Akt oskarżenia w sprawie karambolu na ul. Morskiej

25 października 2013 (artykuł sprzed 8 lat)
Patryk Szczerba
W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób. Więcej zdjęć (2)

W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Pół roku po wypadku, w którym ciężarówka zjeżdżająca z Trasy Kwiatkowskiego uderzyła w trolejbus na skrzyżowaniu z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni do sądu ma trafić akt oskarżenia przeciw kierowcy Scanii. Opinie biegłych oraz śledztwo potwierdzają, że przyczyną wypadku były niesprawne hamulce w ciężarówce.



Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców. Więcej zdjęć (2)

Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców.

fot. galeria Trojmiasto.pl

Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców.

fot. galeria Trojmiasto.pl

Prokuratorzy właśnie zakończyli zbieranie materiału dowodowego w tej sprawie. Prawdopodobnie do końca miesiąca zapadnie decyzja o skierowaniu aktu oskarżenia do sądu.

- Dowody i opinie biegłych jasno wskazują na winę kierowcy ciężarówki. W ostatnich dniach zakończyły się czynności z udziałem podejrzanego. Teraz czas na ostateczną decyzję w sprawie skierowania sprawy do sądu - wyjaśnia Witold Niesiołowski, szef gdyńskiej prokuratury.

Przypomnijmy: do zdarzenia doszło 25 kwietnia, tuż po godz. 9 rano. Ciężarówka zjeżdżająca z nadmierną prędkością z Estakady Kwiatkowskiego staranowała trolejbus na ul. Morskiej, niszcząc także jadący za nim bus. Zginęły dwie osoby, a dziesięć zostało rannych.

Świadkowie zdarzenia od początku wskazywali niesprawne hamulce w samochodzie ciężarowym, jako przyczynę wypadku. Kierowca, wjeżdżając na skrzyżowanie, miał trąbić i błyskać reflektorami na znak, że nie może się zatrzymać. Potwierdzały to również fotografie ciężarówki, do których udało się nam dotrzeć kilka godzin po zdarzeniu. Na części osi brakowało zacisków i tarcz hamulcowych.

Także opinia techniczna ciężarówki przygotowana przez biegłych nie pozostawiła wątpliwości, co do przyczyn wypadku. Specjaliści zbadali dodatkowo technikę jazdy kierowcy, a także sytuację na drodze, mogącą mieć ewentualny wpływ na jego zachowanie. Przypomnijmy, że tuż przed zderzeniem kierowca wyskoczył z szoferki.

- To było tzw. badanie taktyczno - techniczne mające wykluczyć udział czynników zewnętrznych, które mogły przyczynić się do tego zdarzenia - zaznacza prokurator Niesiołowski.

Gdyńska prokuratura już kilka godzin po zdarzeniu postawiła 31-letniemu kierowcy zarzut nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu lądowym przez umyślne naruszenie przepisów o zachowaniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W toku śledztwa te zarzuty się nie zmieniły. Kierujący ciężarówką cały czas pozostaje na wolności, zastosowano wobec niego zakaz opuszczania kraju oraz 20 tys. zł poręczenia majątkowego.

Teraz grozi mu kara nawet ośmiu lat więzienia.

Materiał archiwalny

Skutki wypadku z 25 kwietnia były tragiczne.

Czy po wypadku wzmożono kontrole samochodów ciężarowych?
16%

takie były zapowiedzi urzędników, więc liczę, ze spełnili swoje obietnice

22%

tak, ale tylko na początku, teraz pewnie znów wiele TIR-ów nie jest w pełni sprawnych

62%

nie, obawiam się, że kolejne takie zdarzenie to kwestia czasu

zakończona

łącznie głosów: 472

Opinie (132) 2 zablokowane

  • tak to jest jak zbytnio się liberalizuje pewne (18)

    obszary działalności gospodarczej - wówczas pogoń za pieniądzem może spowodować nawet ofiary śmiertelne.

    • 72 31

    • (7)

      Pogoń jest dlatego, że aby samemu wyżyć, to trzeba wpierw wykarmić całą zgraję pasożytów, którzy wygadują podobne głupoty to Twoich.

      • 35 18

      • rzeczywiście mędrzec się odezwał, (6)

        znam wielu przedsiębiorców, którzy kombinują i oszukują jak mogą, żeby zarobić więcej parę złotych, ale nie dlatego, że muszą "wpierw wykarmić całą zgraję pasożytów" tylko w myśl zasady "ten kto ma pół miliona jest bogatszy od tego co ma ćwierć miliona"

        • 20 6

        • (4)

          A dlaczego od razu urządzasz sobie wycieczki ad personam? Nie dysponujesz konkretnymi argumentami, które obaliłby powyższe twierdzenie i w ten sposób próbujesz je zneutralizować? A ludzie żal mają, że w mediach nie ma normalnych rozmów, kontrargumentów, tylko jeden wielki wrzask. Nie ma co się jednak temu dziwić, skoro pod strzechami jest podobnie.

          • 5 13

          • DArek, wszędzie widzisz wycieczki ad personam i brak argumentów (3)

            jak Macierewicz suche brzozy.

            • 15 5

            • (2)

              Nie ma to jak próbować uogólnić czyjąś wypowiedź i próbować w ten sposób doprowadzić ją do absurdu. Próba manipulacji.

              • 0 10

              • twoje "wypowiedzi" to (1)

                jeden wielki absurd, nie potrzeba żadnej manipulacji.

                • 5 1

              • Typowy hejter, co się próbuje w necie realizować. hehehe, to cwaniak w necie pi*da w świecie.

                • 3 3

        • a ja znam takich którzy zapieprzają na j.. ne podatki zusy itd jak są uczciwi to g.. im zostaje z ich pracy taka prawda z życia w pierd/.tym kraju wiesz ile wynosi zus w Anglii a ile w tym chorym kraju którego nazwy nawet nie mam ochoty wymawiać?

          • 5 5

    • (9)

      Diagnostyka na corocznym przeglądzie samochodowym powinna być poprawiona. Diagnostyka powinna być dokonywana skrupulatnie, wyniki zapisywane i przesyłane elektronicznie do bazy usterek. Diagności, którzy mają zbyt mało

      Diagnostyka na corocznym przeglądzie samochodowym powinna być poprawiona. Diagnostyka powinna być dokonywana skrupulatnie, wyniki zapisywane i przesyłane elektronicznie do bazy usterek. Diagności, którzy mają zbyt mało usterek w stosunku do średniej w danej gminie traciliby licencje.
      Można by zrobić to inaczej, ale trzeba ukrócić patologiczną sytuację, że diagnoście zależy na tym, żeby zrobić jak najwięcej przeglądów, bo zyskuje pieniążki tylko jak auto przejdzie przegląd.

      • 13 9

      • (5)

        Licencje nie będą rozwiązaniem. Wystarczy publikować dane statystyczne, a klienci sami zadecydują kogo wybrać.

        • 3 5

        • tak, (4)

          wybiorą takiego, który nie robi najmniejszych problemów przy przeglądzie - najlepiej jak na przegląd wjeżdża tylko dowód rejestracyjny po pieczątkę.

          • 12 2

          • (3)

            A Ty byś takiego wybrał?

            • 1 3

            • (2)

              takiego, który nie robi problemów - tak jak wszyscy. stacje diagnostyczne powinny być bardziej kontrolowane i tyle. czasem aż dziw bierze patrząc na te cuda z rejestracjami GWE, GKA itd., jakim sposobem to to przeszło badanie techniczne.

              • 6 2

              • (1)

                Czyli Twoim zdaniem, ludzie włącznie z Tobą to debile, którzy potrzebują kontroli aby zadbać o swoje i swoich najbliższych bezpieczeństwo?

                • 2 3

              • tak właśnie jest,

                jakby każdy był idealny to by np. policja była zbędna

                • 2 1

      • No właśnie ciekawe w jaki sposób ta ciężarówka

        przeszła badania techniczne? Powinni też tą sprawą się zająć i sprawdzić kto dokonywał przeglądu technicznego.

        • 10 0

      • Bartek,jak auto nie przejdzie przeglądu,to diagnosta zyska jeszcze za ponowny

        Ewentualnie zyska jego konkurencja,ale gość i tak ma zapłacone :)

        • 3 2

      • bartek- idiota.

        • 0 0

  • A co z właścicielem firmy transportowej? (9)

    On nic nie wiedział o niesprawnych hamulach?

    • 176 20

    • ciekawski (3)

      on byl sam sobie szefem

      • 55 1

      • OK

        Rozumiem, to wiele tłumaczy

        • 25 0

      • Ale teraz chyba co drugi kierowca jest na działalności (1)

        czyli "sam sobie szefem"

        • 12 1

        • Jak jest sam sobie szefem i ciężarówkę ma własną to chyba jasne, że jest za nią odpowiedzialny.

          • 6 0

    • (3)

      Najprawdopodobniej to sam właściciel prowadził. Dodam jeszcze przykry zbieg okoliczności - wtedy był remontowany odcinek estakady nad Morską. Gdyby był otwarty, to gość z tymi spalonymi i niesprawnymi hamulcami przejechałby nad skrzyżowaniem.

      • 25 1

      • Jasne (2)

        Przeleciałby jak Feniks

        • 1 2

        • (1)

          pojechałby górą pajacu tylko musiałby zasuwać aż do ulicy Kwiatkowskiego która idzie stromo pod górę od Obłuża Centrum tam by wytracił szybkość

          • 1 1

          • "Przykry zbieg okoliczności"

            Jakie to ma znaczenie - dureń nie powinien jeździć samochodem w takim stanie technicznym.
            Teraz dostanie do 8 lat, a dwie osoby, które zginęły - wieczność.

            • 1 0

    • Nie wiedział...

      to kierowca popsuł. Za czesto hamował! Oskarżyc kierowcę. I skazać na 25 lat!!!

      • 3 1

  • (17)

    Do pierdla, bez żadnego 'ale'

    • 34 68

    • kierowcy ciężarówek (15)

      największe zakały polskich dróg - wąsate i niedomyte cwaniaczki w niesprawanych złomach

      • 25 25

      • (14)

        Gdyby nie te zakaly jak to powiedziałeś nie miał byś co jesc i co na d*psko włożyć. Rusz swoje szare komórki i pomysl skąd sie towar w sklepach bierze i kto przywiózł materiał aby ten sklep zbudowano...

        • 29 19

        • Jakto skąd? Z hurtowni. (3)

          • 7 12

          • A to sorry w takim razie :)

            • 6 0

          • no i brawo jasiu,pewnie że a hurtowni

            • 1 1

          • Jak to skąd?

            Z KĄTOWNI przywiozł

            • 3 1

        • Ciągle ten sam argument! (3)

          Chcesz powiedzieć, że do mojego spożywczego na osiedlu towar przywozi TIR?
          Transport powinien odbywać się koleją, a później małymi samochodami dostawczymi.

          • 12 9

          • Nie. Od razu z pola busem przyworza marchew i seler do Twojego małego sklepiku.

            • 15 3

          • Koleją to się sam transportuj na Syberię (1)

            Wiesz po ile byś wtedy kupował wszystkie artykuły? Jak sobie to wyobrażasz co? Pociągniesz tory do każdego jednego zakładu produkcyjnego i hurtowni taa? Czy może będziesz najpierw woził wszystko z zakładów na peron, tam

            Wiesz po ile byś wtedy kupował wszystkie artykuły? Jak sobie to wyobrażasz co? Pociągniesz tory do każdego jednego zakładu produkcyjnego i hurtowni taa? Czy może będziesz najpierw woził wszystko z zakładów na peron, tam wynajmiesz armie wojska co z aut przeładuje to na pociągi, a potem drugi zaciąg ludzi wyładuje to z pociągów na auta? I pobudujesz autostrady dla pociągów? Bo nie wiem czy się orientujesz, ale gdybyś chciał przy obecnej infrastrukturze wszystko wozić koleją, to o podróży pociągiem czy skm mógłbyś już zapomnieć. Wiesz co dziwię się w ogóle, że nie zaproponowałeś, by wozić wszystko statkami. W końcu co za problem, żeby każde osiedle i wieś miały swój port prawda? Jeny skąd się biorą takie tępaki z takimi teoriami jak ty?

            • 14 5

            • Może teoria kolegi , którego krytykujesz nie była trafna ale wyzywanie od tępaków świadczy już o Tobie.Odpowiedzią na Twoje pytania są słowa taki jak: przemysł lokalny, małe przedsiębiorstwa, globalizacja.

              • 0 0

        • tak, przywiezie towar i przy okazji skasuje parę osób... bo przecież stawki za transport

          niskie i brak kasy na naprawę wozidła. PRZEGLĄDY TECHNICZNE ! a nie pan Wacek, który wszystko klepnie, bylebyś tylko przyjechał do niego za rok po pieczątkę.
          Powinni mu tak do...bać, żeby się nie pozbierał. Może

          niskie i brak kasy na naprawę wozidła. PRZEGLĄDY TECHNICZNE ! a nie pan Wacek, który wszystko klepnie, bylebyś tylko przyjechał do niego za rok po pieczątkę.
          Powinni mu tak do...bać, żeby się nie pozbierał. Może reszta jeżdżących po krajówce (bo na tzw. dzikim zachodzie do tego nie dopuszczają... dostał by jeden z drugim taką karę, że nie warto by było auta z parkingu policyjnego odbierać)

          • 6 2

        • A ja Panie Tacowski,z utęsknieniem czekam na koniec durnej ekonomii (3)

          polegającej na wożeniu przez cały kraj "tirami" np. twarogu z Opola... jakby na Pomorzu nie bylo mleczarni... Wtedy lwia czesc firm typu "jeden tir jezdzi po kosztach" upadnie i bedzie na drogach "nieco" bezpieczniej

          • 2 5

          • Jasne, idąc twoim tokiem rozumowania (2)

            Krakowiak nie zje śledzia, no bo przecież "tir" by musiał z północy na południe jechać, ja z kolei nie wypije browaru z Tych bo na Pomorzu inne rozlewają czyli bez sensu aby "tir" jechał

            • 7 1

            • Browary są i w okolicy,a śledzia można zamrozić i przewieźć (1)

              w wagonie-chłodni Gdynia Port-Kraków Prokocim

              I bez furiatów drajwerów klarujących nam,jakimi to są supermenami ;)

              • 2 6

              • no tak bo największymi bohaterami na drogach są paniusie nieumiejące nawet prosto zaparkować fiata pandy one przecież lepiej jeżdżą od facetów robiących miliony km

                • 9 0

        • Do hurtowni

          zamiast smrodzącym wielkim samochodem można by było przywozić towar koleją. Do sklepów rozwozić go samochodami dostawczymi. Tak dawniej było. Na przykład do hurtowni na Reja 3 razy na dobę pociągi przywoziły towar.

          • 1 1

    • Pogięło cie człowieku.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.