Budowa Nowej Bulońskiej ruszy później, niż zakładano

21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 5 lat)
Maciej Naskręt

Wiosną tego roku miała ruszyć budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Nie uda się dotrzymać tego terminu. Na rozpoczęcie prac trzeba będzie poczekać nawet rok. Powód? Nie ma pieniędzy. Ministerialni urzędnicy nie ogłosili póki co konkursów na pozyskanie z funduszu UE środków, które miałyby pokryć częściowo inwestycję.



Pod koniec roku światło dzienne miała ujrzeć decyzja zezwalająca na realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Dokument miał zapewnić podział i przeniesienie własności nieruchomości pod nową drogę na inwestora, czyli miasto Gdańsk. Decyzja uruchomiłaby wypłatę odszkodowań za zajęte parcele pod drogę i dała zielone światło do budowy. Prace miały się rozpocząć wiosną tego roku.

Jednak zapowiadanego od niemal dwóch lat terminu nie uda się jednak dotrzymać.

- Otrzymaliśmy zalecenie z Urzędu Miejskiego, by nie występować o decyzję ZRiD przynajmniej do połowy 2016 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której urzędnicy nadzorują przygotowania do inwestycji drogowej.
Okazuje się, że przesunięcie tego terminu jest spowodowane przedłużającym się ogłaszaniem konkursów na pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej. Zaznaczmy, że miasto chce otrzymać dofinansowanie w szacunkowej wielkości 286,9 mln zł na Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej IVA, w ramach którego planowana jest ul. Nowa Bulońska.

- Pierwotnie planowano uruchomienie konkursu na początku 2016 r., a teraz jest ono przełożone na koniec 2016 r. Nadmienię, że planujemy zbudować ul. Nową Bulońską z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
W ramach wspomnianego projektu przewidziany jest też zakup sześciu sztuk tramwajów do obsługi nowo wybudowanej linii tramwajowej przewidzianej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej, dalsza modernizacja istniejących torowisk, a także budowa nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe - w ciągu ul. Nowej Jabłoniowej czy ul. Nowej Warszawskiej.

Nowa Bulońska: tramwaj, częściowo dwie jezdnie, ścieżka rowerowa

Planowana ul. Nowa Bulońska ma mieć 2,8 km długości. Rozpocznie się na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, skąd pobiegnie w kierunku południowym, by połączyć się na Jasieniu z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska, przecinając wcześniej ul. Stolema zobacz na mapie Gdańska. Trasa będzie kończyć się węzłem przesiadkowym, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

Od istniejącej ul. Bulońskiej, na odcinku 200 m, kierowcy będą poruszać się dwiema nitkami jezdni po dwa pasy ruchu. Dodatkowo wzdłuż obu jezdni powstaną chodniki i drogi rowerowe. Dalej na południe - w kierunku ul. Kartuskiej - ul. Nowa Bulońska będzie zwężać się do jednej jezdni. W połowie tego odcinka przewidziano wiadukt nad Potokiem Siedleckim.

Na Jasieniu ul. Nowa Bulońska Północna połączy się z Trasą W-Z. Natomiast 100 metrów dalej przewidziano skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej. Na końcu Nowej Bulońskiej powstanie węzeł przesiadkowy, do którego będą doprowadzone drogi rowerowe, a także - w dalszej perspektywie - trasy tramwajowe z ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej. Trwają już prace przy projektowaniu linii biegnących ul. Nową Jabłoniową.

W ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej powstanie też niespełna kilometrowy odcinek ul. Nowej Wołkowyskiej, która połączy Nową Bulońską Północną z ul. Myśliwską.

Równocześnie z drogą powstanie też trasa tramwajowa. Zaplanowano na niej pięć przystanków - Nowa Politechniczna, Łabędzia, Stolema, Zabornia i Ujeścisko. Ten ostatni będzie jednocześnie węzłem przesiadkowym między tramwajem z Moreny a autobusami krążącymi po południowych dzielnicach Gdańska.

Działki pod budowę zajezdni kupione

Pod koniec 2015 r. władze miasta Gdańska nabyły ok. trzy i pół hektara działki niezabudowanej u zbiegu ulic Jabłoniowej i Warszawskiej na południu Gdańska. zobacz na mapie Gdańska Dotychczasowy właściciel - Grupa Ożarów, czyli producent i dostawca cementu - za nieruchomość otrzymał kwotę 12,5 mln zł.

Na nowej działce w zasobach miasta ma powstać zajezdnia autobusowo-tramwajowa, którą będzie zarządzał gdański Zakład Komunikacji Miejskiej. Zajezdnia miałaby powstać w ciągu 4-5 lat. Przewoźnik ocenia, że dzisiejsza infrastruktura wystarczy jedynie do lat 2019-2020 r. Później tramwajów i autobusów będzie zbyt wiele, by mogły się pomieścić w funkcjonujących dziś zajezdniach.

W zamian spółka chce sprzedać deweloperowi 9-hektarową działkę, na której dziś znajduje się zajezdnia autobusowa przy al. Hallera. Uzyskane w ten sposób środki powinny wystarczyć na budowę nowej zajezdni.
Kto skorzysta najbardziej na otwarciu ul. Nowej Bulońskiej?
35%

pasażerowie komunikacji miejskiej, zyskają linię tramwajową, lepsze połączenia

26%

kierowcy, okoliczne drogi się odkorkują

30%

mieszkańcy, skrócą im się podróże

9%

rowerzyści, będą mieli nowe ścieżki

zakończona

łącznie głosów: 547