Bliżej budowy objazdu Bramy Nizinnej. Najtańsza oferta niewiele droższa od budżetu

10 maja 2021, 11:00
Krzysztof Koprowski
Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy. Więcej zdjęć (4)

Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka na kwotę prawie 13,652 mln zł przekracza budżet zarezerwowany na ten cel o nieco ponad 100 tys. zł. Jeżeli Gdańsk zdecyduje się podpisać umowę z wykonawcą, z nowego rozwiązania kierowcy skorzystają już w przyszłym roku. Dotychczasowa droga przez Bramę zostanie przekształcona w ciąg pieszo-rowerowy.



O zamiarze budowy objazdu Bramy Nizinnej - jedynej historycznej bramy wykorzystywanej wciąż w ruchu drogowym w Gdańsku - pisaliśmy wielokrotnie.

Ostatni raz, w lipcu 2020 r., Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapowiadała wyłonienie wykonawcy robót budowlanych przed końcem 2020 roku.

Sześć firm zainteresowanych budową objazdu Bramy



Ostatecznie przetarg na realizację prac budowlanych ogłoszono dopiero w kwietniu br. W piątek (7 maja) otwarto oferty - zainteresowanie realizacją nowego układu drogowego wyraziło sześć przedsiębiorstw:
  • WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - 18 298 710,00 zł,
  • Budimex z Warszawy - 16 947 162,90 zł,
  • B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gd. - 13 651 770,00 zł,
  • Strabag z Pruszkowa k. Warszawy - 15 989 704,43 zł,
  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gd. - 16 971 925,04 zł,
  • Firma Budowlano-Drogowa "Prasbet" z Grudziądza - 17 325 652,08 zł.

Zgodnie z zapisami przetargu o wyłonieniu wykonawcy zdecydować miały kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz długości gwarancji na roboty budowlane (40 proc.).

Ponieważ wszyscy wykonawcy zadeklarowali udzielenie pięciu lat gwarancji, decydującym kryterium będzie cena.

Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej. Więcej zdjęć (4)

Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej.

graf. Trojmiasto.pl

Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej.

graf. Trojmiasto.pl

Najtańsza oferta droższa od zakładanego budżetu



Miasto na realizację zadania zabezpieczyło 13 535 635 zł. Obecnie trwa analiza wszystkich ofert pod kątem prawno-formalnym. Nie została jeszcze podjęta decyzja o zwiększeniu budżetu do poziomu oferty firmy z Pruszcza Gdańskiego lub rozpisania nowego postępowania przetargowego.

Przypomnijmy, w ramach inwestycji przewidziano budowę nowej drogi w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Czytaj więcej:

Stare Przedmieście. Wizja planistów dla dworca Kłodno


Pięć wizji zabudowy Dworca Kłodno w Gdańsku



Nowe rondo, a docelowo prosta droga do Toruńskiej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych. Więcej zdjęć (4)

Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Przebieg toru kolejowego w kamiennej nawierzchni



Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Brama Nizinna tylko dla pieszych i rowerzystów



Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Nowa droga do centrum Gdańska obok Bramy Nizinnej jednak dla pieszych



Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga. Więcej zdjęć (4)

Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Ponadto w ramach robót przewiduje się: przebudowę i budowę sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej i sanitarnej, realizację sieci oświetleniowej, teletechnicznej oraz gazowej.

Na wykonanie wszystkich prac budowlanych przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą robót.



Czy wyłączenie z ruchu drogowego Bramy Nizinnej przyciągnie turystów?
24%

tak, bo to wyjątkowy obiekt historyczny

52%

tak, ale pod warunkiem rewitalizacji całego otoczenia

24%

nie, kwestia organizacji ruchu nie wpłynie na atrakcyjność turystyczną

zakończona

łącznie głosów: 638

Opinie wybrane


wszystkie opinie (86)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.