• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy na komunikację?

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Bilety tygodniowe na SKM zlikwidowano w marcu, ale dopiero teraz - latem - byłyby najbardziej przydatne dla pasażerów. Bilety tygodniowe na SKM zlikwidowano w marcu, ale dopiero teraz - latem - byłyby najbardziej przydatne dla pasażerów.

Czy tygodniowy bilet na SKM lub całą komunikację miejską jest potrzebny? Turyści i mieszkańcy skarżą się na jego brak przy dłuższych pobytach wakacyjnych w Trójmieście lub niepełnym miesiącu pracy, ale organizatorzy nie planują zmian.



Bilety ważne dłużej niż 72 godzinny byłyby szczególnie przydatne turystom, podróżującym intensywnie przez kilka dni po Trójmieście. Bilety ważne dłużej niż 72 godzinny byłyby szczególnie przydatne turystom, podróżującym intensywnie przez kilka dni po Trójmieście.
Bilet tygodniowy w trójmiejskiej komunikacji nie byłby wcale nowym rozwiązaniem. Jeszcze niedawno był obecny w ofercie Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Bilet tygodniowy był doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w okresie wakacyjno-urlopowym. Korzystali z niego turyści, ale także pracownicy, którzy mają tydzień-dwa do urlopu i nie opłaca się im kupować biletu miesięcznego. Przykładowo bilet jednorazowy Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. kosztuje 5,7 zł, podczas gdy bilet tygodniowy kosztował ok. 40 zł - zwraca uwagę czytelnik Trojmiasto.pl.

W podobnym tonie wypowiada się także inny czytelnik, pan Maciej - Bilet miesięczny jest opłacalny, ale jeżeli faktycznie planujemy regularnie jeździć przez cały miesiąc do pracy. W okresie wakacyjnym przy dwutygodniowym urlopie pozostaje korzystać w biletów jednorazowych, podczas gdy wcześniej wystarczyło kupić dwa bilety tygodniowe. Komu to rozwiązanie przeszkadzało?

Bilet tygodniowy na kolei został zlikwidowany 1 marca br. wraz z wprowadzeniem nowej oferty biletowej, w tym biletu dobowego. I, jak przyznają pracownicy SKM-ki, od tego czasu nikt nie skarżył się na brak możliwości jego nabycia.

- Nie planujemy w tym momencie wprowadzenia biletów kilkudniowych. Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych i stąd nasza decyzja o wycofaniu ich z oferty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Co ciekawe, nim zlikwidowano bilet tygodniowy na SKM, poszerzenie o taką ofertę rozważano w ubiegłym roku w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Była to inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która chciała ułatwić podróż turystom po całej aglomeracji (obecnie w ramach tzw. Karty Turysty, oferującej różne zniżki, można zakupić bilet na aglomerację o ważności maksymalnie 72 godzin za 53 zł).

- Pomysł ten nie zyskał akceptacji wszystkich uczestników MZKZG. Nie było wówczas zgody na zwiększenie dopłat do biletów. Bilet tygodniowy miał być dostępny w identycznej formie jak bilety metropolitalne długookresowe, a więc jako kolejowy, kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Bilet miesięczny albo jednorazowy. A co z kilkudniowymi?

Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy w trójmiejskiej komunikacji?

Pasażerom, którzy chcą skorzystać z komunikacji miejskiej dłużej niż jeden dzień (bilet dobowy) i krócej niż 30 dni, pozostaje więc oferta wyłącznie w postaci biletu 72-godzinnego MZKZG. Jest on jednak nieopłacalny dla pasażerów, korzystających wyłącznie z usług SKM.

Bilet 72-godzinny MZKZG na podróż pojazdami wszystkich organizatorów zrzeszonych w MZKZG, w tym kolejowych (SKM, jak i Przewozy Regionalne) to wydatek 40 zł.

Trzydniowa podróż wyłącznie SKM-ką na biletach jednorazowych na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Głowna kosztuje 34,2 zł (sześć podróży z biletem za 5,70 zł). Jeszcze taniej wychodzi skorzystanie z biletu dobowego strefowego SKM Pruszcz Gdański - Wejherowo, którego koszt to 12 zł, a więc trzydniowe korzystanie z tego i tak wyjdzie mniej niż najdroższy bilet 72-godzinny metropolitalny.

Niezależnie od oferty, z której skorzystamy, podróż na takich biletach i tak traci na atrakcyjności, biorąc pod uwagę cenę biletu miesięcznego SKM - 116 zł dla odcinka tam i z powrotem Gdańsk Gł. - Gdynia Gł oraz 304 zł za bilet kwartalny na takim samym odcinku.

Obecnie ewentualne zmiany taryfowe, w tym wprowadzenie nowych biletów, rozważa się dopiero po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc w przyszłym roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy i na ile nowa trasa kolejowa zrewolucjonizuje cennik MZKZG.

Niewykluczone, że wcześniej, bo na przełomie 2014 i 2015 r. może dojść do wymiany sprzętu używanego przez kontrolerów biletów na taki, który umożliwiłby błyskawiczne sprawdzenie biletu nabytego przez telefon komórkowy. To z kolei pozwoli na wprowadzenie długo wyczekiwanej oferty biletów 24- i 72-godzinnych w tym właśnie kanale dystrybucji.

Czytaj też: Bilety metropolitalne i SKM wreszcie w jednej aplikacji

Miasto Tczew chce do MZKZG

Przedstawiciele miasta Tczew zgłosili kilka tygodni temu chęć dołączenia do MZKZG. Obecnie rozpoczynają się rozmowy o zasadach, na jakich mają być honorowane bilety metropolitalne, a szczególnie na odcinku kolejowym między Cieplewem (położonym najbardziej na południe członkiem MZKZG) a Tczewem. Planuje się, że ostateczne ustalenia dokonane zostaną nie wcześniej niż za kilka miesięcy.

Miejsca

Opinie (139)

  • Niech lepiej zrobią wspólne bilety na całe trójmiasto. (9)

    • 223 8

    • skoro są automaty to czemu nie można wprowadzić biletu, gdzie klient sam wybiera od kiedy do kiedy ma być ważny, a maszyna tylko ustala stawkę ? czy to jest jakiś relatywnie wielki problem dla przewoźników ?

      • 52 2

    • ;) na wybory będą...obiecanki

      temat wspólnego biletu trójmiejskiego wałkowany jest już co najmniej 10 lat! Najzabawniejsze było jeżdżenie autobusem Gdańskiego ZTM do Sopotu... W teorii trzeba było po przekroczeniu granicy drugi bilet skasować :D.
      Niedługo wybory będą, więc temat pewnie powróci. Może tym razem skończy się na czymś więcej niż obiecankach?

      • 7 0

    • (2)

      Jakąś na to odpowiedzią jest bilet metropolitalny.

      • 1 4

      • Bilet metropolitalny nie jest żadną odpowiedzią. Jest dwukrotnie droższy niż bilet na dwukrotnie większą powierzchnie miasta w Warszawie. Bilet metropolitalny to sztuczka mająca ukrywać zmowę cenową i łamanie praw konsumenta przez działające monopole przewoźników w trójmieście. Należy ogłosić przetarg otwarty równocześnie na całą komunikację w trójmieście z jedynym warunkiem by wygrała firma oferująca jeden bilet i najniższą cenę na całą komunikację. Tymczasem nadciąga wielkimi krokami PKM z osobnym biletem i jeszcze wyższą ceną biletu metropolitalnego?

        • 6 1

      • Jaką odpowiedzią?

        Z wyjątkiem tych "ładowanych" bilet metropolitalny jest jak yeti. Podobno istnieje, ale mało kto widział.

        • 4 0

    • swiete słowa

      • 1 0

    • jeden bilet i jeden przewoźnik! (2)

      Żadnego kierowcy i motorniczego nie zwolnią, ale za to zmaleje liczba prezesów i ich zastępców, a pojawi się osoba odpowiedzialna za transport w całym Trójmieście. Musi się pojawić myślenie o 3mieście jako jednym organizmie!!!

      • 1 2

      • ale to już było.... (1)

        w czasach zamierzchłych, głębokiej (podobno) komuny, był jeden organizator autobusowo-tramwajowo-trolejbusowo-kanarski
        wówczas wszystko szło odgórnie

        teraz prezydenci 3 miast nie są w stanie się dogadać między sobą, a co dopiero tych nastu, którzy tworzą organizm MZKZG....
        Gdańsk nie chce dopłacać do gdyńskich biletów i vice versa, jaki biznes miałoby Wejherowo w dopłatach do biletów w Tczewie czy Pruszczu Gdańskim?

        • 0 1

        • to, że ktoś nie umie tego biznesowo rozplanować

          nie znaczy, że cały system musi się rozłazić. To wszystko się da policzyć, tylko trzeba chcieć. Ale na jakimś szczeblu powinien bym zarządzać jeden organizm na który można zrzucać się proporcjonalnie. MZKZG może sobie być, ale w 3mieście ktoś to powinien wszystko spinać do kupy.

          - Koncepcyjnie (czy ktoś ogarnia ten cały system ulg w SKM?!za chwilę wprowadzą 46 udogodnienie, ale nigdy nie wymyślą 1 biletu o systemie pay as you go nie wpominając)
          - biznesowo (jakiś prezes, jakaś rada - ktoś musi być rozliczany za wyniki)
          - logistycznie (jak ten, co trzeba od autobusów siedziałby przy biurku z tym co trzeba od pociągów, to nagle po północy dałoby się poruszać po 3mieście)

          Dla mnie wzorem jest Londyn i TFL. Nie wyobrażam sobie, żeby to miasto miało funkcjonować rozbite na zupełnie osobne byty. 8mln ludzi - 1 przewoźnik i nie jest to bynajmniej model z głębokiej komuny. U nas: 3 miasta - 3 przewoźników, 4 w drodze.

          • 1 0

  • nasz kraj taki piękny (8)

    pasażerowie i turyści mówią, że potrzebny - zarząd komunikacji mówi 'nie".

    • 205 2

    • (2)

      bo maja jakas tam baze stalych klientow i to wystarczy. po co robic rewolucje, dla jakics tam turystow. wez pod uwage, ze biletomaty nie obsluguja nowych banknotow i oni sobie z tym poradzic nie moga, a ty chcesz nowych biletow.

      • 26 4

      • ale jakie nowe, powrót starych - tygodniowch!

        • 21 1

      • bo im sie "nie oplaca"

        Bilet musialby byc stosunkowo tani. Po co, jak moga zarobic wiecej na 72 godzinnych.....ktore z brsku laku trzeba kupic.
        Znizki temu MZwiazkowi.... sie nie kalkuluja

        • 4 0

    • nie dla ludzi (1)

      w wielu miastach nawet w Polsce taki bilet jest. tu wladze wiedza lepiej. generalnie i kolej i komunikacja miejska i instytucje miejskie a przede wszystkim szpitale powinny byc dla ludzi. tymczasem za rzadow PO wszystkie te instytucje maja ZARABIAC a nie sluzyc ludziom. widac to szczegolnie tutaj, w Trojmiescie.

      • 17 7

      • Ta jasne

        Linię na Nowy Port zlikwidowano w 2005 roku (rządy PiS), MZKZG powstał w 2007 roku (rządy PO). Twój komentarz jest równie słaby co mój argument przeciwny.

        • 15 6

    • Bo to takie jest myślenie własnie

      PRL-owskie "nie bo nie" bo ja mogę a ty nie... Ja się znam a ty nie i co mi Pan zrobisz ?

      • 11 0

    • Co to nagle teraz źle? Głosowało się na debili w W-wie to teraz nie narzekajcie.

      • 0 0

    • To samo mi powiedzieli

      Tosamo mi powiedzieli WTF???

      • 0 0

  • Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych (8)

    No i co z tego? Już głupszego argumentu przeciw takim biletom nie mógł pan rzecznik wymyślić?

    • 193 7

    • Szczególnie, gdy bilety te głównie są kupowane w miesiącach wakacyjnych (1)

      a likwiduje się je tuż przed rozpoczęciem sezonu, ale to Polska właśnie, dlaczego ma być taniej skoro może być drogo, dlatego TYLKO SAMOCHÓD!! Opłaca mi się bardziej zawieść gdzieś i odebrać żonę z dzieckiem robiąc dwa kursy tam i nazad, niż kupno biletów ZKM. Takie dwa bilety to 4,50 w jedną stronę, w dwie to 9 zł, za 9 zł kupuję prawie 2 litry paliwa i mogę przejechać 30 kilometrów w 3 osoby., za które w ZKM zapłacił bym 15 zł, opłaca się nawet płatny parking bo i tak taniej w sumie wyjdzie.

      • 53 3

      • dokladnie

        I to jest wlasnie ta "promocja komunikacji zbiorowej" i "nie dla samochodow" o ktorych ciagle trabia...:)

        • 9 0

    • (1)

      Ciekawe czy to "w skali roku" czy w okresie letnim, gdzie miesięcznych ludzie kupują znacznie mniej, a turyści tygodniowych znacznie więcej... Nie zdziwiłbym się, gdyby w lecie to było 20% chętnych.

      • 21 0

      • Tego się nie dowiemy

        bo jak nie ma takich biletów to ich nikt nie kupi a statystyki z zapotrzebowania można sobie z palca wyssać i wszystko udowodnić.

        • 14 0

    • 2 % pasażerów nie warte jest uwagi.

      2% to tylko pewnie kilka tysięcy osób. Pan Głuszek myśli że jak zlikwiduje tygodniowe bilet to zarobi na biletach pojedyńczych za przejazd. A ja kupiłem samochód i już nie korzystam z skm. I takim sposobem Pan Głuszek zarobi 0 (zero). Pan Głuszek niech sie zajmie tym do czego jest stworzona a nie konkurencją z zkm w Gdańsku i w Gdyni. ( bilety za 3 zł).

      • 19 2

    • przykład z Wrocławia (2)

      Racja kolego, we Wrocławiu jest całkowicie automatyczny system dystrybucji biletów (automaty na przystankach, w pojazdach, możliwość płatności kartami również zbliżeniowo). Bilety okresowe są 24,48,72,168h (7 dób, kolejne doby od momentu skasowania), 7-dniowy. wszystko ważne również w pociągach regionalnych w obrębie stacji "Wrocław...". Aha, z pkp tamtejsze MPK dogadało się w kilka miesięcy! Co tu więcej pisać... pozdrawiam :-)

      • 23 0

      • (1)

        Taka jest prawda. Nikt nie musi przedstawiać wzorów z innych krajów. Nawet w Polsce w innych miastach jest dużo lepiej, ale tylko w naszej "aglomeracji" włodarze toczą ze sobą bratobójczą walkę nie kumając, że mieszkańcy Gdyni pracują w Gdańsku i naodwrót.

        • 19 0

        • sam podział administracyjny trójmiasta jest chory
          a taryfy przewoźników są patologiczne
          ja nie ma być korków, wypadków, smogu

          miasto kolesiów

          • 13 0

  • dlaczego nie ma (10)

    biletów na liczbę przejazdów ???

    Np kupujesz bilet na 20 przejazdów ważny powiedzmy na miesiąc, i korzystasz gdy musisz.

    idealne dla kogoś kto pracuje np na pól etatu 3 dni w tgodniu, albo w ogole korzysta z skam 3 - 4 razy w tygodniu.

    • 103 5

    • system informatyczny SKM, zaprojekowany i stworzony w pierwszej polowie lat 90-tych, moglby sie calkiem wysypac. nie mowiac juz, o paniach na kasach.
      biletomaty na peronach, nie rozpoznaja nowych banknotow. znajac zycie, to ci debile w warunkach przetargu nie uwzglednili bezplatnej aktualizacji oprogramowania. na rozpoznanie nowych banknotow poczekamy zatem do kolejnej denominacji.

      czy ty sobie zdajesz sprawe, o jakiej rewolucji mowisz?!

      • 24 0

    • a skąd będzie wiadomo (4)

      ile razy przejechałeś?

      • 0 0

      • musiałby to być papierowy bilet podzielony na odcinki (3)

        przed każdym przejazdem kasujesz bilet w kasowniku, po przejeździe odrywasz ten odcinek - zostaje Ci o 1 mniej itd.

        • 1 2

        • (2)

          to tak samo można kupić kilka biletów jednorazowych

          • 0 0

          • niezupełnie (1)

            z góry przekazujesz kasę firmie za 20 przejazdów, więc masz rabat. Miesięczny także kupujesz z rabatem.

            • 0 1

            • to i równie dobrze

              mógłby być naliczany rabat w kasie przy zakupie tych 20 biletów jednorazowych.
              Poza tym, gdyby był taki jeden bilet, z którego by można było oderwać 20 kawałków, to miałby on co najmniej pół metra długości...

              • 0 0

    • (1)

      jest taki bilet 8 przejazdowy płacisz za 7 przejazdów i możesz korzystać kiedy chcesz i przez nie ograniczony czas

      • 2 0

      • tylko w skm
        to się wabi bilet abonamentowy
        absurdalnie, nie da sie zgadnac o co chodzi po nazwie
        ale to wlasnie taki 8 przejazdowy platny za 7
        ale to oszczednosc tylko dla tych co palaca 100%
        bo od niego nie ma ulgi

        ale.. sprobuj go skasowac gdy jest ciut zmięty, na deszczu, w pośpiechu...
        tzw polish engineering, czyli pastowany ężynier go robił

        • 2 0

    • wazny na rok

      albo i dluzej. 10 przejazdow tez.

      • 0 0

    • masz taki - kupujesz 20 biletów jednorazowych

      • 0 0

  • (2)

    We wszystkich większych miastach w Polsce są bilety tygodniowe, a taka metropolia jak Trójmiasto powinna to w końcu wprowadzić!

    • 108 2

    • u nas nawet nie ma jednego biletu godzinnego na cala komunikację publiczna,
      to ich przerasta.

      myślisz że to przypadek, że "Minister Zegarek" był z Trójmiasta?

      tu jest gnój, bagno, dno szamba

      • 11 1

    • Przykladowo we Wrocławiu są bilety kilku dniowe, tygodniowe. Świetne rozwiazanie dla turystow.

      Dodatkowo biletow nie sprzedaje motorniczy tylko w pojazdach sa automaty, a u nas ustawia sie kolejka do motorniczego, wyciagaja po 20zl w bilonie i w ten sposob powstaja opoznienia. Kierowca to kierowca, a nie sprzedawca biletow.

      • 17 0

  • rozwazania na temat biltu tygodniowego, jak w skm nie ma nawet czegos takiego jak dwutygodniowy. kupuj albo miesieczny, albo dluzszy.
    SKM frontem do klienta, starym smierdzacym kiblem, bez otwieranych okien.

    • 49 3

  • Jest potrzebny, rocznie Gdańsk odwiedza 7 mln

    turystów z całego świata, którzy w trójmieście spędzają po kilka dni. Mając jeden bilet nie muszą pamiętać o biletach, jeżdzą bez stresu. Wczoraj byłem na jarmarku i połowa ludzi to obcokrajowcy.

    • 83 0

  • Bardzo drogie bilety MZKZG i do tego prawie nie dostępne prócz stacji SKM i i kilku punktów. (2)

    MZKZG od kilku lat zamiast uatrakcyjnić ofertę przykleja się do sukcesu jako ostatni a ich bilety praktycznie nie są dostępne i do tego drogie porównując np. bilety w innych miastach.

    • 42 1

    • (1)

      Tu się trzeba zgodzić. W 24 tys. Redzie bilety MZKZG dostępne są tylko w jednym okienku kasowym na jedynym słusznym dworcu kolejowym. W lato każdego dnia kolejki po 20 m do tegoż okienka.

      • 11 0

      • latem

        latem

        • 0 0

  • Pasażerowie (1)

    są potrzebni aby była kasa, nikt nie wpadnie na to,że to są usługi dla mieszkańców. Im taniej tym więcej sprzedanych biletów itd

    • 41 0

    • "Oni" mają myślenie raczej takie: im drożej tym większe wpływy. Szkoda tylko, że tak nie jest.

      • 10 0

  • Gdansk odwraca sie od morza (7)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) sa nad morzem. Nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali kolej pasazerska z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 88 4

    • Ciekawe na jakim przystanku byś wysiadał na tą plażę ? (4)

      • 7 11

      • tę plażę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3)

        • 10 1

        • ja bym wysiadłą na temtę plażę, brzeźnieńsko/nowoporcką :P

          • 8 0

        • Ważne aby była pogoda na tej plaży. (1)

          A czy tę czy tą to mało ważne.

          • 6 1

          • Ważne, że tę.

            Gdyby nie było ważne, same tłuki by na tej plaży leżały. W taki sposób światłego narodu nie zbudujemy.

            • 4 1

    • za to najważniejsze jest to że kibole mogą się przejechać za darmo

      • 4 0

    • reaktywowac w lecie

      ta kolej. brzezno to swietna plaza. dla bardziej ambitnych rowery, ale brzezno musialoby postawic strzezone rowerowe parkingi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane