• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej motorniczych i kierowców idzie na zwolnienie

Szymon Zięba
23 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak w poniedziałek po 6 rano wyglądała sytuacja w tramwaju numer 9, na trasie Stogi - Strzyża. Tak w poniedziałek po 6 rano wyglądała sytuacja w tramwaju numer 9, na trasie Stogi - Strzyża.

Zwiększa się liczba motorniczych i kierowców gdańskiej komunikacji miejskiej, którzy biorą "chorobowe" lub "opiekuńcze". W ostatni piątek mowa była już o 16 proc. pracowników, podczas gdy w przeciętym sezonie grypowym "wskaźnik zwolnień" z reguły nie przekraczał 6 proc. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego spodziewają się, że absencji będzie więcej. To z kolei wpływa na ograniczenia w funkcjonowaniu transportu publicznego.



Jaki środek lokomocji wybierasz obecnie, gdy wychodzisz z domu?

Jak informuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM, przeciętny poziom absencji chorobowej w typowym okresie zimowym, czyli wtedy, kiedy stosunkowo dużo osób choruje, dotychczas kształtował się na poziomie 5-6 proc. W tym roku od połowy marca wspomniane liczby zaczęły systematycznie rosnąć, nawet trzykrotnie.

- W piątek, 20 marca, wskaźnik wyniósł 16,4 proc., a średnio za ten cały okres - 12 proc. - mówi Sebastian Zomkowski. Zastrzega, że te liczby nie uwzględniają żadnych planowanych urlopów.
W ZTM słyszymy, że tendencja wskaźnika absencji chorobowej jest rosnąca, a organizator przewozów spodziewa się, że w najbliższych dniach jeszcze się zwiększy. To wpływa na organizację przewozów. Jak w facebookowym wpisie zauważył dyrektor Zomkowski, "bez kierującego pojazdem, ani tramwaj ani autobus nie pojedzie, stąd decyzja o koniecznych ograniczeniach w funkcjonowaniu transportu publicznego."

Po zmianach w komunikacji miejskiej tłok w autobusach i tramwajach



Tyle że po wprowadzanych zmianach, pasażerowie sygnalizowali nam, że w godzinach szczytu w pojazdach panuje tłok, co kłóci się z zaleceniami dotyczącymi prewencji w sprawie koronawirusa. Z drugiej strony, bywały kursy, które "woziły powietrze".

05:16 23 MARCA 20 (aktualizacjaakt. 08:41)

Znów ścisk w tramwajach i autobusach (84 opinie)

Bałagan komunikacyjny trwa .Tramwaj przykładowy lini 2 nie przyjechał ale pojawił się niby dodatkowy lini 8 a tłok jak był taki jest bez zmian .
Bałagan komunikacyjny trwa .Tramwaj przykładowy lini 2 nie przyjechał ale pojawił się niby dodatkowy lini 8 a tłok jak był taki jest bez zmian .


- Wybrane linie funkcjonują według powszednich rozkładów jazdy, większość funkcjonuje wg sobotnich rozkładów jazdy, część linii wg specjalnych rozkładów jazdy (miks sobotnich rozkładów jazdy z kursami zasilającymi w godzinach szczytu). Tam gdzie technicznie jest to możliwe, włączamy do ruchu autobusy przegubowe zamiast autobusów standardowych, by ograniczyć poziom napełnienia. W porozumieniu z zakładami pracy i na prośbę pracodawców planujemy przesunąć godziny wybranych kursów i uruchomić jeszcze dodatkowe kursy wg potrzeb - prosimy śledzić na bieżąco nasze komunikaty - mówi Sebastian Zomkowski.
Czytaj też: Sobotnie rozkłady nie zadziałały, ZTM zapowiada zmiany

Dodaje, że niewykluczone iż w godzinach mniejszego albo wręcz nikłego wykorzystania transportu, wprowadzone zostaną dalsze ograniczenia, aby wygospodarować rezerwy na kursy w tych godzinach, kiedy podróżuje więcej pasażerów.

- Od 1 kwietnia imienne bilety okresowe ZTM będą obowiązywały w pociągach SKM i PolRegio w granicach miasta Gdańska; to oferta, która wprowadzi nowe, dodatkowe możliwości podróżowania - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski.
Niedługo po przesłanym nam stanowisku, ZTM poinformowało o kolejnych zmianach w rozkładach w komunikacji, o czym przeczytać można w Raporcie z Trójmiasta.

Koronawirus. Po zmianach w rozkładach nie ma zysków



Co ciekawe, zmniejszenie liczby kursów, nie przekłada się na oszczędności przewoźnika. Przedstawiciele ZTM przyznają, że faktycznie ponoszone są... straty.

- W marcu 2019 r. wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły 9,3 mln zł. Od 1 marca 2020 r. do wczoraj [tj. niedzieli, 22 marca - red.] wartość sprzedaży wyniosła 4 mln i prawdopodobnie będzie wynosiła 4,3 mln na końcu marca. Przychody ze sprzedaży biletów jedynie za marzec 2020 spadną więc o około 5 mln zł. To efekt m.in. mniejszego wykorzystania transportu publicznego, sporo osób pracuje zdalnie i nie kupuje biletów na następny okres. Wartość pracy przewozowej na marzec 2020 r. wg planu (tj. przed sytuacją związaną z koronawirusem) wynosiła 31,6 mln zł. Koszty faktyczne za marzec 2020 będą się kształtować na poziomie 29,8 mln zł - wylicza dyrektor ZTM.

Biletu okresowego zwrócić nie można



Przewoźnik podaje również ważną informację dla posiadaczy okresowych biletów, którzy z różnych przyczyn nie korzystają obecnie z komunikacji miejskiej.

- Aktualna uchwała taryfowa nie przewiduje możliwości zwrotu opłat za bilety, których okres ważności już trwa. Zwrot biletu okresowego może nastąpić jedynie przed rozpoczęciem okresu ważności - informuje Sebastian Zomkowski.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Oznacza to, że osoby, które np. 1 marca kupiły bilet okresowy ważny od 5 marca, miały do tej daty czas by go zwrócić. Po tym jak uzyskał on "ważność", zwrot stał się niemożliwy.

Miejsca

Opinie (235) ponad 20 zablokowanych

  • może zaczęli brać zwolnienia kiedy są chorzy

    a nie stosowali powszechną praktykę przychodzenia przeziębionym do pracy i zarażania innych.
    powszechna praktyka w polskiej gospodarce

    • 6 0

  • Powoli zbliżamy się do godziny zero. (1)

    Nie będzie żadnej komunikacji, chleba, wody, nie będzie internetu, telefonów, tv, radia, zgaśnie światło, ustanie praca elektrowni, elektrownie atomowe sterowane automatycznie jakiś czas jeszcze popracują a następnie z braku chłodzenia wylecą w powietrze, ludzie będą umierać z głodu i pragnienia. Nadchodzi czas Apokalipsy. Natura upomina się o drapieżnika szczytowego który nigdy nie miał dla niej szacunku.

    • 4 9

    • W końcu stanie się to, o czym marzę.

      • 0 0

  • Oceń...

    Bardzo słaby artykuł. ZTM jak zwykle zrzuca winę na kierowców i motorniczych. Szkoda, że pan Zomkowski nie chce ujawnić prawdy! Jest ogłoszenie pandemii. Stąd ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

    • 11 1

  • Dziwne. Gait wysyla ludzi na urlopy bo nie ma pracy a ZTM tnie polaczenia z braku kierowcow

    • 11 2

  • (4)

    A kontrolerzy trzepią wszystkich od rana i to bez rękawiczek i masek w odległości mniejszej niż 20-30 cm i w grupie po 3 osób. A kierowca ma
    Wszystko gdzieś i biletów nie można kupić nigdzie poza nieczynnymi automatami. Wstyd mi za naszą komunikację miejską.

    • 14 1

    • (2)

      Komu tak jest wstyd bo się nie podpisałeś? A tak na marginesie , aplikacja choćby Mpay i po kłopocie.

      • 1 3

      • (1)

        bo sum to jest twoje imię, jesteś rybą?

        • 1 1

        • Cały czas podpisuję się tym samym nickiem wiec można po tym nicku dojść kto pisze , taka jest formuła tego forum .Zauważyłem pewna zależność że im głupsza albo hejterska wypowiedź to najczęściej brak jest nawet nicku czemu się zresztą nie dziwię . A sum to rzeczywiście ryba , ryba która z jakiegoś powodu dożywa sędziwych lat.Pozdrawiam

          • 0 0

    • To popracuj mądralo na miejscu kierowcy lub motorniczego ,i wtedy się wypowiadaj.

      • 0 0

  • To może zatrudnić w to miejsce choćby czasowo kierowców autobusów branży turystycznej którzy teraz tracą prace. Czas nadzwyczajny to potrzebne są działania nadzwyczajne.

    • 6 1

  • Zatęsknicie jeszcze za tymi złodziejami i ubekami z taxi !

    • 1 5

  • Dobrze

    No to roszczeniowe papugi i goryle siad płaski na rowerek skuterek i lansiarskie hulajnogi i myk do roboty w mrozie deszczu i upale no bo przecież kierowcom się w d..ch poprzewracało oj chciałbym to zobaczyć ha ha

    • 5 4

  • Gdzieś kiedyś czytałem że lepiej zapobiegać niż leczyć . Nic dodać nic ująć .

    • 5 0

  • Ciekawe Gdzie jest Dulkiewicz ze swoją ekipą ?? (2)

    Podobno w Gdańsku motorniczowie tramwajów i kierowcy autobusów idą na zwolnienia lekarskie no i podniósł się larum w miejscowych mediach, zresztą w wielu wręcz firmach namawiają ludzi, by szli na zwolnienia lekarskie.

    Zauważyłem, że tam gdzie jest firma prywatna to z reguły pracują normalnie a tam, gdzie państwówka czy gmina to pracują w ograniczonych godzinach, albo wcale.

    Zapytajmy: to akurat czemu nie ludzie z dawnego WPK nie mają iść na zwolnienia w jakiejś mierze?

    Nawet tutaj widać po opiniach, że Ludzie narzekają na władze miejskie, zwłaszcza na Dulkiewicz, że gdzieś się pochowały i nie walczą na pierwszym froncie z zarazą, mi się nasuwa na myśl Albert Forster nie wiem czemu, który uciekł z Gdańska uprzednio nagrawszy płyty o walce do końca, które puszczano z głośników porozwieszanych w Gdańsku, gdy czerwona zaraza spychała brunatną zarazę z mojej ziemi.

    No cóż, ciepłe, lukratywne posadki też czasami zioną ogniem jak widać.

    Ciekawe ile w tej chwili setek mieszkań komunalnych - naszych - stoi pustych podczas, gdy ludzie potrzebujący gnieżdżą się w suterynach, albo wydają jedną ze swoich wypłat na najem, albo na kredyt bankowy

    • 9 1

    • cd

      Nie wiem czy słyszeliście o mieście w którym remontowano mieszkania komunalne PO 70-80 tysięcy złotych podczas, gdy cena wolnorynkowa takiego remontu oscylowała w granicach 20.000 zł ? a może słyszeliście za ile , za jaką sumę, prywatna firma sprawdza bilety w MZK Gdańsk ? a może ile kosztuje, może kosztowała nie wiem aktualnie, obsługa strony internetowej miasta Gdańsk? - Warto wówczas dobrze siedzieć, by nie upaść. Ciekawe czy bym się pomylił, gdybym napisał, że są to tylko drobne rodzynki...

      • 1 1

    • Na fejsbuku w swoim świecie iluzji i pochlebców.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane