- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (423 opinie)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (101 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (96 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (251 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (167 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (99 opinii)
Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany
Remont nawierzchni ul. Ogarnej odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.
W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.
Plan zmodyfikowania nawierzchni
W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.
Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.
Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.
Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska
Ogarna odzyska pierwotny wygląd
Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.
- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej
Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.
Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?
- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-26 07:06
to bardzo dobra wiadomosc (8)
jedyna trasa którą dało sie jeszcze jako tako objechać centrum rowerem zaminują. echh katastrofa. a podwale skończą dopiero w 2098r.
Droga pieszo-rowerowa bez pieszych i rowerów. kierowcy sie ucieszą. bedą mieli parking- 100 36
-
2021-02-27 16:40
Smród, brud i niebezpieczeństwo
Wklejanie na siłę ścieżek rowerowych na drogę gdzie ludzie jadą ze średnią prędkością 70 km/h to nie jest dobra recepta. Mieszkam przy Akademii Muzycznej i wiem z czym to się je. Jako aktywna osoba, która często sięga po rower w okresie wiosna-jesień unikam tej ścieżki śmierci na Podwalu. Ogarna to był zawsze najlepszy wybór (poza równorzędnymi
Wklejanie na siłę ścieżek rowerowych na drogę gdzie ludzie jadą ze średnią prędkością 70 km/h to nie jest dobra recepta. Mieszkam przy Akademii Muzycznej i wiem z czym to się je. Jako aktywna osoba, która często sięga po rower w okresie wiosna-jesień unikam tej ścieżki śmierci na Podwalu. Ogarna to był zawsze najlepszy wybór (poza równorzędnymi skrzyżowaniami). Druga sprawa, że ścieżki tego typu nie są sprzątane. Zalega tam pisaek, kamienie, szkło i generalnie wszystko. Kto mi zapłaci za nowe opony dętki i stracony czas? Jeżeli jakiśmotorhead zacznie mi tu pisać, że jakie niebezpieczeństwo to niech się najpierw zastanowi dlaczego bandy są tam pogniecione i co jakiś czas zdejmowane są auta z torów. Nie wiesz co się dzieje z rowerzystą przy kolizji z autem? Wejdź sobie na sadistic, daleko nie będziesz szukać.
- 0 0
-
2021-02-26 07:13
(6)
Teraz fajnie się jedzie wzdłuż Podwala i potem przejazdem na Łąkowej, zwłaszcza jak ją wyremontują
- 8 4
-
2021-02-26 19:45
no fajnie tylko te pasy są "za" ogarną
Pasy wiec nie są żadnym objazdem
- 0 0
-
2021-02-26 07:20
no jedzie sie super tylko bez sensu nadrabiac tyle drogi i świateł dla tych kilku metrów tam (2)
Jak pasy byłyby także na wałach jagiellonskich, okopowej, na 3maja, na trakcie konnym i w drugą stronę az za długie ogrody to byłaby bajka. Pewnie za 100lat będą.
- 10 3
-
2021-02-26 08:35
NIE dla pasów rowerowych na głównych arteriach ... (1)
... smród, spaliny, strach że cię jakiś TIR nie zobaczy. Chciałbym się doczekać normalnej drogi rowerowej takiej na której mógłbym komfortowo z rodziną pojechać ...
- 10 6
-
2021-02-26 08:45
Powoli, ale idziemy w tym kierunku.
Patrz Nowa Warszawska.
- 4 3
-
2021-02-26 07:19
(1)
nie wiem jaką masz definicję fajnie, ale dla mnie jazda w spalinach głównej arterii to nie jest fajnie.
- 16 12
-
2021-02-26 10:12
No tak
Czyli Sródmieście ma być placem zabaw dla roszczeniowych obcisłogacich (bo tam nie ma spalin)
- 5 9
-
2021-02-26 21:08
to jest
Błęna decyzja i tyle. Bruk szlifowany i zrównanie albo przynajmniej zrównanie. Całe główne miasto powinno być deptakiem bez ruchu kołowego oczywiście poza dostawami itd.
- 6 1
-
2021-02-26 10:17
Kiedy będzie remont tej ulicy? Od kilku lat powtarzana jest tylko informacja o przygotowaniach i nic więcej się nie dzieje.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.