• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z odcinkowym pomiarem prędkości na Słowackiego? Niepokojące dane

Maciej Korolczuk
16 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Chociaż w ostatnim czasie liczba wypadków na Słowackiego spadła - co ma związek głównie z poprawą przyczepności nawierzchni - to prędkości osiągane między Matarnią a Niedźwiednikiem są zdecydowanie za wysokie.

Ponad 126 km/h jechał w niedzielny poranek jeden z kierowców na ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, co oznacza, że przejazd ok. 2-kilometrowego odcinka z Niedźwiednika do Matarni zajął mu niecałą minutę. Tego samego dnia - tyle że pół godziny później - inny, a może ten sam kierowca, przejechał w przeciwnym kierunku ze średnią prędkością 119 km/h. Z danych, jakie gromadzą zainstalowane kamery odcinkowego pomiaru prędkości wynika, że zaledwie garstka kierowców jeździ tamtędy z przepisową prędkością.



Odcinkowy pomiar prędkości na Słowackiego:

Choć kamery systemu odcinkowego pomiaru prędkości zostały zainstalowane nad ul. Słowackiego już kilka lat temu, to wciąż działają tylko w ograniczonym zakresie. Urządzenia są wielofunkcyjne, co - jak podkreślają eksperci - jest ich zaletą, ale i wadą. Obecnie służą tylko i wyłącznie do zbierania danych statystycznych, które po analizie komputerowej są wyświetlane na znakach zmiennej treści.

- Analiza prowadzona jest w oparciu o odczyt tablic rejestracyjnych, przy czym trzeba zaznaczyć, że odczyt ten ma charakter zaszyfrowany i jako zarządca drogi nie mamy możliwości analizy przejazdu konkretnej "tablicy rejestracyjnej". Dostajemy tylko informację statystyczną o anonimowym punkcie - podkreśla Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.

Więcej informacji o danym kierowcy mogliby wydobyć z systemu pracownicy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, bo to oni według obecnych przepisów zajmują się obsługą urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Kłopot w tym, że GITD może obsługiwać wyłącznie urządzenia, które należą do ITD. W przypadku urządzeń zainstalowanych w Gdańsku, ale też w innych miastach w kraju m.in. Olsztynie czy Łodzi, są to urządzenia samorządowe.

- Trzeba uczciwie przyznać, że powodem tego jest m.in. fakt, że urządzenia służą nie tylko mandatowaniu, ale również zbieraniu danych statystycznych do systemów ITD. W związku z tym inspektorzy mają obawy co do efektywności i podziału odpowiedzialności związanej z utrzymaniem i eksploatacją tych urządzeń. Odbyło się w tej materii kilka spotkań przedstawicieli samorządów z Trójmiasta z ITD. Ostatecznie nie udało się wypracować rozwiązania umożliwiającego uruchomienia modułu rejestracji wykroczeń - dodaje Wawrzonek.
  • Rekordzista przejechał 3-kilometrowy odcinek Słowackiego ze średnią prędkością 126,8 km/h.
  • W kierunku Wrzeszcza maksymalna średnia prędkość wyniosła 119,7 km/h.

Gdyby system działał, posypałyby się mandaty



Skoro system działa, ale tylko teoretycznie, postanowiliśmy sprawdzić jego możliwości w praktyce. Poprosiliśmy dział inżynierii ruchu o przykładowe dane z kamer na Słowackiego z pierwszego weekendu października. Dane o średnich prędkościach zarejestrowanych przez system na jezdni zarówno w kierunku Matarni zobacz na mapie Gdańska, jak i Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska są zaskakujące, ale i niepokojące. Chociaż jak pokazują statystyki, liczba kolizji i wypadków tam spada (czego przyczyną jest głównie śrutowanie nawierzchni), to średnie prędkości osiągane między Matarnią a rondem de La Salle są bardzo wysokie.

Rekordzista pomknął ul. Słowackiego 7 października. W niedzielny poranek kamery zarejestrowały jego przejazd między Niedźwiednikiem a Matarnią ze średnią prędkością 126,8 km/h. Na pasie w kierunku ronda de La Salle niechlubny rekord był niewiele mniejszy i padł pół godziny później - kamery zarejestrowały 119,7 km/h.

Niepokojąco wyglądają też ogólne statystyki. Na 6,4 tys. kierowców, którzy tego dnia jechali w górę Słowackiego, tylko niecałe 30 proc. jechało zgodnie z przepisami (obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 70 km/h). Nieco więcej kierujących dyscyplinują znaki na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Według statystyk z tego dnia było ich niespełna 50 proc.

Wideo archiwalne

09:42 17 PAźDZIERNIKA 18 (aktualizacjaakt. 10:09)

Zderzenie dwóch aut na leśnym odcinku Słowackiego we Wrzeszczu (29 opinii)

Na leśnym odcinku Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, tuż przed rondem de la Salle doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Na miejscu są już policja i straż pożarna.

- Zgłoszenie w tej sprawie wpłynęło do nas o godz. 9:23. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba poszkodowana została odwieziona do szpitala - informuje oficer dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.

Lewy pas w kierunku Wrzeszcza jest zablokowany.
Na leśnym odcinku Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, tuż przed rondem de la Salle doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Na miejscu są już policja i straż pożarna.

- Zgłoszenie w tej sprawie wpłynęło do nas o godz. 9:23. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba poszkodowana została odwieziona do szpitala - informuje oficer dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.

Lewy pas w kierunku Wrzeszcza jest zablokowany.
Zobacz więcej

Opinie (416) ponad 20 zablokowanych

  • Hopki postawić

    • 10 9

  • A po co włączać, lepiej narzekać na ciągłe wypadki... (2)

    • 20 6

    • czytaj z zrozumieniem (1)

      Ilość kolizji spadla po śrutowaniu..... jeżdżą szybko i nic złego się nie dzieje....
      ....normalnie...cud.....fotoradary nie sa potrzebne ....no chyba, ze dla kasy.....takie współczesne myto

      • 1 6

      • W niedzielę w dwóch miejscach na leśnym odcinku Słowackiego stały samochody tych,

        którzy "jeżdżą szybko ale bezpiecznie".

        • 4 1

  • To jest skandal (5)

    Osoby odpowiedzialne za to, że ten system - mimo tego że działa - nie jest używany do wyłapywania bandytów drogowych, mają krew na rękach.

    • 51 23

    • Prosimy do władz centralnych (1)

      • 8 4

      • Przypominam tylko

        Że rozmontowywanie systemu kontroli kierowców zaczęła Platforma. PiS tylko dokończył dzieła.

        • 6 2

    • krew na rękach ma tylko i wyłącznie d**il za kierownicą...

      • 11 2

    • A jak ty jeździsz morderców drogowy???

      • 0 2

    • TriStar nie został stworzony żeby karać kierowców

      Tylko aby optymalizować ruch w mieście.

      • 1 1

  • To powinno działać od samego początku. (2)

    • 29 6

    • Ale to działa! (1)

      Dane są, kierowcy są rejestrowani, wszystko się zapisuje, ale nie ma komu wystawiać mandatów

      • 1 1

      • Czyli nie działa...

        • 2 0

  • Te 30% kierowców jadących przepisowo to tylko korek (2)

    Więc spokojnie jak nie ma korka to wszyscy lecą 90-110km/h

    • 62 24

    • Korki tworzą się przez brak płynności ruchu

      A nie przez małą prędkość. Wystarczy, że ktoś jadący lewym pasem zjedzie na prawy i nawet lekko zajedzie komuś drogę. Ten ktoś przyhamuje, za nim następny a kolejny już musi stanąć. To jest przyczyną większości korków. Jest o tym wiele informacji i opisów eksperymentów na Discovery Science.

      • 3 1

    • Mało czytelny wykres, ale

      reszta też nie przekracza jakoś strasznie tej prędkości. Z wykresu wynika, że na ograniczeniu do 70, większość jedzie do 80km/h, a tylko niecałe 13% jedzie powyżej 80, czyli pewnie w granicach do 100km/h. To nie są jakieś "straszne" prędkości - normalne rozwijane jak poza każdym obszarem zabudowanym.

      A najlepsze, że wolniej jadą kierowcy w dół, gdzie pierwsza myśl jest taka, że powinni jechać szybciej, a tu jest odwrotnie.

      • 4 0

  • (7)

    Takich odcinkowych pomiarów prędkości powinno być więcej w Trójmieście. Pełno jest miejsc gdzie kierowcy zamiast 50 jadą 100... Ludzie to jest miasto a nie tor wyścigowy...

    • 52 16

    • (2)

      Jak ktoś jeździ jak piczek.a to i 30 będzie za dużo. 100 to normalna prędkość

      • 1 20

      • Rozpędź się do 100 km/h

        I wal w mur. Jak przeżyjesz to Trójmiasto zrobi z Tobą wywiad, i opowiesz jak się podobało

        • 11 1

      • Wytrzezwiej alkoholiku...

        • 5 2

    • Za niskie prędkości na znakach (2)

      Są miejsca gdzie śmiało można jechać 90 A tam znak 50

      • 6 8

      • (1)

        Albo są miejsca, gdzie śmiało się zmieścisz, a tam ograniczenie do 3,8 m

        • 9 1

        • Zmieścisz się, śmiało

          Tak można wyczytać w stenogramach z wiadomego "zamachu". Famous last words.

          • 2 0

    • Już se nie znawiaj, że zamiast 50 jadą 100. Słowackiego i ten artykuł to potwierdza. Przy ograniczeniu do 70, prawie wszyscy mieszczą się w granicy do 90. Tylko nieliczne wyjątki z osobami jadącymi ponad 100.

      • 2 1

  • Odcinkowy pomiar prędkości.. (6)

    ..musi być zainstalowany w tunelu pod Martwą Wisłą!

    • 32 15

    • O nie!

      Chwileczkę przecież już jest tylko mandatów nie dają.

      • 6 0

    • Dokładnie, jadąc tunelem ustawiam tempomat na 75 km/h i zaczyna się dramat (2)

      Siedzą na d*pie, trąbią, świecą długimi po oczach, zajeżdżają drogę i hamują. Gdzie jest policja????
      Na słowaka jest to samo, spróbuj jechać przepisowo to masz ten sam komplet co powyżej + groźby kierowców z rejestracjami WE i przedstawicieli bo firma płaci za mandaty...

      • 17 2

      • (1)

        Jeżdżę tunelem codziennie i prawda większość jedzie tam ok tych 100-110 sam lekko naginam przepisy bo jeżdżę ok 85, ale jeszcze nie widziałem sytuacji ponaglania, więc chyba zależy jak się trafi :/

        • 4 0

        • Bo on pisal o jezdzie lewym pasem, kiedy prawy jest wolny.

          Przy okazji nazywa to "przepisowa jazda", wiec nie ma co się dziwic, ze macie nieco inne doświadczenia.

          • 2 1

    • Tam to napewno!

      • 0 0

    • tam to jadąc 90 jest sie wyprzedzanym przez wszystkich.

      • 1 0

  • Nigdy, przecież nie będziemy denerwować kierowców (2)

    Bo znaczna część ma przeczucie, że mandaty to straszna niesprawiedliwość, które źle służby wystawiają że złośliwości, by reperowac budżet państwa. Bo jak ma niby jechać za szybko, skoro każdy Polak jest urodzonym mistrzem kierownicy, który sam wie lepiej, ile może jechać, nie jakieś głupie znaki

    • 54 2

    • Niesprawiedliwość jest w tym, że chcą karać, za niesłusznie postawiony znak. Jeśli zrobią przegląd znaków i dostosują je do realnych możliwości drogi, to proszę bardzo, niech karzą i po 5 tys. zł

      • 0 4

    • Jaco! Bracie!

      • 0 0

  • Przeginaja (5)

    W gdansku jest anarchia na drogach. Sam nie jestem swiety ale czasami to wlosy deba staja. Na czerwonym przeskakuje co drugi, srednia predkosc na grunwaldzkiej to 100, a dystans trzeba trzymac zderzak w zderzak bo inaczej wcisnie ci sie 5 rajdowcow na jednej prostej. zero fotoradarow, zero drogowki. W sopocie i gdyni czasem pilnuja. A tristar jest bezuzyteczny...

    • 80 6

    • I największe poparcie dla PO jak w zakładach karnych (1)

      • 12 8

      • Logika

        W więzieniach jest nadreprezentacja mężczyzn ćwiczących pompki i podciąganie, ergo pompki i podciąganie to niemoralne ćwiczenia?
        Brakuje tylko korwinowej szklanki z lodem w wodzie.

        • 0 0

    • Tristar jest bardzo użyteczny. Wiesz ile można kasować za utrzymanie? I jeszcze coś do kieszonki wpadnie ekstra.

      • 7 0

    • Niestety ale masz 100% racji. Zero policji na drogach...

      Za chwilę będzie jak na filmikach w Rosji...

      • 8 2

    • chyba nigdy nie byłeś w Elblągu...

      • 0 0

  • w sobotę autobus 210 kurs o 18.44 z Harfowej w dół (4)

    przejazd ok 2 minut! lewym pasem

    • 17 5

    • Na Harfowej ten kierowca kazał pasażerom (1)

      zapiąć pasy.

      • 9 0

      • Ja się tam boję jeździć autobusem

        Nieraz jak się jedzie krótkim, to kierowcy biorą osobówki na zakrętach. Kiedyś tam będą drugie Kokoszki (tfu!)

        Przoduje w tym BP Tour

        • 8 1

    • Za wolno zle (1)

      Ciut szybciej źle. Ludzie ręce opadaja

      • 1 2

      • nie pamietasz Kokoszek

        2 maja 1994 RIP x 30!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane