• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.

Kuba Łoginow
10 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony. Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną nie rozpocznie się ani w tej, ani w przyszłej kadencji Sejmu. Nowy termin: 2017 rok.



Czy Mierzeja Wiślana zostanie przekopana?

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.

Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko.

Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy, w którą i tak już nikt nie wierzy. Rozstrzygnięcie ma więc spaść na następców, a rezygnacja z kanału ma nastąpić samoistnie, gdy do tego projektu wszyscy już stracą cierpliwość.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności kanału, opłacalność inwestycji była możliwa wyłącznie dzięki zaangażowaniu partnerów z Ukrainy i Białorusi, których przeładunki w elbląskim porcie miały stanowić aż 2,5 miliona ton.

- Bez tych inwestycji kanał nie będzie opłacalny, gdyż sam Elbląg czy Warmia i Mazury nie wygenerują dostatecznej masy ładunkowej - uważa dyrektor Portu Elbląg, Julian Kołtoński.

Tymczasem odwlekanie budowy sprawi, że wcześniejsze deklaracje trzeba zrewidować. Nikt nie będzie czekać osiem lat na możliwość zainwestowania w małym Elblągu, skoro można skorzystać z oferty już funkcjonujących portów w Gdyni lub Kłajpedzie - przyznają nieoficjalnie Ukraińcy.

Ze współpracy z elbląskim portem wycofali się niedawno Białorusini, którzy otrzymali możliwość utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w gdańskim porcie. Wszystko to sprawia, że konieczna będzie aktualizacja studium wykonalności dla kanału i wpisanie do nowego dokumentu bardziej realistycznego poziomu przeładunków - rzędu miliona ton rocznie. To jednak za mało, by uznać budowę kanału za opłacalną.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • Takie życie (1)

    jw

    • 10 4

    • właśnie

      takie życie,

      moderatorzy tego z****nego prtalu usuwają niewiadomo czemu posty,

      komuna wraca,

      dziadstwo pełną gębą

      • 0 1

  • to było do przewidzenia

    • 26 4

  • skoro port w gdańsku

    to nie przystań rzeczna w elblągu

    • 41 7

  • (2)

    po co to sciemy? albo sie opłaca i wtedy sie buduje, albo sie nie opłaca i sie nie buduje.
    Tak cięzko to sprawdzić?
    kanał przez Mierzeję ma miec wymiar polityczny czy gospodarczy?
    Okreslic jasno, a nie mieszac ludziom w głowach.

    • 66 1

    • chodzi o to, że budowa cholernie się opłaca. i to właśnie nie podoba się sąsiadom i ich reprezentantom w polskim (nie)rządzie.

      • 3 3

    • moim zdaniem lepiej zainwestować w porządny szlak kolejowy

      zmodernizować tory Gdańsk - Elbląg, zrobić porządną droge expresową itp

      • 0 0

  • Co to za chora logika... (4)

    "Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko" i badać będą 8 lat... ;]
    Nie jest tajemnicą, że woj. warmińsko-mazurskie jest jednym z najbiedniejszych. Jaka jest logika blokując ogromną inwestycję, która wspomogłaby rozwój tego regionu?

    • 42 13

    • wartością jest samo blokowanie (3)

      tak jak mieszkańcy osowy blokują budowę dróg dla zasady a później stoją w korku na spacerowej 1-2 h

      • 14 3

      • (1)

        Niecelne porównanie. Nikt się mieszkańców Osowy nie pytał, czy zrobić im Spacerową szerszą, czy normalną.
        Jeśli chodzi o trasę lęborską, to tak samo protestują mieszkańcy Chwarzna i tamtych rejonów.

        • 5 7

        • CHWARZNO? Od kiedy Trasa Lęborska będzie przechodzić przez Chwarzno? Może jeszcze Chylonię i Jastarnie?

          • 1 0

      • W korkach to będą

        stali zawsze, niezależniw od tego czy Spacerowa będzie poszerzona czy nie.

        • 1 3

  • To wyrok dla tego regionu i naszej gospodarki. (10)

    dlaczego rządy tak nieprzemyślnie postępują? To chyba nie obejmuje "praw kampanii wyborczej"? Bo jeżeli tak to strzelą sobie w kolano

    A tak na marginesie Krynica Morska zapewne zaciera ręce!!??

    • 19 14

    • dlaczego rządy tak nieprzemyślnie postępują? (5)

      Napisz (nie bój się) rząd POpaprańców.

      • 2 4

      • oo to ciekawe, PO rządzi od 20 lat? (4)

        • 2 1

        • (3)

          Od dwudziestu nie, ale łącznie mają sporo, policz sobie. Rządy Mazowieckiego, Bieleckiego, Pawlaka, Suchockiej, Buzka, a teraz Tuska, czyli UD + KLD=UW=PO, w dodatku wszędziedającedupę PSL. To też sporo lat wychodzi.

          • 4 1

          • (2)

            O kaczorach baranie się już zapomniało ... Mieli 2 lata na kopanie i co?

            • 3 2

            • Jeszcze jeden POmatoł sie odezwał. (1)

              Kaczory baranie podjęli działania, które w tamtym czasie mogli wykonać.
              Przykładowo:
              -przyjęto harmonogram inwestycji
              -badania wpływu inwestycji na środowisko
              Więcej nie będę wymieniał bo i tak do ciebie nie dotrze.
              Ty jesteś ślepo zapatrzony w swojego wodza albo należysz do młodzieżówki POpaprańców.
              Dzięki takim debilom źle się dzieje w kraju.

              • 2 0

              • dzięki za komplemet, ale nie nalezę do żadnej młodzieżówki a prędzej do Koła Pogodnej Jesieni Trzeźwo Myślących - KPJTM - zapamiętaj to sobie, to przejmiemy władzę - mądrzy, wykształceni ludzie.

                • 0 0

    • RZĄDY? (2)

      Kiedy nauczycie się Wy peerelowszczyki, że rządy (czyli ministrowie wraz z premierem) nie mają nic wspólnego w Wami. O inwestycjach w regionie decydują samorządy i to one w pierwszej kolejności decydują o zasadności i procedurach wdrażania danego projektu inwestycyjnego.

      Rząd nie może wspierać każdej inwestycji, która wydaje się słuszna, bo tak już nawet nie postępują komuniści z Laosu, Kambodży czy Wietnamu. O wszystkim w globalnym świecie decyduje ekonomia, a ta opiera się na prognozach długo okresowych.

      Poza tym, brak przekopu Mierzeji Wiślanej to nie wyrok dla Elbląga czy Fromborka - bo jak wiadomo te miasta nie są regionami sensu stricte wyłącznie portowymi.

      Brak "przekopu", co należy podkreślić, to zachowanie bezcennych przyrodniczo obszarów, które przy dobrej i przemyślanej strategii ekonomicznej mogą być też elementem gry rynkowej o turystę. Sektor turystyczny bowiem nie jednokrotnie przynosi więcej korzyści, niż jakiś tam małomiasteczkowy port o megalomańskich skłonnościach do popadania w samouwielbienie.

      Gdyński i Gdański port czyni i czynił wiele starań o rozwój i dochodowość swoich przedsiębiorstw i biorąc pod uwagę ostatnie kontrakty będzie tutaj coraz lepiej. Mgliste natomiast wydają się marzenia o barkach z Białorusi, które stacjonować będą w elbląskim porcie.

      Zatem nie warto chyba obwiniać polityków za to, że trzymają się kryteriów zasadności, opłacalności i praworządności nie wspominając już o tym, że ryzykowny przekop mógłby przynieść klęske ekologiczną, a wraz z nią recesję w całym regionie Zalewu Wiślanego.

      Pozdrawiam wszystkich demokratów bezpośrednich, którzy poprzez własne oddolne inicjatywy potrafią realnie wspierać regiony myślą, uczynkiem i demokracją.

      • 2 5

      • Jesteś tego pewien ?

        Skoro to tylko i wyłącznie samorządy decydują to po co pismo od wiceminister infrastruktury w tym temacie ? Czytałeś wogóle artykuł ? Jak widzisz decyzje są podejmowane na szczeblach struktur rządowych a nie samorządowych.
        Cytuję: "Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko."
        Czy to jest wypowiedź samorządowca czy członka rządu ?
        pozdrawiam
        Mieszkaniec miejscowości nad Zalewem Wiślanym

        • 2 0

      • ADN

        Tylko żeby nie zrobiono z Mierzeji Wiślanej takiego biznesu turystycznego jak się dzieje obecnie z Półwyspem Helskim.

        • 0 0

    • Port Of Elbląg całe wieki radził sobie i bez przekopu, czemu dziś ma sobie nie radzić?

      • 0 0

  • Nic dziwnego (3)

    Kolejny cud Donalda. Najsmutniejsze jest to, że mimo afer i arogancji władzy poparcie PO nie spada...

    • 28 20

    • (2)

      blablablabla....przeczytaj chociaz ten artykul zanim skomentujesz. Tam jest napisane wyraznie, ze zmienily sie okolicznosci bo bialorusini zrezygnowali z inwestycji....

      • 5 9

      • a dlaczego zrezygnowali??

        bo sie cudak opi....alal z podjeciem decyzji. takze twoj przedmowca ma racje.

        • 9 2

      • Idiot ?

        • 5 0

  • To wyrok dla Elbląga i całego Zalewu. (5)

    W 2017r nie będzie po co budować kanału skoro cały przemysł morski w tym rejonie upadnie,natomiast Rosjanie ten okres na pewno wykorzystają i staną się (jeśli już nie są) zagrożeniem dla portów Trójmiasta-przejmą większość przeładunków od nas.

    • 45 9

    • dlaczego Pomorze

      ma dofinansowywac ościenne województwo.

      • 2 10

    • "cały przemysł morski w tym rejonie upadnie" (1)

      bo elbląg leży nad morzem...

      • 2 6

      • a szczecin??

        tez nie lezy nad morzem, a port jest i to calkiem spory

        • 4 0

    • Alez wasc bzdury wyPiSujesz az oczy pieka

      Jak sie ma budowa tego kanalu do funkcjonowania portow w 3miescie?

      • 1 6

    • PIS-DO

      Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy,...ODWLEKANIE NIE ZNACZY REZYGNACJA!!

      • 0 0

  • (1)

    to jest właśnie Polska - żeby to funkcjonować zaczęło jak trzeba to potrzebny byłby IV rozbiór - bo Polacy tylko pod pod pręgierzem się sprawdzają

    • 24 5

    • smutne ale chyba prawdziwe

      niestety
      po dupie musimy dostać żeby zacząć działać ...

      • 2 0

  • no i bardzo dobrze

    woluntaryzm decyzyjny. to odpowiednia nazwa dla pomyslu przekopu

    • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane