjeciu marznie na peronie dziewczyna w podartych dzinsach jakich to czasow dozylismy. niby nowoczesnosc a bieda gorsza

      jak 13 w 1981 w grudniu.

      • 1 2

  • jesli jezdza czesciej to wiecej biletow sprzedanych (6)

    to wiecej zarobia. Ale w socjalizmie kazdy kurs to strata. Dlatego platy z PITu i dlatego tak rzadko to jezdzi.

    sprywatyzowac i urynkowic cene biletu..

    • 19 8

    • Gdybyś miał płacić pełną cenę biletu (2)

      To byś gonił z Gdańska do Głównej Wsi Europy z buta, szczególnie wieczorem i w nocy

      • 8 2

      • to niech jezdza ci ktorych stac. Niech firmy placa wiecej

        aby pracownika bylo stac na bilet

        • 1 5

      • uuuuu ale ty jest twardy :D wyjdź z tej zaszczanej oruńskiej bramy bo ci wali na dekiel....

        • 0 3

    • ooo,myslisz tworczo wiec (1)

      nadajesz sie na kaczego ministra

      • 0 2

      • kaczor to socjalista on by dał bilet+

        • 1 0

    • a dlaczego "prywaciarz" miałby postępować inaczej?

      Przecież to idealny układ - "zarobić a się nie narobić"
      Forma własności nie ma tu nic do rzeczy, sytuacja monopolu i oddzielenia celu od zysku jest patogenna.
      "sprywatyzować i urynkowić" , szczególnie w odniesieniu do ceny (klienta) to demagogia w stylu Lewandowskiego i gdańskich "liberałów" od kapitalizmu biurokratycznego... Którego apologetą jest również Świlski

      • 4 0

  • SKM

    Skansen Kolei Miejskiej
    wciąż

    • 47 5

  • Panie Marszalku!!! (6)

    Kiedy wreszcie umowy na przewozy beda dluzsze niz na rok??!! Przez wasze umowy przewoznik nie dostanie kredytu na nowy tabor, gdyz bank im takiego nie udzieli !! W innych wojewodztwach umowy sa na minimum 5 lat ale np wojewodztwo slaskie podpisalo umowe do 2030!! Dzieki temu jest tam stabilnosc, a przewoznik zakupil nowoczesny tabor!! Dlaczego w naszym urzedzie jest dalej beton !?

    • 65 10

    • To jest ekonomia wg PO

      Nie wymagaj od nich zbyt wiele. Jakby mogli to by Niemcom za grosz sprzedali i pociągi i tory.

      • 13 14

    • Jak to dlaczego?

      Co rok przeterg, co rok koperta. Biznes!

      • 13 4

    • Bo wbrew gadaniu, pozorom komunikacja zbiorowa nie stanowi priorytetu dla naszych miast

      • 15 1

    • Bo wbrew pozorom zbiorkom nie jest priorytetem dla władz naszych miast.

      Każde z nich wydaje po circa 200 mln.zł rocznie, a dogadać się i wspomóc nie chcą. No to o czym to świadczy ???

      • 10 2

    • (1)

      Ale umowy na rok są dopiero od czasu wybudowania PKM. Co robiło SKM przez wcześniejsze 20 lat gdy miało monopol?! Teraz, owszem, można zawrzeć umowę z SKM na dłuższy czas, ale umowa powinna zawierać klauzulę, że gdy w ciągu 1-2 lat liczba nowych składów nie wyniesie X, to umowa jest wypowiadana i kary umowne. Bo inaczej, zawieranie tak długich umów bez żadnych gwarancji, to samobójstwo.

      • 14 3

      • Polać mu! :)

        Dokładnie tak... SKM do rozwiązania za te 20 straconych lat i ssania naszej kasy !

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane