• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • Stacja w Starej Pile (3)

    Obrazuje stan kolei podmiejskich w Polsce

    • 11 0

    • I pomyśleć, że w 1990 roku przez Starą Piłę przejeżdzało 20 pociągów pasażerskich na dobę (sic!)

      10 w stronę Lęborka i 10 w stronę Pruszcza Gdańskiego.

      • 5 0

    • Żale do Marszałka.

      • 1 0

    • Pokazali na zdjęciu najgorsze.

      Tam jest duży dworzec i miejsce na parking i autobusowy przystanek. Szansa dla wsi Przyjaźń.

      • 3 0

  • inwestycja powstanie dzieki wladzom gdanska

    ktore sprzedaly grunt wraz z torami w kokoszkach. dzieki temu nie kursuja pociagi towarowe do kokoszek i w zwiazku z tym nie ma przeszkod do calodobowych prac na trasie glincz - kokoszki. brawo Panie Struk i sp Adamowicz za wikiwanie firm wykorzystujacych transport kolejowy za sprytna eliminacje.

    • 3 2

  • Po co nowe połączenia / drogi (1)

    To jest wroga propaganda to wmawianie ludziom ze miasto jest przepełnione. W Gdańsku jest cudowna komunikacja miejska i w kwadrans dojedzie się zewsząd wszędzie a najważniejsze ze w każdym miejscu miasta i na osiedlach o każdej porze można zaparkować samochód a nawet jak się ma duża rodzinę to pięć samochodów. Najważniejsze ze nie ma korków. Z Pruszcza do Gdańska na 7:30 do pracy można wyjechać śmiało o 7:16 i jeszcze będzie się przedwczesne No bo nie ma problemu z parkowaniem (oczywiście 100% darmowym). Ja myśle że tę infrastrukturę drogową można śmiało „zwężyć” na poczet dróg rowerowych tj. Na przykład na alejach zwycięstwa jeden pas (środkowy dla kolarzówek) oddać dla rowerzystów to może im pomoże dostać się na tour de france wreszcie. Za zaoszczędzone pieniądze moznaby zbudować np. międzygalaktyczne ECS, takie duże 10 piętrowe z blachy.

    • 5 3

    • Ironia cienka jak ty

      jak masz problem z przejazdem Pruszcz - Gdańsk, to polecam rower. 40 minut spacerowym tempem, jak się pociągnie mocniej, to i 25 minut się dojedzie.

      • 1 1

  • (2)

    Elektryfikacja do 2022 roku...później 20 lat będziemy czekali na pociągi mogące po tej trasie jeździć.
    Jak rozumiem Urząd Marszałkowski chce przekierować część pociągów z Elbląga na trasę. A to ciekawe bo specyfikacja impulsów nic nie mówi o terenach górskich.

    A plan zakupowy do 2030 roku już się wyczerpał.

    • 3 1

    • Siws tego nie obejmował.
      Impulsy w zasadzie już jeździły po trasach górskich. Ale nie jest to rekomendowane na dłuższą metę. Kolejny zakup powinien być przy współpracy z dolnym Śląskiem.

      • 0 1

    • Na Kaszuby

      Wolę Kible z 1980r. ;D

      • 0 0

  • Kto jezdzi do Kartuz ? (1)

    Powinno byc wiecej polaczen na Przymorze.

    • 4 7

    • Nikt nie jeździ to nie ten portal

      • 2 0

  • Czyli do Gdyni kolej nie pojedzie... (2)

    • 3 1

    • (1)

      Na śledziu sobie pojedź

      • 1 2

      • Na twojej starej pojade, betonie

        • 0 0

  • Za linię do Kartuz należy się Urzędowi Marszałkowskiemu szacunek.
    Ale za ogromny tłok na trasie do Tczewa pała.

    To nie Polregio odpowiada za ten tłok - to efekt optymalizacji ludzi z Urzędu Marszałkowskiego.
    Może zabiorą głos? I przed setkami czytelników powiedzą dlaczego ludzie jadą jak bydło. Jeszcze kilka lat temu był komfort. Teraz często nie można wejść do Pociągu.

    A UTK co robi? śpi?

    • 6 0

  • Gdzie tu logika?

    Przystanek Karczemki powinien być na głównej linii Pkm kto będzie korzystał z niego jak bedzie kilka kursów dziennie?

    • 5 2

  • (1)

    Najlepszy jest dworzec w Gdańsku Głównym...remont od wieku wieków. Nikt nawet nie pamięta kiedy się to zaczęło. Ile razy ķładli szpachle na zalany strop wiedzac ze to zaraz wszystko odpadnie.
    Te liczne koncepcje dworca. Ten tunel remontowany od wieków w tempie ślimaka. Ciekawe jestem czy tunel skończą przed rokiem 2040...mówię to serio.

    • 6 0

    • Powinny być znaki

      Wilkomen In danzig,Melinen*

      *Melina

      • 0 0

  • Remont Gdańskiego dworca , wyświetlacze we Wrzeszczu, stan taborowy marszałkowskiego Polregio - ale combo :)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane