stat

Brakuje rozkładów jazdy na przystankach ZTM

21 października 2016 (artykuł sprzed 3 lat)
Maciej Naskręt

Nasz czytelnik przekonuje, że ZTM nie dba o plansze z rozkładami na gdańskich przystankach i podaje przykłady konkretnych przystanków. Organizator przewozu zapewnia, że brakujące rozkłady jazdy uzupełni, podkreśla też, że winni są wandale.



Czytelny i łatwy do znalezienia rozkład jazdy na przystanku to wciąż podstawa dla pasażerów komunikacji miejskiej. Nie zastąpią ich nawet najnowsze systemy elektronicznej informacji pasażerskiej. Problem w tym, że nie zawsze podstawową informację o kursowaniu tramwaju, czy autobusu można znaleźć na przystanku.

- Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, mimo zgłoszeń internetowych na swojej stronie, nie uzupełnia rozkładów jazdy. Rozkładów brakuje m.in. przed Dworcem PKP (dla linii N12 i N8), czy też na przystanku końcowym dla wysiadających pasażerów linii 100. Zdarza się, że ramka na rozkład jest, a planszy z rozkładem już nie ma, bywa też, że na przystanku stoi słupek bez rozkładu, a nawet bez numeru linii - wylicza nasz czytelnik Roman.
O to, dlaczego tak opieszale są montowane nowe rozkłady jazdy, zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego ZTM.

- Po otrzymaniu sygnału niezwłocznie sprawdziliśmy wskazane przystanki i tam, gdzie faktycznie stwierdziliśmy brak rozkładów, zostaną one uzupełnione. Jednak uwagi państwa czytelnika, dotyczące m.in. kilkutygodniowego oczekiwania na uzupełnienie rozkładu - najoględniej mówiąc - nie odpowiadają rzeczywistości, podobnie jak zarzuty dotyczące braku reakcji z naszej strony - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
ZTM: uzupełniamy rozkłady niemal codziennie

Jak twierdzi ZTM, sygnały o zerwaniu rozkładu jazdy na danym przystanku wpływają do nich codziennie od pasażerów za pośrednictwem strony internetowej, konkretnie: zakładki pogotowie rozkładowe (w ciągu roku tą drogą średnio otrzymuje około 250 zgłoszeń) oraz telefonicznie i mailowo.

- Sygnały otrzymujemy także od kierowców i motorniczych. Każdy taki sygnał o zerwanym lub zniszczonym rozkładzie jazdy na przystanku - a stanowią one łatwy cel dla wandali, są często zrywane lub niszczone w taki sposób, że uniemożliwiają odczytanie treści rozkładu - jest od razu weryfikowany i rozkład uzupełniany jest na bieżąco - podkreśla Gołąb.
Jak dodaje, w samym tylko 2016 roku, od stycznia do dnia dzisiejszego, pracownicy Sekcji Informacji Przystankowej uzupełnili 700 zerwanych lub zniszczonych rozkładów jazdy na przystankach, za każdym razem - jak twierdzi - niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia.

Według ZTM zgłaszane ewentualne zerwania lub zniszczenia są uzupełniane niemal codziennie.

- Owszem, może się zdarzyć, że nikt nas nie powiadomi o tym, że na danym przystanku został zerwany rozkład, niemniej po otrzymaniu takiego zgłoszenia natychmiast reagujemy i zawieszamy nowy - twierdzi Gołąb.
Jak zgłaszać zniszczony/zerwany rozkład?
Telefonicznie - dzwoniąc do na nr (58) 309 13 23 bądź całodobowo do Centrali Ruchu ZTM (58) 309 13 22, mailowo na adres: ztm@ztm.gda.pl i za pośrednictwem strony internetowej.
Czy korzystasz z rozkładów jazdy na przystankach?
40%

tak, to najlepszy sposób ustalenia godziny odjazdu autobusu lub tramwaju

48%

czasem, ale wolę sprawdzać rozkład w internecie

4%

rzadko, bo znam na pamięć godziny odjazdów

8%

nie, nie korzystam z komunikacji miejskiej

zakończona

łącznie głosów: 509