• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy budować nowy przystanek SKM w Gdyni? Za osiem miesięcy się dowiemy

bra
29 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czy pociągi SKM będą zatrzymywały się na nowym przystanku zlokalizowanym w pobliżu ul. Wielkopolskiej? - na to pytanie poznamy odpowiedź w przyszłym roku. Czy pociągi SKM będą zatrzymywały się na nowym przystanku zlokalizowanym w pobliżu ul. Wielkopolskiej? - na to pytanie poznamy odpowiedź w przyszłym roku.

Jest szansa, że w połowie przyszłego roku gotowy będzie dokument, który rozstrzygnie, czy między OrłowemMapkaRedłowemMapka powinien powstać nowy przystanek SKM, na wysokości ul. WielkopolskiejMapka. Do ogłoszonego przez SKM przetargu na wykonanie studium zgłosiło się pięć firm, ale tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Wykonawca zadeklarował, że opracuje dokument w osiem miesięcy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Powinno być więcej przystanków na trasie SKM?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans około 1,6 km, a ten nowy miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi. Wśród naszych czytelników zdania w sprawie budowy peronu na wysokości ul. Wielkopolskiej są jednak podzielone.

W ostatnim artykule zapytaliśmy w ankiecie o zasadność budowy przystanków SKM Wielkopolska oraz przystanku SKM Gdynia Śródmieście (powstanie tego drugiego ma zostać uwzględnione w  dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii", która ma być gotowa do końca roku).

Zagłosowało 4723 osób. 41 proc. z nich uważa, że oba przystanki są niepotrzebne. 26 proc. widzi sens budowy peronu przy ul. Wielkopolskiej. Tyle samo osób przyznaje, że powinny powstać oba. 7 proc. uważa, że powinien powstać wyłącznie przystanek Śródmieście.

Szybka Kolej Miejska otworzyła właśnie oferty na opracowanie studium dla przystanku SKM Wielkopolska.



Do przetargu stanęły cztery firmy i jedno konsorcjum

  1. DS. Consulting z Gdańska - 278 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
  2. Infra-Centrum Doradztwa z Warszawy - 445 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
  3. International Management Services z Krakowa - 473 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
  4. Konsorcjum Safege SAS Societe par Actions Simplifiee z Nanterre we Francji i Safage SAS Oddział w Polsce z Warszawy - 1 mln 314 tys. zł netto (12 miesięcy)
  5. Muliticonsult Polska z Warszawy - 1 mln 687 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 10 miesięcy)

SKM zamierza wydać na ten cel 300 tys. zł netto, co oznacza, że tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Jeśli zostanie wybrana, to studiom powinno zostać ukończone jeszcze w pierwszym półroczu 2021 roku.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.
bra

Opinie (183) 2 zablokowane

  • (9)

    Do stu tysięcy zatęchłych beczek z grogiem...a już myślałem że w końcu pomyśleli o zapomnianym przez włodarzy Obłużu moi drodzy i kochani....ehhhh.

    • 147 11

    • Po co kolejny przystanek

      Zlikwidować pozostałe, przecież to miasto się wyludnia

      • 8 9

    • Przystanek będzie (1)

      Bo semeko musi zarobić na osiedlu obok. Proces legitymizowania się rozpoczął

      • 8 1

      • no właśnie, Gdańsk Śródmieście powstał na podobnej zasadzie. Dla bunkra Forum Gdańsk

        Nie jest tak, że przede wszystkim jest coś robione dla mieszkańców ;) Liczy się biznesowe podejście.

        • 1 1

    • Tak gęsto rozmieszczone przystanki (1)

      mają sens gdyby SKM obsługiwane były przez lekkie składy jak w metrze. SKM obsługuja kolejki podmiejskie a przystanków ma być tak gęsto jak w metrze. Przecież składy nawet się rozpędzić nie dadzą rady.

      • 24 0

      • Wypowiedź trafia w sedno sprawy.

        Metro w bardzo krótkim czasie potrafi osiągnąć relatywnie wysoką prędkość (pasażerowie czują mocne przyspieszenie, czy hamowanie). Dominujące, stare składy SKM po prostu nie nadają się do gęstej sieci przystanków.

        • 17 0

    • Chyba ze śledziem, Ty gdynski Maliniaku

      Ha.. Ha.. Ha!

      • 0 5

    • nowy przystanek Gdańsk Firoga to dopiero kuriozum

      • 5 0

    • Dokładnie

      Bardzo dużo osób tam mieszka, ale też dojeżdża do pracy. Już nie mówię tu o stoczniowcach, a o normalnych ludziach, którzy chcą się tam dostać. Niestety. pkp plk i miasto chyba nie widzi potencjału tego miejsca..

      Jestem za powrotem kolei na Obłuże i Oksywie!!

      • 4 1

    • Potrzebny jest przystanek na Obłużu. Dojeżdżam codziennie skm do Gdańska, i

      Potrzebny jest przystanek na Obłużu, dojeżdżam codziennie do Gdańska skm i wiele innych osób też. Zbędny natomiast jest przystanek między Orłowem a Redłowem. To głupi pomysł

      • 12 0

  • (8)

    nie potrzeba budować, a po co? a komu to potrzebne?

    • 80 24

    • do pracy (3)

      mi potrzebny i mi podobnym bo muszę pedałować na piechotę z Orłowa albo Redłowa do wielkopolskiej

      • 8 6

      • bez żartów

        Trolejbusem nie lepiej albo rowerem jak każe oficer rowerowy z UM.

        • 5 1

      • Spacer to zdrowie

        Nie przesadzaj

        • 2 1

      • W ten sposób to przystanki musiałyby być co 100 m! Mnóstwo ludzi jedzie na Karwiny etc., ale dla nich ten przystanek i tak sensu nie ma, bo im "zaoszczędzi" aż jeden przystanek trolejbusowy... Z Orłowa do skrzyżowania z Wielkopolską jest pieszo 10 minut, i to od poczty, więc nie przesadzajmy.

        • 2 2

    • panie a niech budują

      a komu to przeszkadza?

      • 2 4

    • Studentom z Dąbrowy, Karwin, Kacka (1)

      Dojeżdżającym do Gdańska.

      • 5 2

      • Więcej ruchu studenci

        Pętle masz w Redłowie na Stryjskiej lub na Al. Zwycięstwa , leniu.

        • 3 2

    • Potrzebne, bo przystanki stawia się na węzłach komunikacyjnych, a nie na polu jak za komuny

      A w przypadku kolei miejskich, za standard na świecie uznaje się odległość około 750m pomiędzy przystankami, nie 2km...

      • 2 0

  • Traci! (6)

    Traci sens SKM...!!
    Ma być szybka,a nie częsta.
    Więcej ruchu nygusy.

    • 136 31

    • Powiedz swoim dziadkom, że są nygusami.

      • 4 14

    • szybka to była jak wagony były z metra berlińskiego (2)

      szybko ruszała i miała dwa razy więcej drzwi.

      • 9 0

      • Prawda

        I częściej jeździła w godzinach szczytu co 6 minut

        • 8 0

      • Kaszub z Gdyni

        No tak było, ale kto ze słoików pamięta te czasy i zmianę taboru ze starego EW 90.. w latach 70-tych na niewiele młodszy, a gorszy model EN 57..... model E91 z 1936 roku!!!!

        • 2 1

    • Wystarczy zmienić tabor

      Na nowoczesny i szybki np taki jaki jest w metrze. Kto jeździł np w Londynie ten wie jakie to ma przyspieszenie i prędkość.

      • 7 0

    • Nie mówi się

      Nygusy tylko murzyny

      • 0 0

  • Zamiast przystanku SKM Wielkopolska i środmieście, zbudujcie pkm na północ i zachód Gdyni (4)

    • 214 16

    • Nie da się!

      • 9 4

    • Na zachód Gdyni nie ma torów (1)

      Na zachód Gdyni nie ma jak zrobić przystanków kolei bo nie ma na czym.
      A budowa torów i infrastruktury kolejowej będzie bardzo ciężka, bo trzeba będzie wyciąć trochę TPK na taką budowę i robić masę planów itp. To jest inwestycja ogromna i zanim ona powstanie (jeśli w ogóle) to minie noo sporo lat...

      Z kolei na Obłuże bardzo by się przydała kolej i nic nie stoi na przeszkodzie by ją zrobić.. tory są więc tylko je doprowadzić do użyteczności, zrobić przystanki i będzie ok.. a napewno odciąży to wiecznie zakorkowaną estakadę i będzie świetną alternatywą dojazdu do centrum i innych dzielnic Gdyni.

      • 8 2

      • Są już plany, nawet trójmiasto pl pisało o tym

        Jeden przystanek miałby powstać na ul Rdestowej na Dąbrowie, kolejny w wiczlinie a następny chwarzno i połączy Gdynie główna przez dąbrowe do lotniska w Gdańsku

        • 0 0

    • tu powinna być

      skm gdynia północ, inaczej zginiemy w korkach

      • 4 0

  • "money for nothing" (4)

    papierowe miasto wydaje na konsultacje, ekspertyzy zamiast siłami licznych etatów własnych wypracować rozwiązanie. Które tutaj jest proste: przystanki mają być rzadko (bo SKM ma być "szybka"), za to dowóz, dojazd i dojście do nich mają być sprawne.

    • 124 15

    • Czytać ze zrozumieniem (2)

      To SKM zleciła opracowanie dokumentu o przydatności lub nie tego przystanku.

      • 10 1

      • Wydaje eskpertyze: Ten przystanek jest nieprzydatny, dziękuje pozdrawiam.

        Rachunek na 300 000 zł prześlę e-mailem

        • 15 5

      • No ale to jest na "zamówienie" Gdyni

        SKM sama z siebie nie ma potrzeby budowy tych przystanków, tak jak budowy czegokolwiek.

        • 2 0

    • i o to chodzi

      żeby pół Gdyni miało bliżej do przystanku. teraz wypchane autobusy/trolejbusy jadą do redlowa

      • 6 3

  • (2)

    Budować. Im większy zasięg bezkolizyjnego transportu szynowego tym lepiej.

    • 29 62

    • zasięg zostaje bez zmian (1)

      zmieni się czas przejazdu.

      • 11 0

      • Czas przejazdu się skróci

        Do tego czasu SKM pozbędzie się starych EN57

        • 3 8

  • (1)

    Przystanki co 500m bo ludziom się nie chce chodzić .

    • 133 18

    • Nie zgodzę się

      Jadąc SKM z Gdańska jeżeli chcesz się udać na przykład na fikakowo to trzeba wysiąść na Redłowie i tam się przesiąść na trajtek bądź autobus, Orłowa kursuje tylko jeden. Nie chodzi o to że ludziom nie chce się chodzić lecz o to że przez tą przesiadkę traci się minimum 15 minut. Czas to pieniądz jak mawiają. Niby jest pkm z Gdańska na karwiny ale raz na godzinę.

      • 3 4

  • (4)

    Ten przystanek jest potrzebny, natomiast Gdynia Śródmieście to zbędny projekt. Razem z tą stacją powinien też powstać jakiś parking Park&Ride w pobliżu, już teraz Plac Górnośląski jest przeciążony samochodami w ciągu dnia.

    • 53 33

    • Bo każdy pracownik warzywniaka i każdej innej budy dojeżdża tam do pracy swoim autem i stąd jest tak ciasno w obrębie Placu Górnośląskiego.

      • 17 2

    • Niech przesuną (2)

      Redłowo o kilkaset metrów (~400m na północ) i zejścia z obu końców - zbliży się do biurowców i przystanku na linii do Kościerzyny. Podobnie niech Orłowo przesuną o te ~400m na północ. Nie będzie trzeba dodawać przystanku i opóźniać i tak wolnej SKM. Na ale zamiast zastanowić się przed niedawnym remontem Redłowa to do sprawy podchodzimy zaraz po jego zrobieniu. Gdynia - miasto na miarę (swoich) możliwości.

      • 8 4

      • A tu przesuniemy jezioro..

        Bareja pozdrawia. Przestanki kolejowe to nie autobusowe. Nie tak łatwo (tanio) je przesunąć.

        • 7 1

      • Po co kombinujesz?

        Jeden Lenin już był, wystarczy tej rewolucji. Mi Redłowo pasuje choć po remoncie nadal wygląda słabo.

        • 1 1

  • niech zrobią jeden, 163-kilometrowy peron i skład łańcuchowy. (4)

    Niedawano wciskali przystanek między Wzgórzem Św. Nowotki, a Gdynią Główną, teraz między Redłowem i Orłowem. Proponuję uprościć temat: zrobic jeden długi peron od Tczewa do Słupska i skład zamkniety, łańcuchowy.

    • 94 18

    • zatrzymywanie na zyczenie przyciskiem

      • 5 0

    • wzgórze nowotki to chyba jest w gorodzie Stalinogród ?

      • 2 2

    • Korekta (1)

      Nie ma i nie było nigdy Wzorza Św. Nowotki tylko wzgórze Marcelego Nowotki
      Dlatego słoiki piszą żeby pisać.

      • 0 0

      • jak to nie!

        a moźe ulicy Karola Marksa Hallera też nie było?

        • 0 0

  • (7)

    "Zagłosowało 4723 osób. 41 proc. z nich uważa, że oba przystanki są niepotrzebne. 26 proc. widzi sens budowy peronu przy ul. Wielkopolskiej."

    No ale trzeba wydac kase aby ktos mogl zarobic, wiec zrobmy studium.

    • 87 10

    • (1)

      dalsza część tekstu: "Tyle samo osób przyznaje, że powinny powstać oba." Czyli za powstaniem przystanku przy ul. Wielkopolskiej głosowało 52 proc. (2 x 26 proc). A później dziwią się, że przeciętny Polak nie rozumie przeczytanego tekstu.

      • 11 2

      • Tylko, ze to nic nie wnosi bo studium jest na wykonanie jednego przystanku, a w ankiecie pytali o dwa. A później dziwią się, że przeciętny Polak nie rozumie przeczytanego tekstu.

        • 3 0

    • no trzeba (1)

      tym bardziej, że wg ankiety 26% uznało, że powinien powstać tylko nad Wielkopolską i 26% że zarówno nad Wielkopolską i w Śródmieściu. Czyli dla Wielkopolskiej 52% za vs 41% przeciw.

      • 1 1

      • Ale studium jest na jeden przystanek. Rownie dobrze mogli w ankiecie zapytac o SKM na polnoc Gdyni. Teraz mozna zrobic kolejny przetarg na kolejne studium na kolejny przystanek, a pozniej kolejne studium na oba na raz.

        • 0 0

    • Sens budowy zawsze jest (1)

      To są miejsca pracy, w dzisiejszych czasach kryzysu nie żałuj architektom i budowlańcom roboty

      • 0 3

      • To niech moze zaczna remontowac linie kolejowa na polnoc Gdyni?

        • 3 0

    • no rzeczywiscie

      4 tys glosow na 250 tys mieszkancow - tez mi wynik

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane