• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Autobus przyszłości" odwiedził Gdańsk i Gdynię

Maciej Korolczuk
9 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W czwartek w Trójmieście na kilka godzin pojawił się elektryczny autobus Mercedes eCitaro. Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości" zapoznali się kierowcy i technicy z baz autobusowych w Gdańsku i Gdyni. Gdy w przyszłym roku wróci do Trójmiasta na testy, na normalnych liniach ocenią go już zwykli pasażerowie.



Czy autobusy elektryczne mogą zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście?

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla.

Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu. Najbardziej sprawdza się więc na krótkich trasach lub w ścisłym centrum, gdzie obowiązują strefy niskiej emisji.

Dotychczas w ruchu liniowym można go spotkać tylko w Niemczech, Luksemburgu i Skandynawii. Zanim jednak to nastąpiło, autobus przeszedł szereg testów. Zdaniem Mercedesa jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany autobus elektryczny.

  • Autobus do testów dla pasażerów pojawi się prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Autobus jest niezwykle dopracowany. W porównaniu do konkurencji potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu - mówi Adam Kempiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich Evo Bus Polska.
Dziś eCitaro odwiedził Trójmiasto. Najpierw pojawił się na bazie przy Hallera, po południu jedzie do Gdyni, by mogli go ocenić kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego.

- Pojazd jest w Polsce tylko kilka tygodni i w tym czasie odwiedza wybrane miasta. Był już m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Dziś prezentowany był w Gdańsku i Gdyni, a pojawi się jeszcze m.in. w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie roku w Gdańsku na testach pojawi się pierwszy autonomiczny bus, którym pasażerowie bez opłat będą mogli podróżować między ul. Spacerową a miejskim ogrodem zoologicznym.

  • Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 140 km.

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • 140 km (20)

    To se dlugo nie pojezdzi.

    • 107 38

    • Jak jadę do pracy samochodem, średnia wychodzi 14km/h (5)

      To by dawało 8h zmianę bez najmniejszego problemu ;)

      • 13 11

      • elektryki to (póki co) g*wno (4)

        live with it bro

        • 14 13

        • Place 1zl za 100km za dojazdy do pracy (3)

          Jeżdżę elektrycznym skuterem.

          Live with it bro ;)

          • 8 2

          • go with it in winter bro

            • 9 0

          • (1)

            Zrób te 100km bez ładowania, zrób 300 tak jak ja bez tankowania a potem naładuj w dwie minuty łącznie z płaceniem na dowolnej stacji i jedź dalej.

            Policz następnie cenę twojego elektryka w stosunku do mojego czterosuwa, dodaj do rachunku utylizację ogniw i zakup nowych jak za dwa lata twoje się zużyją.

            • 6 1

            • za stare ogniwa

              na kazdym skupie zlomu dostanie 2,50 pln za kilogram, ale zakup nowych to duzy koszt.

              • 1 0

    • Szkoda to to tego na te dziurawe ulice w Gdańsku.

      • 9 5

    • Hahaha (5)

      140 km :D Pewne dane jak wszystkie inne podwyższone przez producentów, więc realnie obróci 70-90km a w korkach jak 50 to będzie dobrze. Super opcja normalnie! :D

      • 22 3

      • w korkach!? (4)

        w korkach "pali" mniej ! tzn. NIC bo jest wyłączony! Może cały dzień stać w korku i zasięg będzie taki sam, jak na początku dnia!
        Luuudzie to nie spalnówka , która musi mięć załączony silnik cały czas i na luzie i w biegu.

        • 4 8

        • (1)

          Panie "obeznany" a ogrzewanie/klima?

          • 10 0

          • i swiatla, spreżarka powietrza :-)

            • 8 0

        • A kiedy silnik bierze najwięcej prądu?
          Podczas ruszania/rozpędzania.

          • 6 0

        • Ruszanie zużywa najwięcej energii. 2 km między przystankami przejechane w korku lub bez korka daje duuużą różnicę.

          • 1 0

    • (1)

      Oby się nie skończyło jak z innowacją MEVO...

      • 13 0

      • A tak serio, co z nią nie tak?
        Nie korzystam bo mam swój rower ale chętnie się dowiem.

        • 0 1

    • oni ciągle kupują autobusy z oknami dla klimatyzacji, ale klimatyzacji nie instalują, efekt taki że

      tylko młody tymi cudeńkami może jeździć bo starsza osoba może paść w upale. Czy wtedy można pozwać MZK o odszkodowanie?

      • 13 0

    • Morena

      Już widzę, jak śmiga po wzgórzach morenowych, chyba, że pętla będzie przed.

      • 3 0

    • niemieckie autobusy

      niemieckie sklepy, zagraniczne banki, itd. mamy jeszcze coś swojego polskiego?

      • 1 0

    • Ja mam elektryczny samolot i do roboty!

      • 1 0

    • Ursus

      Pieniadze musza byc przelane do Niemiec lub do Hiszpanii.My jestesmy tylko wyrobnikami.

      • 0 0

  • kokpit z przeszłości, ew. teraźniejszości, z takiej daczji (6)

    • 50 15

    • Kokpit jak w 14 letnim Pasku 2.0 w tedeiku. (1)

      • 9 3

      • Jak w nieco starszej Octavii - tak, tak.

        • 4 3

    • (3)

      Kokpit ma być praktyczny do bólu w pojazdach użytkowych. Nie wiesz to nie pisz.

      • 20 2

      • W swoim ciągniku, którym orzę swoje pole mam nieporównywalnie większy luksus. Ale to ja jestem swoim pracodawcą i kupuję dla siebie. A Pan kierownik, autobusy kupuje dla swoich niewolników, stąd takie "luksusy".

        • 4 8

      • (1)

        Mamy 2019 rok. Praktyczniejszy byłby jeden dotykowy panel o zmiennej treści sterowany też z kierownicy, a nie pierdyliard przycisków rodem z lat 90.

        • 4 3

        • Nope

          Zaletą przycisków jest to, że nie musisz patrzeć na ich stan żeby ich użyć.
          Z tego powodu Porsche do tej pory daje osobny przycisk do każdej najmniejszej funkcji.

          • 7 3

  • na wodór proszę , nie elektryczne (11)

    • 101 12

    • Za mało mamy wybuchających pojazdów na drodze (4)

      Jasne.

      • 7 25

      • (3)

        widziałeś kiedyś pożar baterii litowo-jonowej ?
        To zobacz a później komentuj ok ?

        • 12 1

        • Widziałem, ba nawet się do nich strzelało z wiatrówki... (2)

          A Ty widziałeś kiedyś pożar Hindenburga?

          Jak nie, zobacz, zanim zaczniesz gadać głupoty...

          • 5 3

          • też widziałem (1)

            nie porównuj technologii Hindenbrga i ilości gazu do dzisiejszej technologii i ilości gazu w aucie, poza tym chyba jest tak samo wybuchowy jak LPG na który śmiga twój fałvu dwójeczka........jak to zrobisz to może nie będziesz już pisał głupot, silniki na wodę (wodór) już istnieją tylko komu się one opłacą?

            • 1 1

            • jaki wodór

              Wodór na skalę przemysłową produkuje się z gazu ziemnego. Zużywa się mnóstwo energii żeby otrzymać jakąś tam ilość wodoru z gazu ziemnego. To jest eko?

              • 1 0

    • wodór uzyskuje się przemysłowo z gazu ziemnego (5)

      naturalnie rosyjskiego

      • 6 11

      • (3)

        Można też z wody drogą elektrolizy.

        • 13 6

        • Można też z pyłu księżycowego, ale to za tanio.

          Prąd ma to do siebie, że można go pozyskiwać różnymi metodami, które nie są zależne od polityków (woda, wiatr, słońce). Ropę trzyma w garści kilka państw, a jej złoża są ograniczone.

          • 9 3

        • ale wtedy jest drożej niż na bateriach li-ion

          • 1 3

        • naziści za Adolfa produkowali benzynę syntetyczną

          ale usrael zawinął technologię zanim Stalin zaskoczył

          • 1 3

      • nie

        bo z wunglo

        • 3 0

  • Zasięg to cały czas największy ból takich pojazdów (22)

    Dla przykładu: Linia 227 to jest ok. 15km w jedną stronę. eCitaro zrobi tę trasę 4 razy tam i z powrotem a potem wraca na bazę się ładować i stoi do następnego dnia. Normalny autobus jeździ ile można i nabija kilometry aż opony pękają :)

    • 146 10

    • stacje ładowania (9)

      byłyby na pętlach, gdzie autobus i tak ma przerwę

      w zależności, jak szybko by ładował, może tak jeździć cały dzień

      • 7 13

      • Kolejny koszt i na tych pętlach to kiepsko z przerwami (2)

        • 15 1

        • (1)

          Rozumiem że te stacje ładowania byłyby zasilane prądem z wiatraków ? bo jeśli z elektrowni węglowych, to ja tutaj zbytnio ekologi nie widze

          • 17 0

          • A ja nawet tu widzę

            Bo elektrownia nie kopci ludziom w nos i do mieszkań.

            • 7 1

      • Ale nie naładuje się w 10 czy 20 min.!

        • 18 5

      • no w Gdańsku to ma czasami 3min przerwy na pętli. I ile by kosztowała infrastruktura.

        • 9 1

      • Nie ma czasu na ładowanie

        Zrobili tak długie trasy że autobusy już na pętli są spóźnione.

        • 5 0

      • zalezy...

        wszystko od rodzaju akumulatorów, oraz wymuszonego czasu postoju. Ile % można odzyskać na krótkoterminowym postoju? Ryzykowny.

        • 1 0

      • Autobus to nie smartfon,że podładujesz 15 minut i działa kolejne 2godziny

        • 1 2

      • jak w korkach postoi...

        to jak dojezdza na petle to juz musi jechac bo jest opozniony, swoja przerwe odstal w korku, i nici z ladowania

        • 0 0

    • Jedzie 15 km, a potem jest przerwa - przecież może się podładować. (1)

      • 6 13

      • Taa 5 minut, a jak są korki to jedzie dalej. Miszczowie komunikacyjni

        • 18 3

    • Spójrz jeszcze na czas przejazdu. (5)

      W jedną stronę masz prawie godzinę, więc 4x tam i z powrotem to akurat pełna zmiana kierowcy ;)

      • 11 6

      • Ale zmiana kierowcy generalnie odbywa się na trasie i nie polega na zjechaniu na bazę. (4)

        • 15 0

        • No to będzie musiała (3)

          Dalej wolę 2x więcej elektryków, żeby to wszystko ogarnąć, niż diesle stawiające zasłonę dymną przy ruszaniu...

          • 8 13

          • Nowoczesne i sprawne diesle nie dymią. (2)

            Obecnie normy są już tak wyśrubowane, że biorąc pod uwagę całość cyklu życia autobusu - diesle są bardziej eko od pojazdów akumulatorowych. Szczególnie, że ten prąd w Polsce jest z węgla.

            • 25 1

            • Jasne, nie dymią ;) No, dymu najczęściej nie widać ;)

              • 5 10

            • Po pierwsze, elektryk pali dużo mniej, szczególnie w mieście

              Po drugie, nikt nie bada norm w korku.
              Po trzecie - jechałeś kiedyś za autobusem? A jakoś szczególnie stare przecież nie są...

              • 3 12

    • to nie taxi w Nowym Jorku - autobusy nie jeżdżą 24/24 - a 15 km to pewnie godzina kursu

      • 1 10

    • 227

      150 km.tyle w niedziele przejechałem.

      • 7 0

    • (1)

      przecież można go doładowywać na zajezdni to żaden problem zasięg 140 km, szybka ładowarka doładuje ten autobus o 20% w 15 min

      • 1 3

      • Ładując w ten sposób

        szybko zarżniesz akumulatory... warte pół ceny autobusu

        • 3 3

  • No dobrze, ale komu i po co potrzebny taki pojazd? (9)

    Może nada się na lotnisku, tam nie ma dużo do przejechania.

    • 89 18

    • Prosta sprawa, zużycie prądu w korkach jest prawie zerowe (6)

      A większość autobusów więcej stoi niż jedzie...

      • 7 9

      • (5)

        Taa, oświetlenie, wentylacja czy klimatyzacja to działają na wiatr.

        • 19 5

        • on ma wiatry za darmo

          i umie liczyć kilowatowiatry...

          • 7 1

        • W porównaniu do ruszania budą? (3)

          Praktycznie do pominięcia.
          Policz kiedyś sam ;)

          • 1 3

          • zgadza się (1)

            grzanie, klima, światła itp to maksymalnie 5% zużycia

            • 1 0

            • Klima 5%?

              • 1 0

          • Oj matematycy, matematycy...

            • 1 0

    • Czy ktoś porównał ofertę Mercedesa i Solarisa Urbino electric ?

      • 3 1

    • Lotnisko

      Zgadzam się z tym lotniskiem. W AMS same BYDy mają- zapewne dużo tańsze od Merca, czy nawet Solarisa...

      • 2 0

  • wolę trajtki (7)

    są nowocześniejsze

    • 86 11

    • caly swiat juz dawno zrezygnowal z tramwaji (2)

      • 3 26

      • chyba u was na Mazurach

        • 12 0

      • "Trajtek" to trolejbus, czyli taki własnie autobus na prąd, tyle że z trakcji, a nie z akumulatorów (choć są też i takie hybrydowe).
        A poza tym z tramwajów, a nie "z tramwaji".

        • 2 0

    • są tak stare jak samochody na ropę, gamoniu :) (3)

      straty przy przesyle energii po kablach są olbrzymie. I nie zjedzie z trasy. ktoś ma coś do dodania w temacie?

      • 3 13

      • Taaaa

        12% z jednego końca kraju na drugi...
        Porównaj to z porażająca sprawnością diesla, stojącego w korku i wszystko jasne...

        • 7 1

      • Tu nie ma nic do dodania. Musisz się douczyć ignorancie.

        • 3 2

      • Serio?

        To powiedz mistrzu riposty, jak "31" z Gdyni dojeżdża do Ergoareny w Gdańsku?

        • 3 0

  • (1)

    kilka takich autobusów jeździ po Białysmtoku

    • 10 11

    • Tak

      Jak spadnie śnieg.

      • 2 0

  • ten sam badziew niemiecki (4)

    ...

    • 51 30

    • Badziew?

      • 7 2

    • to daj przyklad (1)

      czegos polskiego i lepszego od niemca.przypomne ze solarisa 4 miechy temu sprzedano za zlotowke hiszpanom a rzad nawet sie nie zainteresowal zeby to kupic ..za zlotowke.no to blysnij swoim pisowskim rydzykowskim swietlnym umyslem i podaj przyklad

      • 8 9

      • ryzy kundel z sopotu jest takim przykładem? lepszy niż niemiecki co?

        • 0 2

    • burak

      burak

      • 0 1

  • Polska jest drugim najwiekszym producentem autobusów elektrycznych w europie ,ale Gdański układ testuje najdrozszego Mietka :) (1)

    To ze Politycy sa powiazaniu z Mietkiem wiadomo od dawna bo zawsze mietek wygrywa wszystkie przetargi w Gdańsku! I tym razem tez by wygrał.

    • 42 11

    • Wszystko zależy od prowizji

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane