Bank Gospodarstwa Krajowego chce udzielić kredytu na inwestycje przy gdyńskiej marinie

6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 4 lat)
Patryk Szczerba
Najnowszy artukuł na ten temat Jest inwestor dla hotelu przy marinie w Gdyni

Bank Gospodarstwa Krajowego zgodził się udzielić kredytu na budowę hotelu, biur i obiektów handlowych przy gdyńskiej marinie zobacz na mapie Gdyni. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 160 mln zł. Prace rozbiórkowe mogłyby ruszyć jeszcze jesienią, a budowlane w przyszłym roku i potrwać do końca 2019 r.



O planowanej inwestycji przy Nabrzeżu Beniowskiego, na terenie o powierzchni użytkowej 35 tys. m kw., do którego prawa do użytkowania wieczystego posiada Polski Związek Żeglarski, pisaliśmy kilkukrotnie. Chodzi o budowę hotelu z 200 pokojami, który zajmie blisko 10 tys. mkw. Pozostałą część zajmie powierzchnia handlowa i usługowa (5,7 tys. m kw.), biura (5 tys. m kw.), w których znajdzie swoją siedzibę m.in. Pomorski Związek Żeglarski, centrum fitness (2 tys. m kw.), podziemny garaż posiadający 240 miejsc postojowych oraz sale konferencyjno-szkoleniowe. Swoją bazę mają zachować działające tu kluby żeglarskie. Do ich dyspozycji ma pozostać połowa powierzchni kompleksu.

Budowa nie ruszyła, bo nie było kredytu

Budowa wciąż nie ruszyła, choć zgodnie z pierwotnymi założeniami powinna być realizowana od kilku miesięcy. Według szacunków, na całość prac potrzeba ok. 160 mln zł. Przez ostatnie dwa lata przedstawiciele spółki Nowa Marina (powołanej do zabudowy tych terenów) negocjowali kredyt z bankami. Zachętą do sfinansowania projektu miała być część komercyjna, z której dochód miał spłacać kredyt, a następnie być źródłem finansowania dla PZŻ oraz gdyńskich klubów żeglarskich.

Do finansowania próbowano zachęcić pojedyncze banki oraz ich konsorcja. Rozmowy jednak przeciągały się, co przedstawiciele inwestora tłumaczyli skomplikowanym charakterem inwestycji i sporym ryzykiem jakim obarczone jest powiązanie funkcji komercyjnych z zadaniami żeglarskimi. Jak udało się nam ustalić, powodem rozbieżności był m.in. zakładany wkład własny PZŻ, który ma ostatecznie wynosić 40 proc. wartości inwestycji.

Promesy kredytowej zdecydował się udzielić Bank Gospodarstwa Krajowego. Decyzje zapadły w zeszłym tygodniu, a informacja o tym trafiła w piątek do najważniejszych osób w Polskim Związku Żeglarskim.

- Rzeczywiście, otrzymałem taką informację, ale jeszcze nie znam dokładnych warunków umowy. Gdy do nas dotrze, będzie analizowana. Dopiero po zapoznaniu się z zapisami, będzie można podejmować konkretne działania dotyczące inwestycji - ucina Tomasz Chamera, który związkiem kieruje od ponad miesiąca, zastępując na tym stanowisku Wiesława Kaczmarka.
Gotowość przed mistrzostwami świata juniorów?

Jeśli rozbiórka i budowa, które mają potrwać 20 miesięcy zaczną się jesienią, jest szansa, że nowe zaplecze dla mariny powstanie krótko przed mistrzostwami świata juniorów ISAF, których Gdynia będzie gospodarzem w 2019 r.

W mieście spodziewanych jest ponad 500 zawodników z 76 państw. I choć wcześniej Gdynia gościła już to wydarzenie, władze miasta przyznają, że zapowiedź inwestycji przy marinie pomogła w zdobyciu praw do organizacji kolejnej edycji.

- Wygląda na to, że czekają nas intensywne miesiące prac nad dopięciem szczegółów. Z jednej strony mamy zapas czasu przed jesienią, a z drugiej rozpoczyna się okres urlopowy. Liczę jednak na to, że uda się wszystko odpowiednio poukładać, by inwestycja, która zapewni przede wszystkim lepsze warunki klubom żeglarskim ruszyła - dodaje Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego i członek zarządu PZŻ.
Plany od kilku lat

Przypomnijmy, że pierwsze przymiarki do inwestycji w tym miejscu rozpoczęły się w 2012 roku, ale PZŻ nie potrafił samodzielnie znaleźć inwestora. W 2014 roku po powołaniu do życia spółki Nowa Marina Gdynia pojawiły się pierwsze konkretne informacje i wizualizacje inwestycji.

Od tego czasu udało się stworzyć projekt budowlany, spółka uzyskała pozwolenie na budowę. Radni Gdyni w międzyczasie zmienili także plan miejscowy, dzięki czemu możliwe jest podwyższenie zaprojektowanych budynków. Wybrany jest już wykonawca prac budowlanych i operator hotelu. 92. proc obiektu zostało skomercjalizowanych. Trwa oczekiwanie na podpisanie umów.

Blisko półtora roku zajęły rozmowy klubów żeglarskich z przedstawicielami PZŻ na temat współpracy przy projekcie nazwanym "Nowa Marina". Chodzi o Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Stal, Yacht Klub Polski Gdynia i Centrum Wychowania Morskiego Związku Harcerstwa Polskiego, który zmienił w ostatnich miesiącach siedzibę, a zajmowany budynek przeznaczył na hostel. Rozbieżności dotyczyły głównie dalszej obecności klubów w tym miejscu oraz udziału w zyskach z zaplanowanej działalności komercyjnej.

Kluby ważnym elementem

Ostatecznie każdy z klubów kupił po dwie akcje z liczącego łącznie 108 akcji kapitału spółki. Przedstawiciele żeglarzy weszli do rady nadzorczej, nie pobierając wynagrodzeń. W rękach PZŻ pozostało 100 akcji. W umowach pojawiły się też zapisy, według których umowy dzierżawy na czas budowy zostaną zamrożone, a później odtworzone w niezmienionej postaci. Ustalono, że razem na funkcje żeglarskie zostanie przeznaczona połowa powierzchni.

PZŻ zobowiązał się do pomocy klubom w ich działalności statutowej w trakcie budowy. W jej trakcie będą musiały znaleźć zastępcze lokalizacje. Sprzęt zostanie prawdopodobnie przeniesiony na tereny portu oraz zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta. Klubom pomóc ma również tzw. fundusz asekuracji finansowej.

Warto dodać, że po zakończeniu budowy dodatkowych miejsc na wodzie w marinie nie przybędzie. To bowiem teren miasta, które nie ma obecnie środków na przebudowę.
Czy inwestycje przy marinie zmienią tę część Gdyni?
64%

tak, to miejsce zasługuje na nową zabudowę

28%

to zależy od tego, co i dla kogo ostatecznie tam powstanie

8%

nie, okolica wymaga poważniejszych zmian

zakończona

łącznie głosów: 829

Opinie (161) 3 zablokowane

  • Prywatna inwestycja - prywatna sprawa na co chcą wydawać hajs (9)

    Jakby inwestycja miała być miejska, to zupełnie co innego (swoją drogą inwestycja wydaje się być ciekawa, ale czy opłacalna? - zobaczymy)

    • 29 11

    • (8)

      Mhm, PZŻ prywatny, tak jak i kasa z BGK też jest prywatna, prawda?

      Przedłużenie obwodnicy do portu to niby 400 baniek. Marina - 160. Co jest bardziej potrzebne w Gdyni?

      • 15 5

      • Prywatny - nie gdyński, rząd i inne państwowe instytucje rozpieprzają tyle hajsy na mnóstwo niepotrzebnych rzeczy (6)

        Że bardziej interesuje mnie na co wydatkowane są pieniądze miejskie, niż te dzielone w Warszawie

        • 7 5

        • Mniejsza o to (5)

          Ale chyba jak żaden normalny bank nie dał pieniędzy to chyba mają analityków i policzyli że się nie da na tym zarobić, albo jest zbyt duże ryzyko utopienia kasy?
          Chyba łatwo pomyśleć, nie?

          • 9 6

          • Trollciu, od kiedy BGK jest "nienormalnym" bankiem? Jest właśnie typowym, normalnym bankiem wspierającym szczególnie inwestycje. (4)

            Więc oszczędź nam swoich błyskotliwych myśli i nie wypowiadaj się na tematy, na których się nie znasz.

            • 2 6

            • "Szczególne" (3)

              Czyli takie, których nie chciał sfinansować nikt inny?

              • 4 3

              • Czy będzie tam sklep Tallindera ?

                Podniosłoby to niebywałe prestiż inwestycji.
                W końcu nie ma to jak kupić sobie jakiś łachowaty sweterek za gruby hajs w marinie.

                • 3 3

              • Ten bank trollu specjalizuje się właśnie w inwestycjach, nie daje kredytów prywatnym klientom. (1)

                Nastawiony jest na współpracę z firmami, korporacjami i instytucjami publicznymi. Plus finansuje dużą cześć państwowych spraw, nawet zajmuje się dopłatami do rządowych programów mieszkaniowych.

                • 2 5

              • Słabo trollujesz

                Napisałeś tym razem prawdę, tylko to nie zmienia faktu że prawdopodobieństwo utopienia pieniędzy jest spore

                • 3 3

      • Bardzo dobre porównanie... Obwodnica v Marina. Jaki target, jakie (czyje) zyski.
        To pokazuje priorytety i ciągnięte sznurki....

        • 2 0

  • plany, plany, plany.... a realizacja tylko na wizualizacji (19)

    Dlaczego jest taki ciężki klimat dla inwestycji w Gdyni??? To niespotykan

    • 42 25

    • niespotykane jest twoje trolenie i hejt nieustanny nt. Gdyni (13)

      niespotykane jest twoje trolenie i hejt nieustanny nt. Gdyni

      • 12 16

      • Urzędnicy wstają do pracy :-) (6)

        • 8 7

        • co ma urząd do tej inwestycji? (1)

          nic

          • 5 5

          • Ale do hejtowania krytyki juz wiele

            • 5 5

        • Urzędnik jak urzędnik. Ty za to od 6 rano nadajesz jak Radio Gaga. Dziesiątki komentarzy. Większość antygdyńska. Przypadek? (3)

          • 6 4

          • Nie sondze (2)

            Witaj w Internetach

            • 1 3

            • sondze - padłem (1)

              • 3 2

              • To teraz zakop padło.

                • 0 2

      • To ten sam troll poranny, który czeka już od rana, żeby skomentować artykuł o 6:02. (5)

        I ciągle te same frazesy, kto czyta komentarze na trójmiasto.pl od lat, ten wie, że to ten sam styl pisania komentarzy i ta sama, powtarzana treść.
        Nadal jestem zdania, że to są ludzie z trójmiasto.pl lub wynajęci

        I ciągle te same frazesy, kto czyta komentarze na trójmiasto.pl od lat, ten wie, że to ten sam styl pisania komentarzy i ta sama, powtarzana treść.
        Nadal jestem zdania, że to są ludzie z trójmiasto.pl lub wynajęci przez trójmiasto.pl z jakiejś firmy PR czy inni freelancerzy, którzy maja generować ruch w komentarzach. Regularne komentowanie od pon. do niedzieli, pierwsze komentarze zawsze kilka minut po wstawieniu (kto normalny siedzi i odświeża stronę trójmiasto.pl i pojawiające się tam nowe artykuły, szczególnie w niedzielę czy sobotę).

        • 6 5

        • Na przykład ja (2)

          Jak automat wstawia codziennie o 6 artykuł to chyba normalne że na niego czekam, bo interesują mnie lokalne wiadomości?

          • 2 3

          • A czy normalne jest, że wypowiadasz się na każdy temat? Na wszystko masz zdanie?

            I pytanie uzupełniające: czy jest jakiś temat/sprawa, na które nie masz zdania?

            • 4 1

          • Jasiu, Januszku

            Ty to sam nie wiesz do ktorej bramki grasz. Chlopino z wąsem. Rozdwojenie jaźni

            • 4 1

        • 10/10 w sedno (1)

          Widać jak na dloni, ale wlasnie trzeba to olać bo wlasnie taki jest plan dzialania. Szczuć nas by na to odpisywać. Wiesz jakie jest miasto, znasz Gdynie. Chcesz kogos pod......wic zacznij zle pisać o czyimś domu.

          • 1 2

          • mnie to nie rusza, kto mieszka w Gdyni ten wie, że to jedno z najlepszych miast do życia w Polsce

            a ten czubek niech się produkuje w internecie,
            cały dzień widać siedzi, nigdzie nie wychodzi,
            od rana do wieczora klepie te bełkotliwe wypociny,
            nawet pod artykułami o przedstawieniach dla dzieci,
            kogo taka ofiara losu może obchodzić

            • 2 2

    • (1)

      Poczytaj trollu artykuł o tramwajach to zobaczysz kto jest mistrzem planów planów i jeszcze raz planów.

      • 4 5

      • W Gdyni nie ma tramwajów

        • 7 2

    • przeczytaj artykół potem pisz (1)

      wszystkiego sie dowiesz

      • 1 5

      • artykół - padłem

        • 1 1

    • Szczera prawda!

      Szczurek i wszystko jasne...

      • 6 5

  • (18)

    Dlaczego Gdynia tak mało korzysta ze środków Unijnych .

    • 43 14

    • szczur obrażony na UE za lotnisko. (9)

      Są pieniądze a on nie bierze, mamy 47 miejsce w kraju..

      • 18 9

      • Podaj źródło tych danych. Konkretnie. Skąd ta informacja. (7)

        • 8 6

        • (6)

          Google nie masz? Jest cała masa rankingów. Ten to chyba z portalu samorządowego wspólnota

          • 7 3

          • Właśnie analizuje różne rankingi ze strony wspólnoty samorządowej. (5)

            Ranking wykorzystania środków unijnych z lat 2004-2014:
            Gdynia - 2869,56 zł, 20. miejsce w miastach na prawie powiatu, czyli nie 47 jak piszesz,
            Gdąńsk - 6271,98 zł - 1. miejsce w grupie miast wojewódzkich,

            Ranking wykorzystania środków unijnych z lat 2004-2014:
            Gdynia - 2869,56 zł, 20. miejsce w miastach na prawie powiatu, czyli nie 47 jak piszesz,
            Gdąńsk - 6271,98 zł - 1. miejsce w grupie miast wojewódzkich, czyżby potwierdzenie tezy o centralnym wsparciu i dofinansowaniu Gdańska przez pomorskich polityków PO z rządu czy może Gdańsk jest taki super w pisaniu wniosków i pozyskiwaniu środków z UE. Takiej Warszawy na 8 miejscu czy Krakowa na 17 miejscu nie stać na super pracowników od pisania wniosków i pozyskiwania funduszy z UE? Aż się nie chce wierzyć. Czy może jednak Gdańsk ma wyjątkowy zespół od pozyskiwania funduszy w skali kraju i deklasuje resztę?

            Ranking dotacji unijnych na finansowanie zadań w oświacie z lat 2007-2015:
            Gdańsk - 15,95 zł per capita,
            Gdynia - 38,12 zł per capita.

            Zamożność per capita w zł w 2015 roku:
            Gdynia - 4249,12 zł,
            Gdańsk - 4629,49 zł,

            Jakoś nie ma tej informacji o 47 miejscu Gdyni w pozyskiwaniu funduszy z UE

            • 9 7

            • Dużo nas kosztuje pseudo bezpartyjność Szczurka ... (4)

              Dużo nas kosztuje pseudo bezpartyjność Szczurka ...

              • 6 6

              • lepsza bezpartyjna władza w Gdyni (1)

                lepsza bezpartyjna władza w Gdyni niż płaszczenie się przed partyjnymi kacykami z POPIS, ew z innej partii jak tych już nie będzie.

                • 5 2

              • Dokładnie. Trzeba się szanować, a nie wazeliniarstwo uprawiać na lewo i prawo i chwalić się potem, ile to my inwestycji mamy i

                ile kasy z UE pozyskaliśmy.

                • 1 2

              • Nie wszystkim zależy tylko na kasie i inwestycjach.

                • 1 2

              • Olo, czyli potwierdzasz, że argument powtarzany w licznych komentarzach na trójmiasto.pl, że..

                Gdynia ma 47. miejsce w pozyskiwaniu środków z UE jest ściemą i nikt nie przytoczył źródła tej informacji.

                • 5 0

      • lotnisko jest bardzo dobrym, potrzebnym i logicznym krokiem

        UE właśnie odblokowuje dotacje dla małych lotnisk,
        przegłosowane 3 tygodnie temu

        • 5 3

    • Bo żeby z nich skorzystać ktoś w Kawie musi to przyklepać (6)

      A Szczur nie jest ani z PO ani z PIS więc jest jak jest. Teraz PIS mydli oczy OPATem za 10lat ale bieżące wnioski o dofinansowanie wciąż olewa.

      • 6 8

      • (4)

        niedobrze się robi jak się czyta wasze sekciarskie bajki wszyscy są winni tylko nie wy którzy rządzicie Gdynią

        • 9 6

        • Za to wszystko jest cacy, jak rząd centralnie wspiera lokalne inwestycje w Gdańsku? (3)

          Czy to ministrowie czy Urząd Marszałkowski rozdzielając unijne pieniądze na woj. pomorskie, gdzie na przykładzie PKM widać jak rozdysponowano kasę (10 przystanków PKM w Gdańsku, 1 budowany w Gdyni).
          Wtedy nie protestujesz, nie jest ci głupio, że reszta województwa pozostaje na marginesie.

          • 7 6

          • (2)

            Ta pismo marzą o tym by dawać masz Adamowiczowi. Poprzez Gdyńskiego projekty są za słabe albo wcale ich nie ma

            • 2 5

            • Trochę ciężko to zrozumieć co chciałeś napisać. Nie przejmuj się, to było na pewno coś mądrego i inteligentnego.

              Zresztą po tobie bym się innej odpowiedzi nie spodziewał.

              • 3 2

            • Pozamiatałeś. Na te argumenty nikt ci nie odpisze.

              • 3 2

      • PiS blokuje inwestycje w Polsce

        a gdzie są pieniądze?

        na 500+ poszły

        • 5 1

    • kotwica długu...

      Bo ma tak marne dochody, że nie jest jej stać na wkład własny bez naruszenia dyscypliny finansowej. Więcej nie daje się "rolować"... dochody maja kumple od nieruchomości a nie miasto...
      Przyczyna jest złożona ale znaczacym czynnikiem jest koncepcja "szklanych domów" i rentierów zamiast handlu i przemysłu.
      Miasto na wynajem...

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.