Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Maciej Korolczuk
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Więcej zdjęć (4)

Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Więcej zdjęć (4)

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.

fot. Zbigniew Kosycarz / KFP

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.

fot. Zbigniew Kosycarz / KFP

Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Więcej zdjęć (4)

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.

fot. Trojmiasto.pl

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.

fot. Trojmiasto.pl

Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Więcej zdjęć (4)

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (442) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • "miasto pozwala deweloperom... (29)

    ...budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej" W Urzędzie Miejskim przeczytali?

    • 805 43

    • (7)

      W urzędzie miejskim wiedza co robią. To nie jest miasto ważne tylko urzędasy i ich jaśniepaństwo prezydenci. Mieszkańcy maja tylko płacić i milczeć. Ewentualnie mogą poprzeć obowiązującą politykę miasta i podpisać volkslistę aby w pełni zostać mieszkańcami europejskiego miasta.

      • 85 24

      • (5)

        Dzbany z UM tylko pieniądze biorą i pierdzą w stołki! Stan niektórych dróg przebija kraje 3 świata ! Czy wy dzbany z urzędu wiecie jak wyglada Kampinoska ,elbląska od strony akademii muzycznej ,podwale grodzkie ,hallera itp itd... zamiast organizować marsze zboczeńców może zaczniecie robić to do was należy !!!

        • 107 26

        • zamiast organizować marsze zboczeńców ... organizujcie msze prałatów zboczeńców (2)

          i spędy zboczeńców jak na krak przedm, i pod jasną górą

          • 5 25

          • A może po prostu niech nie organizują żadnych marszów zboczeńców ani tych ani tych i wezmą się za prawdziwe problemy a nie światopoglądowe g*wno...

            • 21 1

          • Artystów zboczeńców,nauczycieli zboczeńców,trenerów zboczeńców...

            Może tak i polityków-zboczeńców, pracowników wymiaru "sprawiedliwości"-zboczeńców -masz fobię antyklerykalną,czy po prostu to Twoja praca?

            • 10 2

        • nie masz wykształcenia podstawowego skoro nie wiesz jaką funkcję w państwie pełni urząd miejski

          • 2 6

        • Hallera to juz wogole jakas masakra.. dojazd do plazy, turysci a droga jak w rosji... Co sie dzije w kwestii budowy Nowej Swietokrzyskiej? W 2014 albo i wczesniej byly plany budowy mamy zaraz 2020... i nic

          • 4 0

      • urząd miejski nie podejmuje decyzji o infrastrukturze drogowej

        to nie są jego kompetencje, te decyzje podejmuje się na promie rządu i tam się kieruj

        • 1 12

    • a niby czemu miasto miałoby to obchodzić? w interesie miasta jest żeby samochód było jak najmniej. (4)

      • 33 51

      • generalnie tak, ale nie w ten sposób (3)

        to, co mamy teraz w całym 3mieście to po prostu wynik zaniedbań i nieudolności, a nie sensownej polityki magistratów zmierzającej ku polepszeniu jakości życia przez zmniejszenie liczby samochodów.
        Nie wystarczy na

        to, co mamy teraz w całym 3mieście to po prostu wynik zaniedbań i nieudolności, a nie sensownej polityki magistratów zmierzającej ku polepszeniu jakości życia przez zmniejszenie liczby samochodów.
        Nie wystarczy na osiedlu na 100 mieszkań wymusić 20 miejsc parkingowych, bo Polak i tak coś wykombinuje - stanie na trawniku chociażby. Trzeba wprowadzić kompleksowy system jednocześnie zniechęcający do posiadania samochodu (bezwzględne kary za złe parkowanie, zakazy wjazdu do centrum itp) i zachęcający do transportu publicznego (częste i wygodne kursy, buspasy, darmowa komunikacja itp.).

        To taka sama różnica jak między rozsądną gospodarką wodami opadowymi i ściekami a zaniedbywaniem stanu kanalizacji prowadzącym do tego, że przez tydzień gdańszczanie sikali prosto do Motławy.

        • 42 18

        • (2)

          Żeby zadowolić mieszkańców, to na 100 mieszkań musiałoby być minimum 200-300 miejsc postojowych. Jeśli ktoś kupuje auto (tak jak napisane jest w artykule) po 5 tys. zł i w rodzinie jest po 3-4 auta, to 300 miejsc to i

          Żeby zadowolić mieszkańców, to na 100 mieszkań musiałoby być minimum 200-300 miejsc postojowych. Jeśli ktoś kupuje auto (tak jak napisane jest w artykule) po 5 tys. zł i w rodzinie jest po 3-4 auta, to 300 miejsc to i tak za mało. Dzisiaj koszt miejsca w hali garażowej to ok. 40 tys. zł. Razy 3 miejsca to ile mamy? 120 tys. zł. Jesteś gotowy tyle wydać? Bo po sąsiadach widzę zupełnie co innego.

          • 26 8

          • no bo to droga donikąd (1)

            zapewnimy 200-300 miejsc postojowych na każde 100 mieszkań, to czemu nie 400 czy 500. Jeden samochód do pracy, drugi dla żony, trzeci dla dziecka, czwarty do zabawy w weekendy, piąty na części...

            • 17 4

            • ale wtedy miasto musiało by być 100 razy większe, żeby to wszystko zmieścić

              i granica Gdańska byłaby w Elblągu, a kto tyle rur pociągnie i za co? tylko po to żeby każdy Janusz mógł po 3 samochody parkować pod blokiem

              • 3 4

    • (6)

      taaa przerzućcie infrastrukturę na deweloperów i nikogo nie będzie stać na mieszkanie :D

      • 14 38

      • A gdzie poza Warszawą (5)

        są najdroższe mieszkania? W Gdańsku. Deweloperzy Nie mogą ciągle podwyższać ponieważ mogą zostać z częścią mieszkań.

        • 29 7

        • o deweloperów się nie martw (2)

          mamy trójmiejskie klany posiadaczy nieruchomości, oni zawsze będą mieli kaskę na kolejne mieszkanie na wynajem, bez względu na ceny. Najtrudniej zacząć, ale przecież dziadkowie pomogą.

          O przepraszam, teraz

          mamy trójmiejskie klany posiadaczy nieruchomości, oni zawsze będą mieli kaskę na kolejne mieszkanie na wynajem, bez względu na ceny. Najtrudniej zacząć, ale przecież dziadkowie pomogą.

          O przepraszam, teraz już nie tylko trójmiejskie tylko trójmiejsko-brukselskie.

          Tylko szarego człowieka nie stać na mieszkanie w mieście, w którym się urodził...

          • 43 11

          • (1)

            i ten bolszewicki ból gluteusa maximusa... Chciały by się znacjonalizować co?

            • 2 10

            • to, że każdy w Polsce musi mieć własnościowe mieszkanie to jest chore

              w Polsce w ogóle nie buduje się mieszkań pod wynajem ... jak masowo na zachodzie UE

              • 4 7

        • a wysiliłeś swój mały rozumek by pojąć dlaczego tak jest? Grunt nie jest z gumy i się nie rozciągnie a terenów jest mało o ile w ogóle są w centrum miasta. Zamiast budować w górę miasto się rozlało co stwarza kolejne problemy i potrzebę inwestycji w infrastrukturę.

          • 3 3

        • gdzieś zawsze będą mieszkania najtańsze a gdzieś najdroższe a gdzieś drugie w kolejności

          a gdzieś trzecie w kolejności, i co z tego wynika? nic.

          • 0 1

    • A wcześniejsze zdanie? (1)

      "Teraz można kupić auto za 5 tys. zł" - to nie tu jest problem? Kupić auto w cenie roweru i potem wymagać, że nie ma gdzie parkować, skoro w jednej rodzinie potrafi być po 4 auta?

      • 19 6

      • jakie 4? max 2

        • 2 2

    • Jak miasto pozwala budowac bez retencji deweloperom

      • 7 1

    • Warto dodać

      I bez miejsc postojowych .....
      haha... ale ludzie kupują i stoją w korkach. Gdyby nie kupowali z powodu dojazdu deweloperzy mieli by inne podejście.

      • 8 1

    • a nabywcy? Też już to przeczytali czy będą, po zakupie mieszkania, jęczeć, że nie mają jak się z niego wydostać i jak wrócić.

      • 5 1

    • Amen (3)

      Przymorze jest najlepszym przykładem. Tona nowych budynków mieszkalnych i biurowców. Zero parkingów w porównaniu do potrzeb a o drogach nie wspomnę. Miejscy chyba myślą, że jak na grunwaldzkiej dostawią sygnalizację

      Przymorze jest najlepszym przykładem. Tona nowych budynków mieszkalnych i biurowców. Zero parkingów w porównaniu do potrzeb a o drogach nie wspomnę. Miejscy chyba myślą, że jak na grunwaldzkiej dostawią sygnalizację świetlną i kilka nawrotek to nagle zwiększy się przepustowość dróg. Od 30 nie doszedł nawet jeden pas ruchu więcej. Kołobrzeska od Grunwldzkiej do Chłopskiej była 2 pasmowa 30 lat temu i nadal jest, a dalej jeden pas i nadal jest. Chłopska -> Rzeczypospolitej była dwu pasmowa i nadal jest. Jedynie fragment obrońców poszerzyli, ale co z tego skoro dalej jest czarny dwór jednopasmowy i Bora-Komorowskiego też jednopasmowa. Od lat nikt nie próbuje nawet usunąć wąskich gardeł.

      • 8 1

      • i bardzo dobrze, czego nie rozumiesz? (2)

        • 2 6

        • (1)

          Tego, że Przymorze bylo projektowane pod te budynki które postawili, liczne wjazdy na poszczególne części, dużo parkingów. Na takiej Jagiellońskiej na parkingu stała jedną osobówka i ciężarowy. Ludzie się dziwili po co

          Tego, że Przymorze bylo projektowane pod te budynki które postawili, liczne wjazdy na poszczególne części, dużo parkingów. Na takiej Jagiellońskiej na parkingu stała jedną osobówka i ciężarowy. Ludzie się dziwili po co tyle miejsc jak i tak nikogo nie stać na samochód. Drogą zieloną też była w projekcie Ale nie starczyło na nią kasy i dalej jej nie ma. Projektanci przewidzieli że liczba aut się zwiększy i będzie trzeba odbudować drogi. A teraz deweloperzy zabudowaną wszystkie dziury Grodzką płotem i na przykład jak można było z kołobrzeskiej przejść do szpitala na zaspie w 10 minut to teraz masz z 2 kilometry i emeryt bierze taksówkę zamiast pójść.

          • 4 1

          • po co zmyślasz?

            po co?

            • 0 2

  • (13)

    madrego to I milo poczytac

    • 664 51

    • (7)

      lesny dziadek od przepustowosci lo w libii noze byl ale na pewno nie w miastach europejskich

      • 19 97

      • chyba ty

        • 48 5

      • ja też nie lubię ludzi z tamtej epoki (5)

        ale widać, że są to po prostu wyszkoleni specjaliści i wiedzą co mówią

        • 57 13

        • co człowiek winny tego kiedy się urodził?

          Urodził, wychował, wykształcił i pracował w PRLu. Innego wyboru nie miał. Można oceniać jedynie czy robił to dobrze, czy źle.

          Przez tę mentalność "ja też nie lubię ludzi z tamtej epoki" mamy nieustannie wojnę polsko-polską...

          • 68 2

        • Ty technik

          A za co ty tego gościa nie lubisz ????

          • 34 1

        • powiedział "technik" akrobata.

          • 1 5

        • to zwykły budowlaniec

          a nie specjalista

          • 2 5

        • Kompleksy?

          Bo technik (tak zrozumiałem) z lat 60-tych lepiej zna się na rzeczy i składniej potrafi się wypowiedzieć, niż niejeden dzisiejszy doktor inż.?

          • 10 1

    • Ten człowiek zrobił więcej dla miasta niz ta dulkiewicz (1)

      • 48 4

      • nic nie zrobił, to zwykły wykonawca

        nie projektant

        • 0 1

    • prawde mowi, tak naprawde w gdansku nie ma miejsca, w ktorym by nie bylo korkow, to jest prawdziwy dramat. Komunikacja miejska tez nie lepsza

      • 26 3

    • Stara dobra szkoła (1)

      Z tą wiedzą i praktyką mógłby na PG wykładać.

      A kilka lat temu (może 8) chcieli wysyłać spawaczy z stoczni na kurs strzyżenia psów bo nie było dla nich etatów.

      • 4 1

      • slaby dowcip, z jaką wiedzą? ten facet nie ma żadnej wiedzy, to robotnik

        • 0 3

  • Halo Pani Prezydent! (9)

    Słyszy Pani?
    Pan Zygmunt bardzo mądrze mówi.
    Historia z logo przedsiębiorstwa jest bardzo ciekawa.

    • 519 46

    • Mądrze? To droga do nikąd takie myślenie. (4)

      Moskwa idealnym przekładem miasta tego pana ze snu.
      Kilkanaście obwodnic, niektóre po 12 pasów, brak przejść, ogromne skrzyżowania.
      utopia dla kierofczyka i co.... Moskwa jest najbardziej zakorkowanym miastem świata...
      kilkanascie km jedzie się tam kilka godzin w godzinach szczytu.

      • 13 62

      • ...

        Ze skrajności w skrajność, standardowa retoryka... :)

        • 22 2

      • Metro wszędzie co 3 minuty - za drobne. No i skromne 12 mln mieszkańców. (2)

        • 31 1

        • no metro jest ale wiekszosc przemieszcza sie tam i tak samochodem.

          • 3 7

        • Ale Gdańsk nie będzie miał metra

          Ma SKM i PKM i nie potrafi (nie stać nas) na tak co 5 minut, a co dopiero zbudowanie linii podziemnych i takt co 3 minuty...

          • 2 0

    • (2)

      Wypowiedź tego człowieka tylko pokazuję jak Gdańsk pod względem infrastruktury drogowej jest daleko w tyle za innymi miastami w Polsce. Szkoda tylko, że sami gdańszczanie tego nie rozumieją i dalej żyją w przekonaniu że Gdańsk to najlepsze miejsce do życia

      • 32 5

      • Jak 80% ludzi głosuje na zacofańca to nie ma co się dziwić, że się cofamy. A taki budżet...
        Zaraz zainwestują kilka baniek na następny generator korków na Podwalu i znowu 80% wybierze zacofańca.
        Ale nie ważne, że źle. Ważne że nasze. Taka mentalność.

        • 15 9

      • ten człowiek to zwykły budowlaniec

        on nie ma kompetencji do zabierania głosu w sprawach dotyczących infrastruktury drogowej a tym bardziej fachowcami nie są mieszkańcy, więc ich "opinie" można między bajki włożyć

        • 1 10

    • cha

      Panna Prezydent nie wie?
      korki nadal będą
      a plac po locie co?lepiej sprzedaż z zyskiem?
      A będzie chętny. ?Może Timmermans

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.