Błąd na stronie ZTM pozwalał na dostęp do danych 100 tys. pasażerów

25 stycznia 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Krzysztof Koprowski
Urzędnicy zapewniają, że błąd w systemie, który umożliwiał na nieautoryzowany dostęp do danych pasażerów, został usunięty w ciągu 90 minut od zgłoszenia i jeszcze przed jego upublicznieniem. Więcej zdjęć (2)

Urzędnicy zapewniają, że błąd w systemie, który umożliwiał na nieautoryzowany dostęp do danych pasażerów, został usunięty w ciągu 90 minut od zgłoszenia i jeszcze przed jego upublicznieniem.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Urzędnicy zapewniają, że błąd w systemie, który umożliwiał na nieautoryzowany dostęp do danych pasażerów, został usunięty w ciągu 90 minut od zgłoszenia i jeszcze przed jego upublicznieniem.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Dane ponad 100 tys. pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku mogły zostać ujawnione. Przez nieodpowiednie zabezpieczenia w skrypcie do sprawdzania stanu karty miejskiej, można było pozyskać m.in. imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, e-mail oraz numery PESEL. Zdaniem firmy informatycznej obsługującej ZTM, do wycieku danych jednak nie doszło.



O sprawie potencjalnego wycieku danych napisał portal technologiczny Zaufana Trzecia Strona, którego czytelnik odkrył prostą lukę w systemie sprawdzania możliwości odbioru karty miejskiej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Zobacz również: Ważność karty miejskiej - sprawdź


Chodzi o tzw. atak SQL Injection, polegający na odpowiedniej modyfikacji zapytania, w efekcie czego możliwy był dostęp do 101 tys. 143 wniosków o wydanie karty miejskiej, złożonych przez Internet od 2009 r.

Poprzez odpowiednio spreparowane zapytanie na podstronie ZTM możliwe było uzyskanie następujących danych wnioskodawcy:
  • imienia i nazwiska
  • numeru PESEL
  • adresu e-mail podanego przy rejestracji
  • adresu zamieszkania podanego we wniosku

Niemożliwe było natomiast pobranie zdjęcia dołączonego do wniosku.

Urzędnicy: do wycieku danych nie doszło



Sprawę potwierdzają pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy jednak przekonują, że nie można mówić o wycieku danych.

- Według informacji uzyskanych od firmy hostingującej [odpowiedzialnej za fizyczne utrzymanie strony na serwerze - dop. red.] nie doszło do wycieku danych. Baza zawiera wyłącznie dane z wniosków o wydanie karty miejskiej złożone przez Internet - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku. - Oddzielnie przechowywane są wnioski składane drogą papierową, które stanowią ok. 75 proc. wszystkich wniosków składanych do wydania karty miejskiej. Te dane są na serwerze, który nie jest połączony z siecią internetową.
Podstrona ZTM, na której brakowało odpowiednich zabezpieczeń przed prostym atakiem SQL Injection. Więcej zdjęć (2)

Podstrona ZTM, na której brakowało odpowiednich zabezpieczeń przed prostym atakiem SQL Injection.

ztm.gda.pl

Podstrona ZTM, na której brakowało odpowiednich zabezpieczeń przed prostym atakiem SQL Injection.

ztm.gda.pl

Czy jednak w bazie danych, połączonej na stałe z Internetem, powinny być przechowywane tak szczegółowe dane osobowe? Dlaczego na serwerze nie trzymano jedynie numerów kart miejskich wraz z informacją o jej odbiorze lub trwającym procesie produkcji?

- Weryfikacja gotowości karty do odbioru jest jednym z elementów całego procesu złożenia wniosku o wydanie karty miejskiej przez Internet. Jako usługa świadczona online wymaga, aby baza była dostępna dla serwera www świadczącego usługę. W żadnym przypadku serwer z bazą danych nie jest dostępny bezpośrednio przez Internet. Dane zawarte w bazie danych nie są danymi wrażliwymi, tylko danymi osobowymi. Firma hostingująca naszą stronę jest w trakcie analizy zaistniałej sytuacji i celem podniesienia bezpieczeństwa danych już dokonała ich separacji pod wymagania poszczególnych funkcjonalności. Nie są wykluczone dalsze działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa danych - wyjaśnia rzecznik ZTM Gdańsk.


Luka załatana, system doładowania kart działa niezależnie



Urzędnicy obecnie analizują czy i w jaki sposób będą informowali właścicieli danych osobowych o - jak sami to nazywają - zaistniałym incydencie.

Luka w systemie została "załatana" w ciągu 90 minut od zgłoszenia ją przez portal Zaufana Trzecia Strona i jeszcze przed publikacją artykułu. Autorzy strony oceniają jednak nowo wprowadzone rozwiązanie jako "dalekie od idealnego".

Warto podkreślić, że w sposób niezależny od strony ZTM funkcjonuje strona, na której możliwe jest dokonanie zakupu biletu przez Internet. Dane osobowe pasażerów są w tym przypadku magazynowane na zupełnie innym serwerze, a dostęp do nich odbywa się w oparciu o inne rozwiązania programistyczne.

Czytaj również artykuły z 2013 r.:


Aktualne rozkłady jazdy ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk oraz pociągów SKM i dalekobieżnych sprawdzisz na stronie komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji na telefon.
W jaki sposób zamówiłeś(aś) kartę miejską?
29%

przez Internet

44%

w stacjonarnym punkcie

27%

nie posiadam karty miejskiej

zakończona

łącznie głosów: 1320