stat

Busem bez kierowcy pojedziemy do zoo

23 kwietnia 2019, 7:00
Maciej Korolczuk

Gdańsk szuka firmy, która pomoże zaprezentować na ulicach miasta pierwszy pojazd autonomiczny. Trasa pokazowa, którą pasażerowie będą mogli przejechać się bez opłat, została wytyczona na ul. Karwieńskiej, między ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska a zoo zobacz na mapie Gdańska. Testy mają potrwać minimum cztery tygodnie. Pojazdem bez kierowcy będzie można przejechać się w drugiej połowie roku.



Autonomiczny minibus porusza się wzdłuż trasy niczym winda. Skanuje otoczenie i wie, kiedy zwolnić lub całkowicie się zatrzymać, jeżeli na swej drodze napotka przeszkodę. Podobnie jak w pierwszych windach, także na pokładzie minibusa podczas jazd testowych obecny będzie operator.

Pojazd bez kierowcy pojawi się w Gdańsku w ramach unijnego projektu Sohjoa Baltic (więcej piszemy o nim w ramce pod artykułem). Oprócz Gdańska autonomiczne busy trafią na testy do Helsinek, Tallina oraz Konsbergu w Norwegii.

Pasażerowie będą mogli przetestować jazdę bez kierowcy prawdopodobnie w sierpniu lub wrześniu. Przejazd będzie darmowy, a pokazową trasę wytyczono między ul. Spacerową a zoo. Na pokład będzie mogło wejść ok. sześciu osób.

W ciągu godziny bus ma przejechać między Spacerową a zoo minimum dwa razy. Po drodze zatrzyma się na wysokości parkingu dla samochodów. Testy potrwają minimum 24 dni kalendarzowe, co najmniej sześć dni w tygodniu, w tym każda sobota i niedziela, przez minimum pięć godzin każdego dnia w godz. 10-18. Rozkład jazdy ma zostać sporządzony przez wykonawcę i zaakceptowany przez miasto.


Głównym kryterium w przetargu jest cena (60 ze 100 pkt.), ale pod uwagę brane są też m.in. doświadczenie zespołu w przeprowadzeniu przynajmniej jednej wcześniejszej prezentacji na drodze publicznej oraz czas trwania prezentacji ponad wymagane 24 dni kalendarzowe.

Punktowane są też inne kryteria: możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wyświetlacz zmiennej treści (ekran) na pokładzie z obowiązkiem wyświetlania reklam i innych treści zleconych przez miasto, system automatycznego liczenia pasażerów oraz natychmiastowy transfer obrazu z kamer wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz dostęp do nagrań.

Firmę, która zrealizuje usługę na rzecz miasta poznamy w maju. Umowa ma zostać podpisana najpóźniej do połowy czerwca.

Czym jest Projekt Sohjoa Baltic


W ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili. Projekt wprowadza wiedzę i kompetencje organizacji inteligentnego oraz przyjaznego środowisku transportu publicznego. Ponadto dostarcza on wytycznych prawnych i organizacyjnych stanowiących warunki niezbędne do efektywnego świadczenia tego rodzaju usługi.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu wewnątrzzakładowego oraz publicznego, jak również prawną, połączoną z dogłębnym zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport.

Dzięki Sohjoa Baltic w najbliższych latach sześć miast w Regionie Morza Bałtyckiego zaprezentuje autonomiczne minibusy na trasach testowych. Projekt Sohjoa Baltic jest finansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.
Czy zamierzasz przejechać się pojazdem bez kierowcy?
62%

tak, to innowacyjny pomysł i na pewno interesujące doświadczenie

17%

jeszcze nie wiem

21%

nie, boję się takich "wynalazków"

zakończona

łącznie głosów: 1941