Chcą, by Nowy Port pojawił się na autobusach i tramwajach

19 stycznia 2020, 12:00
Ewelina Oleksy
Najnowszy artukuł na ten temat

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Jak wypromować rewitalizowaną dzielnicę? Wypuścić na trasę tramwaj lub autobus oklejony w informacje o ważnych dla niej wydarzeniach, miejscach lub postaciach. Taki pomysł mają dzielnicowi radni z Nowego Portu, którzy z propozycją w tej sprawie zwrócili się już do władz Gdańska.



Zarząd Dzielnicy Nowy Port chce, by miasto zwiększyło promocję dzielnicy w ramach prowadzonego tam projektu rewitalizacji.

- Jest prosta recepta, jak to zrobić. Propozycją jest oklejenie tematyczne tramwaju. Taki tramwaj będzie jeździł po Gdańsku i będzie na tyle rozpoznawalny, że będzie on kojarzony z dzielnicą - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.

Fischer, Górecki, Lipnicki



Dzielnicowi radni złożyli już w gdańskim magistracie pismo w tej sprawie. Proponują w nim, by na tramwaju znalazły się np. daty ważnych dla dzielnicy wydarzeń, takich jak strajk dokerów z 1946 r. lub znane postacie z dzielnicy. A tych jest wiele.

- Chociażby Richard Fischer, browarnik, radny, człowiek, który zelektryzował oraz wybrukował dzielnicę, męczennik błogosławiony ks. Marian Górecki, patron placu ksiądz Jan Gustkowicz, obrońcy Westerplatte, strajkujący dokerzy, piłkarze klubu Portowiec Gdańsk. Jest też sporo postaci współczesnych z Nowego Portu zasługujących na takie wyróżnienie. Np. Tomasz Lipnicki - muzyk, czy dawna mistrzyni w boksie Iwona Guzowska - wymienia Hamadyk.
Radny dzielnic dodaje, że jest też mnóstwo miejsc, które mogłyby być uwiecznione na pojazdach komunikacji miejskiej: Dwór Fischera wraz z dawnym browarem, latarnia morska, park w Szańcu Zachodnim, Twierdza Wisłoujście, Morski Dom Kultury, falowiec, kamienice, dźwigi portowe, dawny klub Viking.

Wniosek do komisji ds. imion i wizerunków pojazdów



Dzielnicowi radni podkreślają, że byłaby to świetna promocja Nowego Portu, która w efekcie pozwoliłaby zachęcić turystów do jego odwiedzin.

- Wyobrażam sobie, że także w środku pojazdu byłyby ciekawe informacje, także w języku angielskim. Takie pojazdy powinny pojawić się w każdej z dzielnic Gdańska. A tam, gdzie nie ma tramwajów, dojeżdżają przecież autobusy. Byłaby to pierwsza taka inicjatywa w kraju - mówi Hamadyk.
Miejscy urzędnicy nad pomysłem dzielnicowych radnych pochylą się w najbliższym czasie.

- W listopadzie prezydent Gdańska powołała Komisję ds. imion i wizerunków pojazdów gdańskiej komunikacji miejskiej. Pismo z wnioskiem Rady Dzielnicy Nowy Port dotyczącym promocji poprzez oklejenie tramwaju tematycznie datami lub ważnymi dla Nowego Portu symbolami, zostanie przedłożone na najbliższym posiedzeniu komisji - informuje Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu.

Po mieście już kursuje kilka tematycznych tramwajów



Od niedawna po mieście jeździ tramwaj promujący finał Ligi Europy 2020 w Gdańsku. Ale nie jest to pierwszy taki, specjalny, tramwaj.

Czytaj: Po Gdańsku jeździ złoty tramwaj



- Tramwaje promujące ważne dla naszego miasta wydarzenia, kampanie czy instytucje to praktyka stosowana w Gdańsku od lat. Aktualnie po mieście kursuje dziewięć oklejonych tramwajów. Są to m.in. tramwaj ECS, Sąd Ostateczny, Polskie Niebo, Czyste Miasto Gdańsk oraz tramwaje promujące gdańskie kluby sportowe: Lechia Gdańsk, GKŻ Wybrzeże, Pomorski Klub Hokejowy - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Jest też autobus w gepardzie cętki promujący gdańskie zoo.
Czy reklamy na autobusach i tramwajach to dobry sposób na promocję?
42%

tak

38%

to zależy, jaka jest ich treść i wygląd

20%

nie

zakończona

łącznie głosów: 1222