• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Akt oskarżenia w sprawie karambolu na ul. Morskiej

Patryk Szczerba
25 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób. W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób.

Pół roku po wypadku, w którym ciężarówka zjeżdżająca z Trasy Kwiatkowskiego uderzyła w trolejbus na skrzyżowaniu z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni do sądu ma trafić akt oskarżenia przeciw kierowcy Scanii. Opinie biegłych oraz śledztwo potwierdzają, że przyczyną wypadku były niesprawne hamulce w ciężarówce.



Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców. Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców.

Czy po wypadku wzmożono kontrole samochodów ciężarowych?

Prokuratorzy właśnie zakończyli zbieranie materiału dowodowego w tej sprawie. Prawdopodobnie do końca miesiąca zapadnie decyzja o skierowaniu aktu oskarżenia do sądu.

- Dowody i opinie biegłych jasno wskazują na winę kierowcy ciężarówki. W ostatnich dniach zakończyły się czynności z udziałem podejrzanego. Teraz czas na ostateczną decyzję w sprawie skierowania sprawy do sądu - wyjaśnia Witold Niesiołowski, szef gdyńskiej prokuratury.

Przypomnijmy: do zdarzenia doszło 25 kwietnia, tuż po godz. 9 rano. Ciężarówka zjeżdżająca z nadmierną prędkością z Estakady Kwiatkowskiego staranowała trolejbus na ul. Morskiej, niszcząc także jadący za nim bus. Zginęły dwie osoby, a dziesięć zostało rannych.

Świadkowie zdarzenia od początku wskazywali niesprawne hamulce w samochodzie ciężarowym, jako przyczynę wypadku. Kierowca, wjeżdżając na skrzyżowanie, miał trąbić i błyskać reflektorami na znak, że nie może się zatrzymać. Potwierdzały to również fotografie ciężarówki, do których udało się nam dotrzeć kilka godzin po zdarzeniu. Na części osi brakowało zacisków i tarcz hamulcowych.

Także opinia techniczna ciężarówki przygotowana przez biegłych nie pozostawiła wątpliwości, co do przyczyn wypadku. Specjaliści zbadali dodatkowo technikę jazdy kierowcy, a także sytuację na drodze, mogącą mieć ewentualny wpływ na jego zachowanie. Przypomnijmy, że tuż przed zderzeniem kierowca wyskoczył z szoferki.

- To było tzw. badanie taktyczno - techniczne mające wykluczyć udział czynników zewnętrznych, które mogły przyczynić się do tego zdarzenia - zaznacza prokurator Niesiołowski.

Gdyńska prokuratura już kilka godzin po zdarzeniu postawiła 31-letniemu kierowcy zarzut nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu lądowym przez umyślne naruszenie przepisów o zachowaniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W toku śledztwa te zarzuty się nie zmieniły. Kierujący ciężarówką cały czas pozostaje na wolności, zastosowano wobec niego zakaz opuszczania kraju oraz 20 tys. zł poręczenia majątkowego.

Teraz grozi mu kara nawet ośmiu lat więzienia.

Materiał archiwalny

Skutki wypadku z 25 kwietnia były tragiczne.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • tak to jest jak zbytnio się liberalizuje pewne (18)

    obszary działalności gospodarczej - wówczas pogoń za pieniądzem może spowodować nawet ofiary śmiertelne.

    • 72 31

    • (7)

      Pogoń jest dlatego, że aby samemu wyżyć, to trzeba wpierw wykarmić całą zgraję pasożytów, którzy wygadują podobne głupoty to Twoich.

      • 35 18

      • rzeczywiście mędrzec się odezwał, (6)

        znam wielu przedsiębiorców, którzy kombinują i oszukują jak mogą, żeby zarobić więcej parę złotych, ale nie dlatego, że muszą "wpierw wykarmić całą zgraję pasożytów" tylko w myśl zasady "ten kto ma pół miliona jest bogatszy od tego co ma ćwierć miliona"

        • 20 6

        • (4)

          A dlaczego od razu urządzasz sobie wycieczki ad personam? Nie dysponujesz konkretnymi argumentami, które obaliłby powyższe twierdzenie i w ten sposób próbujesz je zneutralizować? A ludzie żal mają, że w mediach nie ma normalnych rozmów, kontrargumentów, tylko jeden wielki wrzask. Nie ma co się jednak temu dziwić, skoro pod strzechami jest podobnie.

          • 5 13

          • DArek, wszędzie widzisz wycieczki ad personam i brak argumentów (3)

            jak Macierewicz suche brzozy.

            • 15 5

            • (2)

              Nie ma to jak próbować uogólnić czyjąś wypowiedź i próbować w ten sposób doprowadzić ją do absurdu. Próba manipulacji.

              • 0 10

              • twoje "wypowiedzi" to (1)

                jeden wielki absurd, nie potrzeba żadnej manipulacji.

                • 5 1

              • Typowy hejter, co się próbuje w necie realizować. hehehe, to cwaniak w necie pi*da w świecie.

                • 3 3

        • a ja znam takich którzy zapieprzają na j.. ne podatki zusy itd jak są uczciwi to g.. im zostaje z ich pracy taka prawda z życia w pierd/.tym kraju wiesz ile wynosi zus w Anglii a ile w tym chorym kraju którego nazwy nawet nie mam ochoty wymawiać?

          • 5 5

    • (9)

      Diagnostyka na corocznym przeglądzie samochodowym powinna być poprawiona. Diagnostyka powinna być dokonywana skrupulatnie, wyniki zapisywane i przesyłane elektronicznie do bazy usterek. Diagności, którzy mają zbyt mało usterek w stosunku do średniej w danej gminie traciliby licencje.
      Można by zrobić to inaczej, ale trzeba ukrócić patologiczną sytuację, że diagnoście zależy na tym, żeby zrobić jak najwięcej przeglądów, bo zyskuje pieniążki tylko jak auto przejdzie przegląd.

      • 13 9

      • (5)

        Licencje nie będą rozwiązaniem. Wystarczy publikować dane statystyczne, a klienci sami zadecydują kogo wybrać.

        • 3 5

        • tak, (4)

          wybiorą takiego, który nie robi najmniejszych problemów przy przeglądzie - najlepiej jak na przegląd wjeżdża tylko dowód rejestracyjny po pieczątkę.

          • 12 2

          • (3)

            A Ty byś takiego wybrał?

            • 1 3

            • (2)

              takiego, który nie robi problemów - tak jak wszyscy. stacje diagnostyczne powinny być bardziej kontrolowane i tyle. czasem aż dziw bierze patrząc na te cuda z rejestracjami GWE, GKA itd., jakim sposobem to to przeszło badanie techniczne.

              • 6 2

              • (1)

                Czyli Twoim zdaniem, ludzie włącznie z Tobą to debile, którzy potrzebują kontroli aby zadbać o swoje i swoich najbliższych bezpieczeństwo?

                • 2 3

              • tak właśnie jest,

                jakby każdy był idealny to by np. policja była zbędna

                • 2 1

      • No właśnie ciekawe w jaki sposób ta ciężarówka

        przeszła badania techniczne? Powinni też tą sprawą się zająć i sprawdzić kto dokonywał przeglądu technicznego.

        • 10 0

      • Bartek,jak auto nie przejdzie przeglądu,to diagnosta zyska jeszcze za ponowny

        Ewentualnie zyska jego konkurencja,ale gość i tak ma zapłacone :)

        • 3 2

      • bartek- idiota.

        • 0 0

  • A co z właścicielem firmy transportowej? (9)

    On nic nie wiedział o niesprawnych hamulach?

    • 176 20

    • ciekawski (3)

      on byl sam sobie szefem

      • 55 1

      • OK

        Rozumiem, to wiele tłumaczy

        • 25 0

      • Ale teraz chyba co drugi kierowca jest na działalności (1)

        czyli "sam sobie szefem"

        • 12 1

        • Jak jest sam sobie szefem i ciężarówkę ma własną to chyba jasne, że jest za nią odpowiedzialny.

          • 6 0

    • (3)

      Najprawdopodobniej to sam właściciel prowadził. Dodam jeszcze przykry zbieg okoliczności - wtedy był remontowany odcinek estakady nad Morską. Gdyby był otwarty, to gość z tymi spalonymi i niesprawnymi hamulcami przejechałby nad skrzyżowaniem.

      • 25 1

      • Jasne (2)

        Przeleciałby jak Feniks

        • 1 2

        • (1)

          pojechałby górą pajacu tylko musiałby zasuwać aż do ulicy Kwiatkowskiego która idzie stromo pod górę od Obłuża Centrum tam by wytracił szybkość

          • 1 1

          • "Przykry zbieg okoliczności"

            Jakie to ma znaczenie - dureń nie powinien jeździć samochodem w takim stanie technicznym.
            Teraz dostanie do 8 lat, a dwie osoby, które zginęły - wieczność.

            • 1 0

    • Nie wiedział...

      to kierowca popsuł. Za czesto hamował! Oskarżyc kierowcę. I skazać na 25 lat!!!

      • 3 1

  • (17)

    Do pierdla, bez żadnego 'ale'

    • 34 68

    • kierowcy ciężarówek (15)

      największe zakały polskich dróg - wąsate i niedomyte cwaniaczki w niesprawanych złomach

      • 25 25

      • (14)

        Gdyby nie te zakaly jak to powiedziałeś nie miał byś co jesc i co na d*psko włożyć. Rusz swoje szare komórki i pomysl skąd sie towar w sklepach bierze i kto przywiózł materiał aby ten sklep zbudowano...

        • 29 19

        • Jakto skąd? Z hurtowni. (3)

          • 7 12

          • A to sorry w takim razie :)

            • 6 0

          • no i brawo jasiu,pewnie że a hurtowni

            • 1 1

          • Jak to skąd?

            Z KĄTOWNI przywiozł

            • 3 1

        • Ciągle ten sam argument! (3)

          Chcesz powiedzieć, że do mojego spożywczego na osiedlu towar przywozi TIR?
          Transport powinien odbywać się koleją, a później małymi samochodami dostawczymi.

          • 12 9

          • Nie. Od razu z pola busem przyworza marchew i seler do Twojego małego sklepiku.

            • 15 3

          • Koleją to się sam transportuj na Syberię (1)

            Wiesz po ile byś wtedy kupował wszystkie artykuły? Jak sobie to wyobrażasz co? Pociągniesz tory do każdego jednego zakładu produkcyjnego i hurtowni taa? Czy może będziesz najpierw woził wszystko z zakładów na peron, tam wynajmiesz armie wojska co z aut przeładuje to na pociągi, a potem drugi zaciąg ludzi wyładuje to z pociągów na auta? I pobudujesz autostrady dla pociągów? Bo nie wiem czy się orientujesz, ale gdybyś chciał przy obecnej infrastrukturze wszystko wozić koleją, to o podróży pociągiem czy skm mógłbyś już zapomnieć. Wiesz co dziwię się w ogóle, że nie zaproponowałeś, by wozić wszystko statkami. W końcu co za problem, żeby każde osiedle i wieś miały swój port prawda? Jeny skąd się biorą takie tępaki z takimi teoriami jak ty?

            • 14 5

            • Może teoria kolegi , którego krytykujesz nie była trafna ale wyzywanie od tępaków świadczy już o Tobie.Odpowiedzią na Twoje pytania są słowa taki jak: przemysł lokalny, małe przedsiębiorstwa, globalizacja.

              • 0 0

        • tak, przywiezie towar i przy okazji skasuje parę osób... bo przecież stawki za transport

          niskie i brak kasy na naprawę wozidła. PRZEGLĄDY TECHNICZNE ! a nie pan Wacek, który wszystko klepnie, bylebyś tylko przyjechał do niego za rok po pieczątkę.
          Powinni mu tak do...bać, żeby się nie pozbierał. Może reszta jeżdżących po krajówce (bo na tzw. dzikim zachodzie do tego nie dopuszczają... dostał by jeden z drugim taką karę, że nie warto by było auta z parkingu policyjnego odbierać)

          • 6 2

        • A ja Panie Tacowski,z utęsknieniem czekam na koniec durnej ekonomii (3)

          polegającej na wożeniu przez cały kraj "tirami" np. twarogu z Opola... jakby na Pomorzu nie bylo mleczarni... Wtedy lwia czesc firm typu "jeden tir jezdzi po kosztach" upadnie i bedzie na drogach "nieco" bezpieczniej

          • 2 5

          • Jasne, idąc twoim tokiem rozumowania (2)

            Krakowiak nie zje śledzia, no bo przecież "tir" by musiał z północy na południe jechać, ja z kolei nie wypije browaru z Tych bo na Pomorzu inne rozlewają czyli bez sensu aby "tir" jechał

            • 7 1

            • Browary są i w okolicy,a śledzia można zamrozić i przewieźć (1)

              w wagonie-chłodni Gdynia Port-Kraków Prokocim

              I bez furiatów drajwerów klarujących nam,jakimi to są supermenami ;)

              • 2 6

              • no tak bo największymi bohaterami na drogach są paniusie nieumiejące nawet prosto zaparkować fiata pandy one przecież lepiej jeżdżą od facetów robiących miliony km

                • 9 0

        • Do hurtowni

          zamiast smrodzącym wielkim samochodem można by było przywozić towar koleją. Do sklepów rozwozić go samochodami dostawczymi. Tak dawniej było. Na przykład do hurtowni na Reja 3 razy na dobę pociągi przywoziły towar.

          • 1 1

    • Pogięło cie człowieku.

      • 2 2

  • (3)

    Grunt to walczyć na fotoradarach, wypisywać mandaty za złe parkowanie - bo na tym można zarobić. Jeżeli jednak trzeba ruszyć d*psko i kontrolować to, co naprawdę trzeba, to już niestety nikomu się nie chce, bo mało opłacalne, tylko, że tragiczne w efektach.

    • 100 9

    • W innych artykułach na zdjęciach widać, że jedna opona jest kompletnie łysa ;]

      • 5 2

    • i jeszcze podniesc zus do 2000zlotych miesiecznie, tak abym nie mial czasu na glupoty i pracowal po 20 godzin

      • 4 1

    • widziałem na drugi dzień po karambolu jak na Hutniczej zatrzymywali wszystkie ciężarówki na rutynowe kontrole^^. Mądry policjant po szkodzie: P

      • 3 1

  • Ukarać surowo i bezwzględnie

    • 19 47

  • Czy kierowca Trolejbusu jest bez winy ? (13)

    Blokownie skrzyżowań to powszechny błąd kierowców, dodam że kierowców bez wyobraźni żeby nie napisać idiotów. Już na kursie uczą że wjazd na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia jest zakazany.

    • 96 32

    • kretyn! (2)

      kierowca trolejbusu nie stał na skrzyżowaniu! Przejeżdżał przez nie...

      • 13 6

      • sr*ł na nie, stał na skrzyżowaniu a nie powinien wiec tez jest winny !

        • 10 4

      • tak przejeżdżał że dał się zablokować przez auta skręcające pod prąd na nitkę estakady w stronę Obłuża powinien zmienić pas wcześniej i pojechać tak jak się normalnie jeździ

        • 6 3

    • (3)

      Tylko kolego malinowy w dniu w ktorym byl wypadek ruch na tym skrzyzowaniu był inaczej zorganizowany.

      • 9 5

      • (2)

        i co z tego?Był taki problem zmienić pas wcześniej?

        • 3 4

        • (1)

          był gamoniu, za tępy jesteś że każdy ci to musi napisać?

          • 1 2

          • był problem dla łajzy którego gapiostwo i brak umiejętności szybkiego działania kosztował życie dwojga ludzi.Szkoda wielka że wsiadając na przystanku można dojechać do trumny.Jakos ty j.. ny debilu inni nie stawali w tym miejscu zablokowani przez samochody

            • 3 2

    • Popieram

      To samo pisałem po wypadku i też zostałem zminusowany. To właśnie świadczy o świadomości kierowców w tym kraju! Niedawno na onecie czy innej interii był artykuł m.in. o blokowaniu skrzyżowań. Jednakże ludzie nie rozumieją, że się nie wjeżdża na skrzyżowanie, jak nie mam pewności, czy z niego zjedziemy. Oczywiście że kierowca trolejbusa jest współwinny, jeśli stał blokując skrzyżowanie, a nie był w ruchu. Z tego co pamiętam, to mówił, że nie miał gdzie pojechać do przodu, więc blokował. Nie chce mi się wierzyć, że tego aspektu nie poruszono...

      • 19 5

    • kretyn (4)

      Słuchaj tępaku, kierowca trolejbusu nie stał na skrzyżowaniu tylko przez nie przejeżdżał wówczas wpadła na niego przejeżdżająca na czerwonym świetle ciężarówka. Nadal nie widzisz różnicy?

      • 6 5

      • (3)

        kierowca był d.. pą bo widząc co się dzieje powinien uciekać z tymczasowego bus pasa który pod estakadą służył również za prawoskręt dla jadących na Obłuże zabrakło refleksu nie wszyscy kierowcy zawodowi mają pojęcie o sprawnej jeździe.Na trolejbusach jeździ masa popierdółek które wiecznie się spóźniają jeżdżą niechlujnie nie sygnalizują manewrów wloką się zastawiają skrzyżowania itd

        • 2 7

        • Pewnie Ty jesteś "kierowcą zawodowym"... takim co (2)

          dyla "szybko,ale bezpiecznie" autek z kratką, albo ciągnikiem siodłowym,którego "ciule z osobówek nie rozumią,że nie zatrzyma się w miejscu". Czas twojej reakcji jest ponadswietlny i subkwantowy,a jakbyś był wtedy na tamtym pasie,to pewnie byś się teleportował,albo przetransformował w helikopter...

          • 6 2

          • (1)

            czasu miał wystarczająco duzo by coś zrobić a nie posuwać sie po centymetrze do przodu i tych centymetrów zabrakło.No pwnie debilko a co myślisz że tylko wolno jest bezpiecznie?Radzę się przejechać trolejbusami na 250 kierowców może z 50-60 umie jako tako jechać reszta to typowi zamulacze którzy zanim pomyślą jak można pojechać to.. właśnie coś się może szybciej stać niż oni pomyślą jakbym widział że stacza się z góry taka ciężarówka w dodatku trąbiąca na wszystkie strony to bym odbił w lewo i może nawet uszkodził kilka aut stojących z przodu ale uniknąłbym zabójczego dla 2 ludzi bocznego zderzenia z rozpędzoną ciężarówką ale jak to w Gdyni ryska na trolejbusie ważniejsza od pasażera to akurat nie jest zarzut dla tych co tam pracują tylko dla ich durnych zwierzchników którzy w inwigilacji i karaniu nie mają sobie równych

            • 2 0

            • tylko że kierowca nic nie widział, nie widział tej ciężarówki, dopiero kilka minut po wypadku zrozumiał co się stało

              • 0 1

  • Kierowca przecież nie chciał takiej tragedii czy wszystko można w życiu przewidzieć wsiadł i pojechał do pracy!!! Szkoda (5)

    • 60 28

    • jasne (2)

      nie chciał też założyć tarcz i klocków hamulcowych

      • 14 7

      • może nie wiedział, że hamulce są niesprawne (1)

        nie każdy kierowca musi znać się na mechanice

        • 4 11

        • Pieprzenie, za przeroszeniem.
          Mówimy o kierowcy zawodowym, prowadzącym wóz o wadze dziesiątek ton a nie o blondi w Yarisce.

          • 6 0

    • Jak ktoś ŚWIADOMIE odbezpiecza granat i nim rzuca to trudno mówić że "nie chciał"

      Samochód powinien być sprawny, zwłaszcza że zarabia na siebie. Po to są przepisy po to ktoś wymyślił że auto POWINNO mieć tarcze hamulcowe żeby je przestrzegać. Może i nie chciał takiej tragedii ale świadomie JĄ RYZYKOWAŁ.

      • 14 0

    • Kolejny wpis z cyklu "Nie chciał tego wypadku". LUDZIE! LITOŚCI!

      To nie kwestia "chęci". 99,99% kierowców nie chce się zabić,poranić,czy chociażby spóźnić przez wypadek. Tu chodzi o powszechny debilizm,brak myślenia,wyobraźni i ostrożności,i to za to trzeba ostro karać! A nie za "chęci"...

      • 7 0

  • szkoda ofiar i szkoda rannych (3)

    ale tez mi troche szkoda kierowcy ciezarowki. maja troche p********a robote ci kierowcy, jada czasto zmeczeni, przeciez ile osob zasypia kierujac, dostaja jakiegos zloma ktory jest niesprawny ile takich przypadkow jest..

    • 37 12

    • Dostają? (2)

      Poprawcie mnie jeżeli się mylę, ale czy kierowca nie był właścicielem tego pojazdu? Coś mi tak się mgliście przypomina.

      • 9 0

      • z tego co wiem to nie wiem

        • 0 1

      • Był nie był

        Co z tego, że był na działalnosci?! W obecnej chwili, większosc firm transportowych zatrudnia kierowców tylko na takiej zasadzie - inaczej nie dostaną pracy. Ot clo!

        • 0 0

  • Od dziś nie wsiadam za fajere (4)

    pęknie mi przewód hamulcowy przed przejściem albo skrzyżowaniem i pójdę do pierdla. Na nowy samochód mnie nie stać a w moim 13 letnim Mercedesie w każdej chwili coś się może wydarzyć a jak widać OC jest tylko na papierku i nie chroni kierowcy przed szkodami.

    • 38 22

    • Co innego jak cos Ci padnie samo z siebie, tu chodzi o to ze facet był świadomy niesprawnych hamulców. Jest napisane, ze brakowało tarcz i zacisków. Nawet w nowym aucie prosto z salonu może cos się wydarzyć

      • 27 0

    • (1)

      Ale jak pamiętam "doniesienia prasowe", to sugerowano brak hamulców na osi/osiach...co raczej nie oznacza przypadku ale działanie celowe (no raczej nie odpadły podczas feralnej jazdy). Jeżeli to zostanie potwierdzone, to będzie inaczej wyglądało...Oc jest ubezpieczeniem "od błędu/przypadku"...

      • 11 0

      • może i racja..

        ale tak z czystym sumieniem to na pewno większość kierowców w Polsce za kierownik nie siada..
        Zdają sobie sprawę że ich samochody to tykające bomby co nie?

        • 3 8

    • Na AC nie każdego stać

      • 1 2

  • Zbyt tanie paliwa - tylko 25 zł za litr rozkorkuje miasta (9)

    Gdyby litr paliwa kosztował 25 z, do tego wypadku by nie doszło. Dlaczego paliwa są rozdawane za pół darmo a każdy jedzie do bidronki furą? Dlaczego prawie każdego stać na luksus, jakim jest posiadanie i używanie samochodu? Czy samochód jest naprawdę każdemu potrzebny?
    Kiedyś aut było o wiele mniej i tez się zyło. Ofiar wypadków było mniej. Czy tak jest lepiej?

    • 25 83

    • Misiek, w biedronce podobno wcale nie jest już tak tanio.

      • 7 3

    • jesteś idealnym kandydatem do rządu...

      • 26 4

    • znowu nie zdałeś na prawko?

      • 20 4

    • Daj przykład i od dziś płać nawet po 50 zł (2)

      • 16 3

      • Ja mam swój CPN - kompresor CNG a paliwo dopływa rurociągiem miejskim (1)

        Dzięki któremu z domowego gazociągu tankuję po 2zł/m3. Żadna akcyza mi niestraszna, nawet 25 zł/litr.
        Fiskus mi nie zajrzy do butli i ni stwierdzi, czy paliwo mam z CPN, czy z domowego kompresora.

        • 7 6

        • No to wg wszelkich definicji jesteś ZŁODZIEJEM
          cwaniaczku...

          • 6 5

    • abu dabi dubaj: (1)

      70litrow ropy kosztuje 60zl... masz pojecie o swiecie :D

      • 3 2

      • Dżoni,chcę omdlewać z roskoszy na szczycie Twojego Burdż Dubaju

        Jesteś taki męski i światowy,KOCHAM CIĘ!

        • 4 0

    • komputer

      Kiedyś nie było komputerów więc nie miałbyś gdzie klepać jadaczką

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane