- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (159 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (252 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (721 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (143 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (64 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie wybrane
-
2021-06-18 07:31
Niech pomyślą też o braku zielonego światła dla tramwaju gdy nie nadjeżdża tramwaj (24)
Obecnie często np. na nawrotce przy Locie czy przy Cebertowicza pali się zielone dla tramwaju gdy żaden tramwaj nie nadjeżdża. Skutek jest taki, że przejazd jest pusty, a kierowcy i tak stoją na czerwonym, i tworzą się bezsensowne korki
- 246 21
-
2021-06-18 12:26
Dokladnie j to samo jest wlasnie na Adamowicza, nie jedzie tramwaj a wszystko stoi (1)
I się głupio tłumaczą, że korkibo priorytet dla tramwaju, którego akurat nie ma.
W tym mieście nikt nie ogarnia i się nie stara by ruch był płynny j bez korków. Ale będą wybory to będzie rozliczenie.- 5 2
-
2021-06-18 12:45
O patrz - jak jest dokładnie tak samo, tylko stoi pieszy, to jest cacy.
Może zrobimy tunel z windą dla samochodów pod torami? Nie będą wtedy stały na czerwonym...
- 3 3
-
2021-06-18 08:18
(8)
To faktycznie brzmi dziwnie. Nie jest czasem tak, że samochody stoją bo inni mają zielone albo piesi a tramwaj tylko przy okazji? Serio pytam bo nie wiem.
- 0 4
-
2021-06-18 08:39
Nie (7)
Samochody stoją na czerwonym dla zasady nawet jak nie ma pieszych ani tramwajów. Taka jest polityka miasta żeby miasto było tylko dla turystów a nie dla mieszkańców.
- 11 7
-
2021-06-18 08:46
Do tej pory piesi stali nawet jak nie było samochodów. (6)
Patrz, nie podoba Ci się jak jesteś traktowany tak jak chciałeś żeby traktować innych?
Może przycisk damy przed światłami? Wciśniesz, to w następnej zmianie *może* zapali się zielone.
Co to w końcu jest 5 min czekania?- 7 4
-
2021-06-20 14:28
Ile emisji CO2 ma pieszy, a ile pojazd?
Bo to istotne, jak osobówka ważąca ponad tonę musi stanąć dla zasady i potem ruszyć z prędkości 0 km/h. I przypomnę, wsiadając do tramwaju do pełna jest mniej emisji CO2, niż jakby każdy miał pedałować. Człowiek też generuje ślad węglowy, a ruch to praca i proces wytwarzania energii przez spalanie.
- 0 0
-
2021-06-18 09:26
Widziałes pieszego stojącego jak samochody nie jadą ?? To musiał być 10-latek. (4)
Przyciski na rzadko uczęszczanych przejściach powinny być. Tylko powinny dawać zielone pieszym po kilku sekundach.
- 11 3
-
2021-06-18 11:00
Ja np widziałem funkcjonariuszy (2)
obserwujących w pewnym oddaleniu czy ktoś w takim przypadku nie przechodzi na czerwonym. I cyk mandacik jak się taki trafi.
- 1 3
-
2021-06-18 11:07
Durne prawo (1)
Niedługo bez zezwolenia nie będzie można ruszyć nogą...
- 4 1
-
2021-06-18 12:44
Och nie, nie pozwalają mi łamać prawa.
Jak jesteś wolnościowcem, to bądź na całego. Kierowca powinien móc Cię wtedy legalnie rozjechać, bo zagrażasz jego zdrowiu.
- 3 1
-
2021-06-18 10:18
Jeśli nielegalne staje się normą, to coś tu jest nie tak
- 3 1
-
2021-06-18 07:45
To samo jest na 3 Maja na przejeździe przy Forum
a często, tramwaj jadący tam raz na 10 min, stoi na czerwonym. A z drugiej strony samochody stoją, gdy na horyzoncie nie widać tramwaju. A jest to nowowybudowany przejazd i zaraz pójdzie kolejna kasa na przeróbki. Łatwo się wydaje nie swoja kasę.
- 32 0
-
2021-06-18 08:08
te samochody i tak się zatrzymają na najbliższym czerwonym
tak działa sieć
- 1 7
-
2021-06-18 07:50
(4)
a ile tracą autobusy na Trakcie Św Wojciecha przez bezsensowne wyłączenie przycisków na przejściach dla pieszych. Władze maja jakiś problem z tym, żeby takie światła zapaliły zielone pieszym jak nacisną guzik, np. w ciągu 5 sek, Zamiast tego fundują wszystkim korki, a pieszy jak się pojawi też musi czekać.
- 27 0
-
2021-06-18 08:35
To samo na Morenie (3)
Jak nie dociśniesz do 90-100 to nie przejedziesz Rakoczego bez postojów. I nie, rożnica nie jest kilka sekund a 5 postojow x 2 min = 10 min.
- 10 6
-
2021-06-18 08:44
Że co? (2)
Przecież jak jedziesz tam 50, to zatrzymasz się na światłach dopiero na pętli Łostowice...
- 1 8
-
2021-06-18 09:18
na łostowicach nie ma pętli... (1)
- 5 5
-
2021-06-18 09:23
Znalazł się nazista.
Jest w 1/3 w Łostowicach :D
- 2 3
-
2021-06-18 07:38
Jest to poświęcenie na które jestem gotów. (4)
Jak kierowcy nauczą się nie ładować w poprzek torów na czerwonym, będzie można myśleć o ich wygodzie.
- 26 14
-
2021-06-18 07:53
(3)
Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój"
To skutecznie rozwiąże problem tarasowania przejazdów samochodami XD- 16 6
-
2021-06-18 14:17
Na zakręcie tramwaj i tak musi zwolnić, czyste prawa fizyki.
wynikające z dotychczasowych projektów torów, zresztą i tak nie można tego zmienić bo nie możesz narzucić minimalnej prędkości na łuku.
- 2 0
-
2021-06-18 08:14
Rozumiem, że czujniki samochodów na torach nie będą częścią systemu? (1)
W sumie, słusznie, poziom januszerki przy torach jest kosmiczny.
Jak staniesz jak człowiek przed, to ktoś Cię zawsze objedzie i właduje się w poprzek torów.- 21 0
-
2021-06-18 10:02
Powinny być kamery na każdym przejeździe
I cyk mandacik za wjechanie na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia
- 8 3
-
2021-06-18 07:38
najważniejszy problem w zbyt wolno jeżdżących tramwajach to jest właśnie to, o czym piszesz
brawo!
- 24 3
-
2021-06-18 09:11
To nie jest mało (15)
nie rozumiem kpin z 20 km/h. Pomijam już, że z taką prędkością średnią jezdza najszybsze tramwaje w Polsce (patrz zestawienie). Ale jeżeli chce się mieć dużo przystanków, żeby każdy miał na tramwaj blisko, to taki skład musi najpierw się rozpędzić, potem przy przystanku wyhamować.
A na "pace" ma przecież setki pasażerów i własną wagę. Jeżeli chcecie żeby trawmaj jeździł 80 km/h, to okej, tylko potem nie płaczcie, że przystanki są nie co 100 tylko co 1000 metrów.- 115 21
-
2021-06-19 11:53
Plebs nie zrozumie, że to jest znaczący wzrost prędkości.
- 1 1
-
2021-06-18 15:51
To proste obsmianie tematu...
... wynika z braku analitycznego myślenia... Ja np. po Gdańsku śmigam 70km/h, ale też jade 10km/h, średnio wydawało mi się że to jakieś 40-50 km/h, ale jak do znajomych jade 12 km, to schodzi z pół godziny, czasem dłużej -średnia to zawrotne 24 km/h.
- 5 1
-
2021-06-18 09:39
samochód jedzie ze średnią prędkością 40kmh (12)
- 8 20
-
2021-06-18 10:13
(1)
ganizon-> morena, godzina 15, średnia 14-15 km/h
- 4 0
-
2021-06-18 10:57
Skuter: ganizon -> morena, godzina 15, średnia 20 km/h
- 3 0
-
2021-06-18 10:01
Nie ta liga, tu jest mowa o tramwajach (1)
Najwyższą średnią prędkość mają tramwaje w Poznaniu 20,8 km/h
- 6 0
-
2021-06-18 11:01
W Poznaniu tramwaj robi częściowo za "metro"
Poznański Szybki Tramwaj
- 3 0
-
2021-06-18 09:41
gdzie? (7)
bo chyba nie w gdańsku
- 12 5
-
2021-06-18 09:57
nawet mniej, mi wychodziło zawsze 36-38 km/h po całym dniu jeżdżenia (6)
Chodzi o średnią prędkość. Przecież możesz to sobie w samochodzie sprawdzić. Większość ma coś takiego. No może nie starsze modele.
- 11 3
-
2021-06-18 20:27
Haha, u mnie wychodzi 23;) i zawsze mi się wydaje, że mnie oszukuje.
- 2 0
-
2021-06-18 11:01
Słowo - klucz. Cały dzień jeżdżenia. (1)
Pewdnie do tego obwodnicę zaliczałeś ;)
Jak jedziesz do pracy i z pracy rzadko udaje się wykręcić połowę tej prędkości.- 3 1
-
2021-06-18 11:04
Niestety-stety nie jeżdżę obwodnicą... właśnie po to by nie stać w korku;-)
I dlatego mam taką średnią...
- 0 3
-
2021-06-18 10:55
A mi wychodzi po Gdańsku średnia prędkość 67 kmh... (2)
Zależy gdzie w mieście się jeździ...
- 1 6
-
2021-06-18 12:28
no i jak tu dzieciakowi wytlumaczyc co to jest srednia predkosc z calego dnia (1)
ktory sie upiera ze po calym dniu jezdzenia po Gdansku, srednia predkosc to 67 km/h
- 6 0
-
2021-06-18 12:46
Może popyla obwodnicą w tą i z powrotem.
Poza szczytem oczywiście.
Jest też szansa, że licznik w jego samochodzie nie liczy jak stoi.- 5 0
-
2021-06-18 08:05
ta średnia prędkość podróżowania (15)
nie uwzględnia czadu dojścia do przystanku , czasu oczekiwania, czasu przesiadek. Czas jazdy do pracy z Oruni do Wrzeszcza komunikacją to 40 - 50 minut drzwi - drzwi. mam 7,5 km do pokonania jedna przesiadka. Średnia prędkość podroży do pracy komunikacją to 10 km/h. Hulajnogą jadę 23 minuty - drzwi - drzwi. średnia 20 km/h. Rowerem pewnie wygodniej
nie uwzględnia czadu dojścia do przystanku , czasu oczekiwania, czasu przesiadek. Czas jazdy do pracy z Oruni do Wrzeszcza komunikacją to 40 - 50 minut drzwi - drzwi. mam 7,5 km do pokonania jedna przesiadka. Średnia prędkość podroży do pracy komunikacją to 10 km/h. Hulajnogą jadę 23 minuty - drzwi - drzwi. średnia 20 km/h. Rowerem pewnie wygodniej ale nie jeżdżę bo w mieszkaniu nie mam miejsca na rower. I wielu w tym mieście nie ma takiego. Mevo miało trochę pomóc ale nie wypaliło. Pomogły by moze osiedlowe komórki na rowery. Widziałem fajne projekty trójkątnych schowków do stawiania w pionie roweru. Monza je było zestawiać na przemian liniowo lub w okręgach. Fajny pomysł na BO.
- 77 9
-
2021-06-21 10:34
10 minut
Tyle zajmuje ten dystans pociągiem:)
- 0 0
-
2021-06-18 19:44
I co jeszcze?
I czas na poranny kibel jeszcze uwzględnij :D Wyjdzie Ci, że nie opłaca się z wyra wstawać!
- 0 3
-
2021-06-18 11:48
z którego miejsca na Oruniu, gdzie do Wrzeszcza? (1)
Tak z ciekawości. Pozdrowienia
- 1 1
-
2021-06-18 12:58
perłowa - traugutta 7,5 km
- 2 0
-
2021-06-18 10:38
(3)
Elektryczne hulajnogi (korzystam z wynajmowanych bo nie mam gdzie trzymać kolejnego nabytku - starczy ze mam rowery moje, synów, ich hulajnogi) to super wynalazek, szczególnie jeśli mamy po drodze ścieżki rowerowe. Jestem w szoku ze maja podobne prędkości jak tramwaj (20km z blokada dla początkującego i nawet do 30 normalnie).
- 3 2
-
2021-06-18 11:02
I znowu mieszasz maksymalną prędkość ze średnią.
- 5 0
-
2021-06-18 10:59
jak z każdą sporadycznie wykorzystywaną rzeczą (1)
Wygląda nieźle...
Na początku.
Zupełnie będzie inaczej, gdy więcej ludzi zacznie z tego korzystać...
Gdy sporadycznie rower jeździł autobusem lub pociągiem, było cool i europejsko... Gdy stało się to masowe, natychmiast pojawiły się konflikty...- 3 1
-
2021-06-18 11:04
Bo tak się rozwiązuje sprawy w Polsce. Upchać tam gdzie nie przeszkadza, albo zabronić.
Daliby wagon rowerowy, do tego bilet z miejscówką na wieszaku i sporo ludzi by z bananem na twarzy tego używało.
Ewentualnie zostaje liczyć na Mevo 2.0 w 2077...- 6 1
-
2021-06-18 09:41
Z Oruni do Wrzeszcza jedziesz koleją (5)
10 minut i jesteś. Nawet z dłuższym czasem dojścia się opłaca
- 13 1
-
2021-06-18 13:04
własnie sprawdziłem z domu do przystanku i z przystanku do pracy mam w sumie 3 km
połowę drogi do pracy. 3 km to 10 minut hulajnogą czekanie na pociąg może będzie (jeszcze musi jechać) potem ponoć 10 minut jazdy. No i jeszcze miesięczny bilet. Logiki w tym nie ma żadnej.
- 1 1
-
2021-06-18 09:49
(3)
a gdyby do tej kolei można było jeszcze wziąć rower, to bylo by ideolo
ale niestety z Oruni nie jedzie SKM, tylko PKM. a tam, nawet składak, nawet złożony i naprawdę nikomu nieprzeszkadzający, jak się trafi na końduktora "partyjnego", wychodzi drogo- 5 6
-
2021-06-18 13:55
Na składaka są torby podróżne
I rower magicznie staje się bagażem podręcznym
- 1 0
-
2021-06-18 11:03
PKM nigdzie nie jeździ
A z Oruni to jeździ Polregio.
- 8 0
-
2021-06-18 09:56
składany rower powinien być traktowany na kolei jako zwykły bagaż podręczny
- 4 2
-
2021-06-18 09:15
poważna walka ze złodziejami rowerów/hulajnóg
by naprawdę mogła pomóc...
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.