• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bajpas kartuski znów za drogi

Michał Brancewicz
19 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Objazd kolejowy na czas elektryfikacji zostanie poprowadzony liniami 229 i 234. Objazd kolejowy na czas elektryfikacji zostanie poprowadzony liniami 229 i 234.

12 firm przystąpiło do drugiego przetargu na remontu 16-kilometrowego objazdu kolejowego na Kaszuby. Wszystkie oferty ponownie okazały się droższe niż zakładało. Różnica zmniejszyła się jednak z 33,5 mln do 14,7 mln zł w stosunku do pierwszego postępowania.



Pod koniec zeszłego roku kolejarze z Warszawy otworzyli oferty na projekt i modernizację fragmentów linii 229 i 234 z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę o łącznej długości ok 16 km nazywanych bajpasem kartuskim. Wówczas najtańsza oferta opiewała na 250,3 mln zł, tymczasem spółka PKP PLK zamierzała wydać niespełna 216,8 mln zł.

By ograniczyć koszty i zwiększyć szansę na znalezienie wykonawcy, zakres przedsięwzięcia został okrojony do niezbędnego minimum - ograniczono liczbę mijanek i zmniejszono prędkość maksymalną do 80 km/h.

Przetarg został ponownie ogłoszony w lutym. Właśnie poznaliśmy oferty.

Najtańsza oferta za 137,7 mln zł



Niestety okazuje się, że znów przekraczają one zakładany budżet. Spółka PKP PLK oszacowała prace na 123 mln zł, natomiast najkorzystniejsza oferta firmy Colas Rail z Gdańska wyniosła blisko 137,7 mln zł (zestawienie wszystkich 12 ofert w ramce pod tekstem).

Czy to oznacza, że postępowanie będzie powtórzone po raz trzeci? Niekoniecznie. Istnieje bowiem możliwość zorganizowania aukcji elektronicznej. Jest to pewnego rodzaju dogrywka między wykonawcami, w której, na drodze licytacji, będą mogli zaproponować inną, korzystniejszą cenę swoich usług.

Objazd na Kaszuby na czas elektryfikacji



Odcinek bajpasa, za który odpowiada PKM. Odcinek bajpasa, za który odpowiada PKM.
Przypomnijmy: Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu.

  • PKP PLK odpowiada za modernizację ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.
  • PKM zrealizuje odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki.

PKM czeka na oferty



Do 4 sierpnia można składać oferty na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na odcinku PKM. Prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego muszą zakończyć się do 9 września 2022 roku.

W przypadku odcinka należącego do PLK, wykonawca, o ile zostanie wybrany, będzie miał 23 miesiące na przeprowadzenie robót.

Oferty w przetargu na remont bajpasa kartuskiego (odcinek PLK)

  1. Colas Rail - 137,696
  2. Torpol - 139,299 mln zł
  3. Rajbud - 149,344 mln zł
  4. PORR - 152,798 mln zł
  5. Infra Silesia - 155,160 mln zł
  6. ZUE - 166,176 mln zł
  7. Przedsiębiorstwo El-In - 167,908 mln zł
  8. Track Tec Construction - 176,056 mln zł
  9. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane TOR - 181,676 mln zł
  10. Konsorcjum Roverpol - 196,223 mln zł
  11. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe - 213,172 mln zł
  12. Mosty Gdynia - 321,269 mln zł

Opinie (75) 6 zablokowanych

  • (9)

    Skoro takie są realia to niech zamawiajacy/inwestor zwiększy budżet na realizację a nie czeka na cud, że wykonawca będzie pracował gratis albo dołoży ze swoich. Oni chyba nie nadążają za rynkiem i zmieniajacymi się cenami.

    • 137 16

    • (1)

      realia są takie, że wykonawcy wiedzą jaki jest budżet i specjalnie robią takie wysokie kosztorysy

      • 24 16

      • Specjalnie jakieś mosty dały ofertę na 300 baniek.

        Specjalnie, żeby przegrać.

        • 11 10

    • 123 mln to gratis? łatwo ci się dokłada 15 mln z nie swojej kieszeni. (1)

      Wolę by PKM pilnowało kasy.

      • 20 9

      • No przecież to nie z naszej kieszeni tylko Vatowiecki da od siebie. Proste!

        • 10 3

    • Raczej nie nadazaja

      Za apetytami z d*py wzietych podmiotow, ktore usiluja zdobyc kapital na przetrwanie i dalszy rozwoj. 40 lat pustyni w branzy zrobilo swoje, to nie feniks, aby sam z popiolow powstal.

      • 9 4

    • Cud (2)

      No rzeczywiście ta drogą to będzie cud ! Zamiast asfaltu chyba będzie wylana złotem i wyłożona diamentami? 1 km ponad 7 mln !

      • 0 2

      • Asfaltem? Przecież mowa o szlaku kolejowym, a nie drogowym dla samochodów.

        • 2 0

      • Regina czytaj ze zrozumieniem

        • 0 0

    • Ważne, że Miasto ma na dynie, które jesienią leżą na ulicach.

      • 0 0

  • To sobie podarujcie... (3)

    • 24 13

    • to już widze jak zrobia PKM/ SKM na Orunię Górną i Gdańsk południe (2)

      raz że będzie to bardzo dużo kosztowało, urzędnicy nie są w stanie tego ogarnąć, a rezerwa terenowa przy pętli tramwajowej jest zabudowywana

      • 16 2

      • spokojnie, wrócimy do tematu (1)

        za trzy lata wybory, pis rzuci kiełbase wyborczą

        • 6 4

        • Raczej Urząd Miejski z Panią

          • 3 6

  • Nic nie robić ! (1)

    Prezes powinien zakazać robić cokolwiek w Pomorskim, zostawić tak jak jest. Jutro wszystkie maszyny z trasy na Lębork na lawety i w Rzeszowskie -tam przynajmniej docenią :)

    • 49 39

    • Juz docenily to tereny wzdluz trasy:

      Slupsk-Miastko-Szczecinek i Czersk-Szczecinek. Czas na Bytow i Nadwisle jak obietnice sie nie spelnia.
      Tam juz PO w powiatach nie rzadzi.

      • 15 4

  • Moze kedys

    zrobio. Ale tera na razie nie e.

    • 24 5

  • (1)

    dobra, dajcie sobie z tym spokój, widać nie czas na bajpasy - może kiedyś jak będziemy mniej zadłużeni i w budżecie będzie więcej luźnych środków

    • 20 25

    • Na zasiłki mało piniendzy a oni miliony wydajom!

      Pieńcet plus podnieść trzeba bo cwaniaki podnieśli ceny i nie starczy na tyle co wcześniej! Żond powinien przejonć sklepy i po żondowych cenach sprzedawać.

      • 0 0

  • Efekty przejecia "kaskadowego" modelu realizacji inwestycji z budownictwa. (1)

    Oraz dziesiatek lat zaniedban i zaniechan remontow i budowy linii kolejowych. Wymarli juz najstarsi emeryci, ktorzy wiedzieli, jak to robic.
    Obecnie firma "krzak" wygrywa przetarg i szuka podwykonawcow do wykonania. A ci szukaja nastepnych.
    Kazdy przewiduje gorke dla siebie, wiec cena rosnie wykladniczo.
    Niekompetentny urzednik zleceniodawcy klepie kosztorys i projekt. No, troche sie mu pomaga.
    "pan bedzie zadowolony!"
    Jak zagranicznym podmiotom moze oplacac sie robota w kraju a 4-5x nizszych placach?

    • 60 6

    • Kiejkuty nadzorują ;)

      • 2 0

  • Skandal!!!! (7)

    137 mln złotych za objazd na czas remontu lini koscierzyna Gdynia jak dodamy odcinek realizowany prz PKM to będzie 160 mln złotych. Za te pieniądze można byłoby Kartuska poszerzyć do dwóch pasów. Od inzynierskiej do granic miasta. Bajpass kartuski to pięknie opakowana walka o nowe połączenia kolejowe a tak naprawdę wydane 160 mln na objazd który ma uratować urząd marszałkowski przed zwrotem kasy do UE za PKM z uwagii na niespełnione wyniki ilość pasażerów.

    • 30 63

    • Bajpasy kartuski to inicjatywa Marszałka i PKM by na czas wieloletniego remontu linii 201 PLK nie zamknęła przewozów do Kościerz (1)

      Warto napisać, że PLK miała swoje zrobić do 2023 roku, a póki co nawet nie rozpoczęła, nie ma nawet decyzji administracyjnych. Na Dyrekcyjnej pod kontrolą...

      • 17 0

      • Tak dwa lata remontu - objazd 180 mln

        • 6 4

    • Stuknij się w głowę

      stuknij się w głowę za takie wpisy. Szkoda, że pisanie takich bredni nie jest karalne...

      • 11 1

    • wszystko do bani .......................

      kolei już ie ma . zniknęła na poczatkutransformacji . a teraz jest zabawa jak w modelarstwie kolejowym

      • 6 8

    • wszyscy baczność i cisza, ekspert przemawia ;-)

      • 8 2

    • (1)

      z którego regionu pochodzisz i gdzie mieszkasz że nie rozumiesz jak istotny jest ten bajpas dla rozwoju całego objętego regionu. trollu sio!!!

      • 13 2

      • A ja się cieszę (bo mieszkam obok tych torów i nie chcę mieć tego hałasu i trzęsienia ziemi) i nie cieszę (bo za chwilę się okaże, że w tej cenie to tylko pomalują słupki przy torach i zrobią bankiet na otwarcie, czyli tak po polsku). Ale co tam mieszkańcy przy torach, ważne, aby ludożerka mogła "se" jeździć pkmką, a lemingi cieszyć z "rozwoju". A tak naprawdę chodzi o to, aby przy okazji takich słomianych inwestycji ktoś mógł zarobić. Jak w Misiu - koniaczek?

        • 0 0

  • Kiedyś kolej sama budowała linie i naprawiała tabor. (1)

    Zrezygnowano z tego na rzecz zewnętrznych wykonawców. Teraz to oni dyktują ceny. Proste?

    • 53 6

    • Kiedyś żyły dinozaury, ale umarły i zamieniły się w ropę naftową

      potem Arabii wykupili pustynię, a Andrzej nauczył się angielskiego...

      • 11 4

  • Mosty Gdynia wygrywają przetarg i zlecają podwykonawcy Colas Rail - nic nie robiąc przytulają ponad 180 mln :) (4)

    W ostatniej pięciolatce nie takie przewały były :)

    • 40 19

    • Po co takie głupoty pisać? (2)

      • 12 3

      • głupoty? (1)

        Kolega w Gdańsku od niedawna pewnie?

        • 5 11

        • Od niedawna

          ale nauczanie poczatkowe zaliczył i opanował dodawanie/odejmowanie.
          I Mosty jakoś nie wygrywają. Chyba ze Maliniak wie coś więcej wtedy na kolanach do ziobry

          • 9 1

    • chyba w poprzedniej

      patrz Wakoz na Południowej...
      I koledzy wokół Wejherowa...

      • 7 1

  • No i nie bedzie objazdu (2)

    Juz za pozno, ceny jak zwykle przewyzszaja budzet, czy zdiz czy drmg czy pkp

    • 22 4

    • (1)

      Powinnismy juz dac sobie spokoj z inwestycjami w przewozy pasazerskie koleja do malych miast. Naklady finansowe sa potezne a efekty zadne.

      • 5 9

      • nie, najlepiej robić autostrady samochodowe wszędzie gdzie się da, a ludzie nie mający samochodu jak to ująłeś do małych miast chyba przefruną? Albo może na pieszo pójdą?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane