• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?

Krzysztof Koprowski
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego. Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego.

Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.



Czy miasto powinno zgadzać się na zwężanie chodników dla potrzeb inwestycji deweloperskich?

W tym tygodniu działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przedstawili kilka przykładów przebudowy chodników i dróg rowerowych, odbywających się w ramach inwestycji miejskich i prywatnych deweloperów. Ich zdaniem przebudowy te zostały zrealizowane niezgodnie z prawem i stworzyły przestrzeń niezgodną z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:

Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych. Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych.

Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?



- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.

- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego. Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego.

Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli



W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.

- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
Przesuń aby
porównać

Opinie (195) 4 zablokowane

  • Oczywiście jak inwestycje to tylko w Gdańsku. (7)

    • 33 23

    • "Nie ma inwestycji, nie ma kontrowersji" (1)

      • 17 5

      • Nie ma Gdańska bez kontrowersji

        • 7 5

    • Spadaj trollu. Zobacz jakie to inwestycje... wszystko pod centra handlowe i deweloperke. Nic dla ludzi. Jak chcesz trollowac to chociaż się wysil i przeczytaj artykuł

      • 12 10

    • 2zł wpadło (2)

      Ciekawe ile milionów Horała wydał na te boty, pod każdym artykułem są...

      • 7 11

      • Racja! (1)

        Tylko botom nie podobałaby się wieczysta kadencja najwspanialszego prezydenta miasta w historii ludzkości!

        • 2 2

        • Tylko botom nie podobało się to na tyle, że wrzucają offtopy o szczurze

          Co to ma do ścieżek w ogóle? Nic. Trzeba robić tło przed wyborami...

          • 1 2

    • nie narzekaj, szczurek stawia pomniki i organizuje imprezki.

      • 7 3

  • Bo ten, tego... ponizej kto rzadzi w kolejnosci: (16)

    Najpierw:
    1. Deweloper
    2. Pan z walizka
    3. Pawelek
    4. UE
    5. KOD
    6. Urzednicy
    7. ...
    101. Mieszkancy

    • 170 38

    • Szczera prawda. I nic tu dodac ani ujac (4)

      • 32 6

      • Chcesz zapłakać później to wybierz PiSiora, albo Wałęse

        • 5 17

      • Ja bym jeszcze dodał jedną rzecz (2)

        Cały czas widzę w Gdańsku, że coś się robi - nową drogę, ścieżkę, chodnik - a potem za chwilę rozpierniczają to maszyny budowlane deweloperów albo miasto nagle przeprowadza przebudowę dopiero zrobionej części. Jednym słowem pierwotnie zainwestowane pieniądze często idą w piach.

        • 20 4

        • Idac tym tokiem rozumowania (1)

          to nic bys nigdy nie wybudowal bo za chwile moze ktos cos gdzies wybuduje

          • 5 5

          • Bardziej chodzi o to, żeby nie rozpierniczać...

            • 7 2

    • I na tym polega demokracja (5)

      Lekkie zaburzenie powyższej kolejnosci i wściekle ujadanie demokratycznych obrońców.

      Nie dajcie sobie robic wody z mózgu...

      • 15 15

      • Kolejność była inna jak nie mieliśmy demokracji?

        Tak samo pierwszy sekretarz partii był na czubki, jak i dzisiaj,

        • 17 2

      • Demokracja to despotyzm większości

        • 4 2

      • Jakby była demokracja (2)

        To potrzeby najmniejszej grupy podróżujących przez miasto byłyby na samym końcu, tymczasem w kalesoniarzy ładuje się duże pieniądze, co jest równie skuteczne jak pchanie ich psu w ****.

        • 4 5

        • Pakuje się nieproporcjonalnie małe w porównaniu do ich ilości. (1)

          Ile to miliardów rocznie idzie na drogi?

          • 3 1

          • Za mało

            • 1 0

    • (3)

      o kosciele zapomniales!

      • 15 10

      • Co kosciol moze w Gdansku? (2)

        Nie zauwazylem by cos zalatwil

        • 9 16

        • Mało wiesz, w nogach śpisz.

          • 7 3

        • sa sprytni, wieki doswiadczenia

          • 5 1

    • a powinni rządzic

      Tajni Współpracownicy PIS

      • 4 6

  • Odbiorą w grudniu popołudniu. (2)

    • 30 9

    • Dokładnie tak będzie (1)

      i jeszcze to: "Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. (...) Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ."

      Czyli jeszcze nie ma projektu inwestycji, ale została ona już fizycznie wykonana. Co zatem chce uzgadniać GZDiZ i na jakiej pozycji będzie stał w tych "uzgodnieniach", skoro już przebudowa została wykonana?

      • 2 0

      • Palą głupa

        Co mieszkańców obchodzi kiedy będzie projekt, skoro ścieżka już została zlikwidowana.

        • 0 0

  • (31)

    Aż się niedobrze robi od tego rowerowego ujadania pedałowych roszczeniowców!

    • 100 185

    • Sam jedtes pedałowiec i grubas ! (1)

      Przestrzeń publiczna powinna sie poszerzać,a nie zmniejszać .Ebać was

      • 32 14

      • Im więcej ścieżek rowerowych i funkcjonalnych chodników tym mniej inwalidów w przyszłości. W krajach skandynawskich masy ludzi biegają i jeżdżą na rowerach. Jesteśmy inni? Ruch aut w obecnych czasach jest nie tylko konieczny ale i niezbędny lecz nie za wszelka cenę. Powinno sie powiększać ilość chodników i ścieżek a nie zmniejszać. Równie dobrze można gadać że drogi dla samochodów tez niepotrzebne bo jeszcze kilkaset lat takich nie było a ludzie jakoś żyli.

        • 40 8

    • Obsesja (18)

      Sam lubię jeździć na rowerze i często to robię. Chciałbym jak najwięcej ścieżek rowerowych, ale widzę, że zaczyna się jakaś psychoza. Zabiorą kilka metrów ścieżki i wielka afera. Groźby, że dotacje zabiorą... Panowie w lajkrach, nie myślcie tylko o sobie i zdejmijcie te damskie ciuszki albo przykryjcie je dresami albo czymś. Powoli zaczynacie mieć wyżej brodę od nosa tylko dlatego, że "Wy uprawiacie sport". Ale zrozumcie- innych to g*wn* obchodzi. Jak mijam niektórych to czują się panami nie tylko na ścieżce, ale też chodniku, nie mówiąc już o ulicy. "Ja jestem sportowiec i kierowcy uważajcie na mnie- świętą krowę."

      • 24 42

      • (14)

        Wyobraź sobie, co by było, jakby zabrali tej samej długości odcinek jezdni w tym miejscu...

        • 31 6

        • Odcinki jezdni zabierają bez przerwy (9)

          A to kontrapas zrobią, na którym potem psa z kulawą nogą nie ma, a to buspas wymalują na odcinku gdzie nigdy nie było korków, itd, itp

          • 7 9

          • Ojoj, jaka szkoda (8)

            W końcu wezmą przykład z Londynu i wprowadzą opłatę za wjazd do centrum.

            Tam już ludzie nie mają kompleksów, że sąsiad pomyśli, że nie stać ich na samochód za 3 średnie krajowe...

            • 6 3

            • Ale czaisz (7)

              Że ktoś może jeździć samochodem, bo jest to najszybszy / najwygodniejszy dla niego sposób dojazdu na miejsce, czy twój kurzy móżdżek tego nie ogarnia?

              • 6 6

              • Ale to nie jest zaleta auta, tylko wada źle działającej komunikacji publicznej - choćby braku buspasów. Gdyby działała dobrze, to szybciej powinno się nią jechać, a nie autem.

                • 2 2

              • Jeżeli przy tych korkach samochód to dalej najszybszy środek (5)

                To coś jest nie tak z Twoją kondycją :)

                • 3 3

              • (4)

                Coś jest nie tak z moją kondycją? Dam ci przykład osoby, które ma w d*pie te wasze jednoślady i wyjaśnię dlaczego. Chorowałem na zapalenie mięśnia sercowego. Każdy wysiłek znacznie mnie męczy i jest ryzykowny dla zdrowia. Rozumiem tępy d**ilu, że Twoim zdaniem mam zapi***lać rowerem po morenowych wzgórzach, bo banda ped**arzy opanowała miasto, zamiast bezpiecznie dla zdrowia jeździć samochodem?

                • 3 4

              • liczba chorób wynikających z siedzącego (w samochodzie) trybu życia (3)

                przekracza wyobraźnię.

                Bezpiecznie dla zdrowia jeździć samochodem?
                Dawno nie czytałem śmieszniejszego tekstu.

                • 2 5

              • Skoro ciebie to tak śmieszy, to widać, że czytanie ze zrozumieniem jest trudną sztuką.

                • 2 1

              • Widac, ze niewiele czytasz. (1)

                Zycze duzo zdrowia - szczegolnie drog oddechowych po "zdrowym trybie na rowerze" wsrod smrodzacych samochodow.

                • 4 3

              • tia, powietrze wewnątrz samochodu jest bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz

                życzę zdrowia przy oddychaniu!

                • 1 1

        • (3)

          Dwa pasy dla aut, plus jeden praw oskręt nowo wybudowany, kosztem ddr. A czemu prawo skręt nie powstał na jednym z tych dwóch istniejących pasów? Tutaj sytuacja była jasna - albo zabieramy rowerzystom, albo kierowcom. Rowerowa stolica Polski wybrała zabranie terenu rowerzystom.

          • 4 1

          • Bardzo słusznie (2)

            Można było zabrać teren 40% dojeżdżających do pracy albo 5%. Tym razem o dziwo ktoś dokonał przytomnego wyboru.

            • 4 5

            • Statystyki ad anus? (1)

              Najwięcej ludzi dalej dojeżdża komunikacją, więc buspasy na każdej drodze?

              • 2 2

              • WTEM!

                "Struktura sposobów przemieszczania się mieszkańców Gdańska w 2016 r.: samochodem osobowym  – 41,2%; transportem zbiorowym  – 32,1%; pieszo – 20,8%; rowerem – 5,9%."

                To z oficjalnego raportu UM na temat mobilności jakby co.

                • 2 1

      • (2)

        Chłopie jeżeli się zmusza ludzi do korzystania z pseudo infrastruktury to niech ona będzie normalna i funkcjonalna nie jakieś pseudo zwężenia punkty kolizji itd

        • 4 3

        • Czyli jeśli jezdnia jest dziurawa (90% gdańskich dróg) (1)

          to mam prawo jeździć samochodem po chodniku?

          • 3 2

          • Jeżeli będzie ślepa to masz prawo jechać inną.

            Nikt nie narzeka na nawierzchnię DDRów, chodzi o to, że nie da się nimi przejechać z punktu a do punktu b.

            • 3 2

    • Janusz z brzuchem i wąsem zaszczekał

      • 13 5

    • (4)

      Najbardziej ujadający na brak lub likwidację ścieżek rowerowych i tak z nich nie korzystają, tylko cisną szosą wzdłóż ścieżek. Pewnie leginsy za bardzo uciskają lub siodełka za głęboko w d... weszły.

      • 9 15

      • niezwykla madrosc bije z twojego wpisu

        • 4 1

      • (2)

        Nic dziwnego że tak robią bo chcą gdzieś dojechać? To takie dziwne?

        • 7 1

        • To prawda (1)

          Od barbera do kafejki na sojowe latte tylko rowerem!

          • 2 5

          • Ale dlaczego rowerem

            Przecież mnie stać na piękne wozidło za 20000zł. Co z tego, że ma 300Mm cofnięte z 800, przegląd przechodzi jak dam w łapę.
            A na piechotę nigdzie nie pójdę, bo jeszcze pomyślą że mnie nie stać...

            Co prawda nie mam pieniędzy na utrzymanie samochodu w sprawnym stanie, ale tego sąsiad nie widzi...

            • 1 1

    • To już od dawna przestał być portal regionalny (3)

      To tuba propagandowa kalesoniarzy.

      • 2 5

      • A Ty dalej zazdrościsz? (2)

        Serio nie masz nawet tych 5000 na rower?

        • 3 1

        • (1)

          Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?

          • 1 6

          • Pani w przedszkolu byłaby dumna z takiego pojazdu

            Dorośnij w końcu i przestań się bawić samochodzikami :)

            • 2 1

  • Rowerowi znów świrują (3)

    • 75 143

    • wystarczy nie wchodzic w kategorie artykuły / rowery. i masz problem z głowy

      • 24 11

    • Tu nie chodzi o rowery (1)

      Tylko o ludzi

      • 22 4

      • W czym problem?

        Mają absolutną rację, jeśli chodzi o podane zastrzeżenia. Sytuacja na Rakoczego jest nie do przyjęcia, tym bardziej, że tam jest masa miejsca i można było w momencie budowania wjazdu na osiedle "przesunąć" chodnik ze ścieżką w prawo, patrząc od strony Moreny i by nie doszło do ucięcia ścieżki na jakieś 30-40 metrów.

        • 25 2

  • To jest duze przegiecie ze strony miasta, Takie sytuacje powoduja, ze nie wierze w uczciwosc Urzedu Miasta (1)

    • 105 12

    • A kiedykolwiek wierzyłeś?

      • 5 5

  • Jeszcze na słowaka zlikwidowano ddr zeby pas rozbiegowy dla kierowcow zrobic (26)

    Teraz jest tylko waski wspolny chodniczek dla pieszych i rowerzystow.

    Wazne ze kierowcy maja tam szerokich 7 pasów. zrównowazony rozwoj po gdansku to sie nazywa.

    • 84 29

    • Tak jak w wielu miejscach kontrpasy są teraz parkingami (2)

      • 27 3

      • I co z tego? (1)

        Przynajmniej są jakoś wykorzystywane, a nie tylko wiatr na nich piach zamiata.

        • 3 12

        • Standardowa procedura:

          Widzisz takiego geniusza, nie omijasz go, bo nie wolno, tylko rower na plecy i przechodzisz po dachu.

          • 5 2

    • Czas zacząć pobierać opłaty od przejazdu ścieżką rowerową (22)

      jak zaczniesz płacić za przejazd ścieżką rowerową, to przestaniesz narzekać..

      • 11 24

      • (1)

        Skąd wy sie moto pajace bierzecie...

        • 12 10

        • z ropy

          • 7 2

      • To czemu nie płacić za chodniki i jezdnie? (13)

        Jak kapitalizm, to pełną gębą...

        • 12 9

        • Prawda (12)

          Za jezdnie i chodniki płacą właściciele samochodów (w opłacie paliwowej i za parkowanie)

          • 7 11

          • Przestań z tymi opłatami paliwowymi patafianie bo niedobrze się robi od czytania po raz enty tych bredni

            • 9 5

          • Opłata paliwowa idzie na autostrady i drogi szybkiego ruchu. (10)

            Kierowcy nie płacą na chodniki i jezdnie w mieście ani grosza więcej, niż nieposiadający samochodu.

            Za to wymagania mają, jakby sami sponsorowali cały budżet miasta...

            • 10 5

            • (1)

              A skąd ty wiesz z czego i na co idą pieniądze. Gościu nie masz żadnych podstaw merytorycznych by pisać takie brednie to stul dziób.

              • 2 11

              • Masz rację geniuszu, wiesz lepiej :)

                Aż się nie chce gadać z takimi pacanami...

                • 5 1

            • I tu się bardzo mylisz. (5)

              Kierowcy płacą na rozwój infrastruktury drogowej m.in. przez parkometry, stałe opłaty parkingowe dla mieszkańców w strefach płatnego parkowania i różnorakie opłaty wjazdowe. Ponadto nie wszystkie inwestycje drogowe w mieście są inwestycjami miejskimi. I te- czy to się komuś podoba, czy nie- finansowane są właśnie z opłaty paliwowej. Ciekawe co powiedzieli by cykliści, gdyby za każde przypięcie roweru w miejscu do tego przeznaczonym musieli wnosić opłatę, a poza takim miejscem blokowano by koło w rowerze. A może to jest sposób na pozyskanie środków na budowę ścieżek rowerowych?

              • 3 8

              • Człowieku, odstaw co bierzesz

                Koszt "infrastruktury" rowerowej to promil kosztów infrastruktury drogowej. Można powiedzieć, że miasto zarabia na tych co jeżdżą rowerami, bo o tyle procent zmniejsza się wykorzystanie drogiej infry drogowej, co prowadzi do mniejszych kosztów po stronie miasta. To miasto powinno dopłacać każdemu rowerzyście żeby jeździł rowerem, bo miasto ma w tym interes i to nie tylko pieniężny, ale i społeczny, bo mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniejsza zajętość powierzchni ziemi przez rowerzystów niż kierowców. Rozumiesz k**wa?

                • 10 2

              • Daj rowerzystom 1/100 infrastruktury danej kierowcom (3)

                Weź za to 1/100 podatków. Raj na ziemi.

                Jak na razie, podatków jest praktycznie tyle samo, a wszystkie inwestycje pod kierowców...

                • 7 2

              • (2)

                Wystarczy że rowerzyści dostają Infrastrukturę po kolei. Na razie lepszy popyt jest na rozbieranie linii kolejowych by rowerzyści mieli gdzie jeździć.

                • 3 2

              • Rozbieranie linii po których od 20 lat nie przejechał żaden pociąg (1)

                A do reaktywacji i tak się nie nadają, bo tory trzeba by położyć od nowa...

                • 2 1

              • wyobraź sobie że do Kartuz też nie jeździł pociąg przez ok 20 lat. Wiesz że gdy budowano PKM położono tory od nowa? widać jak się chce to można. Teraz są plany puszczenia pociągu do Kokoszek - zgadnij kiedy ostatni pociąg pasażerski tam się pojawił

                • 2 1

            • Półprawda (1)

              Subwencja wyrównująca rezerwuje część dochodów z akcyzy do redystrybucji między jednostki samorządu terytorialnego (jako rekompensata za zniesienie podatku drogowego). Ale rozumiem, że w ************ fanzinach o tym nie piszą...

              • 0 3

              • Zgodnie z Twoją filozofią

                Wypad z mojej drogi, bo piję więcej piwa od Ciebie.
                Akcyza z używek jest wyższa, niż z paliwa.

                • 5 2

      • Kierowcy zaczną płacić za korzystanie z jezdni i chodników to ja też zacznę za "ścieżki" (5)

        • 7 7

        • To szykuj kasę, bo w Gdańsku kierowcy już płacą. (4)

          • 3 9

          • (2)

            Za co? Za parkowanie między 9 a 17, które i tak można ominąć parkując na chodniku, trawniku czy w innym genialnym miejscu?

            • 7 3

            • Nie można ominąć (1)

              W całej strefie jest zakaz parkowania poza wyznaczonymi miejscami.
              Szkoda tylko, że nikt go nie egzekwuje...

              • 4 2

              • Czyli można.

                • 7 0

          • Pierwsze słyszę.

            • 1 1

  • gdynianin

    Tak

    • 6 1

  • w zdiz. jest niemoc. Brak standardow (1)

    Szwankuje koordynacja

    • 41 5

    • To nie jest niemoc, tylko umyślne działanie.

      • 0 0

  • Nowe inwestycje nie szkodzą moim starym

    • 14 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane