Czy na obwodnicy Witomina będą buspasy?

27 października 2020, 7:00
Patryk Szczerba

Czy na planowanej obwodnicy Witomina, której projekt ma być gotowy w 2021 roku, pojawią się buspasy? - Za wcześnie jeszcze, by mówić o niej tak szczegółowo - ucina Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, nie wykluczając jednak starań o dofinansowanie unijne na inwestycję.



W najbliższych miesiącach zakończy się projektowanie Obwodnicy Witomina i rozbudowy ul. Chwarznieńskiej. Inwestycje mają rozładować notoryczne zatory na Witominie. Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską z ul. Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Miasto za projekt zapłaci 2 mln zł.

Droga ma mieć długość 2,5 km z czterema pasami ruchu (po dwa w każdym kierunku). Będzie trzeba zbudować kładkę, wiadukt oraz dwa przepusty. Według władz miasta półtora roku wystarczy na realizację inwestycji.

Buspasy na obwodnicy Witomina? Nic nie jest przesądzone



W ostatnim czasie pojawiły się informacje, że na drodze mającej w założeniu pozwolić na szybki przejazd kierowcom z Chwarzna i Wiczlina planowane są buspasy. O takiej deklaracji po spotkaniu z władzami miasta na swoim oficjalnym profilu na Facebooku napisali przedstawiciele Rady Dzielnicy Witomino.

- Buspas powstanie na przyszłej Obwodnicy Witomina oraz jest w planach dobudowanie brakującego odcinka buspasa na ul. Małokackiej - można przeczytać na profilu FB rady dzielnicy.
W odpowiedzi na nasze pytania władze Gdyni przekonują, że nic nie jest jeszcze przesądzone.

- Inwestycja jest wciąż na etapie projektowania. Za wcześnie jeszcze, by mówić o niej tak szczegółowo - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Co z buspasem na Chwarznieńskiej?



Mieszkańcy zauważają, że buspas na drodze omijającej Witomino może oznaczać rezygnację z buspasa na ul. Chwarznieńskiej. Przypomnijmy, że buspas był w dokumentacji będącej bazą pierwotnej wersji inwestycji przebudowy ulicy wrócił wraz z podpisaniem umowy z projektantem.

Społecznicy z Miasta Wspólnego wskazywali, że w dokumentacji przetargowej, na bazie której wyłoniono projektanta nowej wersji, są wytyczne, by stworzyć drogę rowerową, zatoki postojowe i chodniki w miejscu "uprzednio zaprojektowanego buspasa w projekcie BBPK".

Władze miasta odpowiadały, że to, czy buspas powstanie, okaże się dopiero po zakończeniu tworzenia dokumentacji projektowej.

Z relacji radnych dzielnicy wynika, że sprawa wydaje się przesądzona.

- Wątpliwym (ocena negatywna prezydenta M. Łucyka) jest wytyczenie buspasa na ulicy Chwarznieńskiej, który łączyłby obecny buspas na leśnym odcinku Chwarznieńskiej z buspasami na ul. Rolniczej i Małokackiej, niemniej jednak sama ulica Chwarznieńska ma zmienić się w jezdnię z uspokojonym ruchem, bez tranzytu, który ma zostać skierowany na Obwodnicę Witomina - czytamy na profilu FB rady dzielnicy.

Unia Europejska może pomóc w sfinansowaniu inwestycji



Pojawienie się koncepcji powstania buspasów na Obwodnicy Witomina, której budowa jest szacowana na ok. 70 mln zł, może pozwolić na starania dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego. Buspasy na Obwodnicy Witomina mogą ich przekonać do tego, by wesprzeć finansowo inwestycję dotacją.

- Oczywiście, jeśli tylko będzie taka możliwość, będziemy o nią wnioskować - nie wyklucza w odpowiedzi na nasze pytania wiceprezydent Gdyni.
Gdzie powinny powstać buspasy?
7%

na obwodnicy Witomina

33%

na przebudowanej Chwarznieńskiej

30%

na obydwu drogach

30%

nigdzie nie powinno ich być

zakończona

łącznie głosów: 637