• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach

Maciej Naskręt
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.



Na które linie kolejarze powinni przeznaczać najwięcej pieniędzy?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy.

W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?

Drugie podejście do przetargów



Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.

By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.

  • Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
  • Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
  • Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.


Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.

Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia. Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia.

Gdynia ma największe potrzeby



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku. Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku.

W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.

Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym. Przebudowa dróg w Porcie Północnym.

Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Miejsca

Opinie (100) 1 zablokowana

  • (7)

    Budować, porty oknem na świat!

    • 89 1

    • (3)

      O 1,5 mld wyższe niż oczekiwano. Oczekiwana, że ktoś zbuduje w ramach czynu społecznego?
      Gratulacje dla przygotowujących inwestycję...pomyliliście się tylko o 1,5 mld w szacowaniu kosztów. Premie na Święta się należą

      • 8 3

      • no wiesz, kosztorysujesz z tabel (1)

        a jak cement podrożał o 50% w rok to wychodzi jak wychodzi

        • 6 1

        • Ile cementu potrzebą do budowy torów? :)

          • 0 0

      • taki jest koszt bańki dymanej

        deweloperką.
        Nic się nie opłaca. Żywcem "holenderska choroba".

        • 9 2

    • (1)

      Ciekawe jak poradzi sobie ul. Hutnicza, która już jest zakorkowana. Przejazd przez Hutniczą przed Vistalem będzie non stop zamknięty :(

      • 1 0

      • no i?

        co nas Rumuni obchodzą.

        • 0 1

    • Po co ?

      Porty

      Zlikwidowac .

      Hahaha .

      Jeszcze jakis polityk uslyszy i

      Sprzedac nasze morze .

      A co .
      Po co nam morze jak my floty nie mamy i Marynarki Wojennej .

      Postawic biurowce .

      Beda nowe siedziby dla bankow .

      A co.

      • 1 0

  • gdyński port to ruina. od lat nie rozwija, brak dróg i kolei. dno. (16)

    • 32 45

    • (1)

      Dno, to Twoje wypociny każdego dnia.

      • 15 10

      • Dokładnie.

        • 10 8

    • Nie przesadzaj. (2)

      Prawie wszystkie nabrzeża są po gruntownym remoncie lub modernizacji. Kuleje tylko dojazd drogowy i kolejowy, ale to trochę wypadkowa takiego a nie innego położenia portu w terenie i jest to trudniejsze do przeskoczenia niż w przypadku Gdańska. Co nie znaczy oczywiście, że nic się nie da zrobić w tej materii.

      • 15 6

      • Nie "kuleje" ale brak dojazdu..

        • 7 5

      • Tylko?

        Kuleje?
        Wiesz co to eufemizm?

        • 0 0

    • można się zastanawiać, czy jest to słuszne (5)

      Ale Gdańsk z "własnych" środków modernizuje otoczenie portu.
      Gdyński "włodarz", wręcz przeciwnie, najchętniej doprowadziłby do zniknięcia portu. A następnie zamknął się w "odpicowanym" centrum i na wjeździe postawił rogatki.

      Aby "patola" zabytkowych chodników nie brudziła.

      • 4 7

      • gdyński włodarz nie ma nic do portu (3)

        Port Gdynia Holding S.A. jest w 99,3097% w rękach Ministerstwa Skarbu Państwa, 0,2178% akcji należy do Urzędu Miasta Gdynia, a 0,4725% udziałów należy do pozostałych akcjonariuszy.

        • 3 0

        • zaorałeś trolla (1)

          zaraz zacznie z wyzwiskami

          • 1 0

          • Wszędzie remonty toczą sie od iluś lat. Wiele jednak wynikało z kolejności robót. Nie zapominajmy także ze nie ma kim pracować. Masa firm państwowych remontowych kolejowych została zlikwidowana i teraz zwyczajnie nie ma firm i ludzi do robót a wykonawcy mogą przebierać oferty. Kiedyś było jedno PKP i ono miało moce a nawet nadmiar mocy. Obecnie mamy masy półeczek z czego wiele jest naprawdę malutkich prywatnych po zmianach.

            • 0 0

        • no i co z tego?

          Co to dla prawnika?
          Nie takie sprawy my ze szwagrem przepychalim...

          • 0 0

      • nire trzeba mieć udziałów aby mieć wpływ - ot cała sztuka

        " czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie . Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów."

        "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie"
        " Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        To są wyzwiska? To jest współpraca?
        Ścieżki w ministerstwie sa głęboko wytarte i nietrudno o ślady.

        Chcesz więcej? To sobie poszukaj. To nie boli.

        • 1 0

    • (1)

      Fanem Szczurka to ja nie jestem ale u diaska to Szczurek zarzadza portem? Port to spółka miejska?

      • 7 6

      • ma i to dużo

        Na czym ten "numer" polega, przeczytaj sobie w artykule "Gminy okradły porty". Wuja Gugiel znajdzie. Jesli jesteś zbyt leniwy, poniżej kilka smakowitych cytatów.

        "– czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie"

        "Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów. W Gdańsku, na przykład, powstaje na nich wielkie centrum logistyczne firmy Goodman, a w Gdyni stoi wielka elektrociepłownia."

        "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

        • 5 3

    • Kazfy port to ...

      Ruina

      • 1 0

    • A to ciekawe, co chwilę jest inwestycja w gdyńskim porcie (1)

      A to rozbudowa terminala kontenerowego, a to dobudowanie nabrzeża, a to nowe suwnice, a to ogarnięcie obrotnic... coś mi się wydaje, że chcesz tu uprawiać jakąś politykę.

      • 1 0

      • to jest pudrowanie pryszcza

        i perfumowanie smroda...

        • 1 0

  • Tiry na tory

    A nie, czekajcie...

    • 34 1

  • Budżet przekroczony dwukrotnie (8)

    Ktoś w PKP ma chyba problem z liczeniem i nadal przyjmuje stawkę 5 zł. netto/h, a ceny materiałów z 2015 r.

    • 75 6

    • Niech sami budują za tyle co zakładają

      • 12 1

    • Dokładnie

      Ostatnio PKP O/Gdynia szukał, pewnie dalej szuka

      • 1 1

    • a bańka pompowana przez deweloperkę nic nie ma z tym wspólnego? (5)

      To typowe objawy "holenderskiej choroby", która powoduje, że nic się nie opłaca. Bo jak możesz obrócić kapitałem dwa razy do roku, to po co pchać się się w przedsięwziecia, gdzie trzeba na to czekać 15lat?
      Polskie myślenie? To jest i "polski zysk"... Tylko w czyjej kieszeni?
      A że przy okazji rozpieprzone wszystko dookoła, kogo to obchodzi?

      • 5 6

      • (4)

        Zamiast wylewać żale na forum zbuduj sobie sam chałupę za 1200zł/m2, co Cię zatrzymuje? Albo postaw jakiś bliźniak i sprzedaj z przebiciem 5x. Skoro to tylko nadmuchana bańka to rozwiązanie jest banalne. A, nie, czekaj... przecież działka kosztuje, materiały kosztują a ekip budowlanych brak, jeśli już są to kosztują.

        • 2 8

        • Chyba nie zrozumiałeś sensu wypowiedzi poprzednika

          • 6 2

        • nie muszę... (2)

          mam "metrów" aż za dużo. I to w mieszkaniach bez kredytu a nie w "chałupie" na zad*piu. Co nie znaczy że się tym chwalę ale stać mnie na refleksję i analizę rzeczywistości...

          Oraz samodzielność myślenia.

          • 3 3

          • O ile domek większy lub mniejszy wybuduje ci zbierana ekipa lepiej lub gorzej to do dużych robót parę osób na krzyż nie wystarczy. Zrozum ze tak jak niewiele zostało z dużych firm z komuny które kiedyś budowały drogi tak samo jest z tymi co budowały i remontowały na kolei. Nie było zapotrzebowania na ich pracę, nie było zapotrzebowania na materiały budowlane i cały łańcuszek kooperacji sie rozsypał. To ty poczytaj jakie problemy maja remonty linii przesyłu gazu. Przetargi nie dochodziły do skutku albo umowy były zrywane. Ceny materiałów rosły. W końcu państwowe giganty gazowe przejęły role kooperanta i same kupują rury oraz materiały konieczne wyłącznie przy rurociągach. Dzięki temu producenci w Polsce z góry wiedzą że tyle i tyle potrzeba rur i materiałów w określonym czasie. Pośrednik zna moce przerobowe i nie wyskoczy z kilkoma naraz budowami bo wie ze nie dostanie niczego. Nie ma tez wzrostu cen dla małych dostawców którzy nagle chcą kupić np rury. Czy orientujesz sie ile hut produkuje obecnie szyny kolejowe? Wszędzie jest specjalizacja. W dodatku sporo hut trafiło w jedne ręce zagraniczne a zagraniczny właściciel albo utrzymał zakład albo doprowadził do specjalizacji każdej huty aby ciąć koszty wtedy kiedy nie było takiego zapotrzebowania na stal. Dziwne jest kiedy ludzie wypowiadają sie o remontach na zasadzie ze oni problemu nie maja bo kolega Józek złota rączka zjawia sie i naprawia. Dobre.

            • 0 0

          • Wszystko fajnie tylko ta samodzielna analiza do kitu. Popracuj nad tym.

            • 0 2

  • (5)

    No cóż, kasa z budżetu idzie na konsumpcję a na inwestycje brakuje. Za chwilę nie będzie ani jednego ani drugiego.

    • 50 4

    • kasa idzie na konsumpcję, bo trzeba wygrywać wybory (1)

      • 14 4

      • to też jest inwestycja

        w wyborców... ;) i w rynek wewnętrzny.
        Skoro pojawił się taki popyt a ktoś go zaniedbał, to czy jest czymś dziwnym, że ktoś go zagospodarował?

        • 3 4

    • separujmy sie jeszcze bardziej od unii słuchając prawicowych półgłówków ! (2)

      Wychodzi na to że bez kasy z unii to prawie nic by nie ruszyło. No tak, kasa idzie, ale prawicole i tak szczekają na zachód, jaki to nie jest zły;)

      • 3 3

      • ujadają na Europę jedynie ruskie trolle

        bo Rosja w tyle za całym światem dawno została
        i gołą d*pą świeci
        i jedyne co mogą teraz to ujadać w Internecie
        bo na nic więcej ich nie stać

        • 0 0

      • masz rację, bez unii nic by nie było

        Przynajmniej ona pilnuje, aby kasa nie znikła po drodze, zanim cokolwiek powstanie.
        Taki my naród...

        • 0 0

  • Cóż, ceny rosną w zastraszającym tempie. (3)

    Obawiam się że to się może skończyć sporym krachem na rynku. Ekonomii się nie oszuka, a po paru latach hossy pojawia się bessa.

    • 40 3

    • Rynek nieruchomosci (2)

      Szczególnie mocno peknie rynek nieruchomości. Poczekaj niech tylko Niemcy od stycznia zniosą ograniczenia na pracę dla Ukraińców. Połowa z nich wyjedzie za Odre w przeciagu kilku miesięcy zwalniając 100-150 tys mieszkan. Do tego kończący się wyż. Kto miał kupić ten kupił. Ludzie dali się omamic ze na nieruchomościach się nie traci więc powyciagali pieniądze z lokat i wrzucili cash w mieszkania na wynajem.

      • 14 1

      • (1)

        O czym piszecie? W naszym kraju jak zmieniano ustrój zlikwidowano masę firm państwowych molochów. One budowały i remontowały. Wraz z nimi zlikwidowano masy firm państwowych produkujących materiały budowlane. Na niskie potrzeby wystarczyło to co było. Problem zaczął sie kiedy wpłynęły środki unijne. Nie trzeba być filozofem i kończyć studiów aby rozumieć że skoro nie ma firm remontowych, a produkcja materiałów budowlanych jest ograniczona to wszelki wzrost frontu robót powoduje naciąganie krótkiej kołdry. Komuś jej zabraknie i ktoś kogoś podkupi. Nie ma to nic wspólnego z wzrostem normalnym cen ale z zwykłym planowaniem. Z mieszkaniami także jest różnie. Zależy która drogą pójdziemy. Mamy zbyt małe mieszkania. Jeśli więc nastąpi konieczne zmechanizowanie dalszej pracy ręcznej i poprawi sie organizacja oraz nastąpi nasycenie wszelkimi maszynami ułatwiającymi prace to ludzie będą mieli większą kasę. Mając większa kasę będą chcieli mieszkać w większym metrażu. Tak więc nie przesadzajmy bo pytanie jak sie potoczy wszystko dalej. Potrzeba większych mieszkań zagospodaruje nadwyżki lokali a małe zarobki utrzymają ludzi w stanie jaki mają podczas gdy faktycznie wyż się skończy a pracownicy zagraniczni częściowo wyjadą.

        • 1 0

        • "to ludzie będą mieli większą kasę"

          Nigdy w życiu.
          Ludzie pozbawieni pracy przez maszyny wylądują na bruku i ich los nikogo nie będzie obchodził. Tak jak "wyspecjalizowanych dojarek" z PGR.
          Postęp nigdy nie kieruje się dobrem człowieka a kieruje się dochodem własciciela.
          Którym, jeśli nie musi, to się nie podzieli.
          No bo dlaczego?

          • 0 0

  • Zacznijmy od tego że drogi nie posypane i chodniki.. (2)

    Slizko jak piorun.. Azor pomimo długich pazurów slizgał się na chodniku jak te gwiazdy na lodzie... Skandal. A gdzie tu wyjechać oponami letnimi dziś do biedronci...

    • 12 16

    • W twojej komorze przeznaczonej przez naturę na mózg , niestety cos takiego nie występuje.

      • 5 1

    • Ślisko

      • 0 0

  • Lisickiego tam wyslijcie - on już będzie wiedział jak zaorać kolejną spółkę (2)

    wyrzucony karnie z urzędu miasta za machloje z mieszkaniami trafił cafaniaczek bo za dużo miał na Adamowicza do zkm i już afery już nowe najdroższe w histori przetargi renomki i kolejne w zamowieniu. ten człowiek nigdy nie powinien piastować funkcji publicznych.

    • 25 9

    • Do pkp plk? (1)

      • 0 0

      • do SKM

        ;)

        • 0 0

  • Poszło na mniej ważne rzeczy (2)

    A teraz nie ma kasy na ważne inwestycje drodzy moi i kochani.

    • 20 10

    • A port to taka dochodowa firma, (1)

      i na wszystko brakuje.

      • 1 1

      • tak, dochodowa

        tylko, że dochody poszły w dzierżawę (za złotówkę, bo tak wypadało...) a nam zostały koszty.

        • 1 1

  • Porty zarabiaja tyle (6)

    Ze tylko od ich dobrej woli zalezy czy sfinansuja to sobie.

    • 10 14

    • To już jest infrastruktura PLK, im też powinno zależeć na zwiększaniu przewozów. (1)

      Port swoje torowiska na nabrzeżach ma w większości przebudowane.

      • 2 5

      • Przwozow ?

        Czego ?

        Wiatrolomow po ostatniej wichurze ?

        My nawet olowka nie produkujemy.

        • 0 3

    • porty

      a ty z jakich wykopalisk jesteś , port z włascicielem kontenera płaci za przewóz dla pkp i jeszcze ma na swój koszt naprawiać tory , ogarnij się

      • 7 4

    • porty nie zarabiają (1)

      bo puściły infrastrukturę w pacht...
      Kasa idzie do Australii, Chin, na Filipiny ale nie do kraju...

      • 7 4

      • po co kłamiesz i zmyślasz?

        • 0 2

    • Na pewno ...

      A statki po kilka tygodni dtoja na redzie i czrkaja na miejsce w porcie.

      A jak juz jest wolne to cumuja burta w burte .

      Nadz export dlawi mozliwosci przrladunkowe portow.

      Hahaha

      To juz bylo .

      Kiedys i sie niebwroci .

      Z portow zostana zrobione Mariny jachtowe.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane