stat

Bez szans na wspólny bilet po starcie PKM. Co pasażerowie dostaną w zamian?

13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 5 lat)
Maciej Naskręt

1 września na trasę między Wrzeszczem, lotniskiem, Kartuzami i Kościerzyną wyjadą pierwsze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wciąż jednak nie wiemy ani kto nas będzie woził, ani też z jakim biletem nimi pojedziemy.



Pomorscy samorządowcy i władze budującej trasę spółki PKM zapowiadają, że 1 września pierwszy pociąg z pasażerami wyjedzie na tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składy będą wyjeżdżały z Wrzeszcza co 15 minut, co drugi z nich pojedzie do Gdyni, raz na godzinę pociąg pojedzie do Kartuz i do Kościerzyny. Dodatkowo z Gdyni co pół godziny wyjedzie pociąg do Kościerzyny i Kartuz.

Otwarcie nowej trasy kolejowej ma zrewolucjonizować nie tylko podróżowanie po Trójmieście i w kierunku Kaszub, ale wpłynąć też na zmiany w obecnym systemie biletowym obowiązującym na terenie całej aglomeracji.

Z tym drugim zadaniem może jednak być problem.

Urząd Marszałkowski, który odpowiada za komunikację kolejową na Pomorzu, wciąż nie ogłosił przetargu na obsługę połączeń na nowej linii kolejowej. Ogłoszenie przetargu miało nastąpić w grudniu, ale dziś mówi się, że musimy na nie poczekać do lutego.

To o tyle ważne, że to zwycięzca przetargu wskaże system biletowy, a także taryfę, jaka będzie obowiązywać na trasie PKM.

Skąd opóźnienia w ogłoszeniu przetargu?

- By ustalić specyfikację istotnych warunków zamówienia musimy najpierw otrzymać informacje od Urzędu Transportu Kolejowego i spółki PKP PLK dotyczące m.in. tras kolejowych 201 i E65. Wciąż na nie czekamy. Na szczęście cały czas mieścimy się w ramach czasowych przewidzianych do bezpiecznego uruchomienia linii - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Jego zdaniem także dlatego wciąż "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

Z tego powodu na razie możemy tylko pospekulować na temat rozwiązań biletowych w PKM. Specjaliści mówią o czterech wariantach systemów biletowych, z których jeden będzie można wprowadzić najwcześniej w 2017 r.

Pierwszy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz gotowy.

Wariant 1 - Najgorszy

Ponieważ pociągi na linii PKM będą kursować nie tylko po Trójmieście (Wrzeszcz-Gdynia), ale i na Kaszuby (Kartuzy i Kościerzyna), trzeba brać pod uwagę, że obie trasy będą obsługiwane przez różne podmioty. Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub.

W efekcie takiego podziału pasażerowie mieliby dwóch niezależnych przewoźników, jadących po tych samych torach, u których mogłyby obowiązywać różne taryfy biletowe. Sytuacja będzie jeszcze bardziej uciążliwa, jeśli władze województwa nie wprowadzą do przetargu warunku o honorowaniu biletów metropolitalnych MZKZG.

- To byłoby najgorsze rozwiązanie dla podróżnych. Wywołałoby niemal podobną sytuację do tej, która obecnie panuje na linii z Gdyni do Gdańska, gdzie bilety w pociągach SKM nie są honorowane w składach Przewozów Regionalnych i na odwrót. Brak integracji biletowej na jednym szlaku spowodowałby odpływ pasażerów, bo znacznie wygodniej byłoby pojechać do pracy lub szkoły np. samochodem - uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz "Rynku Kolejowego", współpracujący z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR.

Wariant 2 - Też zły, ale nieco mniej

To kopia poprzedniego wariantu, z tą różnicą, że pasażerowie mogliby posługiwać się biletami emitowanymi przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Gdyby wprowadzić go w życie, podróżni mieliby do wyboru trzy systemy taryfowe.

Najwygodniej byłoby korzystać właśnie z biletów MZKZG, bo tylko dzięki temu pasażerowie nie musieliby uważać na to, do składu którego przewoźnika wsiadają. Korzystanie z biletów MZKZG umożliwiłoby im też przesiadanie się z pociągu Przewozów Regionalnych do SKM lub PKM we Wrzeszczu bez potrzeby nabywania biletów okresowych dla każdego przewoźnika.

- Z punktu widzenia pasażera to rozwiązanie jest dobre. Mieszkańcy przywykliby do niego, ale pamiętajmy, że aglomerację odwiedzają też turyści, czy studenci, którzy w Trójmieście pojawią się na chwilę i mogą mieć spory problem przy zakupie właściwego biletu - mówi Rydzyński.

Ten wariant jest najbardziej prawdopodobny. Dlatego władze MZKZG przygotowują się do niego poprzez wprowadzenie nowego biletu - jednogodzinnego.

- Ma on umożliwić jazdę dowolnymi środkami komunikacji miejskiej w obrębie całej metropolii, a szczególnie poruszanie się linią PKM. Jego cena nie powinna przekraczać 4,5 zł - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor MZKZG.

Minusem tego rozwiązania jest to, że bilet MZKZG nie obejmie gminy i miasta Kartuzy oraz Kościerzyny. Jadąc do tych miast, trzeba by kupić inny bilet.

Zobacz podbijarkę torową pracującą na placu budowy linii PKM

Wariant 3 - jeden przewoźnik, jedna taryfa

To sytuacja, w której obsługę wszystkich połączeń (między Gdańskiem i Gdynią przez linię PKM, a także z Trójmiasta na Kaszuby) wykonywałby jeden przewoźnik. Obowiązywałby wtedy jeden bilet na całej trasie PKM, jednak przesiadając się do ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto, trzeba by mieć odrębny bilet.

W środowisku kolejarzy to rozwiązanie jest oceniane jednak jako mało prawdopodobne. Urzędnicy nie chcą bowiem dopuścić do sytuacji, w której jeden przewoźnik będzie obsługiwał większość przewozów w aglomeracji.

Nieoficjalnie mówi się, że w przetargu na obsługę linii PKM wystartują wspólnie, jako konsorcjum, Przewozy Regionalne i SKM, a sam przetarg ma być ogłoszony na wszystkie połączenia kolejowe PKM - zarówno w Trójmieście, jak i na Kaszuby. Taka sytuacja może doprowadzić do wykluczenia innego przewoźnika, a i tak ostatecznie system biletowy będzie podobny do tego, jak w pierwszym wariancie pośrednim.
Zobacz wiadukt Weisera i kładkę przy ul. Dolne Migowo.


Wariant 4 - Jedyny sensowny. Nie szybciej niż w 2017 r.

Samorząd wojewódzki zakłada, że do 2017 r. wprowadzi w aglomeracji trójmiejskiej jeden bilet - połączony kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Bilety miejskie w Gdańsku i Gdyni (oraz w Wejherowie) zostałyby zlikwidowane, wszyscy pasażerowie posługiwaliby się biletem o takim samym wzorze. Czy się uda? To już temat na zupełnie inny artykuł.
Co najbardziej skłoniłoby cię do skorzystania z linii PKM?
40%

duża częstotliwość połączeń kolejowych

14%

duża liczba przystanków i możliwości przesiadek

6%

wysoki komfort podróży, bardzo dobry tabor

40%

niska cena biletu

zakończona

łącznie głosów: 1003

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Matarnia

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Jasień

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM

Stacja Banino

fot. PKM

Stacja Brętowo

fot. PKM

Stacja Kiełpinek

fot. PKM

Stacja Jasień

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM

Stacja Banino

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Matarnia

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Banino

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Jasień

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Brętowo

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Niedżwiednik

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Strzyża

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Kiełpinek

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

PKM - Mostek Waisera

fot. Szymon Ł.

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Matarnia

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Jasień

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM S.A.

Stacja Banino

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Jasień

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM S.A.

Stacja Banino

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Jasień

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Brętowo

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Niedźwiednik

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Strzyża

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda