- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (431 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (128 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (42 opinie)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (496 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (272 opinie)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (304 opinie)
Armatorzy promowi zapowiadają zmiany
Spowolnienie nie musi oznaczać stagnacji. Szwedzki przewoźnik Stena Line przygotowuje się do powrotu koniunktury wprowadzając większe promy. Natomiast drugi z przewoźników promowych obecnych w Trójmieście, operator marki Polferries, szykuje się do prywatyzacji.
Szwedzka ekspansja
Stena Line Polska opublikowała niedawno informację na temat swoich planów na nadchodzące lata. Do końca 2010 roku na linię Gdynia - Karlskrona przewoźnik wprowadzi dwa nowe, większe promy, należące do floty Stena Line.
To optymistyczne podejście do linii Gdynia-Karlskrona nie wynika wyłącznie z właściwości samej linii żeglugowej. O atrakcyjności ekonomicznej danej trasy w dużej mierze decyduje jakość połączeń lądowych portu z zapleczem. A w przypadku Gdyni perspektywy rysują się ciekawie: niedawno oddano do użytku Trasę Kwiatkowskiego i kolejne odcinki autostrady A1, a w najbliższych latach ta południkowa autostrada powinna dotrzeć na Śląsk i do czeskiej granicy.
Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
Oprócz Steny Line, na trójmiejskim rynku promowym obecny jest również polski przewoźnik - kołobrzeska spółka Polska Żegluga Bałtycka, znana bardziej pod marką Polferries. To jedno z niewielu przedsiębiorstw, pozostających wciąż w rękach państwa. Wkrótce ma się to zmienić - PŻB zostanie sprywatyzowana, co może skutkować podwyższeniem kapitału spółki, oraz poszerzeniem oferty o nowe linie żeglugowe. Przedtem jednak przedsiębiorstwo musi przejść szereg przekształceń, m. in. pozbyć się działalności nie związanej bezpośrednio z żeglugą (11 ha terenów w Porcie Kołobrzeg).
Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku. Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim. Według nich, lepszym rozwiązaniem jest konsolidacja polskich armatorów, którzy zdobyli ugruntowaną pozycję na rynku połączeń z południowo-zachodnią Skandynawią. Wejścia do PŻM Duńczyków obawia się też Stena Line, która liczy na to, że opanowanie "gdyńskiego przyczółka" pomoże jej w dalszej ekspansji na odległe rynki, m. in. na Morzu Czarnym.
Współpraca Steny z Gdynią
Interesy Steny Line i Gdyni są zbieżne: obaj partnerzy chcieliby uczynić Trójmiasto ważnym centrum łącznikowym między Skandynawią a Bałkanami i krajami Morza Czarnego. Celowi temu mają służyć takie projekty, jak zrealizowany już Adriatic-Baltic Landbridge oraz jego kontynuacja w postaci projektu SoNorA. Ich istotą jest poszukiwanie optymalnych tras przebiegu korytarzy transportowych, łączących Skandynawię, poprzez porty Południowego Bałtyku, z Morzem Adriatyckim i Czarnym, a także zdefiniowanie występujących na tym szlaku przeszkód oraz potencjalnych źródeł masy ładunkowej. Uczestnicy wspomnianych projektów chcą w ten sposób wykreować nowe strumienie ładunkowe oraz nowe powiązania logistyczne, na których skorzystają również porty Trójmiasta.
Inicjatorzy tego typu projektów chcą utworzyć tak zwany "most lądowy" między portami Bałtyku z jednej strony, a Adriatyku i Morza Czarnego z drugiej. W ten sposób, zamiast opływać Europę statkami, azjatyckie towary trafiałyby np. do bliżej położonej Konstancy lub Triestu, następnie przewiezione byłyby lądem do portu w Gdańsku i Gdyni - a stamtąd statkami do Szwecji. Daje to szansę na dodatkowe ładunki w naszych portach i większe dochody przewoźników. Warunek jest jeden - szybkie i sprawnie działające powiązania między wszystkimi elementami tego łańcucha logistycznego, w tym między jego morskim a lądowym odcinkiem.
Opinie (52) 9 zablokowanych
-
2009-04-16 11:35
Reklama?!?!
j/w
- 4 8
-
2009-04-16 11:36
a podobno stena miała się przenosić do gdańska (2)
Dobra zasłona dymna przed ofensywą :)
"Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim."
N/C- 5 10
-
2009-04-16 11:43
ehh (1)
to nie wazne czy stena bedzie w gdansku czy w gdynii. Istotne aby polaczenie ze skandynawia bylo utrzymane. Jesli ktos jeszcze nie byl to polecam - idealne miejsce na wypoczynek :]
pozdr Byle do weekendu;)- 2 2
-
2009-04-16 12:15
akurat dla gdynskiego portu to jest bardzo istotne by stena pozostala w gdyni.,
wystarczy ze maersk przeszedl do gda i patrz co sie stalo z kontenerowka..- 4 0
-
2009-04-16 11:37
DO MATOŁÓW: NIE MA KRYZYSU!!! (8)
Jest spowolnienie wzrostu gospodarczego. Ludzie nauczcie się myśleć, a nie powtarzać bzdury za Panią/Panem z telewizora.
- 27 11
-
2009-04-16 11:39
racja w 100%
- 3 5
-
2009-04-16 11:44
Jeżeli w mojej pracy mamy 30% zamówień mniej(pewnie narazie)
i zarabiam 30% mniej niż rok temu to jest kryzys czy spowolnienie.
- 7 2
-
2009-04-16 11:46
Pewnie jesteś matołem z sfery budżetowej
was kryzys nie dotyczy
- 6 3
-
2009-04-16 11:55
JKABYM SLYSZAL PANA BARTOSZEWSKIEGO. Bydlo nie rozumie, ze nie ma kryzysu. Sa tylko przejsciowe chwilowe... No wiecie
rozumiecie.
- 2 3
-
2009-04-16 12:31
(1)
Przestań, coś się redaktorka czepił. Sam to napisał. To już jest sukces. Nie jest to skopiowane z dzienników lub innych portali jak to za zwyczaj się dzieje. Sukces!!!!
- 0 0
-
2009-04-16 12:45
no tak ale ten tekst skopiują z tego portalu
- 0 0
-
2009-04-16 20:27
powiedz to mojemu Ojcu, który stracił pracę 8 miesięcy temu i nie moze znaleść nowej
kierowca C+E, a jedyny mankament to taki, że ma 55 lat i ponad 35 lat doświadczenia na ciężarówkach różnego rodzaju i na różnych trasach. Ale teraz 55 lat to za stary by zatrudnić. Pomyśl o ludziach, którzy całe życie pracowali a teraz stracili prace i są "niepotrzebni". To że tobie jest dobrze nie znaczy że innym jest tak samo
- 3 0
-
2009-04-16 21:10
Spowolnienie i owszem, ale
w twojej pustej mózgoczaszce. Powiedz to tym, którzy już stracili pracę lub stracą ją za chwilę wysyłani na przymusowe urlopy z powodu przestojów i braku zamówień. Bezczelny ignorant. Przestań brać te prochy i żerować na rencie babci, to może zrozumiesz, że kryzys jest faktem. Semantyczne gierki to własnie ty próbujesz uprawiać w ślad za mediami. Dzisiaj mamy kryzys, jutro recesję, pojutrze spowolnienie. Zebrało się darmozjadom na gierki słowne. G... obchodzi to tych, których dotyka bezpośrednio wynik nieodpowiedzialności spekulantów i złodziejskiej finansjery.
- 2 0
-
2009-04-16 11:37
No to się przejadą (1)
ale nie po polskich autostradach, bo ich nie ma.
- 9 3
-
2009-04-16 11:46
ło kurde
toż to przejezdżałem przez kopytkowo polną drogą 130 km/h- 0 1
-
2009-04-16 11:40
Pozdrawiam strażaków z Portowej Straży Pożarnej Florian odział Nowy Port !
- 6 9
-
2009-04-16 11:42
Podpis pod zdjeciem (11)
No i znów ktoś dobrał zdjecie niezbyt trafnie a podpis jeszcze bardziej mylący - to jest Karlskrona a nie Gdynia
- 6 3
-
2009-04-16 11:45
Zgadza sie trafne spostrzezenie (5)
Swoja droga ciekawe miasteczko!
- 2 0
-
2009-04-16 11:50
miasteczko-dziura (4)
To miasteczko to szwedzka dziura gdzie nie ma co robic!!!a "tym" promem-nie polecam!obsluga na terminalu pozostawia wiele do zyczenia!!!!
- 0 4
-
2009-04-16 12:48
obsługa terminalu (3)
Jaka płaca taka praca. nic dodać nic ująć.
- 1 2
-
2009-04-16 13:15
obsługa terminalu (2)
tak dokładnie jaka płaca taka praca!
- 1 2
-
2009-04-16 13:23
obsługa (1)
za drukowanie biletu i tak pewnie za duzo...a tak poza tym to chyba tam cale rodziny i kolezanki pracuja...szkoda slow!!!!jak w klanie!!!!
- 0 2
-
2009-04-16 16:46
bezrobotny
jak cie boli ze cale rodziny pracuja i ze duzo zarabiaja na prostym drukowaniu biletu to nie przychodz i nie patrz na ten serial, w tv masz wiecej do wyboru!
- 1 1
-
2009-04-16 11:55
poza tym statki wchodzą do portu, pływa to g**** :)
- 1 0
-
2009-04-16 13:28
a Gdzie napisane, że to Gdynia a nie Karlskrona? (2)
?:)
- 1 0
-
2009-04-16 13:46
Buhaha,dobre spostrzeżenie! (1)
Fakt-nie napisali,że to Gdynia tylko: "Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią."
- 0 0
-
2009-04-16 14:42
Po kilku wpisach krytycznych zmienili podpis pod zdjeciem -szacun
- 1 0
-
2009-04-16 21:32
co za różnica
też nad Bałtykiem
- 0 0
-
2009-04-16 11:58
Przedostatni polski Armator jest wiec skazany na smierc przez rzad PO. Przypominam ze stocznie ktorych juz nie ma prywatyzowal (2)
POwiak (wtedy PO nazywala sie Unia Wolnosci) niejaki Janusz Lewandowski, a beneficjemtem tej prywatyzacji byl niejaki janusz Szlanta, rowniez dzialacz UW z Radomia. Co z tego wyszlo, kazdy widzi...
- 7 7
-
2009-04-16 13:30
(1)
A Ciebie kto skazał na głupotę? PLO zapewne też rząd PO pogrążył i to, że zima była byle jaka też wina PO.
- 1 1
-
2009-04-16 16:51
Niechcao masz racje. Wtedy PO nazywala sie Unia Wolnosci, a jeszcze wczesniej Unia Demokratyczna. Zlodziej tez zmienia nazwisko
dla niepoznaki...
- 1 1
-
2009-04-16 12:40
a czy nadal będą atrakcje
w postaci ochrony napadającej na klientów na promie??? tak z ciekawości pytam bo jak ma być lepiej to więcej łysoli trzeba na promie zatrudnić
- 7 1
-
2009-04-16 12:41
LPR i Wiechecki
buahahahahahahahahahahahahahahahahaha
- 5 0
-
2009-04-16 13:00
Taaaaa
Taaaaa,racja...a bylem przekonany ze to Gdynia.Na nowy port to raczej za sympatyczne widoczki.Pozdrawiam.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.