Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 4 lat)
Maciej Naskręt
Najnowszy artukuł na ten temat

Dalej od odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.
Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?
13%

tak, światła odkorkują zjazdy z obwodnicy

64%

nie, zakorkuje się wtedy ul. Słowackiego

23%

trudno powiedzieć, wszystko zależy od jej zaprogramowania i elastyczności

zakończona

łącznie głosów: 1241